انگیزه‌های استفاده دانش‌آموزان متوسطه از شبکه‌های مجازی اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان

2 کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان

3 دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علوم انتظامی امین

چکیده

هدف این پژوهش، شناسایی انگیزه‌های دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر همدان در استفاده از شبکه‌های مجازی اجتماعی بود. این پژوهش با استفاده از رویکرد ترکیبی و طرح اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی با بیست نفر از دانش‌آموزان که با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شده بودند، مصاحبه عمیق صورت گرفت. سوالات مصاحبه حول انگیزه‌های استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی بود که با استفاده روش پنج مرحله‌ای اسمیت تحلیل شد. سپس به‌منظور بسط دامنه یافته‌ها با استفاده از روش توصیفی و پیمایشی، پرسشنامه محقق ساخته 23 سؤالی بین 300 نفر از دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه توزیع شد. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات هفت نفر از متخصصان شبکه‌های اجتماعی مجازی و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرانباخ به‌ میزان 88/0r=  محاسبه گردید. یافته‌ها نشان می‌دهد، دانش‌آموزان برای کسب اطلاعات جدید، سرگرمی و تفریح، ارتباط و تعامل با دیگران و خود ابرازی از شبکه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند. همچنین انگیزه‌های دانش‌آموزان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی به ترتیب اولویت کسب اطلاعات، سرگرمی، ارتباط و تعامل و خودابرازی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The motivation of high school students to use social networking

نویسندگان [English]

  • farhad seraji 1
  • saeed sharifi rahnamo 2
  • Ashab Habibzadeh 3
1 Associate Professor of education, Bu Ali Sina University, Hamedan, (Corresponding Author).
2 master of curriculum planning, Bu Ali Sina University, Hamedan
3 Associate Professor of communication science, Amin university
چکیده [English]

The purpose of this study was to identify the motives of secondary school boy students in Hamadan in using social networking networks. This research was carried out using a hybrid approach and exploratory design. In the qualitative section, a semi-structured interview was conducted using a phenomenological method with twenty students selected using snowball sampling method. The interview questions focused on the motivations and causes of using teenagers from social networks, which was analyzed using the Smith Five-Step Method. Then, in order to extend the scope of the findings through descriptive and survey method, a researcher-made questionnaire of 22 questions was distributed among 300 male secondary school students. Validity of the questionnaire was calculated using the views of seven experts in the field of cyberspace and its reliability was calculated by calculating the Cronbach's alpha of r = 0.88. The findings suggest that students use new social media for new information, entertainment and entertainment, communication and interaction with others, and self-expression. In the meantime, access to new information is the most important motive for adolescent use and self-expression is the lowest.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Motivation
  • Social Networking
  • high school students
  • Cyberspace
افشاری، معصومه؛ مریم میرزایی، مهدی کنگاوری و مریم افشاری (1394). «تجربیات دانشجویان از پیامدهای شبکه‌های اجتماعی»، مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت. شماره 4: 256-264.
برگ، بولورا (2003). روانشناسی رشد2 از نوجوانی تا پایان زندگی، ترجمه یحیی سیدمحمدی تهران: انتشارات ارسباران.
داستانی، میثم، جواد کرامتی، علی پورفاطمی و علی اکرامی (1394). «دلایل و انگیزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد»، مجله علم سنجی کاسپین، شماره2: 27- 24.
سلیمی، عظیمه، بهرام جوکار و روشنک نیک‌پور (1388). «ارتباطات اینترنتی در زندگی: بررسی نقش ادراک حمایت اجتماعی و احساست نهایی در استفاده از اینترنت»، فصلنامه مطالعات روان شناختی، شماره 5: 102-81.
مرادی، شهاب؛ مجتبی رجب‌پور، فرحناز کیان ارثی، نادر حاجلو و ناهید رادبخش (1393). «انگیزه‌های استفاده از شبکه‌های مجازی اجتماعی»، فرهنگ در دانشگاه آزاداسلامی، شماره 4: 95-118.
 
 
 
 
 
Ahn, J. (2011). The effect of social network sites on adolescents' social and academic development: Current theories and controversies. Journal of the American Society for information Science and Technology, 62(8), 18-25.
Bolton, R. N., Parasuraman, A., Hoefnagels, A., Migchels, N., Kabadayi, S., Gruber, T., ...& Solnet, D. (2013). Understanding Generation Y and their use of social media: a review and research agenda. Journal of Service Management, 24(3), 245-267.
Brinker, D. L., Gastil, J., & Richards, R. C. (2015). Inspiring and informing citizens online: A media richness analysis of varied civic education modalities. Journal of ComputerMediated Communication, 20(5), 504-519.
Capua. I. D(2012). A Literature Review of Research on Facebook Use. The OpenCommunication Journal,6, 37-42.
Chuang, Y. W. (2015). Toward an understanding of uses and gratifications theory and the sense of virtual community on knowledge sharing in online game communities. International Journal of Information and Education Technology, 5(6), 47- 62.
Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative & Quantitative Approaches (2nd Ed.). San Francisco, CA: Sage Publications, Inc.
Dogruer, Nazan (2008) “Oxford Teachers’ Academy: Principles and Practices inTeaching Young Learners, offered by Oxford University Department for Continuing Education and Oxford University Press, Famagusta, North Cyprus.
Dorn, C., Taylor, R. N., & Dustdar, S. (2012). Flexible social workflows: Collaborations as human architecture. IEEE Internet Computing, 16(2), 72-77.
Edmond, Oklahom
Ellison, N. B., & Boyd, D. M. (2013). Sociality through social network sites. In The Oxford handbook of internet studies.
Gulbrandsen, I. T., & Just, S. N. (2011). The collaborative paradigm: towards an invitational and participatory concept of online communication. Media, Culture & Society, 33(7), 1095-1108.
 
Jenkins. H., K.Clinton., R. Purushotma., A. Robison & M. Weigel.(2006). Confronting the Challenges of Participatory Culture: Media Education for the 21st Century, The MacArthur Foundation.
Joinson, Adam N. (2008). Looking at, looking up or keeping up whth people? motives and use of Facebook, proceedings of ACM CHI 2008,Conference on Human Factors in Computing Systems, New york, University of Bath, Bath, United Kingdom, Ny, pp. 1027-1036, people.bath.ac. uk/ aj266/pubs-pdf/1149-joinson.pdf
Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), 241-251.
Lampe, C. & et al. (2008).Changes in use and prediction of facebook, in proceedings of the 2008 ACM conference on computer supported cooperative work, New York: ACM.
Lenhart, A., Madden, M., MacGill, A. R., & Smith, A. (2007). The use of social media gains a greater foothold in teen life as they embrace the conversational nature of interactive online media. PEW Internet & American Life Projekt. Online verfügbar unter: http://www. pewinternet. org/pdfs/PIP_Teens_Social_Media_Final. pdf, Stand, 23(4).37-46.
Leung, L. (2015). Validity, reliability, and generalizability in qualitative research. J Family Med Prim Care.[cited 2016 Feb 21], Available from: http://www.jfmpc.com/text.asp?2015/4/3/324/161306
Miller. R.B and Brickman. S.J(2004). A Model of Future-Oriented Motivation and Self-Regulation. Educational Psychology Review, 16(1), 9- 33.
Oklahoma, Edmond (2011) The Functional Function of Facebook: Psychological andSocial Needs,university OF CENTRAL OKLAHOMA.
Oostervink, N., Agterberg, M., & Huysman, M. (2016). Knowledge Sharing on Enterprise Social Media: Practices to Cope With Institutional Complexity. Journal of Computer‐Mediated Communication.18(2), 21-25.
Park, T. A., Yermolayeva, Y. A., & Calvert, S. L. (2009). College students' social networking experiences on Facebook. Journal of applied developmental psychology, 30(3), 227-238.
Sahu. S. K (2014). The Impact of Social Media on University Learning. Journal of Library and Information Sciences. 2(10, 87-93.
Sawyer, S., & Tyworth, M. (2006, September). Social informatics: Principles, theory, and practice. In IFIP International Conference on Human Choice and Computers (pp. 49-62). Springer US.
Sponcil, M., & Gitimu, P. (2013). Use of social media by college students: Relationship to communication and self-concept. Journal of Technology Research, 4(1), 37-49.
Underwood, M., Gruninger, M., Obrst, L., Baclawski, K., Bennett, M., Berg-Cross, G., & Sriram, R. D. (2015). Internet of things: Toward smart networked systems and societies. Applied Ontology, 10(3-4), 355-365.