پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
18
40
2018
02
20
واکاوی موانع فرهنگی توسعه سیاسی در ایران (عصر پهلوی دوم)
1
32
FA
محمد
حیدرپورکلیدسر
دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
mohammadheydarpour1@gmail.com
منصور
وثوقی
استاد و عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
vosooghi_mn@yahoo.com
باقر
ساروخانی
0000-0003-1912-3409
استاد و عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
b.saroukhani@yahoo.com
مصطفی
ازکیا
استاد و عضو هیئت علمی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
m-azkia@srbiau.ac.ir
10.22083/jccs.2018.98774.2259
<span style="letter-spacing: -0.45pt;" lang="FA">پژوهش پیش</span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" lang="FA">رو در صدد واکاوی و پاسخگویی به این سؤال اساسی بر آمده است که موانع عمدۀ فرهنگی که در دوره پهلوی دوم سبب عدم دستیابی جامعه ایران به توسعه سیاسی گردید، چه بوده است؟ و مهم</span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" lang="FA">ترین آنها کدام</span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" lang="FA">اند؟ این پژوهش با الهام از رویکرد وبری در اهمیت فرهنگ و همچنین رویکرد نوسازی بازنگری شده اینگلهارت و با به</span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" lang="FA">کارگیری روش تحقیق تاریخی و اسنادی، با مراجعه به کتابخانه</span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" lang="FA">های حقیقی و مجازی و بررسی کتب و اسناد معتبر مرتبط با موضوع تحقیق از طریق فیش</span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" lang="FA">برداری به جمع</span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" lang="FA">آوری و تحلیل و فراتحلیل اطلاعات تاریخی و پژوهش</span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" lang="FA">های جامعه</span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.45pt;" lang="FA">شناسی مرتبط با موضوع تحقیق اقدام شده است.</span>
<span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA">یافته</span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA">های این تحقیق نشان می</span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA">دهد که فرهنگ استبدادی حاکم بر جامعه و نظام سیاسی حاکم وقت و مدیریت اقتدارگرایانۀ پهلوی دوم بر نهادهای مختلف جامعه و سرکوب جامعۀ مدنی و انحلال احزاب سیاسی و تشکل</span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA">های اجتماعی و فرهنگی منتقد وابسته به طبقۀ متوسط و قطع جریان روشنفکری پویا و آزاد به</span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA">عنوان مهم</span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA">ترین موانع فرهنگی توسعۀ سیاسی در آن دوره محسوب می</span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA">شود و همچنین فقدان نگرش علمی و عقلانی، روحیۀ پرسشگری و نقد در جامعه، ضعف جامعۀ مدنی، حضور قوی باورهای خرافی سنتی در متن جامعه، فقدان فرهنگ گفت</span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA">و</span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA">گو، نبود یک جریان روشنفکری اصیل، آزادی</span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA">خواه</span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" dir="LTR"></span><span style="letter-spacing: -0.35pt;" lang="FA"> ملی و فقدان مطبوعات منتقد و اعمال سانسور شدید بر سایر مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی، باعث ناکامی جامعۀ ایران در دستیابی به توسعۀ سیاسی در دورۀ پهلوی دوم گردید. </span>
موانع فرهنگی,توسعه سیاسی,فرهنگ استبدادی,نگرش علمی و عقلانی,رویکرد انتقادی و پرسشگرانه
https://www.jccs.ir/article_58496.html
https://www.jccs.ir/article_58496_3602c48c7e2d5d058ac0deed565a788c.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
18
40
2018
02
20
تحلیل پدیدارشناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران
32
63
FA
حسین
حسنی
دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران
hassani@ricac.ac.ir
عبدالحسین
کلانتری
دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه تهران
abkalantari@ut.ac.ir
10.22083/jccs.2018.97513.2250
<span lang="FA">هدف این مقاله، مطالعه تجربه زیسته کاربران ایرانی اینستاگرام است. ویژگی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های خاص این شبکه اجتماعی سبب شده است تا نوع خاصی از تعاملات به</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">واسطه آن شکل بگیرد. این ویژگی</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها تجربیات نوینی را در روال</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های هر روزه کاربرانِ فعّال جایگیر کرده است. بنابراین، محققان بر کاربرانی متمرکز شدند که تجربه حضور کافی در اینستاگرام را داشتند. در این مقاله، برای فهم معنای عمیق این تجربیات از رویکرد پدیدارشناسی تفسیری و روش مصاحبه نیمه ساخت</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">یافته استفاده شده است. در مجموع با شانزده نفر مرد و زن مصاحبه شد که مدت میانگین عضویت آنها در اینستاگرام دو سال بوده است. در نهایت، بر اساس تحلیل مصاحبه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ها مضامین مختلفی در رابطه با نقش اینستاگرام در زندگی روزمره کاربران شناسایی شد که مهم</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">ترین آنها عبارتند از: لایک به</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">منزله تحسین و نیز ایجاد رابطه اجتماعی؛ کامنت به</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">منزله میدان گفت</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">وگو؛ ارزشمند بودن تعداد زیاد فالوئرها؛ و نیز عدم شکل</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">گیری دوستی واقعی در میان فالوئرها. در کل، باید اشاره کرد که تجربیات زندگی در شبکه</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">های اجتماعی همانند طرد و پذیرش اجتماعی با توجه به محو شدن فزاینده تمایز زندگی واقعی از زندگی مجازی، از نظر پیامدهایی که برای زندگی واقعی دارد نباید مورد غفلت قرار بگیرد. از سوی دیگر، هر نوع اختلال در کردارهای هر روزه کاربران اینستاگرام، می</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">تواند به برخی پیامدهای منفی روان</span><span dir="LTR"></span><span lang="FA">شناختی و اجتماعی منجر شود.</span>
اینستاگرام,پدیدارشناسی,زندگی روزمره,فالوئینگ,لایک
https://www.jccs.ir/article_58498.html
https://www.jccs.ir/article_58498_148b99440eea0141d51c31dbfe50245b.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
18
40
2018
02
20
بررسی میزان باورپذیری پدیده «شایعه» در پیام رسانهای موبایلی بین مردم شهرستان اهواز با تأکید بر نقش «رسانة ملی»
65
94
FA
سیدامیر
آذرشین
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
amirazarshin@yahoo.com
سمیه
تاجیک اسماعیلی
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران
s.t.esmaeili@gmail.com
10.22083/jccs.2018.104427.2287
<em>با وجود رسانه</em><em></em><em>های اجتماعی مجازی چون تلگرام پدیده شایعه رواج بسیاری پیدا کرده است. از طرفی دیگر وقتــی مخاطــب از اطلاع</em><em></em><em>رسانی شبکه</em><em></em><em>های رسمی، مانند تلویزیون قانع نشود و حس کنــد در جریان کل پدیده یا رخداد قرار نگرفته اســت، ضمن کم شــدن اعتماد به جریان اطلاع</em><em></em><em>رســانی رســمی، ســعی در کسب اطــلاع از طــرق دیگر مانند پیام رسان</em><em></em><em>های موبایلی می</em><em></em><em>کند. به مرور زمان و در نتیجه منطقی این اتفاق، اخبار منتشــر شــده در پیام رسان</em><em></em><em>های موبایلی کــه همواره ممکن است آمیخته با شایعات باشد به</em><em></em><em>عنوان منبع مورد مراجعه مخاطبان قرار می</em><em></em><em>گیرد. در این پژوهش با هدف بررسی میزان باورپذیری پدیده «شایعه» در پیام رسان</em><em></em><em>های موبایلی بین مردم شهرستان اهواز با تأکید بر نقش «رسانۀ ملی» به انجام رسیده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار اندازه</em><em></em><em>گیری، مصاحبه و پرسشنامه است. جامعه آماری کلیه افراد 15 تا 60 سال ساکن شهر اهواز هستند که بر اساس آمارنامه کلان</em><em></em><em>شهر اهواز در سال 1390، 728955 نفر بوده</em><em></em><em>اند. روش نمونه</em><em></em><em>گیری خوشه</em><em></em><em>ای چند مرحله</em><em></em><em>ای است. نتایج نشان داد 8/48 درصد پاسخ افراد اعتماد خود را به مطالب ارائه شده از رسانه ملی را زیاد و خیلی زیاد دانسته و 2/51 درصد افراد اعتماد زیادی به مطالب ارائه شده از رسانه ملی ندارند. همچنین 62 درصد افراد اظهار داشته</em><em></em><em>اند که در صورت مواجهه با اخبار متناقض رسانه ملی را جهت آگاهی از اخبار واقعی انتخاب می</em><em></em><em>کنند. همچنین در حدود 80 درصد افراد رسانه ملی را قابل اطمینان</em><em></em><em>تر از پیام رسان</em><em></em><em>های موبایلی می</em><em></em><em>دانند.</em>
رسانه ملی,باورپذیری,شایعه,پیام رسانهای موبایلی
https://www.jccs.ir/article_58499.html
https://www.jccs.ir/article_58499_6033f749732e9fc18228797c50063a16.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
18
40
2018
02
20
برساخت معنایی زن روشنفکر خاص در سینمای پس از انقلاب اسلامی
95
122
FA
ساره
امیری
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان
saareh.amiri@gmail.com
احسان
آقابابایی
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
ehsan_aqababaee@yahoo.com
10.22083/jccs.2018.92061.2206
<em>هدف مقاله پیش</em><em></em><em>رو پاسخ به این پرسش است که تصویر زن روشنفکر در سینمای پس از انقلاب اسلامی چگونه برساخته شده است؟ برای نیل به این هدف از مفهوم «روشنفکر خاص» «میشل فوکو» و روش «تحلیل روایت» استفاده شد. حجم نمونه شامل 13 فیلم تولیدشده بین سالهای 1360-1390 است که به شیوۀ هدفمند گزینش </em><em></em><em>شده است. یافتهها نشان میدهد که در سینمای پس از انقلاب، زن روشنفکر، زنی مستقل، شاغل، تحصیلکرده با پوششی مدرن است که در تقابل با مناسبات خانوادگی قرار گرفته است؛ ازاین</em><em></em><em>رو، در سینمای پس از انقلاب «خانواده» حوزه اصلی فعالیت زنان روشنفکر بازنمایی شده است و روایت سینما از تحول شخصیت این زنان، روایت تغییر شکل برساخت «تقابل روشنفکر بومی و روشنفکر غربی» در سال</em><em></em><em>های پایانی دهه شصت، به برساخت «روشنفکر مدرن ایستاده و مقاوم» در دهه هفتاد و «روشنفکر مدرن شکست</em><em></em><em>خورده» دهه هشتاد است؛ همچنین برساخت سینمایی این مفاهیم در راستای بازتولید گفتمان</em><em></em><em>های سیاسی ـ اجتماعی مسلط در هر دهه عمل میکند.</em>
زن روشنفکر,روشنفکر خاص,تحلیل روایت,میشل فوکو,جامعهشناسی فیلم
https://www.jccs.ir/article_58500.html
https://www.jccs.ir/article_58500_806115c08cc20a9dbd7edc8a53072dc2.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
18
40
2018
02
20
طرحوارههای حافظه نسلی از جنگ ایران و عراق
123
155
FA
محمدمهدی
فرزبد
0000-0001-6778-5189
دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه مازندران
mahdifarzbod@yahoo.com
حیدر
جانعلیزاده چوب بستی
دانشیار جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
hjc@umz.ac.ir
10.22083/jccs.2018.106245.2301
<em>حافظه نسلی از جنگ ایران و عراق به معنای حافظه به اشتراک گذاشته شده توسط افرادی است که تجربه مشترک آنها از جنگ در دوره تاریخی مشابه به دیدگاه</em><em></em><em>هایشان شکل داده است. واقعیت اساسی حافظه نسلی آن است که نسل</em><em></em><em>های مختلف، رویدادهای گذشته را به</em><em></em><em>گونه</em><em></em><em>ای متفاوت تفسیر و یاد می</em><em></em><em>کنند. بدین</em><em></em><em>نحو، واقعه اثرگذاری چون جنگ ایران و عراق می</em><em></em><em>تواند به</em><em></em><em>عنوان نقطه</em><em></em><em>ای کانونی در بازتولید بازنمایی</em><em></em><em>های جمعی از گذشته عمل کند و ذهنیت نسلی را حول درک و معنای مشترک از آن در شرایط کنونی جامعه صورت</em><em></em><em>بندی نماید. برای مفهوم</em><em></em><em>پردازی از حافظه نسلی از جنگ، پس از مرور بر مدل</em><em></em><em>های فردگرایانه و جمع</em><em></em><em>گرایانه از حافظه جمعی و بیان کاستی</em><em></em><em>های روش</em><em></em><em>شناختی آنها، از مدل جدید شناختی برای بررسی مکانیسم</em><em></em><em>های شکل</em><em></em><em>دهنده به حافظه نسلی از جنگ استفاده شد. در این مدل، حافظه جمعی به</em><em></em><em>عنوان یک ساخت معرفتی و به</em><em></em><em>صورت طرحواره</em><em></em><em>های حافظه</em><em></em><em>ای موجود در سطح فرافردی از زندگی اجتماعی، محصول شناختی تعامل اجتماعی افراد مرتبط باهم به لحاظ فرهنگی، در میان ابژه</em><em></em><em>های فرهنگی است. روش</em><em></em><em>شناسی غالب تحقیق، روش کیفی بوده، برای گردآوری داده</em><em></em><em>ها از تکنیک مصاحبه عمیق و نیمه </em><em></em><em>ساختار یافته و برای تحلیل داده</em><em></em><em>ها از روش تحلیل موضوعی استفاده شده است. کاربست روش تحلیل به ما این امکان را داد تا سنخ شناسی</em><em></em><em>ای از ساخت</em><em></em><em>های معرفتی مشترکی که افراد در هر گروه نسلی برای فهم و معنای وقایع و پدیده</em><em></em><em>های مرتبط با جنگ استفاده می</em><em></em><em>کنند، به دست آید. این ساخت</em><em></em><em>های معرفتی مشترک به</em><em></em><em>عنوان طرحواره</em><em></em><em>های حافظه نسلی از جنگ، نمایان</em><em></em><em>گر نحوه بازنمایی جنگ ایران و عراق در میان دو نسل دارای حافظه اتوبیوگرافیک و حافظه تاریخی از جنگ هستند.</em>
حافظه نسلی,حافظه اتوبیوگرافیک,حافظه تاریخی,طرحوارههای حافظه,جنگ ایران و عراق
https://www.jccs.ir/article_58501.html
https://www.jccs.ir/article_58501_94211ce7dd70864526b58471636c5d64.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
18
40
2018
02
20
بازدارندههای مصرفگرایی مورد مطالعه: ساکنان شهرکاشان
157
182
FA
ابو تراب طالبی
طالبی
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
tatalebi@yahoo.com
محمد
رمضانی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
mramazani44@yahoo.com
10.22083/jccs.2018.94921.2231
مواجهۀ جامعۀ ایرانی با مدرنیته، با پیامدهایی همراه بوده و ارزشهای متفاوتی را در ساحتهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موجب شده است. گسترش این ارزشها، با تغییر نگرش و به تبع آن، تغییر در کنشهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از جمله مصرفگرایی همراه بوده است. پرسش این است که آیا دینداری، ارزشها، سنتها، هویت و پایگاه اقتصادی و اجتماعی میتواند به مثابه بازدارندههایی در فرایند مصرفگرایی آن جوامع نقش ایفا نماید؟ در این مقاله با رویکرد جامعهشناختی و روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. دادههای مورد نیاز از نمونۀ 506 نفری از افراد هیجده سال به بالای ساکنان شهر کاشان، به شیوه تصادفیِ ساده جمعآوری شده است. یافتههای آماری نشان میدهد که بین دینداری، سنتگرایی، هویت انقلابی، هویت جنسیتی، ارزشهای دینی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی با مصرفگرایی، رابطۀ معناداری وجود دارد. نتایج معادله رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که دینداری بیشترین قدرت تبیینکنندگی را در رابطه با مصرفگرایی دارد، به گونهای که با افزایش دینداری میل به مصرفگرایی کاهش پیدا میکند.
مصرفگرایی,دینداری,هویت,پایگاه اقتصادی و اجتماعی,کاشان
https://www.jccs.ir/article_58502.html
https://www.jccs.ir/article_58502_f7add066a227f5ac1b342b6ddb4e7de4.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
18
40
2018
02
20
تأثیر خردهفرهنگ بازیهای رایانهای بر رفتارهای جامعهستیز نوجوانان دبیرستانی شهر اصفهان در سال95
185
223
FA
عزت
شیرانی بیدآبادی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
shirani_ezat@yahoo.com
شاپور
بهیان
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد مبارکه
sbehyan@yahoo.com
سیدعلی
هاشمیان فر
1234-2345-2346-2345
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
seyedalihashemianfar@yahoo.com
10.22083/jccs.2018.97971.2254
با توجه به اینکه امروزه بازیهای رایانهای گسترۀ وسیعی از فرهنگ فراغتی نوجوانان را در بر گرفتهاند و تأثیرات رفتاری زیادی بر آنها گذاشتهاند، هدف از بررسی پیشرو مطالعۀ نقش انواع بازیهای رایانهای بهعنوان بخشی از خردهفرهنگ نوجوانان در رفتارهای اجتماعی جامعهستیز آنها در شهر اصفهان بود. بهویژه که خردهفرهنگهای نوجوانی تأثیر زیادی در الگوپذیری رفتاری نوجوانان دارند و هدایت کنندۀ رفتارهای اجتماعی آنها در جهت مثبت و منفی هستند. به همین دلیل برای دستیابی به هدف از بین 127817نوجوان 18-12ساله در کلیۀ نواحی ششگانۀ آموزشی شهر اصفهان، نمونهای 666 نفری به روش سهمیهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته با 38 سؤال بسته بود. همچنین پاسخگوئی به سؤالات بر اساس طیف لیکرت پنج درجهای انجام شد. سؤالات پژوهش در مورد ویژگیهای شخصی پاسخگویان مانند سن، جنس و وضعیت تحصیلی آنها و نیز متغیرهای مورد بررسی تحقیق همچون رفتارهای جامعهستیز نوجوانان (میزان ناسزاگوئی، وندالیسم و بیتوجهی به حقوق دیگران) بود. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد و از برخی آزمونها نظیر درصد، میانگین، فراوانی و نیز ضرایب همبستگی پیرسون، کایدو، t و رگرسیون برای بررسی متغیرها استفاده شد. یافتهها نشان داد که رابطۀ معنیداری بین متغیر رفتارهای جامعهستیز (ناسزاگوئی، وندالیسم و بیتوجهی به حقوق دیگران) با نوع بازیهای رایانهای بهعنوان بخشی از خردهفرهنگ نوجوانان وجود دارد. همچنین نتایج مشخص نمود که جنسیت در میزان استفاده از اغلب انواع بازیها توسط نوجوانان مؤثر است. متغیر سن تفاوت معنیداری در سه گروه سنی نوجوانان از نظر انواع بازیهای کامپیوتری نداشت.
نوجوان,بازیهای رایانهای,خردهفرهنگ,رفتار اجتماعی,جامعهستیز
https://www.jccs.ir/article_58503.html
https://www.jccs.ir/article_58503_8b1c0ea9a68dcf6dc71ea7f2e50b7b77.pdf