پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131820120901Underground Music;
as a Representative of Social Concerns of the Youthsموسیقی زیرزمینی؛ بازنمای دغدغههای اجتماعی جوانان7343370FAفاطمه جواهریدانشیار جامعهشناسی دانشگاه تربیت معلمسیدحسین سراجزادهدانشیار جامعهشناسی دانشگاه تربیت معلمسمیه شکفتهکارشناسارشد پژوهش اجتماعی و مدرس دانشگاه پیامنورJournal Article20120822Although some research has been conducted on youth music trends in Iran in recent years, little has been done on underground music. This paper studies the explicit and implicit contents of underground lyrics. To do so, ten underground lyrics which were more popular at the time were selected and their sociological contents and implications were identified by quantitative and qualitative content analysis.
The findings infer that the lyrics of underground music are most often critical towards socio-cultural situations of Iranian Society. Also, the underground music has potential to deal with public sphere issues.با وجودی که طی چند سال گذشته در مورد گرایشهای موسیقیایی جوانان ایرانی مطالعاتی انجام شده اما موسیقی زیرزمینی کمتر موضوع پژوهش قرار گرفته است. مقالة حاضر به بررسی مضامین مستتر در شعر موسیقیهای زیرزمینی پرداخته است. در این راستا11 مورد از این شعرها که در زمان نگارش مقاله از شهرت بیشتری برخوردار بودند انتخاب و با استفاده از روش تحلیلمحتوای کمی و کیفی، مضامین و دلالتهای جامعهشناختی آنها شناسایی شده است. یافتههای بهدست آمده حاکی از آن است که شعرهای موسیقیهای زیرزمینی دارای سوگیری انتقادی به شرایط فرهنگی ـ اجتماعی جامعة ایران هستند و این ظرفیت را دارند تا با مباحث مطرح درعرصة عمومی ارتباط پیدا کنند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131820120901An Examination of the Relationship
Between Social Trust and Personality Typesرابطة اعتماد اجتماعی با گونههای شخصیتی
(مورد مطالعه استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال)35573371FAافسانه ادریسیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالاحسان رحمانی خلیلیدانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، عضو باشگاه پژوهشگران جوان0000-0003-2688-2083میترا معظمیکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمالسیده نرگس حسینیامینکارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه آزاداسلامی، واحد تهران شمال، عضو باشگاه پژوهشگران جوانJournal Article20120821Trust is an unavoidable part of social life and a basic pre - condition for a healthy society. In social psychological approach, the origin of social trust is sought in individuals personality. The goal of this study is to examine the relation between personality types and social trust between three groups of faculty members, staff and students.
This is a descriptive-correlational study and it is a survey. The statistical population consists of faculty members, staff and students of Azad Islamic university Tehran branch in year 2010. the sample size is equal to 1212.
The results indicate that the extent of trust differs significantly among three groups of faculty members, staff and students. The lowest degree of trust is related to students and the highest degree is related to faculty members. Social trust has significant, positive and direct relationship with the three personality types of extroverted, cohesive, and cognitive in three groups. Social trust has a negative, indirect and significant relationship with neurotic personality type only in faculty members groupاعتماد شیوة اجتنابناپذیر زندگی اجتماعی و شرط اساسی برای یک جامعة سالم است. در رویکرد روانشناختی ـ اجتماعی منشأ اعتماد اجتماعی، در شخصیت افراد جستجو میشود. هدف این مقاله شناسایی رابطة گونههای شخصیتی با اعتماد اجتماعی میباشد. رویکرد مقاله توصیفی ـ همبستگی، روش تحقیق پیمایشی و جامعة آماری شامل استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال 1389 میباشد که در حجم نمونة هزار و 212 نفر اجرا شده است. یافتهها حاکی از آن است که میزان اعتماد اجتماعی در سه گروه تفاوت معناداری دارد. کمترین میزان اعتماد اجتماعی مربوط به دانشجویان و بیشترین آن در بین استادان است. رابطة اعتماد اجتماعی با گونههای شخصیتی برونگرایی، انسجامی و شناختی در هر سه گروه معنادار و رابطه آنها بهصورت مثبت و مستقیم میباشد. همچنین رابطة اعتماد اجتماعی با گونة شخصیتی نژندی فقط در گروه استادان معنادار شده که این رابطة منفی و معکوس است.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131820120901Representation of Religious Identity
in Iranian Cinema after Islamic Revolutionبازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب اسلامی59813372FAعلی مرشدیزاداستادیار گروه علوم سیاسی و جامعهشناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهدعباس کشاورزی شکریاستادیار گروه علوم سیاسی و جامعهشناسی انقلاب اسلامی دانشگاه شاهدصالح زمانیدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه آزاد بروکسلJournal Article20120828This article tries to analyze representation of religious identity in Iranian cinema. The main question is that how religious identity is represented in Iranian cinema. Using qualitative content analysis, his research is done, and the statistical community for this research is post- revolutionary Iranian movies. Therefore, 20 movies are chosen and analyzed. To choose these movies, some interviews are conducted with specialists in Iranian cinema. The result of this research shows that Iranian cinema during the years after revolution has moved from traditional religiousness toward reflexive religiousness. This change is comparable with the social changes after revolution in Iran.مقالة پیش رو کوششی است که با در نظر گرفتن سه مولفة اساسی (خدا، فرد دیندار و دینداری) و با توجه به نظریة هویت و نظریة بازتابندگی آنتونی گیدنز انجام شده است. سینما نیز بهعنوان یکی از اثرگذارترین ابزارهای رسانهای در جهان معاصر، متن اصلی این بازنمایی است. سوال اصلی، توجه به چگونگی بازنمایی هویت دینی در سینمای پس از انقلاب است. هدف از این مقاله، توصیف چگونگی بازنمایی هویت دینی (سنتی/ بازتابنده) در سینمای ایران است. روش تحقیق نیز مبتنی بر تحلیلمحتوای کیفی است و جامعة آماری، کلیة فیلمهای سینمایی پس از انقلاب است که تأکیدی مستقیم یا غیرمستقیم به مولفههای هویت دینی داشتهاند که تعداد 20 فیلم بهعنوان نمونه و در مصاحبه با صاحبنظران سینمایی و بهصورت هدفمند و غیرتصادفی استخراج شده است. نتایج بهدست آمده حاکی از حضور قطعی مولفههای هویت دینی در سینمای ایران است که در طول سه دهه پس از انقلاب از قالب سنتی به قالب بازتابنده منتقل شده است و این نتایج با تغییرهای اجتماعی و سیاسی سالهای پس از انقلاب همخوانی دارد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131820120901Dimensions of Culture in Quranic Ideal Societyابعاد فرهنگ در جامعة آرمانی قرآنی831113373FAعلی سروریمجددکتری قرآن و متون اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتJournal Article20120818An ideal community has been one of the human aspirations. Cultural development is one of the essential factors in the way of making an Ideal community.
What is the culture role in ascertaining an Ideal society? This is the question that we answer in this article, thus we refer to some dimension of culture in Ideal society such as Dehiscence of reason, Extension of knowledge, brotherhood and kindness, Health and Hygiene and environmental attentions.
But the most important matter is that cultural development unavailable without theocracy and presence of Imam. Therefore supreme leadership of the Muslim community (Imammate) in The Quran and his characteristic for enrichment of culture in the Ideal Quranic society are among the topics of this article.
It is clear that Imam with some features such as justice, knowledge, divine wisdom can ascertain God’s commandments and orders and people are the real followers of him deliberately. So he can make an Ideal society.<em></em>جامعة آرمانی یکی از آرزوهای بشر بوده و هست. یکی از شاخصهای تحقق چنین جامعهای ارتقاء فرهنگ در تمام شئون آن است.
در این مقاله بهطور اختصار به این سوال پاسخ داده میشود که فرهنگ چگونه در تحقق جامعة آرمانی قرآنی نقشآفرینی میکند؟ لذا به چند بعد از ابعاد فرهنگ در جامعة آرمانی مانند شکوفایی عقل، گسترش دانش، برادری و محبت، سلامت و بهداشت و توجه به محیطزیست اشاره شده است.
اما از همه مهمتر آن است که ارتقاء فرهنگ بدون تحقق حکومت الهی و حضور امام شکل نخواهد گرفت. بنابراین در این مقاله به اختصار به موضوع امامت در قرآن و ویژگیهای امام برای اعتلای فرهنگ در جامعة آرمانی قرآنی اشاره خواهد شد. بدیهی است امامی که خود مظهر عدل، علم و حکمت مطلق خداوند است و علمش وابسته به علم الهی و مبسوطالید برای تحقق تعالیم و دستورهای عادلانة الهی باشد و مردم هم عاقلانه و آگاهانه در خدمت این حاکمیت باشند خواهد توانست جامعة آرمانی را محقق سازد.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131820120901A comparing Between Ppropagation Methods
of Quranic Faces & Most Used Ways of World Propagandaمقایسة شیوه های ارتباطی و تبلیغی چهره های قرآنی با روشهای تبلیغ امروزین1131443374FAمصطفی عباسی مقدماستادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه کاشانJournal Article20120826Nowadays , communications &propaganda are the most important ways in witch thought ,culture & every kind of message is transferred to others. Every religion & group is going to propagate its principals. In the long road of communication , choosing various & best ways can lead to success more than every other factor.
At the present time, that hegemonic world system contrasts monotheist culture, revitalizing verses of the holy Quran are replete with methods of prophetic teachings witch stand against satanic miss chiefs & propaganda.
In this article, propaganda methods are considered through a focus on documents & methods. The most important characteristics of Quranic teachings & propaganda are : adherence to Islamic values & facts, comprehensiveness & attention to all aspects of human being including achievements, faith & interest. In the other hand, in today's world, political & social propagation methods do not adhere to the truth. Words are different from actions. They are away from spirituality &they use any legitimate & illegitimate means. Their motifs are temporary & their effects are not long term & don’t lead to mans salvation.امروزه ارتباطات و تبلیغات مهمترین بستر انتقال و ترویج فکر، فرهنگ، ارزشها و هرگونه پیام به دیگران است و همة مذاهب، مکاتب و ملل از رهگذر رسانههای گوناگون، سعی در تبلیغ همهجانبه مرام خویش دارند. در روزگار کنونی تقابل نظام سلطه جهانی با فرهنگ حقمحور و توحیدی اسلام بیش از هر زمان تبلور یافته و صف مؤمنان و مستکبران را به روشنی جدا ساخته است. آیات حیاتبخش قرآن بهعنوان تکیهگاه جبهة توحیدی، مشحون از روشها و تجربههای دعوت و ترویج انبیا و اولیاست و آبشخور جبهة استکباری، کیدها و مکرهای شیطانی است.
در مقال، حاضر، با تکیه بر روش استناد به متون و دیدگاهها، ضمن مرور و مقایسة روشهای تبلیغی دو جبهه روشن میشود که مهمترین ویژگی روشهای تبلیغ قرآنی در مقام اجرا، پایبندی به ارزشها و حقایق و جامعنگری و توجه به همة ابعاد حیات انسانی و پیشتازی اسوهها در عمل و در عرصة دستاوردها، تأثیر پایدار و شورآفرینی و ایمانزایی است، در حالی که روشهای تبلیغ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، در جهان امروز به خاطر عدم پایبندی به حق و حقیقت، عدم انطباق قول و فعل، معنویتگریزی و استفاده از وسایل مشروع و نامشروع ـ علیرغم توانایی ایجاد هیجانها و انگیزشهای زودگذر وجریانسازی مقطعی ـ قادر به تأثیرگذاری درازمدت و ایمانآفرینی و ایجاد امید پایدار به سعادت و فلاح در انسانها نیستند.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131820120901Role of New Media in Social Movements
(Case study, Occupy Wall Street movement)نقش رسانههای نوین در جنبشهای اجتماعی
(مطالعة موردی جنبش تسخیر والاستریت)1451723375FAرضا عبداللهیاستادیار علوم ارتباطاتمحسن شورگشتیدانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییبابک اخوتپوردانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120823In this research an attempt has been made to survey the role of new media in “Occupy wall street” movement. It may caused by two reasons; First, new social movements do not trust on traditional media which represent money institutions and power owners. Second, social media are sociable. People use social networks to distribute information and news which are censored by governmental media. In this way, social media affect public thoughts and consequently this will support social movements.
Group media are working in a vast impression zone, hence social movements need access to group media and develop oppositive stream. Network society development and “Occupy wall street” effects, have questioned some old media theories like Spiral of Silence, Framing and … .این مقاله به بررسی نقش رسانههای نوین در گسترش جنبش والاستریت میپردازد. این امر به دو علت است: اول اینکه جنبشهای جدید اجتماعی دیگر به رسانههای جریان اصلی که وابسته به کانونهای قدرت و ثروتاند اعتمادی ندارند و دوم اینکه رسانههای اجتماعی دارای ویژگی «اجتماعی بودن» هستند. اهداف طراحان شبکههای اجتماعی هر چه میخواهد باشد، مردم این شبکهها را بهکار میگیرند تا اخبار و اطلاعاتی را که به سختی از رسانههای حکومتی اعلام میشود منتشر کنند، اقدامهای اعتراضی را برنامهریزی و هماهنگ نمایند و به جهان بگویند که چه رویدادی در حال وقوع است. جنبشهای اجتماعی نیاز دارند بر افکارعمومی تأثیرگذار باشند، چرا که افکارعمومی در بازتولید، حمایت و گسترش این جنبشها نقشی جدی ایفا میکنند.
جنبشهای اجتماعی برای تداوم فعالیت خود و به ثمر نشاندن حرکتهای اعتراضی نیازمند رسانههای گروهی جریان اصلی هستند، چرا که این رسانهها بخش وسیعی از مردم در طبقات مختلف را دربرمیگیرند.
تأثیر جنبش اشغال والاستریت و گسترش جامعة شبکهای را باید خط بطلانی دانست بر برخی نظریهها، مانند مارپیچ سکوت، جهالت چندجانبه، سکوت رسانهها، نظریة تقویمی رسانهها و نظریة برجستهسازی رسانهها.پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتفصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات2008-8760131820120901Rowzeh Xani;:
Iranian Religious –Shiite Narration and its Literature–Executive Arrangementsروضهخوانی؛
نقل مذهبی ـ شیعی در ایران و تمهیدهای ادبی ـ اجرایی آن1732083376FAامیر لشکریکارشناسارشد کارگردانی از پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانمحمود عزیزی سلدوزاستاد دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانJournal Article20120830Rowzə-xānī is one of the common types of Iranian religious show storytelling (narration) which has advertising function and has been comprehensive over time and converted into religious tradition so that many public and private Rowzə-xānī had been held in cities and villages of Iran besides other mourning rituals of Moharram and Safar months. Holding these sessions as well as attending these session is spontaneous and is welcomed by the Shiites due to interest of Shiite in their imams and recollection of their sufferings in the way of their religion and traditions. For this reason, the Shiites consider attendance in these sessions and listening to preachment of the narrator as an action pleasing to God. Preachment requires more attention and deeper recognition as comprehensive phenomenon which has life of many centuries. This article is an opportunity for dealing with the most common variety of religious narration in Iran i.e. Rowzə-xānī.«روضهخوانی» از گونههای مرسوم قصهگویی نمایشی مذهبی ایرانی است که اساساً کارکردی تبلیغی داشته، با گذشت زمان فراگیر شده و به رسمی مذهبی بدل گشته است؛ چنانکه از چندین قرن پیش تاکنون بهطور مستمر و همهساله، روضهخوانیهای عمومی و خصوصی بسیاری در سطح شهرها و روستاهای ایران در کنار دیگر آیینهای عزاداری ماههای محرم و صفر برگزار میشده است. برقراری این مجالس و همچنین حضور در آن، به شکلی خودانگیخته بوده و با استقبال فراوانی از سوی اهل شیعه روبرو میشود و این به دلیل علاقة بسیار شیعه به امامانش و یادآوری مصائب ایشان در راه نجات دین و شریعتشان است. از اینرو شیعیان حضور در این مجالس و گوشسپردن به روضه را ثوابی بزرگ میدانند. روضهخوانی بهعنوان پدیدهای فراگیر که چندین قرن از عمر آن میگذرد، مستلزم توجه بیشتر و شناخت عمیقتر است؛ بنابراین این مقاله فرصتی است برای پرداختن به رایجترین گونة نقل مذهبی در ایران یعنی روضهخوانی و بررسی هرچه بیشتر این موضوع که آیا نقلهای مذهبی همچون روضهخوانی، علاوه بر کارکرد دینی و اجتماعی گستردهشان، از منظر زیباییشناسی نیز غنی بوده و در شأن یک هنر محسوب میشوند؟