منابع و مأخذ
ابوالحسن تنهایی، حسین، راودراد، اعظم و مریدی، محمدرضا.(1389). تحلیل گفتمان هنر خاورمیانه: بررسی شکلگیری قواعد هنری در جامعه نقاشی معاصر ایران.
جامعهشناسی هنر و ادبیات، 2(2)، 40-7.
اطلاع، قاجاریه صفر ۱۱۹۳ قمری (قرن ۱۲) - ۱۵ شعبان ۱۳۴۲ قمری (قرن ۱۴)، بیتا، تاریخ مراجعه: 15/01/ 1402. قابل دسترس در: http://malekmuseum.org/artifact/1393
امرلینگ، یائه.(1400). نظریه برای تاریخ هنر، ترجمۀ فریده آفرین، تهران: نشر حرفه هنرمند.
اعظمی، زهرا، شیخ الحکمایی، محمدطاهر و شیخ الحکمایی، طاهر. (1393). مطالعه تطبیقی مقوش گیاهی گچبری کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران.
هنرهای زیبا ـ هنرهای تجسمی،4(4)، 24-15، doi:
10.22059/JFAVA.2014.36422
آجودانی، ماشالله.(1382). مشروطه ایرانی، تهران: اختران.
آذری شهرضایی، رضا. (1384). جنگ بیرق؛ شیر و خورشید ایران در تقابل با ماه و ستاره عثمانی، گفتگو، 43، 95-86.
آفرین، فریده.(آ 1397). تحلیل مکانیسم قدرت حاکمیتمند در آثار سیامک فیلیزاده بر اساس آرای فوکو (مطالعه موردی: نمایشگاه اندر گراند). مطالعات رسانههای نوین، 4(15)، 258-217. doi: 10.22054/nms.2018.31071.450.
آفرین، فریده، نیکیان، ساجده.(1401). مطالعه تطبیقی نمادها در نشانهای ملی دوره اول پهلوی ایران و جمهوری چین. جلوه هنر، 4(14)، 100-84. DOI: 10.22051/jjh.2022.40577.1802
بشیریه، حسین.(1381). دیباچهای بر جامعهشناسی سیاسی ایران دوره جمهوری اسلامی ایران، تهران: نگاه معاصر.
بروس میتفورد، میراندا.(1388). فرهنگ مصور نمادها و نشانهها در جهان، ترجمۀ ابوالقاسم دادور و زهرا تاران، نشر کلهر و دانشگاه الزهرا.
بروس میتفورد، میراندا.(1394). دایرهالمعارف مصور نمادها و نشانهها، ترجمۀ معصومه انصاری و حبیب بشیرپور، چاپ اول، تهران: ستاره سبز.
بینام.(1380). آرم جمهوری اسلامی ایران با توضیحهایی عالمانه و شگفتانگیز، ایرانشناسی، 3، 701-696.
حسنیفر، عبدالرحمن، امیری پریان، فاطمه.(1393). تحلیل گفتمان به مثابه روش. جستارهای سیاسی معاصر، 5 (11)، 49-67.
خامنهای، سیدعلی.(1402). بعثت در نبوت. درسگفتار 15 دوره اندیشه تمدنساز در دانشگاهها.
داندیس، دونیس. ای.(1398). مبادی سواد بصری، ترجمة مسعود سپهر، تهران: انتشارات سروش.
ذکاء، یحیی.(1344). تاریخچه تغییرات و تحولات درفش و علامت دولت ایران از آغاز سده سیزدهم تا امروز. هنر و مردم، 38، 29-21.
سراوانی، فهیمه.(1394). سیر تحول نماد تاج و صحنههای جلوس شاهانه در نقاشی ایرانی. ترکیه، استانبول: دومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. تاریخ مراجعه: 24/07/1401. قابل دسترس در: https://civilica.com/doc/505176
سلطانی، علیاصغر.(1383). تحلیل گفتمان به مثابه نظریه و روش. علوم سیاسی، 7 (28)، 180-153.
صادقی، علیاکبر. (1391). بررسی نقش و جایگاه پرچم به عنوان یک نماد ملی و راهکارهایی برای تقویت آن. طرح پژوهشی، مرکز مطالعات راهبردی دبیرخانه معاونت پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی. تاریخ مراجعه 25/5/1401 قابل دسترس در: https://sccr.ir/news/14233/1.
علیزاده بیرجندی، زهرا، حمیدی، سمیه و ملکزاده، الهام.(1396). واکاوی خاستگاه و کارکردهای نشانهای دولتی عصر قاجار. جستارهای تاریخی، 1 (8)، 98-79، DOI: 10.30465/hcs.2017.2555
فروزانی خوب، مرجان، و بنجویی، مهدی. (1396). بررسی مفهوم رنگ از سه رویکرد: میزان تاثیرگذاری، نحوه ابراز مفاهیم و معانی سمبلیک و انتزاعی رنگها. شیراز: کنفرانس پژوهشهای معماری و شهرسازی اسلامی و تاریخی ایران. تاریخ مراجعه: 30/ 6/1401 قابل دسترس در: https://civilica.com/doc/653010.
فرید افشار، مهلا، و علیمحمدی اردکانی، جواد. (1398). تحلیل گفتمان تبلیغات شهری سازمان هنری رسانهای اوج از منظر میشل فوکو. رهپویه هنر هنرهای تجسمی، 4 (2)، 70-61.
DOI:http://dx.doi.org/10.29252/rahpooyesoore.5.2.61
قائممقامی، جهانگیر. (1348). درباره تطور شیر و خورشید. بررسیهای تاریخی، 19، 282-259.
قجری، حسینعلی، و نظری، جواد. (1392). کاربرد تحلیل گفتمان در تحقیقات اجتماعی، تهران: جامعهشناسان.
قیصری، علی.(1386). مستبدین جهان متحد شوید! طنز در مطبوعات دوره مشروطیت معرفی مجله استبداد، ایراننامه، 23 (4-3)، 354-333.
کچویان، حسین.(1382). فوکو و دیرینهشناسی دانش، تهران: دانشگاه تهران.
کهن، گوئل.(1360). تاریخ سانسور در مطبوعات ایران، تهران: آگاه.
مبینی، مهتاب، و شافعی، آزاده.(1394). نقش گیاهان اساطیری و مقدس در هنر ساسانی (با تاکید بر نقوش برجسته، فلزکاری وگچبری).
جلوه هنر، 2 (14)، 64-45، DOI:
10.22051/JJH.2016.2126
محمودی، فتانه، و حاجحسنی، اعظم.(1393). مطالعه تطبیقی تقابل خیر و شر در نگارههای خاوراننامه و شاهنامه.
هنرهای کاربردی، 3 (5)، 21-33، DOI:
10.22075/AAJ.2015.418
محمودی، فتانه، و یزدانی، فاطمه.(1400). تحلیل گفتمان تمبرهای پستی با موضوع فرهنگی در دو دوره ی پهلوی و جمهوری اسلامی ایران. هنرهای کاربردی، 1(3)، 109- 95. DOI: 10.22075/aaj.2022.26355.1139
مطهری، مرتضی.(1389). خدمات متقابل اسلام و ایران، قم: صدرا.
ندیمی، حمید.(1362). گفتگویی کوتاه با طراح آرم جمهوری اسلامی. پاسدار اسلام، 16، 61.
نظریزاده، فریده، و مشهدی حاجیعلی، فاطمه.(1394). نماد خورشید در هنر ایران باستان، مشهد: دومین همایش ملی باستانشناسی ایران. دبیرخانه دائمی همایش ملی باستانشناسی ایران. تاریخ مراجعه: 22/2/1401، قابل دسترس در: https://civilica.com/doc/541010.
وندایک، تئون. ای.(1377). اقتدار، گفتمان و دسترسی، ترجمۀ مجید خسروی نیک، گفتمان، 2، 102-74.
وندایک، تئون. ای.(1382). از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی در مطالعاتی در تحلیل گفتمان، ترجمۀ علیرضا خرمایی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
وندایک، تئون. ای.(1401). گفتمان و بافت، ترجمۀ طاهر اصغرپور و عادل نورزاده، تهران: نگاه معاصر.
هال، جیمز.(1380). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمۀ رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
Dreyfus, H.L. & Rabinow, P. (1983). Michel Foucault, beyond Structuralism and Hermeneutics, Chicago: The University of Chicago Press.
Van Dijk, T.A. (1991). Racism and the Press, London and NewYork: Routledge.