مجید سلیمانی ساسانی؛ مهدی شهبازی؛ سینا قربانی
چکیده
فرهنگ شهرت از مفاهیم اساسی برای فهم کنشها در بستر رسانههای اجتماعی است. هماکنون، رسانههای اجتماعی قابلیتهای ویژهای در شکلگیری فرهنگ شهرت دارند. دراینبین، اینستاگرام، بهسبب تصویرمحوربودن و فراهمسازی فضای تعاملی کاربران و سلبریتیها، مورد توجه محققان قرار دارد. هدف مطالعۀ پیش رو، از یکسو، بررسی فرهنگ شهرت و پیامدهای ...
بیشتر
فرهنگ شهرت از مفاهیم اساسی برای فهم کنشها در بستر رسانههای اجتماعی است. هماکنون، رسانههای اجتماعی قابلیتهای ویژهای در شکلگیری فرهنگ شهرت دارند. دراینبین، اینستاگرام، بهسبب تصویرمحوربودن و فراهمسازی فضای تعاملی کاربران و سلبریتیها، مورد توجه محققان قرار دارد. هدف مطالعۀ پیش رو، از یکسو، بررسی فرهنگ شهرت و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن و، از سوی دیگر، بررسی میزان پیگیری صفحات شخصی سلبریتیها از سوی کاربران یا مخاطبان است. از روش کمّی پیمایش و تکنیک پرسشنامه برای گردآوری دادهها و اجرای پژوهش استفاده شده است. در مبانی نظری، به «رهیافت فرهنگ سلبریتی»، «رهیافت سلبریتیسازی و سلبریتیشدن»، «رهیافت اکولوژی سلبریتی»، «رهیافت فضای خصوصی و عمومی سلبریتی»، و «رهیافت روانشناختی به هواداری و سلبریتی» پرداخته شده است. یافتهها نشان میدهد تقریباً 20 درصد کاربران اینستاگرام «اخبار و صفحات سلبریتیها» را پیگیری میکنند. آنها صفحات بازیگران، خوانندگان و ورزشکاران سلبریتی داخلی را بیش از سایر گروههای سلبریتی دنبال میکنند؛ بهطوریکه تقریباً یکسوم کاربران صفحات شخصی بازیگران و خوانندگان سلبریتی را پیگیری میکنند و تقریباً یکچهارم کاربران صفحات شخصی ورزشکاران را. روابط فرااجتماعی، همذاتپنداری و پرستش سه شاخص گرایش به سلبریتیهاست. این مطالعه نشان میدهد که تقریباً 47 درصد کاربران فعال در حوزۀ سلبریتیها به سلبریتیها گرایش دارند؛ بهنحویکه، علاوه بر علاقه به تعامل فرااجتماعی با سلبریتیها، در بُعد انتزاعی به الگوبرداری از ارزشها و نگرشهای سلبریتیها و در بُعد رفتاری به پرستش و تقلید سبک زندگی سلبریتی محبوب میپردازند.