چالش های فرهنگی- اجتماعی و نیروی انسانی آموزش عالی ایران در بعد توسعه فن آوری اطلاعات همراه با بررسی تطبیقی توسعه این فن آوری در نظام های آموزش عالی جهان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه اصفهان

چکیده

روند توسعه فن آوری اطلاعات در موسسات آموزش عالی قابل ملاحظه بوده است. در ایران نیز با درک چنین ضرورتی گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته شده اما همچنین چالش هایی گریبانگیر آموزش عالی کشور بوده است. این پژوهش، ضمن بررسی وضعیت توسعه فن آوری اطلاعات در نظام های آموزش عالی جهان، هدف اصلی خود را تشریح این چالش ها در دو بعد فرهنگی-اجتماعی ونیروی انسانی قرار داده است. جامعه آماری، اساتید شاغل در دانشگاههای دولتی کشور بود. شش دانشگاه کردستان، شیراز، علامه طباطبائی، تهران، صنعتی شریف و اصفهان به صورت تصادفی عنوان نمونه آماری برگزیده شد. ابزار جمع آوری داده نیز پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج نشان داد در بعد فرهنگی- اجتماعی، بالا بودن نسبت دانشجو به رایانه های موجود، ضعف روحیه جستجوگری دانشجویان، و ضعف زبان انگلیسی دانشجویان و اساتید از جمله چالش های مهم بود. در بعد نیروی انسانی نیز ناتوانی دانشجویان و اساتید در چگونگی دسترسی به اطلاعات موجود در پایگاههای اطلاعاتی یک چالش مهم عنوان شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Survey challenges facing information technology development in Iran higher education with a comparative study of the development this technology in world higher education systems

چکیده [English]

The development of IT has been noticeable in higher education systems worldwide. Realizing its importance, Iranian have taken significant steps. However, Iranian education system faces serious challenges in developing the technology more. While studying the status of IT developing in the world, the present study aims to elaborate on the challenges in terms of cultural-social and human resource dimensions. The statistical population of the study includes the members of the faculty in some state universities. The universities are the University of Kordestan, Shiraz University, Alameh Tabatabayi University, Tehran University, Sharif technical University and Esfahan University. They were randomly selected. 150 members were selected through randomized, stratified method to answer a questionnaire. It was a researcher-made questionnaire. The results indicated that in socio-cultural dimension, the highness in the number of students in ratio to number of available computers, the weakness of searching morale among the students, and insufficient English commend of students and professors were the most important challenges facing the information technology development in Iran higher education according to viewpoints' professors.. In the human resources dimension, the main challenge was students and professor's unfamiliarity of how to use data bases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information technology
  • Higher education
  • Iran
  • challenge
  • world
 
اندرسون، تری‌ و فتی الومی، ( 1385). یادگیری الکترونیکی از تئوری تا عمل. مترجم عشرت زمانی و سیدامین عظیمی، تهران: مؤسسة توسعة فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
ترزمی‌نژاد، وحیده و سیده ترزمی‌نژاد، (1392). «نقش فناوری اطلاعات در ارتباطات شبکه‌ای». مطالعات رسانه‌ای، سال هشتم، شمارة 20: 78-67.
جهانگرد، اسفندیار، (1386). «فناوری اطلاعات و ارتباطات و تحول در بنیان‌های اقتصادی»، مجموعه مقالات توسعة دانش و فناوری در ایران (پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی): 528- 499.
حکیمی، امیرحسین، (1383). «عوامل مؤثر بر استفادة دبیران دبیرستان‌های کاشان از فناوری اطلاعات».پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد تکنولوژی آموزشی، تهران: دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تهران.
رحمان‌پور، محمد، محمدجواد لیاقتدار و ابراهیم افشار، (1387). توسعة آموزش الکترونیکی در آموزش عالی ایران: چالش‌ها و راهکارها. پنجمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران.
رحمان‌پور، محمد، محمدجواد لیاقتدار و ابراهیم افشار، (1388). «بررسی وضعیت توسعة فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران و جهان». مدیریت فرهنگ سازمانی، شمارة 19: 85-57.
شریعتمداری، مهدی، (1391). «آسیب‌شناسی موانع به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه». فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال دوم، شمارة 4: 128-113.
 
صادق عمل‌نیک، مرتضی، (1386). «تجربة جهانی توسعة دانش و فناوری در زمینة فناوری اطلاعات»، مجموعه مقالات توسعة دانش و فناوری در ایران (پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی): 498- 467.
عطاران، محمد، (1383). جهانی شدن، فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت. تهران: مؤسسة توسعة فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
فرهادی، ربابه، (1384). «آموزش الکترونیکی پارادایم جدید در عصر اطلاعات». علوم و فناوری اطلاعات، شمارة 1: 76- 49.
منتظر، غلامعلی، (1386). «مطالعات راهبردی توسعة اطلاعاتی نظام آموزش عالی در ایران».  پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شمارة 43: 27-1.
مهرمحمدی، محمود، (1386). «فناوری اطلاعات و ارتباطات و نسبت آن با آموزش و پرورش». تعلیم و تربیت، شمارة 89: 109- 85.
 
 
Ahmed, H., Daim, T., & Basoglu, N, (2007)."Information Technology Diffusion in  Higher Education". Technology in Society, (29): 469- 482.
Albirini, A, (2006). "Teachers Attitudes Toward Information and Communication Technologies: the Case of Syrian EFL Teachers". Computer and  Education, (47): 373- 398.
Bahreininejad, A, (2006). "E- Learning and Associated Issues in Iran, International". Journal of Distance Education Technologies, (4): 1-4.
Fyodorva, E, (2003)."Development of Educational Sector in Uzbekistan". Available at:www.uzland.com.         
Georgina, D. A., & Olson, M. R, (2007). "Integration of Technology in Higher  Education: a Review of Faculty Self-perceptions". The Internet and Higher  Education, (13): 1-10.
Gonzalez, C, (2012). "The Relationship Between Approaches to Teaching, Approaches to E-teaching and Perceptions of the Teaching Situation in Relation to E-learning AmongHigher Education Teachers", Instr Sci, (40): 975-998.     
Hannon, J., & Dnetto, B, (2007). "Cultural Diversity Online: Student Engagement  withLearning Technologies", International Journal of Educational  Management, (21): 418-432.
Hu, T., Zhang, X., Dai, H., & Zhang, P, (2012). "An Examination of Gender DifferencesAmong  College Students in their Usage Perceptions of the Internet". Educ InfTechno, l(17): 315-330.
"Iranian Internet Infrastructure and Policy Report, Election Edition".  (2013April - June), www.smallmedia.org.uk.
 
Isfandyari-Moghaddam, A, (2012). "In Sung Jung and Colin Latchem(eds): QualityAssurance and Accreditation in Distance Education and E-learning: Models,Policies and Research". High Educ, (64): 743-745.
Jones, S, (2003). "How Internet Goes to Africa Countries?". On Africa EconomicGrowth: 145-149.
Kirkwood, A., & Price, L, (2006). "Learning and Learning in the Twenty-first    Century:What Do We Know about Experiences of Information and  Communication that will Help Us Design Courses?". Studies in Higher Education, (3): 257-274.
Lawless, C, (2003). "Students Use of Multimedia Activities in an Open University".Journal of Educational Media, (26): 117-141.
Lee, Y. J, (2010). Motives Relating to Internet Usage Among Korea Adolescents,Presented to the Faculty of the University of Missouri-Kansas City in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Master of Art. Kansas City, Missouri.
Malon, W,(2003). "Selected Plans for ICT Development in Australia". Social Development, (13): 23-29.
Nathan, R. J., & Yeow, P. H, (2009). "An Empirical of Factors Affecting the Perceived Usability of Websites for Student Internet Users". Univ Access Inf Soc, (8): 165-184.
Osman, I.M, (2003). "National Information and Communication Policy for Sudan",Khartoum.
Ownes, J. D & Price, L, (2012)."Is E-learning Replacing the Traditional Lecture?".  Education and Training, (2): 128-139
Salman, A., & Hasim, M. S, (2011). "Lnternet Usage in a Malaysian Sub-Urban Community: A Study of Diffusion of ICT Innovation". The Innovation Journal:The Public Sector Innovation Journal, 16(2): 1-15.            
Tucker, J. P & Gentry, G. R, (2009). "Developing an E-learning Strategy in Higher Education". Foresight, (11): 43-49.
Turan, A. H, (2012). "Internet Shopping Behavior of Turkish Customers: Comparison of Two Competing Models". Is Available online at www.jtaer.com.
UNDP, (2006). "UNDP Strategies for Upstream Policies on Information and Communication Technology Development", Available at: www.Sdnp.org.
Zhao, G, (2003). "Introduction to Implementation of Information Technology in China University". China Journal of Higher Education.