پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121620120501Public diplomacy of Islamic republic of Iran in Islamic World
Opportunities, Actions, Priorities and Achievementsدیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام
فرصتها، اقدامات، اولویتها و دستاوردها9453384FAجلال درخشهدانشیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)مصطفی غفاریدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20120204The public diplomacy is a new approach in foreign policy that has been targeted people and especially elites in other countries.
In recent years the debates and researches about public diplomacy has been developed especially in United States, after September 11the studies and operations in United States of America have been focused on Islamic world. However Islamic countries rarely pay attention to this issue and they are not concerned to consider it. This paper tries to find a response for this question: How is the public diplomacy of Islamic republic of Iran in Islamic World? So in this article by using the conceptual model and strategic public diplomacy and focusing on geographic region of Islamic world we try to study the different dimensions of public diplomacy .In this paper, the resources of making soft power for the Islamic republic of Iran have been utilized in two strategies including educational and media strategy of public diplomacy; then by focusing on the Middle East as well as central Asia , the achievements like the extension of Islamic awakening and the increasing of Iranian strategy among them have been observedدیپلماسی عمومی رویکردی نوین در سیاستخارجی کشورهاست که مردم و بهویژه نخبگان جوامع دیگر را در روابط خارجی هدف قرار میدهد. در سالهای اخیر بحث و تحقیق پیرامون دیپلماسی عمومی بهویژه در ایالات متحده آمریکا تعمیق و توسعه یافته و پس از رخدادهای 11 سپتامبر 2001 مطالعات و عملیات دیپلماسی عمومی آمریکا بر جهان اسلام متمرکز شده است. این در حالی است که کشورهای اسلامی کمتر به این مقوله میپردازند و توجه اندکی در بهکارگیری آن دارند. نوشتار کنونی به دنبال پاسخی برای این پرسش که دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام چگونه است، از الگوی مفهومی و راهبردی دیپلماسی عمومی الهام میگیرد و با تمرکز بر حوزه جغرافیایی جهان اسلام، ابعاد مختلف دیپلماسی عمومی ایران را بررسی میکند. به باور نویسندگان منابع فرصتساز قدرت نرم جمهوری اسلامی در چارچوب دو راهبرد آموزشی و رسانهای در دیپلماسی عمومی بهکارگرفته شده و با تمرکز بر دو محور خاورمیانه و آسیای مرکزی، دستاوردهایی مانند گسترش بیداری اسلامی و افزایش عمق راهبردی ایران را به دنبال آوردهاند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121620120501The Representation of two Concepts of
“Endeavor” and “Labor” used in Textbooks of Schools in Iranبازنمایی مفاهیم «همت» و «کار» در
کتابهای درسی ایران47813385FAحسن بشیردانشیار جامعهشناسی ارتباطات بینالملل دانشگاه امام صادق (ع)Journal Article20120204The education in school is one of the important basic training in every society. The textbooks in every countries including Iran are the most commonly used educational media. This paper tries to investigate two concepts including “Endeavor” and “Labor” which has been used in the books of the elementary and guidance schools in Iran and the method which has been utilized is content analysis. The analysis unit in this article is the sentences. The results have been shown that the “Benevolence and aid” variable as well as “effort” and its subsidiaries are the parts of the category of “Endeavor” and “Labor” then these mentioned concepts have been used in the textbooks more than other social and moral values .Although in the Persian literature books the frequency of mentioned moral values are more than other textbooksآموزش مدرسهای یکی از مهمترین پایههای آموزشی هر کشور است. کتابهای درسی نیز پر کاربردترین رسانۀ آموزشی در هر کشور از جمله ایران است. این مقاله حاصل پژوهشی است که دربارۀ بررسی شاخصهای مربوط به «همت» و «کار» در کتابهای دورة ابتدایی و راهنماییِ تدریس شده در مدارس ایران و به روش تحلیل محتوا انجام شده است. واحد تحلیل را در این پژوهش «جمله» در نظر گرفتهایم. یافتهها حاکی از آن است که متغیر «خیرخواهی و کمک» به همراه «جدیت و تلاش» و زیرمجموعههای آن که در کل میتوان به مثابه «همت» و «کار» مطرح کرد، در کتابهای درسیِ مقاطع ابتدایی و راهنمایی در مقایسه با سایر ارزشهای اخلاقی و اجتماعی بیشترین فراوانی را دارند. همچنین در کتابهای فارسی در هر دو مقطع تحصیلی فوق، فراوانیِ اشاره به ارزشهای اخلاقی در مقایسه با سایر کتابهای درسی بیشتر بوده است.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121620120501Feeling Insecure in Society among Tehranian Citizens
focusing on publication of violent incidents during Last Yearاحساس ناامنی اجتماعی شهروندان تهرانی
با تمرکز بر انتشار اخبار حوادث خشونت بار یک سال اخیر831273386FAسیدمجتبی رضوی طوسیاستادیار فلسفه دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانمحمدحسین ساعیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات0000-0003-3337-065XJournal Article20120204Security feeling is a very crucial element in every society that every government has to try to provide it as good as possible. The security has two dimensions: The objective dimension (to protect against the objective risk) and the mental dimension (feeling of safety). Some expertises believe that the feeling of insecurity is worse than the insecurity itself. A Crime or insecurity phenomenon may be one or two victims, but the crime may frighten thousands of people also it may change their lifestyle and their thought. The feeling of insecurity can cause some psychological, social, cultural, economical and political injury among people.
During last year the news about violence and crimes became more and more, so it causes psychological impacts on our society. In this article we try to find an answer for this question: How is the feeling of social security among Tehranian citizens, according to recent news of violence during the last year?
This research indicates that the gender of respondents among Tehranian citizens is the most effective variable; after that the marital status, education and the age have impact on the feeling of insecurity.نیاز به امنیت و احساس امنیت اجتماعی برای هر جامعهای امری مسلم است که همۀ دولتها و جوامع برای فراهم کردن آن در تلاش هستند. طبق تعریف، امنیت دارای دو بُعد است: بُعد عینی (محافظت در مقابل خطر عینی) و بُعد ذهنی (احساس ایمنی)؛ از میان این دو مؤلفه از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، احساس ناامنی حتی بدتر از خود ناامنی است؛ وقوع جرم یا پدیدۀ ناامنی ممکن است یکی دو قربانی داشته باشد، اما همین حادثه ممکن است هزاران نفر را بترساند و شیوۀ زندگی و طرز تفکر آنها را تغییر دهد. احساس ناامنی میتواند عوارض و ضایعههای روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی برجا گذارد.
در یک سال گذشته اخبار جرائم خشن به شکل بیسابقهای در کشور منتشر شد و تأثیرهای روانی شدیدی بر جامعۀ ما گذاشت. از این رو، این مقاله در پی آن است تا به این سؤالها پاسخ دهد؛ احساس امنیت اجتماعی شهروندان تهرانی با توجه به انتشار اخبار حوادث خشونتبار یک سال اخیر چگونه است؟
این پژوهش نشان میدهد که جنسیتِ پاسخگویان در میزان احساس ناامنی شهروندان تهرانی مؤثرترین متغیر است و پس از آن به ترتیب وضعیت تأهل، تحصیلات و در آخر سن افراد در میزان احساس ناامنی مؤثر میباشد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121620120501Presenting a model for Critical Discourse Analysis of Moviesارائۀ مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم1291573387FAمحمدمهدی فرقانیاستادیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییسیدجمالالدین اکبرزاده جهرمیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120204The Growth of dominance of images in this era and the dominance of ‘visual culture’, cause analyzing picture as well as visual text to be more important.
The main concern of this paper is to mention the theoretical complexity of the images analysis for presenting a model for critical discourse analysis of movies. In this article we have tried to use the three-dimensional model of Norman Fairclough’s systematic approach. However the tools that Fairclough has introduced are more suitable for written texts not for visual texts. Therefore the social semiotics and the approaches of Rick Iedema, Theo van Leeuwen, Gillian Rose and Gunther Kress have been used and then by merging those with the three-dimensional model of Fairclough, a suitable model for analyzing the movies has been obtained.<em></em>با سیطرۀ روزافزون تصاویر در دوران معاصر و غلبۀ «فرهنگ دیداری»، توجه به روشهای تحلیل تصاویر و متون دیداری نیز افزایش یافته است. در این مقاله تلاش میکنیم تا ضمن اشاره به پیچیدگیهای نظری تحلیل تصاویر به مدلی برای تحلیل گفتمان انتقادی فیلم دست یابیم. با توجه به نظاممند بودن رهیافت «فرکلاف» به تحلیل گفتمان انتقادی، مدل سه بُعدی وی را مبنای کار قرار دادیم. با این حال، ابزارهایی که فرکلاف برای تحلیل معرفی میکند، بیشتر مناسب متون نوشتاری است تا تصاویر. از این رو، این مقاله میکوشد تا با استفاده از نشانهشناسی اجتماعی و به کار گرفتن رهیافتهای «ایدما»، «رُز» و نیز «کرس» و «ونلیون» و ادغام این رهیافتها در مدل سه بُعدی فرکلاف، مدل مناسبی را برای تحلیل فیلم به دست دهد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121620120501Evolution Process of Legal and Cultural Status of Jury in Press Crimes in the Law of Iranسیر تطور جایگاه حقوقی ـ فرهنگی هیئت منصفه
در جرائم مطبوعاتی در حقوق ایران1592013388FAزهرا علیبخشیکارشناسارشد حقوق ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییبهزاد رضویفرداستادیار حقوق دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120204As regards press offenses, including offenses related to the one side are governments, It is likely that the courts deal with the press offenses was more strict and atrocious so they were unable to maintain their impartiality; So the best solution for avoiding such a problem is to determine the number of people elected by the general public as public representatives, along with the community skilled and qualified judges in the trials for press. These representatives should reflect the opinion of major of public to the judges; therefore with such arrangements it is hoped to make a fair judgment regarding to the press. The Iranian legal system has done many activities in regard to jury but unfortunately this organization somewhat has been passive today. This paper analyzes the issue of press offenses addressed in the jury; also the evolution of the quasi-judicial agency in the legal system of the Islamic Republic of Iran will be reviewed.با توجه به اینکه جرائم مطبوعاتی از جمله جرائمی هستند که از یک سو مرتبط با دولت میباشند، این احتمال وجود دارد که دادگاههای رسیدگیکننده به این جرائم، اقدامات بیرحمانه و سختگیرانهتری را برای دادرسی انجام داده و نتوانند بیطرفی خود را حفظ کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلی، بهترین راهکار در نظر گرفتن تعدادی افراد منتخب از سوی عموم مردم به عنوان نمایندگان افکار عمومی جامعه در دادرسیهای مطبوعاتی در کنار قضات متبحر و متخصص میباشد، به طوری که این نمایندگان افکار قاطبۀ افراد جامعه را به قضات منعکس کنند و به این طریق سبب صدور حکمی عادلانه از سوی دادرسان محاکم گردند. نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران درخصوص نهاد هیئت منصفه فعالیتهای زیادی انجام داده، اما متأسفانه امروزه تا حدودی این نهاد به صورت منفعل درآمده است. مقالۀ حاضر به تحلیل مسئلۀ هیئت منصفه در جرائم مطبوعاتی میپردازد و سیر تطور این نهاد شبه قضایی را در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران بررسی خواهد کرد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121620120501Study of relation between
social investment and student political culture
Case study: Isfahan Universityبررسی رابطۀ میان سرمایۀ اجتماعی و فرهنگ سیاسی دانشجویان
مطالعۀ موردی: دانشگاه اصفهان2032343389FAنجات محمدیفرکارشناسارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهانحسین مسعودنیااستادیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهانگلمراد مرادیاستادیار جامعهشناسی دانشگاه آزاد واحد اسلامآباد غرب0000-0002-1644-463XJournal Article20120204Continuation of students political participation is one of the most important problems for Iran Islamic Republic System in forth decade of its political age. It seems that one of the influential factors to students’ political participation is type of their political culture؛ several factors play role in formation of political culture, social investment is one of the most important of them. So according to this background, original base of the present study, address relation between social investment and students’ political culture in Iran. Methodology of the paper is based on survey, and through questionnaire data has been collected. Statistical population is MA students at the University of Isfahan. 120 students have been selected through systematic random for the study. We applied facial validity for the evaluation of questions, Cronbach’s alpha for the reliability of questions, and Pearson’s correlation statistical method for examining the hypotheses. result show that There is a meaningful relationship between social integration and limited political culture(r=-0.38), participation political culture (0.42), Subject political culture (r=-0.16), and There is a meaningful relationship between social security and limited political culture(r=-0.19), participation political culture (0.29 Subject political culture (r=-0.14), and There is a meaningful relationship between social security and limited political culture(r=-0.25), participation political culture (0.56), depended political culture (r=-0.16). The result show that every measure of social investment exceeds the political culture in limited and conditioned dimensions goes down and in participation dimension goes up. It can be said that there is a significant and inverse relationship between social investment and limited and Subject political culture and there is significant and direct relationship between social investment and political participatory culture.تداوم مشارکت سیاسی دانشجویان یکی از مهمترین مسائل برای نظام جمهوری اسلامی ایران در دهۀ چهارم حیات سیاسی خود میباشد. به نظر میرسد که یکی از عوامل تأثیرگذار بر مشارکت سیاسی دانشجویان، نوع فرهنگ سیاسی آنهاست؛ در شکلگیری فرهنگ سیاسی عوامل متعددی نقش دارند که سرمایۀ اجتماعی یکی از مهمترین آنهاست. بنابراین، با توجه به چنین پیشینهای، محور اصلی مقاله حاضر تبیین رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و فرهنگ سیاسی دانشجویان در ایران است. روش تحقیق پیمایش، ابزار گردآوریِ اطلاعات، پرسشنامه و جامعۀ آماری آن، دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه اصفهان است که تعداد 120 نفر از آنان به شیوۀ تصادفی سیستماتیک برای این مطالعه انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان میدهد که بین متغیر میزان انسجام اجتماعی با فرهنگ سیاسی محدود (38/0- r=)، مشارکتی (42/0r= ) و تبعی (16/0- =r)، همچنین میان متغیر امنیت اجتماعی با فرهنگ سیاسی محدود (19/0- r=)، تبعی (14/0- r=) و مشارکتی (29/0=r) رابطه وجود دارد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760121620120501An Estimation of Demand for Cinema Function and Analysis of Factors Influencing It
Case Study; Cinema Demand in Tehranبرآورد تابع تقاضای سینما و تحلیل عوامل مؤثر بر آن
مطالعۀ موردی؛ شهر تهران2352633390FAعبدالرحیم رحیمیدانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی امور فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات تهرانمیثم موساییاستاد اقتصاد دانشگاه تهرانکامبیز پیکارجواستادیار اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانناصر آزاداستادیار مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانجنوبسید محسن سید علیاکبراستادیار صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانجنوبJournal Article20120204Cinema demand in Tehran has been decreased during last 2 decades. Therefore, this paper is aimed to estimate the function of demand for cinema in Tehran based on the Tehran's time series data during 1985-2010 periods. This research tries to use Case Study Research Method. Also according to Neo-Classic Demand Theory and econometric models is used Ordinary Least Square Technique (OLS) for demand function of cinema in Tehran. This estimation is carried out by Eviews-IV econometric modeling package.
In this research we have selected the best logarithmic equation as function of demand for cinema in Tehran after estimating some equations and testing them. All relevant test statistics indicated that there is relation between these variables. We start our analysis with the specification of several approaches for cinema demand. According to calculation all of cinema demands elasticity; we analyzed the effective factors on cinema demand in Tehran, such as price ticket, consumers' income index, substitute and supplementary goods 1985-2010 periods. However, in this study we found that the cinema demand is inversely related to the price and the income. Thus the cinema in Tehran as a cultural good may indeed be seen as a luxury one.<em></em>با توجه به اهمیت و جایگاه صنعت سینما و عرضه و تقاضای آن به عنوان یک کالای فرهنگی مصرفی دراقتصاد فرهنگ بویژه در کلان شهرتهران، مشاهده می شود که تقاضای آن از دو دهه گذشته تاکنون سیرنزولی داشته است، که این مسئله در مقاله مورد کنکاش قرارگرفته است. دراین پژوهش، از روش تحقیق موردی استفاده شده است. و طبق مبانی نظری تئوری تقاضاو الگوهای اقتصاد سنجی، تکنیک حداقل مربعات معمولی (OLS ) را بکار گرفته ایم و براساس داده های سری زمانی (89 ـ 1364) تابع تقاضا برای رفتن سینما در تهران استخراج شده است.
یافته های پژوهش نشان می دهد براساس تخمین های انجام شده، یک معادله بدون عرض از مبداء و تمام لگاریتمی به عنوان تابع تقاضای سینما در شهر تهران معرفی شده است. تمامی ضرایب و علائم متغییرهای برآورد شده دراین معادله مطابق با مبانی تئوریک تابع تقاضا و در جهت انتظار است. در این معادله، میزان تقاضا برای رفتن به سینما با قیمت بلیط و کالای مکمل سینما ارتباط معکوس ولی بادرآمدوقیمت کالای جانشین ارتباط مستقیم دارد.