دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
مقاله پژوهشی
شناسایی گونه‌های مشابه با خبر جعلی و تبیین شاخصه‌های تفاوت بین آن‌ها

محمدحسین ساعی؛ محمدحسین آزادی؛ هادی البرزی دعوتی

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 7-46

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.195907.2881

چکیده
  عبارت جدید «خبر جعلی» با پدیدار شدن تغییرات گسترده در زیرساخت­ های ارتباطاتی و پدید آمدن رسانه­ های نو و تغییرات بعدی در ساختارها و نهادهای جوامع انسانی، ازجمله در سیاست و اقتصاد، در سال­های اخیر به یکی از مسائل بحث­برانگیز حوزه­های عمومی و دانشگاهی رشته­ های مرتبط با روزنامه ­نگاری، رسانه، ارتباطات و فرهنگ تبدیل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تبیین راهبردهای رسانه ها به منظور مدیریت ادراک اجتماعی در صحنه جنگ رسانه ای ناآرامی سال 1397

رسول یوسفی رامندی

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 47-74

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.195393.2877

چکیده
  فهم نحوۀ ادراک مردم و مدیریت آن ازجمله مأموریت­های اصلی هر رسانه به­منظور پیشبرد اهداف خود و در جهتِ انگاره­سازی در بین اذهان عمومی است. این مهم در فضای رسانه­ای جمهوری اسلامی ایران، که روزانه مورد هجمۀ رسانه­ای نظام سلطه قرار می­گیرد، اهمیت دوچندانی می­یابد، تا حدی که رهبر انقلاب آن را مهم­تر و بسترساز اثرگذاری جنگ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
امنیت و رسانه؛ رویکرد فقهی – حقوقی

مهدی نوریان؛ روح الله آدینه

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 75-98

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.190265.2828

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی امنیت در رسانه به عنوان یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی انسان و امکان پاسخگویی با استفاده از منابع اسلامی است. با توجه به نقش رسانه در قرن حاضر و اینکه رسانه ها از جمله ابزارهای مهم فراهم آوردن ارتباط بین انسان ها به شمارمیروند؛ امنیت در حوزه رسانه از جایگاه ویژه ای برخوردار است. پیش پنداره های قرآنی در همه زمانی-مکانی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل مراجع اصلی سیاستگذار فرهنگی از منظر اصول حقوق عمومی

محمد جلالی؛ لادن حیدری؛ سیدرضا صالحی امیری؛ محمد جواد جاوید

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 99-118

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.210153.2979

چکیده
  سیاستگذاری فرهنگی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران تاکنون از رهگذر انطباق مراجع اصلی سیاستگذار فرهنگی (شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارتخانه های «آموزش و پرورش» و «فرهنگ و ارشاد اسلامی» با مصادیق اصلی اصول حقوق عمومی (دموکراسی و حاکمیت قانون) بررسی نشده و مطالعه حاضر، با فرض عدم مراعات اصول مذکور ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
انگیزه‌های عضویت در شبکه اجتماعی اینستاگرام

محمد سلگی؛ وحید مصطفی پور

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 119-136

https://doi.org/10.22083/jccs.2021.230646.3083

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی انگیزه‌های عضویت در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام انجام گرفت. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش پژوهش مردم‌نگاری مجازی بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبۀ نیمه ­ساختاریافته استفاده شد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند نظری، پس از انجام 61 مصاحبه با کاربران صفحۀ شخصی اینستاگرامِ یکی از محققان اشباع نظری حاصل ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
گونه‌شناسی‌ کتاب صوتی به مثابه هنر شنیداری در عصر رسانه‌های نو

محمد اخگری

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 137-156

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.212106.2976

چکیده
  کتاب صوتی در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقشی بسزا دارد و به‌عنوان گونه‌ای که از ترکیب رسانۀ مکتوب و شنیداری پیدا آمده، طی دهه‌های گذشته حامل‌های رسانه‌ای مختلفی مانند کاست، رادیو، لوح فشرده، پادکست، وبگاه اینترنتی، رسانه‌های اجتماعی و کارافزار را تجربه کرده است. این تحولات مباحث نظری و مسائل علمی گوناگونی را دربارۀ این گونۀ پیوندی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه مصرف فرهنگی و نگرش خرافی در بین دانشجویان شهر مشهد

محبوبه برند؛ حامد بخشی؛ مهدی کرمانی؛ مسعود ایمانیان

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 157-182

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.208273.2955

چکیده
  علیرغم رشد دانش و فناوری، نگرش‌های خرافی همچنان در زندگی بسیاری از افراد جامعه حضور دارند. این نگرش‌ها ازآنجاکه مسیرهای خلاف واقعی به افراد جامعه برای حل مسائل خود نشان می‌دهند، به لحاظ اجتماعی آسیب‌زا هستند. نگرش‌های خرافی محصول جامعه‌پذیری افراد در رده‌های مختلف هستند. یکی از این عوامل دخیل در جامعه‌پذیری، رسانه‌ها هستند ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با تحول هویت زبانی و فرهنگی در استان کردستان

قباد میمنت آبادی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 183-212

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.214528.2988

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و تحول هویت قوم کرد ، در استان کردستان به انجام رسیده است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و ابزار اندازه گیری، پرسشنامه است. بدین منظور 384 نفر از کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی به‌ صورت تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند . نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین هویت فرهنگی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تاثیر شکاف دیجیتالی بر باروری زنان

فاطمه رادان

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 213-232

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.195116.2874

چکیده
  درعصر ارتباطات، شکاف دیجیتالی پیامدهای متفاوتی را درحوزه فرهنگ به همراه داشته و کاهش میزان باروری زنان در دو دهه اخیر که نگرانی مسئولان و مدیران را به دنبال داشته نیز تحت تاثیر عوامل فرهنگی ناشی از شکاف دیجیتالی و دیگر عوامل موثر بر پدیده باروری، قرارگرفته است. در پاسخ به این سوال که شکاف دیجیتالی تا چه اندازه بر باروری زنان ساکن تهران ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارائه الگوی رهبری افراد قومیت آذری زبان در سازمان براساس مدل فرهنگی لوییس

حنظله زینوند لرستانی؛ عباسعلی رستگار؛ عادل آذر؛ حسین دامغانیان

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 233-256

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.205891.2940

چکیده
  اگرچه تاکنون موضوع رهبری و تأثیر سبک‌های مختلف آن بر عملکرد کارکنان مورد مطالعات زیادی قرار گرفته است، اما موضوع قومیت‌ها و پتانسیل آن‌ها به عنوان یک خرده فرهنگ در انجام وظایف مختلف سازمانی و نحوه برقراری ارتباط و همکاری اثربخش میان آن‌ها در سازمان‌ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. لذا این پژوهش سعی بر آن دارد تا بواسطه بررسی فرهنگ ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
مطالعۀ نشانه‌شناختی تصویر کودک در انیمیشن ایرانی «مهارت‌های زندگی برای کودکان»

محمد گنجی؛ نرگس نیکخواه قمصری؛ سمانه فروغی

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 257-274

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.189988.2827

چکیده
  مضامینی که انیمیشن‌ها درصدد القاء به مخاطبین کودکشان هستند هرگز به صورت اتفاقی نبوده، بلکه در پی رمزگذاری‌های خاصی صورت پذیرفته است که در نهایت منجر به معرفی الگوی از پیش تعیین شده برای کودکان است. هدف از این پژوهش، تحلیل نشانه‌شناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن‌ است. بدین منظور با استفاده از روش نشانه‌شناسی، به بررسی محبوب‌ترین ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
تحلیل فراگیر عوامل موثر بر نمایش سینمایی نقش وکلا در دادرسی‌های کیفری پس از انقلاب اسلامی ایران (سال‌های 1360-1394)

محمد گنج علیشاهی؛ محمد فرجیها؛ علی شیخ مهدی

دوره 22، شماره 54 ، مرداد 1400، صفحه 275-296

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.183541.2788

چکیده
  چکیدهوکلا در میان کنشگران عدالت کیفری برجسته‌ترین نقش را در فیلم‌های سینمایی مرتبط با دادرسی کیفری دارند. این امر تا حد زیادی حاصل برساخت و بازنمایی منحصربه‌فردی بوده که تحت تأثیر عوامل فرهنگی، سینمایی و سیاسی شکل‌گرفته است. طبق تقسیم‌بندی فیسک این سه عامل را می‌توان به ترتیب به سه سطح واقعیت، بازنمایی و ایدئولوژی تقسیم کرد. در ...  بیشتر