پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
11
12
2010
12
01
تربیت دینی و چگونگی بازنمایی آن در متون تلویزیونی؛ مورد مطالعه، سریال اغماء
9
35
FA
علی
اسکندری
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
مهدی
یوسفی
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات دانشگاه تهران
در مقاله حاضر جایگاه رسانه و به طور خاص تلویزیون در امر تعلیم و تربیت اسلامی، متکی بر آموزههای قرآن کریم، سنت نبوی و با تأکید بر فرمایشهای امیرالمؤمنین علی(ع) مورد بررسی قرار میگیرد. برای فهم نحوه حضور رسانه در امر تربیت، باید ابتدا شناخت نسبتاً کاملی از موضوع تعلیم و تربیت و ضرورت آن کسب نمود؛ در ادامه تلاش میشود که مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته و پس از بررسی نظریات اندیشمندان غربی و مسلمان مطرح در این عرصه، وضعیت تربیت در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران مطرح و وضعیت رسانه ملی مورد ارزیابی قرار گیرد. در نهایت پس از طرح اصولی به عنوان اصول تربیتی، ذیل دو عنوان تولیدات رسانهای و مخاطبان، نحوه بازنمایی اصول تربیتی در یکی از تولیدات سیمای جمهوری اسلامی ایران (سریال تلویزیونی اغماء) مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
قرآن,نهجالبلاغه,تعلیم و تربیت,مهارتآموزی,رسانه
https://www.jccs.ir/article_3275.html
https://www.jccs.ir/article_3275_8cb1360a23a01bfce96e620d761066c4.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
11
12
2010
12
01
سیاستگذاری امور فرهنگی کشور از دیدگاه امام خمینی(ره)
37
64
FA
ناصر
جمالزاده
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
jamalzadeh@yahoo.com
میثم
آقادادی
دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
سیاستگذاری کلان در زمینه امور فرهنگی کشور که منجر به رشد و توسعه برنامههای فرهنگی با مضامین اسلامی و خودی و نه وارداتی شود، نیازمند مبانی نظری قوی خواهد بود. تبیین این سیاستها از دیدگاه امام خمینی(ره) با بررسی آراء و نظرات ایشان کمک مؤثری به حل مشکلات فرهنگی خواهد کرد. این مقاله با روش توصیفی، تحلیلی در پی آن است که با بررسی نظرات امام خمینی در صحیفه امام و با تأکید بر وصیتنامه سیاسی الهی ایشان مؤلفههای سیاستگذاری امور فرهنگی کشور را استخراج کند. در این پژوهش به اختصار تلاش میشود به این سؤالات پاسخ داده شود: 1.امام خمینی چه تعریفی از فرهنگ ارائه میدهند؟ 2. با توجه به لزوم شناخت فرهنگ بیگانه، رهبر انقلاب چه ویژگیهایی را برای فرهنگ غیرخودی برمیشمرند؟ 3. چه پیشنهادهایی را میتوان برای سیاستگذاری کلان امور فرهنگی براساس نظرات امام خمینی استخراج کرد؟
امام خمینی(ره),سیاستگذاری,امور فرهنگی,اسلام,استعمار
https://www.jccs.ir/article_3276.html
https://www.jccs.ir/article_3276_651d7c5c8cb48b90af5ba30afea80a25.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
11
12
2010
12
01
مناسک حج در نگارگری اسلامی و نقش آن در همبستگی ملی و وحدت اسلامی - مهناز شایستهفر
65
88
FA
مهناز
شایستهفر
دانشیار گروه هنر اسلامی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس
نگارگری مناسک حج، جلوهای است از چیرهدستی هنرمندان نگارگر مسلمان در بازنمایی مذهب در هنر اسلامی؛ همچنین بیانگر نمودی از حلقه مودت و محبت در میان مسلمانان است.
نگارههای مورد بحث در این مقاله از دورههای تاریخی ایلخانی، تیموری: فوی و ترکان عثمانی، حدفاصل سدههای هشتم تا هفدهم/یازدهم/ چهاردهم و از میان نسخههای خطی جامع التواریخ، لیلی و مجنون، آثار آل مظفر، شاهنامه قوامالدین، جنگ اسکندر سلطان، سلسلة الذهب، روضة الصفا، خمسه نظامی، حبیب السیر، سیرالنبی و چند نگاره تک برگی انتخاب شده است.
در این مقاله ضمن بررسی محتوایی نگارهها با محوریت حج و خانه کعبه، اهداف زیر پیگیری میشوند: 1. بررسی نوع تأثیرگذاری مناسک حج در همبستگی ملی و وحدت اسلامی در نگارگری اسلامی / 2. بررسی تکنیکی و ویژگیهای هنری ترسیم مراسم حج در نگارگری اسلامی.
مناسک حج,کعبه,همبستگی ملی,وحدت مسلمین,نگارگری ایرانی و عثمانی
https://www.jccs.ir/article_3505.html
https://www.jccs.ir/article_3505_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
11
12
2010
12
01
مدل اندازهگیری دینداری جوانان
89
123
FA
حسن
کلاکی
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و عضو هیات علمی سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا
مرتضی
نیازخانی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی
مدل اندازهگیری دینداری جوانان؛ ابتدا بر پایه ابعاد پنجگانه مدل گلاک و استارک شاخصسازی شده؛ سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی به دنبال شناسایی دقیق ابعاد پنجگانه فوق مورد بررسی قرار گرفته است. روابط بین ابعاد پنجگانه دینداری بر پایه رویکرد هیجانی روانشناسانی نظیر ماندلر، شاختر، آرنولد و انطباق دیدگاههای آنان با تربیت اسلامی مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته است. مطالعه این روابط و تأثیر و تأثر بین این متغیرها با استفاده از نرمافزار لیزرل که به نوعی به آن تحلیل عاملی تأییدی یا مدل معادلات ساختاری میگویند، مورد اندازهگیری قرار گرفته است. مقدار RMSEA=0/053 برای این مدل، نشان میدهد که این مدل از برازش قابل قبولی برخوردار است. بهطوری که میتوان اذعان نمود که دینداری یک پدیده سه بعدی است که شامل بعد اول؛ بعد ذهنی و شناختی دین، بعد دوم؛ بعد احساسی یا عاطفی دین و بعد سوم؛ بعد عملی و رفتاری دین میباشد. روابط اثرگذاری بین ابعاد دینداری طوری است که ابتدا از فیلتر ذهنی و شناختی عبور کرده و پس از آن در حالت عاطفی و احساسی شناسایی شده و سپس با عبور از آن فیلتر، در شکل رفتاری نمایان میگردد.
دینداری,مدلاندازهگیری,مناسک و رفتار دینی,دانش و اطلاعات دینی,احساس و تجربه دینی
https://www.jccs.ir/article_3417.html
https://www.jccs.ir/article_3417_7a02dc5fd888d1ed19ed75fbc6ba68e2.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
11
12
2010
12
01
جنگ نرم، صورت و سیرت انقلاب اسلامی
125
157
FA
سید علی
مرتضوی امامی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه اصفهان
ظهور انقلاب اسلامی ایران که با برچیدن استبداد 2500 ساله شاهنشاهی و سلطه فراگیر و همه جانبه آمریکا در ایران آغاز شد و به همراه خود، انقلاب بزرگتر و عظیمتر را رقم زد، انقلابی حاوی ارزش، اصول و باورهای دینی و اعتقادی با ارج نهادن به اصولی چون فداکاری، گذشت، عدالتخواهی و آرمانگرایی، که از آنها تحت عنوان سیرت انقلاب اسلامی یاد میکنیم. این انقلاب نه تنها به پارادایم انزوای دینی از حیات اجتماعی و سیاسی بشریت و خنثی بودن ابعاد مبارزاتی آن پایان داد، بلکه در کنار احیاء هویت دینی و بیداری ملتها، فرهنگ اسلامی را در ایران، منطقه و جهان حاکم نمود که از این عملیات تحت عنوان صورت انقلاب اسلامی، یاد میشود. این روند از انقلاب اسلامیایران قدرت نرمی ساخت که واکنش ابرقدرتهایی چون آمریکا را برانگیخت و آنها را مجبور به جنگی نرم و آرام در قالب مبارزه با فرهنگ، ارزشها، اسلوب اسلامی و دینی مردم ساخت و در این راستا از رسانهها، نخبگان حاکم، اقلیتهای قومی، جنبشهای اجتماعی و اپوزیسیونهای خارج از حاکمیت استفاده کرد. جنگ نرم آمریکا و اسرائیل و قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران که در آن سیرت و صورت انقلاب اسلامیخلاصه شده است، طرفهای مقابل هم هستند که واکنش یکی در دیگری اثر خواهد گذاشت و باورها و اعتقادات یک جامعه، موضع کشمکش هر دو طرف است.
انقلاب اسلامی,رسانهها,جنگ نرم,روشنفکران,ناتوی فرهنگی
https://www.jccs.ir/article_3418.html
https://www.jccs.ir/article_3418_0176acf70518eac3118fe3e5652ea936.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
11
12
2010
12
01
کاربست نظرات برشت در پیام گذاری
با محتوای هنری و شکل رسانهای
159
182
FA
حسین
مستقیمی
دکترای مدیریت رسانه و مدرس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
در این تحقیق، ما با مستندکاوی نظرات و کارهای برشت در حوزه تئاتر و واکاوی آنها در چارچوب ارتباطات اجتماعی، تلاش داریم کار برشت را به منظور بهرهبرداری و بازتولید رسانهای آن، کانون توجه قرار داده و بین محتوای هنری با ظرفیتها و ظرافتهای کار رسانهای، پیوندی منطقی برقرار کنیم. تأکید بر وزن رسانه همپای وجه هنر و به خدمت گرفتن ظرفیت هنر در ظرف رسانه و بالعکس، استفاده از قابلیتهای رسانه در خدمت شکل و محتوای تعالی بخش هنری، سمتگیری ما در سبک خاصی از پیامگذاری و نیز بازتعریف نقش و جایگاه مخاطب است، چرا که برشت، هدفگذاری ارتباط جمعی را با التزام به عنصر جذابیت و سرگرمی در کار هنری، به سویههای آگاهی و عمل ناب اجتماعی (praxis) ارتقا میدهد. نوشته حاضر، مرور آموزههایی برای دستاندرکاران هنر و متولیان امور رسانههاست.
تئاتر,مهندسی پیام,رمزگذاری برشتی,فاصلهگذاری,پراکسیس
https://www.jccs.ir/article_3419.html
https://www.jccs.ir/article_3419_b402c99897a265ea632f1ee250bcf8f2.pdf
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
11
12
2010
12
01
نقش وسایل نوین ارتباط جمعی در توسعه
فرهنگی، موانع و راهکارها
183
212
FA
موسی
کاظم زاده
پژوهشگر حوزه فرهنگ، دین و رسانه
2822mk@gmail.com
کمال
کوهی
دانشجوی دکتری جامعهشناسی گرایش بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه اصفهان و عضو هیأت علمی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز
در نظام نوین جهانی، ما در عصر رسانهها زندگی میکنیم؛ عصری که در آن رسانههای گروهی جزو جداییناپذیر زندگی ما هستند. رسانهها با اتخاذ سیاستهای متفاوت ارتباطی، توسعه فرهنگی کشورها را تسهیل و تسریع میکنند. کارکرد رسانهها در عصر ارتباطات، بیشک در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فرهنگی جوامع بشری انکارناپذیر است. امروزه جامعهای توسعه یافته تلقی میشود که بتواند در کنار توسعه شاخصهای اجتماعی واقتصادی مانند درآمد سرانه، توزیع ناخالص ملی و نرخ مرگ و میر، بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت عنصر دانایی اجتماعی تأکید کند.
در چنین جامعهای، وسایل نوین ارتباط جمعی با تولید و توزیع مطلوب اطلاعات، نقش زیادی در بالا بردن آگاهیهای گوناگون و ضروری به عهده میگیرند و جامعه را در نیل به تعالی و ترقی همه جانبه یاری میکنند. حال این رسانهها هستند که با اتخاذ سیاستهای پویای اجتماعی و ترکیب آن با سیاستهای فرهنگگرا میتوانند عامل آمیختگی، توازن و پیوند دادن باورهای اصیل اعتقادی و سنتهای بارور جامعه باشند و با گسترش آفرینندگی و افزایش رشد فرهنگی به توسعه همه جانبه کشورمان کمک کرده و باعث پویایی افکار شوند.
در این میان به نظر میرسد، برای یکپارچگی توسعه فرهنگی جهت تقویت هویت و وحدت ملی، در دستور کار قراردادن برنامه ریزی آینده توسعه فرهنگی کشور، متناسب با سیاست فرهنگی، در کنار اجرای افق سیاست رسانهای براساس چشم انداز توسعه در جامعه اطلاعاتی عصر حاضر، ضروری به نظر میرسد.
وسایل ارتباط جمعی,رسانهها,ارتباطات,فرهنگ,توسعه فرهنگی,جوامع بشری
https://www.jccs.ir/article_3420.html
https://www.jccs.ir/article_3420_4f8f63a3d41a4b63f9ebbf27b2225700.pdf