دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
آسیب‌شناسی جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران؛ مبتنی بر موردکاوی

داریوش مطلبی

دوره 24، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 207-238

https://doi.org/10.22083/jccs.2023.393069.3727

چکیده
  هدف مطالعه حاضر شناسایی آسیب‌های برگزاری جایزۀ کتاب سال به منظور بهبود سیاست‌ها، شیوۀ برگزاری، ارتقاء فرایند داوری و تأثیرگذاری بیشتر آن در جامعه نشر است. پژوهش از نظر رویکرد از نوع کیفی و از نظر روش اجرا از نوع موردکاوی است. جامعۀ مورد مطالعه، نوشته‌های مرتبط با جایزۀ کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، اساتید دانشگاه، متخصصان و ذی‌نفعان ...  بیشتر

مؤلفه های نشر حرفه ای و پیامدهای حرفه ای نبودن نشر ایران؛ با رویکرد نظریه داده‌بنیاد

هاجر ابراهیمی؛ داریوش مطلبی؛ فهیمه باب‌الحوائجی؛ نجلا حریری

دوره 23، شماره 60 ، دی 1401، ، صفحه 261-286

https://doi.org/10.22083/jccs.2022.317803.3495

چکیده
  پژوهش در زمرۀ پژوهش‌های کیفی و مبتنی بر روش نظریه­پردازی داده‌بنیاد انجام شده است. جامعۀ آماری 16 نفر از خبرگان و متخصصان آگاه به حوزه نشر کتاب بودند که به روش نمونه ­گیری گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری داده‌های با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختار یافته انجام و تا زمان اشباع نظری ادامه یافته است. مصاحبه­ها پیاده‌سازی و کدگذاری ...  بیشتر

مشکلات صنعت نشر کتابِ ایران: مبتنی‌بر مرور متون

داریوش مطلبی

دوره 20، شماره 48 ، دی 1398، ، صفحه 205-234

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.173432.2741

چکیده
  هدف. هدف مطالعه حاضر، شناسایی مشکلات صنعت نشر کتاب ایران، بر اساس دیدگاه منتشرشدۀ متخصصان و پژوهشگران حوزۀ نشر است. روش‌شناسی. در این پژوهش، از روش تحلیل محتوای استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه مقالات، کتاب‏های و پایان‏نامه‏های است که در ایران منتشر شده و موضوع آنها با نشر کتاب ایران در ارتباط است. در فرآیند مطالعه متون، ...  بیشتر