پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-87609120070501Globalization, Opportunities and Threats against Islamic Iran
(Emphasizing on Cultural Strategy)جهانیشدن، فرصتها و تهدیدهای فراروی ایران اسلامی
(با تأکید بر راهبرد فرهنگی)11363497FAمصطفی ادیباستادیار دانشگاه علوم پزشکی بقیـﺔالله الاعظم(عج)Journal Article20080504Globalization is a concept that has voracious tendency to extend in various aspects, and numerous organs, especially technologies, are used at this course.
A worth thinking issue is that today, globalization phenomenon has surrounded anyone in anywhere. Cultural, technological, economics and political development in 21<sup>st</sup> century is not limited to a group, nation and government, but everyone are affected by and connected to it.
Such evolution has also affected the area of culture of the countries. Cultural space definition would be changed in affected by globalization which means development of universal culture that has led to reform new outputs in cultural, social, economics and political areas.
The form and sort of affecting by globalization process depends on countries universal position and richness of their native and religious culture. There is difference between performance of those countries with and without cultural richness and old civilization history or have been suffered or transmigrated by passing history evolutions.
This article tries to investigate if globalization, which affected everyone, has influenced Islamic Iran in the area of culture? And basically for our country, what are the most reasonable attitude and strategy to deal with this phenomenon? And this dealing will set what opportunities and what threats against Islamic Iran?جهانیشدن[1] مفهومی است که تمایل سیریناپذیر به گسترش در ابعاد گوناگون دارد و در این راستا ابزارهای متعددی خصوصاً فنّاوریها را به کار گرفته است.
موضوع قابل تأمل اینکه امروزه پدیدة جهانیشدن، همة ما را در همة عالم فراگرفته است. موضوع توسعة سیاسی، اقتصادی، فناورانه و فرهنگی در قرن بیستویکم، به هیچ گروه، ملت یا دولتی محدود نمیشود، بلکه موضوعی است که همگان به آن مرتبط و از آن متأثرند.
چنین تحولی، حوزه و قلمرو فرهنگ کشورها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. فضای فرهنگی، تحت تأثیر جهانیشدن به معنای توسعة فرهنگ جهانیای که به بازسازی تولیدات جدید در قلمروهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انجامیده است، معنای متفاوتی مییابد.
شکل و نوع تأثیرپذیری از فرایند جهانیشدن، به موقعیت جهانی کشورها و غنای فرهنگ دینی و بومی آن کشورها بستگی دارد. عملکرد کشورهایی که غنای فرهنگی و تاریخ تمدن کهنی دارند و کشورهایی که غنای فرهنگی و تاریخ تمدن کهنی ندارند و یا در فرایند گذر از تحولات تاریخی مسخ یا دستخوش تغییر یا حادثه شدهاند، متفاوت است.
در این مقاله این حقیقت بررسی میشود که جهانیشدنی که همه را متأثر از خود کرده است، آیا ایران اسلامی را هم در حوزة فرهنگ تحت تأثیر قرار داده است؟ و اساساً مناسبترین رویکرد و راهبرد در مواجهه با این پدیده برای کشور ما چیست؟ و این رویارویی و مواجهه، چه تهدیدها و یا چه فرصتهایی را فراروی ایران اسلامی قرار میدهد؟
1. Globalizationپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-87609120070501Body and Its Social-cultural Indicationsبدن و دلالتهای فرهنگی ـ اجتماعی آن37803498FAفاطمه جواهریاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه تربیت معلمJournal Article20080504Although human physical figure has numerous social-cultural indications, pioneers of sociologists have not considered its study so much. This paper is prepared for signalizing the importance of studying body, sociologically. So, writer has tried to achieve following aims in a frame of theoretical analysis:
- Introducing sociology of body;
- Investigating the reasons that pioneers of sociologists neglect to study body;
- Investigating growth areas of studying body sociologically, in recent years;
- Investigating social-cultural indications of body.
Mentioned viewpoints indicate this fact that sociological necessities of body are insomuch that we can not account it as a just physical and biological nature. Sociological study of body, not only nurturing our sight to convergence of society and individual, but contributing inner growth of sociology by nurturing convergence of sociology and some other scientific courses.اگرچه پیکر جسمانی انسان دلالتهای فرهنگی ـ اجتماعی متعددی دارد، متقدمان جامعهشناسی به مطالعة آن چندان عنایتی نداشتهاند. این نوشتار به منظور برجسته ساختن اهمیت مطالعة جامعهشناسانة بدن تدوین شده است. به این منظور نویسنده کوشیده است در چارچوب روش تحلیل نظری به اهداف زیر نزدیک شود:
ـ معرفی جامعهشناسی بدن،
ـ بررسی دلایل بیتوجهی متقدمان جامعهشناسی به مطالعة بدن،
ـ بررسی زمینههای رشد مطالعة جامعهشناسانة بدن در سالهای اخیر،
ـ بررسی دلالتهای فرهنگی ـ اجتماعی بدن.
دیدگاههای مطرح شده بر این واقعیت دلالت دارد که الزامات جامعهشناختی بدن به اندازهای است که نمیتوان آن را یک ماهیت صرفاً زیستی و جسمی محسوب کرد. مطالعة جامعهشناسانة بدن، از یکسو بینش ما را به تعامل میان فرد وجامعه قوت میبخشد، و از سوی دیگر با تقویت تعامل میان جامعهشناسی و برخی رشتههای علمی دیگر به رشد درونی جامعهشناسی کمک میکند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-87609120070501Tourism Role in the Process of Convergence and Cultural Development of
Islamic Countriesنقش جهانگردی در فرایند همگرایی و توسعۀ فرهنگی
کشورهای اسلامی811063499FAعلی شماعیاستادیار گروه جغرافیای دانشگاه تربیت معلمJournal Article20080504This article explains tourism influence on convergence and cultural development in an analytic-descriptive way. Various factors of tourism stagnation among Islamic countries can be divided into inner and outer factors. Considering background of tourism industry, especially pilgrimage one in Islam world, different forms of tourism, such as recreational, commercial, religious, pilgrimage and athletic, influence on the process of cultural convergence of Islamic countries.
This investigation results that tourism industry is an effective factor in local, regional and international level. Considering technological development in third millennium, cultural development can be achieved through reasonable planning and managing tourism. Tourism industry influences on scientific transactions, growth of social-economics productions, Islamic society union, and evolution of conventions and values. To enforce and stabilize peace, friendship and cultural development among Islamic countries, some effectual tourism development strategies are: governments’ cooperation in establishing and developing security; developing bases; conferring tourism reasonable services; setting tourism rules; informing and using information technology for advertising and marketing; educating manpower and researching into tourism.این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی در پی آن است که آثار جهانگردی را در همگرایی و توسعۀ فرهنگی جوامع اسلامی تبیین کند. در این مقاله، عوامل گوناگون رکود جهانگردی بین کشورهای اسلامی در دو دستة، عوامل درونی و بیرونی بررسی و تحلیل میشود. با توجه به سابقة صنعت جهانگردی بهویژه جهانگردی زیارتی در جهان اسلام، جهانگردی به اشکال گوناگون از جمله تفریحی، تجاری، مذهبی، زیارتی و ورزشی، در فرایند همگرایی فرهنگی کشورهای اسلامی نقش دارد.
نتایج این پژوهش، مشخص میکند صنعت گردشگری عاملی مؤثر برای توسعة فرهنگی در سطح محلی، منطقهای و بینالمللی است. با توجه به توسعة فنّاوری در هزارة سوم، با برنامهریزی و مدیریت صحیح و مناسب برای جهانگردی، میتوان به توسعة فرهنگی دست یافت. صنعت جهانگردی در تعاملات علمی، رشد تولیدات اقتصادی ـ اجتماعی، وحدت جوامع اسلامی، تحول و تکامل ارزشها و آدابوسنن مؤثر است. به منظور تقویت و تحکیم صلح و دوستی و همگرایی فرهنگی کشورهای اسلامی، همکاری دولتها در ایجاد و توسعة امنیت، توسعة زیرساختها، اعطای خدمات مناسب جهانگردی، نهادینه کردن قوانین جهانگردی، اطلاعرسانی و بهرهگیری از فنّاوری اطلاعات برای تبلیغات و بازاریابی، آموزش نیروی انسانی و تحقیقات دربارة جهانگردی، از جمله راهکارهای توسعة جهانگردی است که باید عملیاتی و اجرایی شود.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-87609120070501Investigating and Comparing the Rate of Youths’ religiosity and Its Aspects in Three-High, Middle and Low- Social Ranks.بررسی مقایسة میزان تدین جوانان و ابعاد آن در سه پایگاه اجتماعی بالا، متوسط و پایین1071373500FAحسن کلاکیکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20080504This research investigates the link between youths’ social rank and their religiosity. Therefore, after reviewing sociologists’ viewpoints, there is mentioned the conclusions of studies and theories into the link between social rank and religiosity. Then religiosity and its aspects are investigated through factorial analysis of data.
In the analysis of data, descriptive and definitive results of data are mentioned. In descriptive part, youngsters’ religious tendency and awareness were high enough. So the link between their religiosity and social rank were evaluated positive. However, the stand of youths’ religiosity (according to the conclusion of other researcher) among three social ranks indicates that the religiosity of youngsters of low and middle social rank is stronger than those of high social rank. As a result, at this research Veblen’s theory, that suggests the religiosity of middle rank is lower than others, is not confirmed.در تحقیق حاضر، رابطة همبستگی پایگاه اجتماعی جوانان و تدین آنان بررسی میشود. ازاینرو پس از مروری بر دیدگاههای جامعهشناسان، دیدگاهها، نتایج تحقیقات و یا فرضیاتی مطرح میشود، که به رابطة بین پایگاه اجتماعی و تدین اشاره دارند. سپس با استفاده از تحلیل عاملی دادهها، به تدین و ابعاد آن پرداخته میشود.
گفتنی است که در تجزیهوتحلیل دادهها، به نتایج توصیفی و تبیینی آنها اشاره میشود. در بخش توصیفی دادهها، جوانان، گرایش و آگاهی دینی بالایی داشتند. ازاینرو، همبستگی پایگاه اجتماعی و تدین آنان مثبت ارزیابی شد. ولی جایگاه دینداری جوانان (مشابه با نتایج محقق دیگری) در بین سه پایگاه اجتماعی نشان میدهد که جوانان با پایگاه اجتماعی پایین و متوسط جامعه از جوانان با پایگاه اجتماعی بالای جامعه تدین قویتری دارند. لذا فرضیة وبلن، مبنی بر ضعف تدین طبقة متوسط در مقایسه با دیگر طبقات، بنا به دلایل مطرح شده، در این تحقیق تأیید نمیشود.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-87609120070501Relative Influence of New Communicative and Informative Technologies, on Development of Societyتأثیر نسبی فنّاوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی
در توسعة اجتماعی1391703501FAمسعود کوثریاستادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20080504This article investigates relative influence of new technologies of communication and information in general, and internet specifically, on development of society. To recognize internet influences on development, especially social development, first it is required to obtain the reasonable recognition of internet and its capabilities. This paper is an effort to investigate and discuss the influences of internet- as one of the effective technologies in development of society- on some indexes such as earnings and poverty, education, health, and access to equal opportunities.<em>در مقالة حاضر تأثیر نسبی فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی بهطور عام و اینترنت بهطور خاص، در توسعة اجتماعی بررسی میشود. برای شناخت تأثیرات اینترنت در توسعه و بهویژه توسعة</em>
<em>در مقالة حاضر تأثیر نسبی فناوریهای جدید ارتباطی و اطلاعاتی[1] بهطور عام و اینترنت بهطور خاص، در توسعة اجتماعی بررسی میشود. برای شناخت تأثیرات اینترنت در توسعه و بهویژه توسعة اجتماعی باید ابتدا شناخت نسبتاً کاملی از اینترنت و قابلیتهای آن کسب کرد. در این نوشتار تلاش میشود که تأثیرات اینترنت، در حکم یکی از فناوریهای ارتباطی ـ اطلاعاتی مؤثر در توسعة اجتماعی، در شاخصهایی نظیر درآمد و فقر، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، و دسترسی به فرصتهای برابر بررسی و کنکاش شود.</em>
<br clear="all" />
[1] .ICTs.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-87609120070501Religion and Civilization in the Course of History:
A Civilized and Efficient Attitude to Mahdaviatدین و تمدن در گذار تاریخ
(رویکردی راهبردی و تمدنی به مهدویت)1711933502FAمحمّدهادی همایوناستادیار دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20080504In contemporary world and after renewal of life of the Islamic thought, which is one of the accomplishments of blessed Islamic revolution in Iran, considering Mahdaviat as the essence of Quran, great prophet’s relatives(etrat) and top of honorable prophets’ vocation is increasing remarkably. This process has heightened the regards to the evidences of appearance (zohur) in contemporary society.
Research in verses and narratives related to the evidences of appearance and the end-time period, and effort to extract shiite’s basic strategies in the periods of absence and nigh to the appearance, establish a new attitude in Mahdaviat and the end-time studies that can be called “Efficient Attitude to Mahdaviat”.
Requirements of the appearance and the end-time period can be imaged by investigating these narratives and evidences; it shows that the evidences won’t be emerged in a low level and in the form of sectional rebellion, or regional revolution or changing a political government. The range of this emergence is universal and it is deep enough to influence all angles of human life. And this means nothing just a downfall and transfer of civilization, and then, constitution of a godlike universal civilization. This attitude, alongside of efficient one, can be called “Civilized Attitude to Mahdaviat”.
In developing this concept and investigating historic literatures of civilization, the point is that each one has selected an idea as a pivotal concept of analyzing history and tried to analyze human civilizations history accordingly. On this course and in a Mahdavi attitude, it is a feasible effort to explain the idea of “right and lapsed contrast” as a pivotal concept in a well different observation to history and civilization.
در جهان معاصر و در پی تجدید حیات اندیشة اسلامی، که یکی از دستاوردهای انقلاب مبارک اسلامی در ایران است، توجه به موضوع مهدویت در حکم عصارة کتاب خداوند و عترت پیامبر اکرم(ص) و قلة بعثت انبیای عظام(س) بهطرز چشمگیری رو به افزایش است. این جریان به توجه به نشانههای ظهور در جامعة معاصر دامن زده است.
تتبع در آیات و روایات مربوط به نشانههای ظهور و دورة آخرالزمان و تلاش برای استخراج راهبردهای اساسی شیعه در دوران غیبت و نزدیک به ظهور، رویکرد جدیدی را در مطالعات مربوط به مهدویت و آخرالزمان بنیان مینهد که میتوان آن را «رویکرد راهبردی به مهدویت» نامید.
با بررسی اینگونه روایات و نشانهها میتوان شرایط آخرالزمان و دوران ظهور را اینچنین تصویر کرد که حوادث در سطحی خرد و به شکل شورشی مقطعی یا انقلابی منطقهای یا تغییر حکومتی سیاسی به وقوع نمیپیوندد. گسترة این اتفاقات جهانی است و عمق آن نیز به اندازهای است که در تمام زوایای زندگی بشر نفوذ میکند و این معنا چیزی نیست جز یک زوال و انتقال تمدنی و برپایی یک تمدن جهانی الهی به دنبال آن. این رویکرد را در کنار رویکرد راهبردی میتوان «رویکرد تمدنی به مهدویت» نامید.
در گسترش این مفهوم و در بررسی متون و ادبیات تاریخ تمدن به این نکته برمیخوریم که هر کدام ایدهای را مفهوم محوری تحلیل تاریخ گرفته و تلاش کردهاند تا تاریخ تمدنهای بشری را بر گرد آن تحلیل کنند. در این راستا و با رویکردی مهدوی میتوان تلاش کرد تا ایدة «تقابل حق و باطل» در حکم مفهوم محوری، در نگرشی کاملاً متفاوت به تاریخ تمدن توضیح داده شود.