پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121320110901Studying the concept of cultural identity of Iran in children’s book during these three years: 1375, 1380 and 1385بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای
کودکان در سالهای 75،80 و 859403410FAرضا اسماعیلیاستادیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان (اصفهان)ثریا معماراستادیار و عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانصدیقه رئوفیمنشکارشناس ارشد برنامهریزی فرهنگیJournal Article20130909This article is tried to investigate the concept of cultural identity of Iranin children’s book during three years including, 1375, 1380 and 1385.in this research by using the content analysis method, the components of cultural identity has been studied and analyzed. The reliability has become 83%. Also 88 realistic stories of 21 books which has been written by Iranian novelist for children who are in the age groups B and C during these three years have been chosen as the sample. The spss18 software is used for analyzing the data. The results have shown that the components of "interest of national customs and traditions" with 34/7 percent and the component of “interest in language and literature," with 0 / 32% have had the highest percentage of Frequency. Studying the cultural identity of each year has indicated that the stories which have considered the cultural identity in the periods are not the same.مقاله حاضر با موضوع «بررسی جایگاه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان در سالهای 75، 80 و 85»، به بررسی و مطالعه هویت فرهنگی ایران در کتابهای کودکان که در سالهای 75، 80 و 85 منتشر شده، پرداخته است. این پژوهش با روش تحلیلمحتوا، مؤلفههای هویت فرهنگی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است و پایایی مقولههای مورد بررسی با استفاده از ضریب پای اسکات برابر با 83 درصد تعیین شد. جامعه آماری شامل 88 داستان واقعگرا از میان 21 عنوان کتاب مناسب برای گروه سنی ب و ج بود که توسط نویسندگان ایرانی نوشته شده بودند و توسط شورای کتاب کودک در سالهای 75،80 و 85انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش چک لیست بوده و برای تحلیل دادهها از نرمافزار spss 18 استفاده شده است. نتایج حاصل از بررسی هفت مؤلفه در زمینه هویت فرهنگی شامل، مؤلفههای «علاقه به آداب و رسوم و سنتهای ملی» با 7/34 درصد، «علاقه به زبان و ادبیات» با 0/32 درصد دارای بالاترین درصد فراوانی بوده است. مطالعه وضعیت هویت فرهنگی در هریک از سالهای مورد بررسی، نشان میدهد، که میزان توجه داستانهای کودک به مؤلفه هویت فرهنگی در سه مقطع زمانی بررسی شده، یکسان نیست.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121320110901Meta Analysis Approach in Studying the effect of University on Generational Relations in Iranرویکرد فراتحلیل در مطالعه تأثیر دانشگاه
بر مناسبات نسلی در ایران41753411FAرضا تابشکارشناسارشد علومسیاسیعلیاصغر قاسمیسیانیاستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهیJournal Article20130909In every society, mental and identical heritages used as culture and civilization are the real capital of the society. Customs, traditions and culture as well as scientific and cultural treasures and objective heritages of civilizations in every society have been existed because of time passing, cost in human capital and the effort of elites in every era and time. These heritages shape the identity and nature of society so it will be the reference in shaping the Groups, individuals and national identity in every community. So we should keep them, and let next generation use these heritages and know about their past and identity then the heritages will be productive and will be passed by generation now to future ones. Now a days we can see different generations have trouble with each other so it may cause some problems especially in transferring the huge cultural heritage in the society then the stability and continuity of the heritage may be faced some hazards. Sometimes these kinds of hazards are so much serious so the culture and social identity will be in danger of destruction. An obvious example of such situation can be seen in conflicts between different generations. It will be helpful if we try to study about the nature, background, circumstances, processes and consequences of such events, alongside functional studying of social organizations which are responsible for creating desirable relations between different generations. Universities can be one of those organizations so they can help cultural and social planners to keep the culture and civilization of the society dynamic. In this case, the main question is: what is the role of university in preventing the generation gap and the identity crisis? And how the universities can cause integrity as well as cultural continuity in the society by linking the generations? And what kind of methods and tools will be needed?سرمایه واقعی هر جامعه میراث ذهنی و عینی آن در قالب فرهنگ و تمدن است. این میراث، هویت و ماهیت جامعه را شکل میدهد و مرجع شکلگیری شخصیت فردی، ماهیت گروهی و هویت ملی جامعه است. اما تحت شرایط و تحولاتی، انتقال میراث عظیم فرهنگی یک جامعه و در نتیجه استمرار و پایداری آن با مخاطراتی مواجه میشود. مصداق بارز چنین وضعیتی تعارض و تقابل نسلهای جامعه خواهد بود. مطالعه ماهیت، زمینهها، شرایط، فرایندها، تبعات و آثار چنین رخدادی در کنار مطالعة کارکردی نهادهای اجتماعی، متولی ایجاد وضعیت مطلوب در خصوص مناسبات نسلی و بهویژه نقش دانشگاهها، میتواند برنامهریزان فرهنگی و اجتماعی را در پویایی و استمرار فرهنگ و تمدن جامعه خود، یاری رساند این مقاله در راستای تبیین نقش و جایگاه نهاد دانشگاه در تقویت و تحکیم مناسبات نسلی با نگاه موردی به جامعة ایران و موقعیت مناسبات نسلی در این جامعه نگارش یافته استپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121320110901Making the Price of Museum Tickets in Two Rate for both Domestic and Foreign Visitors in Developing Countriesدو نرخی کردن بهای بلیط موزهها
برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی در کشورهای درحال توسعه77933412FAمحمد شریفی تهرانیدانشجوی کارشناسیارشد مدیریت جهانگردی گرایش برنامهریزی توسعه دانشگاه علامهطباطباییمحمد افروغکارشناسیارشد پژوهش هنر (دانشگاه تهران)، مدرس دانشکده هنر فارسان، دانشگاه شهرکردعابدین حسینیدانشجوی کارشناسیارشد علوم اقتصادی، دانشگاه علامهطباطباییعلیرضا نوروزی طلبدانشجوی کارشناسیارشد علوم اقتصادی، دانشگاه علامهطباطباییJournal Article20130909In this article, in spite of other factors influencing the pricing of ticket, visitors’ insight and elasticity of demand, the price of ticket in museums as an important and controversial issue in museum marketing have been considered. The results of some researches like the researches of Martin, Karlin and Gordian have been observed afterward the researches have been adapted to the conditions of developing countries. Although in this case the best strategy in developing countries have been making the tickets price two rates for domestic and foreign visitors. In one hand , the culture and of course the museum are so important in developing countries , and in the other hand the number of foreign visitor compared with domestic ones may be increased in those countries although the foreign tourists may have an broader vision to the museum so they may consider it as a very valuable thing. Also according to the factors described in this paper, museum visitors, especially foreign visitors have a low price elasticity of demand. According to these two factors the managers of the museums in the developing countries, who are so worried about the decreasing number of visitors as well as the satisfaction of them , have tried to make the price of the museum tickets in two rates as a solution.در این مقاله قیمت بلیط موزهها به عنوان رکنی حساس و بحث برانگیز در بازاریابی موزه، مورد توجه قرار گرفته است. از آنجا که بینش بازدیدکنندگان و کشش قیمتی تقاضا از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت بلیط است، این موضوع نیز مورد بررسی واقع شده است و با تطبیق نتایج بهدست آمده از تحقیقات کارلین، گوردین و مارتین با شرایط کشورهای در حال توسعه بیان شده است که بهترین راهکار در تعیین قیمت بلیط موزهها در این کشورها، دو نرخی بودن آنها برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی میباشد. همچنین با توجه به فاکتورهای بیان شده در این مقاله بازدیدکنندگان موزهها و بالاخص بازدیدکنندگان خارجی دارای کشش قیمتی تقاضای پایینی میباشند که این دو عامل باعث شده است تا مدیران موزهها در کشورهای در حال توسعه با اطمینان بیشتری برای عدممواجه با کاهش شمار بازدیدکنندگان و همچنین فراهم شدن رضایت آنها، روش دو نرخی برای بلیط موزهها را اتخاذ کنند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121320110901Cyberspace and new forms of conflicts between United States of America and the Islamic Republic of Iranفضای سایبر و شیوههای نوین درگیری ایالات متحده امریکا
با جمهوری اسلامی ایران951213413FAمهسا ماهپیشانیانعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهرJournal Article20130909 The information age changes has changed the quality and conditions of wars between nations and has made them complex in concept and method, and then new aspects of the conflict has been shaped in cyberspace. Cyber war is a collection of new operation and new style of war and it is used in very harsh conflicts to knock down the enemies.
This kind of war is a new form of leading and controlling a battle beyond the geographic places, but through the electronic networks space In the Cyber wars the main purpose is making parasite, destroying and changing the audiences thought and with focusing on public opinion and elites or both of them
By using the capabilities of cyber space, united stated ofAmericahas tried to change the shape of soft war against our country. In this paper the main characters of cyber war as one of the strategic setting have been considered, and the goals, tools and methods which are used in cyber war have been noticed alongside analyzing the best defensive reactions against those attacks.با ورود به عصر اطلاعات، کیفیت و شرایط جنگها از پیچیدگی مفهومی و روشی بسیار زیادی برخوردار شده و جنبههای نوینی از درگیری در فضای سایبر شکل گرفته است. جنگ سایبری مجموعهای از فنون عملیاتی جدید و سبک نوینی از جنگ است که در مناقشههایی در بالاترین سطح شدت به منظور هدف قرار دادن مخالفان بهکار میرود. این جنگ شکل جدیدی از جنگ فرماندهی و کنترل است که کمتر به جغرافیا بستگی دارد بلکه بیشتر به ماهیت فضای شبکههای الکترونیک مربوط میشود. جنگ سایبر با هدف اختلال، آسیبزدن یا تغییر آنچه جمعیت هدف فکر میکنند با تمرکز بر روی افکارعمومی، نخبگان و یا هر دو به انجام میرسد. ایالات متحده امریکا با استفاده از قابلیتهای فضای سایبر کوشیده است ابعاد نوینی از جنگ نرم بر ضد کشورمان را در این فضا شکل دهد. با توجه به اهمیت این جنبه نوین درگیری، متن حاضر به بررسی مشخصات اصلی جنگ سایبر به عنوان یک محیط استراتژیک پرداخته است و از طریق بررسی ماهیت، اهداف، ابزار و روشهای حملات در فضای مجازی واکنشهای دفاعی مناسب در برابر این حملات را نیز مورد تحلیل قرار میدهد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121320110901Studying the content of BBC Persian Satellite Televisionبررسی محتوای برنامههای
شبکه تلویزیونی ماهوارهای بیبیسی فارسی1231543414FAمحمد محمدخانی ملکوهکارشناس ارشد مرکز تحقیقات صدا وسیماابراهیم فتحیدانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم قمJournal Article20130909Today’s mass media has a very crucial role on government decisions, so if the government utilizes media in a good way and a proper time, then they can promote their efficiency of their own politics. In this era the growth of Persian satellite news televisions have become so fast indeed it has shown that the media has very important role in information. In this case BBC Persian TV aimed at Persian speakers inIran,AfghanistanandTajikistan, in spite of its very new nature, is so different in its content and method when we compare it to other TV networks. In this article we have used two methods, content analysis as well as discourse analysis Pargar, Safheye 2, Be Ebarati digar, Aparat and Kook are five program of BBC Persian which we used them as our samples for discourse analysis method. Noobate Shoma is the program which has been used as an example for content analysis method. This paper is tried to investigate the methods used in BBC Persian Television and find out about their technique, approach…which are used for informing audience and propaganda.افزایش روزافزون شبکههای خبری ماهوارهای، حکایت از نقش مهم رسانههای جمعی در اطلاعرسانی دارد و در این میان، آغاز به کار تلویزیون بیبیسی فارسی با پوشش جغرافیایی سه منطقه فارسیزبان ایران، تاجیکستان و افغانستان، برخی تمایزهای جدی محتوایی و روشی را میان این رسانه نوپا و سایر تلویزیونهای ماهوارهای آشکار میسازد. شبکهای که آغاز به کار آن را باید موج جدیدی از «جنگرسانهای نرم» علیه ایران دانست. در این مقاله برای بررسی برداشتها، استنتاجها و پیشفرضها در برنامههای بیبیسیفارسی علاوه بر تحلیلمحتوا از روش تحلیلگفتمان سود جستهایم. هدف این مقاله این است که با بررسی برنامههای فارسیزبان شبکه خبری بیبیسی به بررسی شیوههای مورد استفاده در برنامههای تلویزیونی پی ببریم تا دریابیم آنها از چه تکنیکها، رویکردها و... در جهت مأموریت خبررسانی و تبلیغی خود برای جذب مخاطبان استفاده میکنند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121320110901Cultural geography; the Theoretical and Methodological Explanation Used in Studying Cultural Areasجغرافیای فرهنگی؛ تبیین نظری و روششناختی
کاربرد در مطالعات نواحی فرهنگی1551833415FAمسعود مهدویاستاد گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانعلی احمدیدانشجوی دکترای جغرافیا و برنامهریزی روستایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20130909Cultural geography is one of the branches of human geography; in this branch the reason of differences between cultures and human values in cultural area is considered. It means that differences and changes in spaces and spatial in geographic factors and cultural phenomena in every society is considered, and this consideration is occurred over the time, space and spatial.
In this paper we try to investigate the nature, theoretical and methodological view of cultural geography. The main question of this article: What is the scope and nature of cultural geography? And what are the methods used in identifying areas of cultural geography? Therefore, to clarify the framework of cultural geography studies, we try to discuss the relation between geography and culture as well as the evolution of old and new cultural geography. In this paper Descriptive and Analytical methods as well as Library research methods have been used.
Thus, our main purpose for giving a study framework in the human geography is: First, to clear scientific knowledge in the field of human science, second, to clarify the methods and theory of cultural geography and use them for understanding the reasons of differences of spaces and spatial in geographic areas.جغرافیای فرهنگی یکی از شاخههای جغرافیای انسانی است که علل تفاوت فرهنگها و ارزشهای انسانی را در نواحی فرهنگی مورد بررسی قرار میدهد.
در این نوشتار به بررسی ماهیت، مبانی نظری و روششناختی جغرافیای فرهنگی پرداخته شده است. سوال اصلی این مقاله این است که قلمرو و ماهیت جغرافیای فرهنگی چیست و چه سیر تحولی را طی کرده است؟ و کاربرد روشهای جغرافیای فرهنگی در شناخت نواحی فرهنگی چیست؟ بدین منظور، برای روشنتر شدن چارچوب مطالعاتی جغرافیای فرهنگی، رابطه جغرافیا، فرهنگ و سیر تحول جغرافیای فرهنگی قدیم و جدید بررسی میشود. این مقاله سعی دارد با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی و از طریق منابع کتابخانهای به سوالات مورد نظر پاسخ دهد.
با ارائه چارچوب مطالعاتی این حوزه از جغرافیای انسانی، اولاً زمینههای شناخت علمی آن در تحقیقات میانرشتهای علوم انسانی روشن میشود؛ ثانیاً قلمرو، روش و مبانی نظری جغرافیای فرهنگی شناسایی و برای درک علل تفاوتهای فضایی ـ مکانی نواحی جغرافیایی بهکار گرفته میشود.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121320110901Decoding the Myth in Symbolic Systemsرمزگشایی اسطوره در نظامهای نشانهای1852023416FAفرزانه نزاکتیدانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامهطباطبائیجلال درخشهدانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)Journal Article20130909In this paper we try to introduce Semiotics method as one of the newest analytical methods in cultural studies, then the myth in the symbolic systems will be analyzed , as well as decoding of myth will be considered and both of them is analyzed by Roland Barthes's view in mythology . There is an especial review on Ferdinand de Saussure, Charles Sanders Peirce and Umberto Eco opinions; however the opinions of Culler,Chandlerand John Fiske and their disagreement with the views of Saussure and Barthes have been considered. Finally, different ways of reading and reading for understanding as well as decoding of the myths have been expressed, then there are some questions for those analysts who work on myths.این مقاله، ضمن معرفی روش نشانهشناسی به عنوان یکی از جدیدترین روشهای تحلیلی در مطالعات فرهنگی، با استفاده از آراء رولان بارت، به واکاوی جایگاه اسطوره در نظامهای نشانهای و قرائت رمزگشایانة اسطوره میپردازد. در این مقاله، مروری بر نظریههای سوسور، پیرس و امبرتو اکو صورت گرفته و وجوه تمایز و اختلافنظرهای کالر، چندلر و فیسک در مورد آراء سوسور و بارت تشریح شده است. در پایان، انحاء مختلف قرائت اسطوره و قرائت مورد نظر برای شناخت و رمززدایی از اسطوره بیان شده و چند پرسش پیش روی تحلیلگران اسطوره مطرح شده است.