رسانههای جمعی عواملی مؤثر بر فرهنگ عمومی جوامع هستند. در تحقیق نویسنده بر روی برنامههای خبری سه شبکة تلویزیونی سیانان آمریکا، الجزیره قطر و العالم جمهوری اسلامی ایران در ایام جنگ دوم خلیج فارس مشخص شد که حضور رسانههای مستقل میتواند ضمن شکستن انحصار رسانهای و پخش یکسویة اطلاعات رسانههای انحصارگر غربی، فرصتهای تازهای را در اختیار وسایل ارتباطجمعی کشورهای مدافع فرهنگ عمومی بگذارد.
در این تحقیق با روش کیفی (تحلیل محتوی) تلاش شد تا به این پرسش اصلی پاسخ داده شود که در طول جنگ دوم خلیج فارس چه محتوایی در برنامههای این سه شبکه به مخاطبان ارائه شد؟ کدام موفقتر عمل کردند و بر فرهنگ مخاطبان و افکار عمومی تأثیر گذاشتند؟
از جمله عوامل تأثیرگذار برنامههای خبری که بررسی و مقایسه شد، عبارتند از: استراتژی سرگرمی، سرعت و شفافیت، گفتمان و تعامل، برنامههای مبتذل ومستهجن، اسلامی بودن برنامهها، شهامت و شجاعت خبرنگاران، تکنیکهای پوشش خبری، با مردم یا علیه مردم، میزان نفوذ برنامهها، نقش آگهی ، ارزشهای خبری، وحرفهای بودن گویندگان. نتیجه نشان داد که، تنها مجهز بودن به فناوریهای ارتباطی گرهگشا نیست، بلکه در سایة شناخت فرهنگ مهاجم و کاربرد درست فرهنگ اسلامی میتوان جریان یکسویة اخبار و انحصار رسانهای را متوقف کرد.
مسعودی, امیدعلی. (1387). شبکههای تلویزیونی به مثابه عوامل مؤثر بر فرهنگ عمومی
(بررسی موردی سیانان، الجزیره و العالم در جنگ دوم خلیج فارس). فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات, 10(7), 173-205.
MLA
امیدعلی مسعودی. "شبکههای تلویزیونی به مثابه عوامل مؤثر بر فرهنگ عمومی
(بررسی موردی سیانان، الجزیره و العالم در جنگ دوم خلیج فارس)". فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات, 10, 7, 1387, 173-205.
HARVARD
مسعودی, امیدعلی. (1387). 'شبکههای تلویزیونی به مثابه عوامل مؤثر بر فرهنگ عمومی
(بررسی موردی سیانان، الجزیره و العالم در جنگ دوم خلیج فارس)', فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات, 10(7), pp. 173-205.
VANCOUVER
مسعودی, امیدعلی. شبکههای تلویزیونی به مثابه عوامل مؤثر بر فرهنگ عمومی
(بررسی موردی سیانان، الجزیره و العالم در جنگ دوم خلیج فارس). فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات, 1387; 10(7): 173-205.