حبیب رضا ارزانی
چکیده
دیپلماسی فرهنگی، نوعی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم است. هر یک از کشورها برای ایجاد دیپلماسی فرهنگی، از شیوهها و قالبهای متنوعی بهره میگیرند. یکی از شیوهها برای ایجاد دیپلماسی فرهنگی، انتخاب و فعالسازی، رایزن فرهنگی در کشور مقصد است. رایزن فرهنگی، یک دیپلمات است که مسئولیت ترویج و گسترش فرهنگ کشور خویش را در کشور محل مأموریت، ...
بیشتر
دیپلماسی فرهنگی، نوعی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم است. هر یک از کشورها برای ایجاد دیپلماسی فرهنگی، از شیوهها و قالبهای متنوعی بهره میگیرند. یکی از شیوهها برای ایجاد دیپلماسی فرهنگی، انتخاب و فعالسازی، رایزن فرهنگی در کشور مقصد است. رایزن فرهنگی، یک دیپلمات است که مسئولیت ترویج و گسترش فرهنگ کشور خویش را در کشور محل مأموریت، در راستای منافع ملی کشورش، دارد. انتخاب رایزنان، ممکن است بر اساس الگوها و معیارهای مختلفی صورت پذیرد؛ آنچه مسئله اصلی پژوهش حاضر است، الگوی انتخاب رایزنان فرهنگی ج.ا.ا. بر اساس دغدغهها و انتظارات مسئولان عرصه بینالمللی نظام حکمرانی فرهنگی کشور ج.ا.ا. با تأکید بر رایزنی فرهنگی ج.ا.ا، در کشور انگلستان، است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر پیداکردن معیار مشترک و همهجانبهای برای بایستگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور که تأمینکننده منافع اسلامی و ملی برای کشورمان باشد است. این پژوهش به روش کیفی و با مصاحبه عمیق، به روش تحلیل مضمون، با مسئولان فرهنگی در عرصه بینالملل، صورت پذیرفته است. سخنان رؤسای قوا، مسئولان فرهنگی و فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری در رابطه با ارتباطات خارجی و عرصه بینالملل، منابع، مقاله حاضر هستند. مجموع یافتههای پژوهش، در دویست و چهارده مؤلفه قرار میگیرد که در بیست و سه بعد و شش عرصه کلی (معرفتی/شناختی، برنامهای/ راهبردی، ارتباطی/ تعاملی، سبکی/ روشی، مدیریتی/ اجرایی و توصیهای/ رهنمودی) میتوان آنها را قرار داد. مهمترین نتیجه پژوهش پیشرو، طراحی الگوی بایستگی رایزنان فرهنگی بر اساس انتظارات نظام حکمرانی فرهنگی کشور در شش عرصه میباشد.