پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
14
24
2014
03
01
فراخواندن مخاطبان از سوی متون علمی عمومی
7
25
FA
حمید عبداللهیان -
زهرا اجاق
دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه تهران - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران
<em>این مقاله به مسئلة عمومی کردن علم در مجلههای علمی عمومی ایرانی میپردازد. با آنکه مدت زیادی است این قبیل مجلهها در ایران منتشر میشوند اما هنوز بهعنوان مقولهای ارتباطاتی در این حوزه مورد مطالعه واقع نشدهاند. مقالة حاضر با توجه به نقش مجلههای مذکور در انتشار اطلاعات و درک علمی در حوزة عمومی بر زبان بهکاررفته در تولید متون علمی عمومی ایرانی، تمرکز و معیارهایی را برای مناسب کردن زبان این مجلهها در راستای افزایش درک عامه از علم شناسایی کرده است. برای دستیابی به این معیارها، از محتوای نظری دو نظریة کنشگر ـ شبکه و علم تعاملی استفاده شده و هفت معیار به دایرة شناخت درآمده است. اهمیت شناخت این معیارها در آن است که ابزاری را برای کاربرد در مجلههای علمی عمومی بهمنظور ارائة روشهای ارتباطات مؤثّر محتواهای علمی با عموم فراهم میکند. در این مقاله با توضیح معیارهای زبان ایدهآل یا نگارش متون علمی عمومی، روش برقراری ارتباطات عمومی علم مؤثّر توضیح داده شده تا این معیارها از وضعیت انتزاعی بیرون آمده و عملیاتی و اجرایی شوند.</em>
ارتباطات عمومی علم,درک عامه از علم,مجلههای علمی عمومی ایرانی,علم تعاملی,نظریة کنشگر ـ شبکه
https://www.jccs.ir/article_4835.html
https://www.jccs.ir/article_4835_7d82e4ffc255287cd6a816c8417b2984.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
14
24
2014
03
01
بررسی تطبیقی قوانین و مقررات ایران با مفاد موافقتنامة تریپس در زمینة حق نسخهبرداری و حقوق مرتبط
27
40
FA
وحید
بزرگی
دانشیار روابط بینالملل موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
<em>پس از پذیرش درخواست الحاق ایران به سازمان جهانی تجارت در 5 خرداد 1384، ایران عملاً وارد فرایند مذاکرۀ الحاق به این سازمان شد. در این فرایند یکی از کارهایی که باید انجام گیرد انطباق قوانین و مقررات کشور متقاضی الحاق با قواعد و مقررات سازمان جهانی تجارت از جمله در زمینة حقوق مالکیت فکری است. در این راستا، در مقالة حاضر قوانین و مقررات ایران با مفاد موافقتنامة تریپس در زمینة حق نسخهبرداری و حقوق مرتبط مقایسه شده است. نتایج این بررسی مقایسهای نشان میدهد که در نظام حقوق مالکیت فکری ایران در حوزة مذکور، کمبودها و مغایرتهای زیادی از جمله در مورد آثار مورد حمایت، مدت حمایت، حقوق مرتبط یا جانبی، حقوق اجارهای، حق انتفاع پدیدآورندگان از فروش مجدد، نحوة شناسایی پدیدآورنده، محدودیتها و استثناهای مجاز و شرایط حمایت وجود دارد که بهتر است قانون جدیدی در این زمینه تدوین و تصویب شود. </em>
موافقتنامة تریپس,کنوانسیون برن,حق نسخهبرداری,حقوق مرتبط یا جانبی,نظام حقوق مالکیت ادبی و هنری ایران
https://www.jccs.ir/article_4836.html
https://www.jccs.ir/article_4836_1ffe45fcc6b04085083cceca177a40a5.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
14
24
2014
03
01
بازنمایی اقوام ایرانی در مجموعههای پربینندة تلویزیونی
41
62
FA
زرین زردار-
محمد فتحینیا
دانشجوی دکتر علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی- دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
<em>این مقاله بهدنبال شناخت نحوة بازنمایی مازنیها در مجموعة تلویزیونی پایتخت و شناسایی رمزگانها و کلیشههای مورد استفاده در این بازنمایی است. برای دستیابی به این هدف، 16 سکانس شاخص از مجموع سریال، انتخابشده و مورد تحلیل نشانهشناختی قرار گرفتند.</em>
<em>یافتهها نشان میدهند، سه دسته رمزگانهای گفتار و گویش، پوشاک و گریم و حالت چهره و کنش، رمزگانهای اصلی هستند که برای بازنمایی هویت قومی و شهرستانی بهطور عام و «مازنی» و «علیآبادی» بهطور خاص، بهکار گرفته شدهاند. علیآبادیها در برابر تهرانیها با کلیشههایی چون سادهلوح در برابر خردمند، ناتوان در برابر توانا، روستایی در برابر شهری، بیتوجهی به پوشش در برابر آراستگی ظاهر و ... به تصویر کشیده شدهاند. در این میان میتوان کلیشة شهرستانی ناتوان را بهعنوان مهمترین وجه بازنمایی علیآبادیهای مهاجر تلقی کرد اما آنچه اثر این بازنمایی را تشدید میکند، نفی مهاجرت با دستمایه قرار دادن کلیشههای قومیتی است.</em>
تلویزیون,قومیت,بازنمایی,سریال پایتخت,نشانهشناسی
https://www.jccs.ir/article_4837.html
https://www.jccs.ir/article_4837_47856ec2fdd36f96e6a9682519713ae0.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
14
24
2014
03
01
سیاستگذاری فرهنگی در وضعیت آنومی فرهنگی و اجتماعی
63
81
FA
وحید خاشعی-
رضا مستمع
استادیار مدیریت سیاستگذاری دانشگاه علامه طباطبایی - دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
<em>در شهرهای در حال توسعه، در پی بالا رفتن تراکم جمعیتی و بهتبع پیدایش تراکم اخلاقی، بروز آسیبهای اجتماعی اجتنابناپذیر بهنظر میآید. در چنین شرایطی در جامعه، اختلالهای اخلاقی، ارزشی و عدم تطابق در هنجارها، مجال بروز یافته و تعادل معمول حیات اجتماعی به مخاطره میافتد. در این صورت نابسامانی در جامعه حادث میشود که نظم موجود را از بین برده و پدیدة آنومی، مجال بروز مییابد. در برخی کلانشهرها بهدلیل وجود گروههای شهری گوناگون، گسست فرهنگی نیز به چشم میخورد. با توجه به اینکه موضوع، پیرامون بررسی آنومی در میان گتوهای شهری است، تمرکز بر روی اینکه چه عواملی باعث بهوجود آمدن آنومی شده و خود آنومی چه تأثیری روی بافت شهری میگذارد، زمینة بسیار مهمی در امر سیاستگذاری فرهنگی در کلانشهرها محسوب میشود. مورد مطالعه، شهر کرج میباشد و نتایج حاکی است که آنومی در این شهر بر اثر تصادم فرهنگی و انسداد جریانهای اجتماعی پدید آمده است.</em>
سیاستگذاری فرهنگی,آنومی فرهنگی و اجتماعی,گتوی شهری
https://www.jccs.ir/article_4840.html
https://www.jccs.ir/article_4840_217802d6d27897361290eec2ff059faa.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
14
24
2014
03
01
میزان تحقق آموزههای اسلامی در روابطعمومیهای تهران
85
98
FA
امیدعلی مسعودی-
مریم باغانی
استادیار گروه تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه سوره - کارشناسارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی
<em>در این مقاله با توجه به اهمیت و ضرورت ارتقای کارایی و نوآوری روابطعمومیها سعی شده است تا در یک بررسی توصیفی و اکتشافی با روش پیمایش و استفاده از دیدگاه تمامی مدیران، رؤسای واحدها یا کارشناسان روابطعمومیها شامل 92 سازمان، دربارة محقق کردن آموزههای اسلامی در روابطعمومی سازمانها، روابطعمومی اسلامی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. نتایج نشاندهندة این است که مدیران و کارشناسان با انجام وظایفی مانند: صداقت، درستی و راستی، صحت، حقیقت، اعتدال، امانت، انصاف، حفظ حریم خصوصی از سوی روابطعمومی اسلامی موافق هستند. اگرچه تحصیلات و سابقة فعالیت در روابطعمومی و سن مدیران و کارشناسان روابطعمومی همبستگی مستقیمی با میزان شناخت آنها از این ویژگیها ندارد ولی نتیجۀ بررسی همبستگی بین رشتۀ تحصیلی با میزان شناخت آنها از این ویژگیها و تمایل به اجرای این وظایف، نشان داد مدیران و کارشناسانی که در رشتههای مرتبط تحصیل کرده بودند در مقایسه با رشتههای غیرمرتبط، شناخت بیشتری از ویژگیها و وظایف داشته و تمایل بیشتری به اجرای این وظایف از سوی روابطعمومی اسلامی دارند.</em>
<em>بررسیها نشان داد مدیران، رؤسای واحدها یا کارشناسان روابطعمومی، موافق اجرای آموزههای اسلامی از سوی روابطعمومیها هستند.</em>
روابطعمومی اسلامی,آموزههای اسلامی,سازمانهای دولتی,روابطعمومی,سازمان
https://www.jccs.ir/article_4841.html
https://www.jccs.ir/article_4841_e2079f0b92a79800f19120480490ac59.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
14
24
2014
03
01
نقش مخاطب در نگاهداشت شبیهخوانی
99
116
FA
مرضیه پیراویونک -
اقدس نیکنفس
استادیار پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان - کارشناسارشد پژوهش هنر
<em>شبیهخوانی سنتی نمایشی است که مضمون غالب آنرا نمایش واقعههای تاریخی ـ مذهبی زندگی و مصائب خاندان پیامبر و بهویژه واقعة کربلا تشکیل میدهد. جنبة آیینی این سنت نمایشی بهگونهای است که مخاطب سنتی در نسبتی خاص با آن قرار میگیرد و این ویژگی در برداشت و فهم مخاطب از آن نقش عمدهای ایفا میکند. در حالیکه فهم مخاطب نیز شکل نخواهد گرفت مگر بهواسطة تماشا کردن قدسیانه و فهم پیشین برآمده از متن سنت. از سویی دیگر بهدلیل ارتباط دو سویه بین مخاطب و این نمایش، شبیهخوانی نیز جز با وجود مخاطبانی که به فهم آن نائل آیند تداوم نخواهد یافت.</em>
<em>این نوشته بر آن است تا بر اساس رویکرد پدیدارشناختی ـ هرمنوتیکی، تفاوت مخاطب با تماشاگر صرف را در شبیهخوانی مشخص کرده و نشان دهد که مخاطب در شبیهخوانی نقش نگاهبان کار هنری را ایفا کرده و در نهایت در این نمایش، چهار وجه مخاطب ـ بازیگر ـ نگاهبان ـ شاعر شکل میگیرد.</em>
شبیهخوانی,مخاطب,پدیدارشناسی,هرمنوتیک,نگاهداشت,تماشا کردن قدسی
https://www.jccs.ir/article_4842.html
https://www.jccs.ir/article_4842_c7da124c4267ab0cf03308601e7b3710.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
14
24
2014
03
01
آثار فرهنگی گردشگری از نگاه دانشجویان
117
138
FA
علیاکبر امین بیدختی-
نوید شریفی - یحیی توکلی
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه سمنان - مربی موسسه آموزش عالی کومش - کارشناس ارشد MBA
<em>امروزه گردشگری در تمامی عرصهها نقش مهمی در توسعة اقتصادی ـ اجتماعی بازی میکند. این مقاله با تأکید بر گردشگری فرهنگی و مذهبی همچنین نقش آن بر کارکردهای اجتماعی دانشجویان به بررسی تأثیر این نوع گردشگری بر سرمایة اجتماعی دانشگاهها در قالب مدل مفهومی پرداخته است. روش بررسی حاضر از نوع توصیفی ـ همبستگی است. جامعة آماری، کلیة دانشجویان شرکتکننده در تورهای گردشگری فرهنگی ـ مذهبی دانشگاه سمنان در سال تحصیلی 1391 و 1390 هستند. در مجموع 175 نفر بهعنوان نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز، از پرسشنامة محققساخته بر اساس ابعاد مدل طراحیشده استفاده شد، تحلیل دادهها نیز به کمک تحلیل عاملی تأییدی انجام پذیرفت. نتایج گویای این مطلب است که گردشگری فرهنگی و مذهبی دانشجویان میتواند با تأثیر بر الگوهای رفتاری، دینداری و تجربههای کسبشدة دانشجویان بر میزان سرمایۀ اجتماعی دانشگاه تأثیر مثبتی داشته باشد. </em>
سرمایة اجتماعی,گردشگری فرهنگی و مذهبی,دانشجو,دانشگاه,معادلههای ساختاری
https://www.jccs.ir/article_4844.html
https://www.jccs.ir/article_4844_b8cf48b769098c3a79ebb7a30f566ce9.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
14
24
2014
03
01
بازنمایی تحولات سوریه در شبکة الجزیره (2013 ـ 2011)
139
161
FA
علی امیدی-
مهرداد رشیدی علویجه
استادیار روابط بینالملل دانشگاه اصفهان - کارشناسارشد روابط بینالملل دانشگاه اصفهان
<em>جهان عرب از سال 2011 دگرگونیهای سیاسی بنیادی به خود دیده است، بهطوریکه موج اعتراضها و انقلابهای مردمی تاکنون منجر به برکناری چهار دیکتاتور در کشورهای تونس، مصر، لیبی و یمن شده و باعث دگرگونیها و اصلاحات اساسی در سایر کشورهای این منطقه شده است. رسانههای جمعی از جمله شبکههای خبری ماهوارهای با پخش و انعکاس اطلاعات و وقایع بهصورت شنیداری و دیداری و همچنین از طریق پایگاههای اطلاعرسانی خود، زمینة آگاهی و بسیج سیاسی مردم و جوامع را به ارمغان میآورند که این امر در مورد کشورهایی که دارای رسانههای دولتی و حکومتهای تکحزبی هستند چشمگیرتر مینماید. یکی از این شبکههای خبری ماهوارهای که نقش چشمگیری در انقلابهای کشورهای جهان عرب داشته، شبکة قطری الجزیره است. این شبکه بهدلیل ماهیت حرفهای و پشتوانة مالی خود توانسته طرفداران زیادی نهتنها در جهان عرب بلکه در تمام دنیا جذب کند. ولی رویکرد این شبکه در انعکاس اخبار و چارچوبسازی رویدادهای سوریه، سوگیرانه و بر اساس اهداف کلی سیاست خارجی قطر است. این مقاله با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی و به شیوة توصیفی ـ تحلیلی، ابتدا به بررسی نظری نقش رسانه در بازنمایی و چارچوبسازی رویدادها پرداخته و سپس سعی دارد به این سؤال پاسخ مناسب دهد: «رویکرد شبکة خبری الجزیره در بازنمایی و چارچوبسازی تحولات سوریه در طی سالهای 2011 تا 2013 چگونه بوده است؟»</em>
بحران سوریه,رسانههای جمعی,بازنمایی,الجزیره,سوگیری,چارچوبسازی
https://www.jccs.ir/article_4845.html
https://www.jccs.ir/article_4845_7c8b8950256a966c1bca17c19aa657a9.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
14
24
2014
03
01
نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران
163
190
FA
ناصر جمالزاده-
مهدی امینیان
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق - دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
<em>مساجد در صدر اسلام بهدلیل عهدهداری کانون اصلی ارتباط مردم بهویژه فعالان جامعه، کارکردهای فراوانی در نظام اجتماعی ایفا میکردند. در عصر جدید بهدلیل تفکیک ساختاری و تقسیم کار به برخی از کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن کمتر توجه میشود. با این حال در جریان انقلاب اسلامی ایران، مساجد نهتنها محلی برای عبادت که محلی برای فعالیت فرهنگی علیه رژیم و نظام اجتماعی حاکم تبدیل شد. با توجه به مطالب یادشده، نگارندگان برای تحلیل نقش مساجد در انقلاب اسلامی ایران از رهیافت کارکردگرایانه بهویژه نظریههای تالکوت پارسونز و رابرت مرتِن بهره گرفته و با استناد به نمونههای تاریخی مرتبط با تحولات ایران در سالهای انقلاب نشان دادهاند مساجد ایران در آن سالها با تجمیع همفکران، آموزش الگوهای ارزشی متضاد با ارزشهای نظام حاکم به مردم و انتقاد از سیاستهای حاکم بر نظام اجتماعی دورة پهلوی بر مبنای الگوهای ارزشی اسلامی، توانستهاند نقش عمدهای به همراه برخی دیگر از فعالان عرصة فرهنگی، در ایجاد اختلال در کارکرد حفظ الگوهای ارزشی و انگیزشی نظام اجتماعی حاکم و در نتیجه عدم تعادل آن ایفا کنند. این کژکارکرد به یاری یک کارکرد پنهان در مساجد یعنی سازماندهی ارتباطات مبارزان انقلاب اسلامی شکل گرفت.</em><em></em>
مسجد,انقلاب اسلامی ایران,کارکردگرایی,ارتباطات اجتماعی,شکاف فرهنگی,جامعهشناسی سیاسی ایران
https://www.jccs.ir/article_4847.html
https://www.jccs.ir/article_4847_370ce7b73c7b6fc335d32ff1848f1de0.pdf