ORIGINAL_ARTICLE
مصرف موسیقیایی
مقالة حاضر، حاصل یافتههای نظرسنجی تلفنی با هدف بررسی گرایش شهروندان 15 تا 45 سال تهرانی با تمرکز بر انواع موسیقی در دسترس است. حجم نمونه، 804 نفر بوده و برای تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و استنباطی استفاده شده است. یافتهها نشان داد 78/2درصد شهروندان 15 تا 45سال تهرانی، شنوندة انواع موسیقی هستند. شنوندگان موسیقی، 72/1درصد به «موسیقی باکلام»، 68/4درصد به «موسیقی ایرانی» و 54/3درصد به «موسیقی با تصویر» علاقه دارند. 63/8درصد شنوندگان موسیقی، به «موسیقی پاپ ایرانی»، 52/6درصد به «موسیقیهای لسآنجلسی»، 40/8درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی»، 28/6درصد به «موسیقیهای مذهبی»، 26/3درصد به «موسیقی محلی»، 19/4درصد به «موسیقی غربی»، 19/3درصد به «موسیقیهای رپ»، 16/9درصد به «موسیقی پاپ ایرانی بیکلام»، 14/5درصد به «موسیقی سنّتی ایرانی بیکلام»، 13/3درصد به «موسیقیهای پاپ زیرزمینی»، 11/5درصد به «موسیقی غیررسمی راک»، 10/4درصد به «موسیقی کلاسیک خارجی» و 4/6 درصد به «موسیقی سنّتی کشورهای خارجی» در حد زیاد گوش میدهند. 45/6 درصد شنوندگان موسیقی، به «محتوا» و 19/5 درصد به «ریتم و آهنگ» موسیقی اهمیت میدهند.
https://www.jccs.ir/article_5890_e7ccd1c6824a146c4bf409f987ce2d99.pdf
2014-06-01
7
36
موسیقی
مصرف موسیقیایی
مصرف فرهنگی
سبک زندگی
سیدمجتبی
رضوی طوسی
1
استادیار فلسفه و کلام اسلامی دانشکده صدا و سیما/ کارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
سجاد
یاهک
syyahaks@gmail.com
2
کارشناسارشد جامعهشناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
منابع فارسی
1
استریناتی، دومینیک، (1380). مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه. ترجمة ثریا پاکنظر، تهران: گام نو.
2
ایمان، محمدتقی، نسیبه زنجری و ابراهیم اسکندریپور، (1389). «کندوکاو سیستم معانی ذهنی مصرفکنندگان موسیقی». فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال سوم، شمارة4: 112-85.
3
بشیریه، حسین، (1379). نظریههای فرهنگ در قرن بیستم. تهران: مؤسسة فرهنگی آیندهپویان.
4
پین، مایکل، (1386). فرهنگ اندیشة انتقادی. ترجمة پیام یزدانجو. تهران: مرکز.
5
دواس، دی. ای، (1382). پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمة هوشنگ نایبی، تهران: نی.
6
شفرز، برنهارد، (1383). مبانی جامعهشناسی جوانان. ترجمة کرامتالله راسخ، تهران: نی.
7
صمیم، رضا و وحید قاسمی، (1388). «گرایش به مصرف گونههای موسیقی مردمپسند و میزان پرخاشگری در میان دانشجویان؛ مطالعة موردی دانشجویان دانشگاه اصفهان». فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دورة دوم، شمارة 8: 262-243.
8
فاضلی، محمد، (1386). جامعهشناسی مصرف موسیقی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
9
فاضلی، محمد، (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق.
10
قاسمی، وحید، (1381). «گرایش جوانان به انواع موسیقی در شهر اصفهان». نشریة فرهنگ اصفهان:78 -72.
11
قاسمی، وحید و سید آیتالله میرزایی، (1385). «جوانان و هنجارهای رسمی و غیررسمی موسیقی پاپ (پژوهشی در بین جوانان شهر اصفهان)». نامة علوم اجتماعی، شمارة ٢٨: 122-98.
12
کوثری، مسعود، (1386). «گفتمانهای موسیقی در ایران». پژوهشنامة فرهنگستان هنر، ویژة نقد جامعهشناسی هنر، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، شمارة2: 120- 103.
13
مشحون، حسن، (1380). تاریخ موسیقی ایران. تهران: فرهنگ نشر نو.
14
مهرعلی، حمیدرضا، (1377). علل گرایش برخی جوانان به گروههای نابهنجار موسیقی (رپ، هویمتال و... ). تهران: مرکز پژوهشهای بنیادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
15
منابع انگلیسی
16
Bryson, A, (1996). “Anything but heavy metal, symbolic exclusion & musical dislikes”. in American Sociological Review, Vol. 61, No. 5: 884-899.
17
Cockerham, W. , Abel T, (1997). “Conceptualizing contemporary healthy lifestyle: moving beyond Weber”. in the Sociological Quarterly Journals, Vol 38, Issue 2: 321–342.
18
Turner, B. and Edmund, J, (2002). “The distance of taste: Bourdieu cultural capital and postwar elites”. in Consumer Culture Journals, Vol. 2, No. 2: 219-232.
19
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبرد حقوقبشر در عرصة نابرابریهای اجتماعی ـ اقتصادی(رویکرد فرهنگی)
حقوقبشر در حوزة مباحث بینالمللی اغلب از منظر سیاسی و بازتابهای آن مورد اعتنا قرار میگیرد. این درحالی است که سنگ بنای حقوقبشر معاصر بر پایة رفع نابرابریها و آلام اجتماعی- اقتصادی گستردهای شکل گرفته که در پی جنگهای جهانی و متعاقب آن تعارضها و بحرانهای گوناگون به یک معضل پایدار بینالمللی مبدل شده است. لذا در چارچوب نظریة مکتب انتقادی که از دو ویژگی مهم (یعنی تبیین ناکارآمدی «وضعیت موجود» با هدف دستیابی به «وضعیت مطلوب» و همچنین اهتمام آن به مقولههای بیناذهنی نظیر فرهنگ، هنجارها و فهم مشترک) بهره میبرد، این بخش مهم حقوقبشر از زاویة مباحث فرهنگی کنکاش و بررسی شده و در پایان نیز راهکارهایی برای طراحی ساختارهای نوین بینالمللی که حاوی مفاهیم و گفتمانی جدید برای پیشبرد حقوقبشر باشد، ارائه شده است. از آن جمله اجماعسازی حقوقی با تکیه بر اخلاق مسئولیت و نیز ایجاد اتحادیة سازمانهای غیردولتی حمایتی پیشنهاد میشود.
https://www.jccs.ir/article_5891_5b36ba882f38b26e1b05e8e220b06eb0.pdf
2014-06-01
37
72
حقوقبشر
فرهنگ
نظریة انتقادی
رفتارهای حمایتگرانه
نظام بینالملل
نابرابریهای اجتماعی
جلال
درخشه
j.dorakhshah@yahoo.com
1
استاد علوم سیاسی دانشگاه امام صادق(ع)/ دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
بهنام
سرخیل
2
دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع فارسی
1
افتخاری، اصغر، (1388). مکتب انتقادی در حوزة علوم اجتماعی. چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
2
پارسا، علیرضا، (1380). «رویارویی جهانگرایی و نسبیتگرایی فرهنگی: چالش پایدار حقوقبشر». ماهنامه اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شمارة 166 – 165: 69-58.
3
جکسون، رابرت و گئورگ سورنسون، (1383). درآمدی بر روابط بینالملل. ترجمة مهدی ذاکریان، تهران: میزان.
4
دوئرتی، جیمز و رابرت فالتزگراف، (1372). نظریههای متعارض در روابط بینالملل. ترجمة علیرضا طیب و وحید بزرگی، تهران: قومس.
5
دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال، (1387). «نظریه انتقادی؛ چارچوبی برای تحلیل سیاست خارجی». پژوهشنامه علوم سیاسی، سال سوم، شمارة 2: 161-125.
6
دهقانی فیروزآبادی، سیدجلال، (1388). «سیاست خارجی رهاییبخش: نظریه انتقادی و سیاست خارجی ج. ا. ایران». فصلنامه سیاست خارجی، سال بیست و دوم، شمارة 2: 328-301.
7
ذاکریان، مهدی، (1381). حقوقبشر در هزاره جدید. تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علومسیاسی دانشگاه تهران.
8
رنجبریان، امیرحسین، (1385). «تأملی بر حقوقبشر». فصلنامه راهبرد، شمارة 4: 164-137.
9
سرخیل، بهنام، (1390). «جایگاه رفتارهای حمایتگرانه در سیاست خارجی ج. ا. ایران». مجموعه مقالات همایش وزارت امور خارجه، جلد دوم: 123-91.
10
شریفی طرازکوهی، حسین، (1380). «کاوشی هنجاری جامعه مشترک جهانی و همکاری بینالمللی». فصلنامه راهبرد، شمارة 19: 236-215.
11
صفایی، سهیلا، (1379). «روند جهانیشدن در بستر حقوقبشر و چالشهای آن». فصلنامه سیاست خارجی، سال چهاردهم، شمارة 2: 369-335.
12
ضیاییفر، محمدحسن، (1374). «بازنگری حقوق بینالمللی بشر درقرن 21». فصلنامه راهبرد، شمارة 6: 254-203.
13
طاییتهرانی، سهیلا، (1373). «فقر و توسعه، نظریهها و سیاستها». فصلنامه راهبرد، شمارة 3: 140-130.
14
مشیرزاده، حمیرا، (1386). تحول در نظریههای روابط بینالملل. تهران: سمت.
15
منابع انگلیسی
16
Belen, Martinez, (2004). "Eu Policy towards Iran; Iran and it's Neighbors". SWP – Berlin: 69-137.
17
Donnelly, Jack, (1992). "Human Rights in the new World Order". World Policy Journal: 257-283.
18
Gordon ,G,(1997). Ethics and International Relations. Oxford: Blackwell.
19
Habermas, j, (1971). Knowledge and Human Interests. Translated by J. J. Shapiro, Boston: Beacon press.
20
Herman, Jan Burgers,(1992). "The Road to Sanfrancisco". the Revial of the Human Rights Quarterly, 14/4 : 447-77
21
http://www. Americanprogress. Org/Issues/2008/10/Women_Poverty. html;The Straight Facts on Women in Poverty.
22
http://www. Ilo. Org/Emppolicy/Areas/Poverty-Reduction-Strategies/lang--en/index. htm ; Poverty Reduction Strategies.
23
http://www. Unifem. Org/About/Index. html;The Annual Report Documents UNIFEM’s Work to Foster Women’s Empowerment and Gender Equality Around the World.
24
Jackson ,R. and Sorensen, (2001). Introduction to International Relations. New York and oxford, 100.
25
Marks, Stephen, (1985). Human Rights :a New Generation for the 1980, International low. A Contemporary Perspective ,Edited by Richard Falk and others , london: westview press
26
www. Unic-ir. Org/Directory/Unfpa. Pdf
27
ORIGINAL_ARTICLE
کارکرد و جایگاه نظریة ناهماهنگی شناختی در بین روزنامهنگاران وبلاگنویس
مقالة حاضر بهدنبال پاسخ به این پرسش است که آیا از طریق وبلاگهای روزنامهنگاران وبلاگنویس میتوان به ناهماهنگی شناختی آنها پی برد. آیا روزنامهنگاران وبلاگنویس دچار ناهماهنگی شناختی هستند. در این نوشتار، نظریة ناهماهنگی شناختی فستینگر و نظریة تعادل شناختی بهکار رفته است. پیگیری این مسائل، متضمن شناخت محتوای وبلاگهاست، به همین دلیل، از روش تحلیلمحتوای کمّی و کیفی استفاده شده است. در مقالة پیش رو، محتوای 20 وبلاگ روزنامهنگاران روزنامههای همشهری، کیهان، ایران و شرق به روش نمونهگیری غیراحتمالی از نوع هدفمند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد بیشتر مطالب وبلاگها، انتقاد از اوضاع سیاسی است. روزنامهنگاران وبلاگنویس، تمایل بیشتری به نوشتن مطالب با سبک مقاله دارند و نیمی از مطالبی که توسط آنها نوشته شده، دارای ناهماهنگی شناختی ارزیابی شده است. یافتههای این نوشتار نشان میدهد که از طریق وبلاگهای روزنامهنگاران میتوان به ناهماهنگی شناختی آنها پی برد.
https://www.jccs.ir/article_5892_7fe1ed85bdde9024c12ce6547778ebaf.pdf
2014-06-01
73
88
ناهماهنگی شناختی
وبلاگنویس
وبلاگ
تحلیلمحتوا
تحلیلمحتوای کمّی و کیفی
محمدمهدی
فرقانی
1
استادیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی/ کارشناسارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
آتنا
ابراهیمیمعیر
2
کارشناسارشد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع فارسی
1
بیکر، ترزال، (1386). نحوة انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمة هوشنگ نایبی، تهران: نی.
2
تایپا، کلود، (1379). درآمدی بر روانشناسی اجتماعی. ترجمة مرتضی کتبی، تهران: نی.
3
خلیلی، پگاه، (1384). «وبلاگنویسی ایرانی: مطالعة کمّی و کیفی نحوة ابراز هویت در وبلاگهای ایرانی با تأکید بر وبلاگهای شخصی». پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران.
4
کریپندروف، کلوس، (1383). تحلیلمحتوا: مبانی روششناسی. ترجمة هوشنگ نایبی، تهران: نی.
5
کریمی، یوسف، (1382). نظریهها، مفاهیم و کاربردهای روانشناسی اجتماعی. تهران: ارسباران.
6
منصوریسپهر، روحالله، (1388). «ناهماهنگی شناختی و تغییر نگرش؛ تأثیر خوداسنادی مرتبط در تعامل با عزت نفس: آزمون الگوی“SSM”». پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی.
7
هولستی، ال آر، (1389). تحلیلمحتوا در علوماجتماعی و انسانی. ترجمة نادر سالارزاده امیری، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
8
منابع انگلیسی
9
Collins jr. Paul, (2009). Cognitive Dissonance on The u. s. Supreme Court. Sage Publication .http://ssi.sagepub.com.
10
Dillard , jane and Pfau Marie Martha, (2002). The Persuasion Handbook: Developments in Theory and Practice. USA: Sage ,Inc.
11
Festinger , Leon, (1957). Atheory of Cognitive Dissonance Standford. CA: Stand Ford University Press.
12
Zhang , Yang and wildemuth Barbara Marie, (2002). "Aualitative Analysis Ofcontent". In Application of Social Research Methods to Auestions in Informations and library Science, by Bwildemuth, West Port: 308-319.
13
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل آثار صادق چوبک بر اساس جامعهشناسی ساختگرا
ساختگرایی یکی از شیوههای نقد ادبی است که به بررسی ساختارهای اجتماعی در آثار ادبی میپردازد. ایدئولوژی، از مهمترین مباحث مورد توجه منتقدان ساختگرا و ازجمله مباحث مهم داستاننویسی عصر صادق چوبک است. چوبک در داستانهای خود به انحاء و روشهای مختلف، ایدئولوژیهای گوناگون حاکم در جامعة وقت، ازجمله ایدئولوژی اجتماعی(مردسالاری، طبقاتی و... )، سیاسی و مذهبی را به چالش میکشاند. در این مقاله، ایدئولوژی و بازتاب آن در همة داستانهای چوبک با رویکرد جامعهشناسی ساختگرا، از دیدگاه دو منتقد معروف مارکسیست، لوسین گلدمن و جورج لوکاچ مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش تحلیل و تفسیر، به تبیین یکی از مباحث مهم و اصلی مدنظر منتقدان ساختگرا، تحت عنوان «ایدئولوژی» و جستجوی آن در داستانهای چوبک از سه جنبة سیاسی، اجتماعی و مذهبی پرداخته شده است. نقد روحیة استعمارستیزی روشنفکران، ارائة تصویر برجسته از فشار سیاسی، ابراز تنفر از بیثباتی وضعیت حاکم، اعتراض به فقدان آزادی بیان و... بازتاب ایدئولوژی سیاسی حاکم در جامعة عصر چوبک است. در بُعد اجتماعی، چوبک پایه و اساس تمام عقبماندگی و رکود جامعة عصر خود را سوای بیلیاقتی حاکمان و حضور استعمار در ایران، غلبة فقر در جامعه در زوایای مختلف ازجمله: مالی، فرهنگی و اجتماعی ناشی از برداشتهای غلط از ایدئولوژی حاکم میداند. بازتاب ایدئولوژی مذهبی، تقریباً در تمامی داستانهای چوبک به چشم میخورد. وی در داستانهای خود به تشریح اثر منفی باورهای عامیانه و خرافی در ضعف فرهنگی جامعة خود میپردازد.
https://www.jccs.ir/article_5893_d44fefafbfa13093b7a5afdf6afd6cc4.pdf
2014-06-01
89
114
ساختگرایی
جامعهشناسی ساختگرا
ایدئولوژی
بازتاب
چوبک
فاطمه
کاسی
1
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور/ استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی/ کارشناسارشد زبان و ادبیات فارسی
AUTHOR
یحیی
طالبیان
ytalebian@gmail.com
2
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
رحیمه
سیاهیپور
3
کارشناسارشد زبان و ادبیات فارسی
AUTHOR
برسلر، چارلز، (1386). درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی. ترجمة مصطفی عابدینیفرد، تهران: نیلوفر.
1
تسلیمی، علی، (1388). «تحلیل سه قطره خون صادق هدایت با رویکرد جامعهشناسی ساختگرا». ادب پژوهی، بهار و تابستان، شمارة 8و7: 188-171.
2
چوبک، صادق، (1352). روز اول قبر. تهران: جاویدان.
3
چوبک، صادق، (1353). سنگصبور. تهران: جاویدان.
4
چوبک، صادق، (1354). خیمه شببازی. تهران: جاویدان.
5
چوبک، صادق، (1355). چراغ آخر. تهران: جاویدان.
6
چوبک، صادق، (1384). تنگسیر. تهران: جامهداران.
7
چوبک، صادق، (1388). انتری که لوطیش مرده بود و چند داستان دیگر. تهران: نگاه.
8
دهباشی، علی، (1380). یاد صادق چوبک. تهران: ثالث.
9
زیما، پیر و...، (1371). «جامعهشناسی رمان از نظرگاه گلدمن». ترجمة محمد پوینده، مجلات هنر، کلک، شمارة31: 105-96.
10
سلدن، رامان و پیتر ویدوسون، (1377). راهنمای نظریة ادبی معاصر. ترجمة عباس مخبر، تهران: طرح نو.
11
طاهری، محمد، معصومه سپهریعسکر، (1390). «بررسی شیوة بهکارگیری جریان سیّال ذهن در رمان سنگصبور صادق چوبک». فصلنامه شعرپژوهی (بوستان ادب)، تابستان، سال سوم، شمارة 2: 190-169.
12
عسگری حسنکلو، عسگر (87-1386). «سیر نظریههای نقد جامعهشناختی ادبیات». ادبپژوهی، شمارة 4: 64-43.
13
قانونپرور، محمدرضا، (1373). «چند تصویر از زنان در داستانهای صادق چوبک». مجلة ایرانشناسی، شمارة 18: 275-268.
14
گرین، کیت و دیگری، (1383). درسنامة نظریه و نقد ادبی. ترجمة لیلا بهرانیمحمودی و دیگران، تهران: روزنگار.
15
گلدمن، لوسین، (1377). «جامعهشناسی ادبیات». در محمدجعفر پوینده (گزیده و ترجمه). درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات. تهران: نقش جهان: 78-64.
16
گلدمن، لوسین، (1382). نقد تکوینی. ترجمة محمدتقی غیاثی، تهران: نگاه.
17
محمودی، حسن، (1382). نقد و تحلیل و گزیدة داستانهای صادق چوبک. تهران: روزگار.
18
میرصادقی، جمال، (1360 ). قصه، داستان کوتاه، رمان. تهران : آگاه.
19
میرعابدینی، حسن، (1386). صد سال داستاننویسی ایران. ج1و2، تهران: چشمه.
20
وحیدا، فریدون، (1388). جامعهشناسی در ادبیات. تهران: سمت.
21
ولک، رنه و آوستن وارن، (1382 ). نظریة ادبیات. مترجمان ضیاء موحد و پرویز مهاجر، تهران: علمی و فرهنگی.
22
ولیپورهفشجانی، شهناز و دیگران(1387). «لوسین گلدمن و ساختگرای تکوینی». مجله دانشکدة علوم انسانی دانشگاه سمنان، سال 7، شمارة 25: 143-129.
23
همیلتون، ملکم، (1387). جامعهشناسی دین. ترجمة محسن ثلاثی، تهران: ثالث.
24
ORIGINAL_ARTICLE
رویکردی رسانهای به تحلیل ارتباطی امر به معروف و نهی از منکر
امروزه حضور گستردة رسانههای جمعی در جهتدهی به افکار عمومی جهان از واقعیتهای انکارناپذیر بوده که دنیای معاصر را تحت تأثیر قرار داده است. این معنا تا بدانجا پیش رفته که عصر حاضر را عصر رسانهها نامیدهاند. در این میان پرداختن به فریضة امر به معروف و نهی از منکر با توجه به جایگاه ممتاز آن در دین مبین اسلام و همچنین در بین سایر فرایض دینی برای رسیدن به رسانههای مطلوب اسلامی حائز اهمیت است. بر این اساس میتوان با تحلیل رسانهای این فریضة الهی عناصر و کارکردهای آنرا با توجه به اقتضاهای فرهنگی و اجتماعی معاصر مورد توجه قرار داد. در مدل رسانهای یاکوبسن برای برقراری ارتباط، شش عنصر اساسی وجود دارد که هر یک از عناصر ششگانه، کارکردهای ارتباطی مشخصی را بهخود اختصاص میدهند. گیرنده، کارکرد کوششی، فرستنده، کارکرد عاطفی، پیام، کارکرد زیباییشناسانه، کد یا رمزگان، کارکرد فرازبانی، بافت، کارکرد ارجاعی و مجرای تماس، کارکرد کلامی. در دیدگاه یاکوبسن هر پیام مجموعهای از کارکردها بوده که یک کارکرد حسب شرایط و بافت، وجه غالب میشود. امر به معروف و نهی از منکر در رسانههای مطلوب اسلامی نهتنها عناصر و کارکردهای فوق را نسبت به یکدیگر و در الگویی همگرا و تعاملی نشان میدهد بلکه وجه غالب رسانهای یعنی کارکرد انگیزشی مخاطب در مواجهه با پیام را متجلی میسازد.
https://www.jccs.ir/article_5894_75a3b08b941467489a9408d35a9e3679.pdf
2014-06-01
115
147
امر به معروف و نهی از منکر
رسانههای جمعی
رسانة مطلوب اسلامی
مدل ارتباطی ـ رسانهای یاکوبسن
عناصر و کارکردها
ناصر
باهنر
nbahonar@gmail.com
1
دانشیار دین و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) / دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
محمدرضا
روحانی
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تهران
AUTHOR
منابع فارسی
1
قرآن کریم.
2
نهج البلاغه.
3
احمدی، بابک، (1370). ساختار و تاویل متن. تهران: مرکز.
4
استرآبادی، محمدبن علی، (بیتا). تفسیرآیات الاحکام. تهران: مکتبة المعراجی.
5
اسکولز، رابرت، (1379). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات.ترجمة فرزانه طاهری، تهران: آگاه.
6
اکبری، رضا، (1385).ایمان گروی: نظریات کرکگور، ویتگنشتاین و پلانتینگا. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
7
اولسون، دیوید، (1377). رسانهها و نمادها. ترجمة محبوبه مهاجر، تهران: سروش.
8
ایزوتسو، توشی هیکو، (1381).خدا و انسان در قرآن. ترجمة احمد آرام، تهران: شرکت سهامی انتشار.
9
باهنر، ناصر، (1387). رسانهها و دین، از رسانههای سنّتی اسلامی تا تلویزیون. تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
10
جعفری، محمدتقی، (1385). ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. ج4، چاپ اول، تهران: فرهنگ اسلامی.
11
جوادی آملی، عبدالله، (1379 الف). مبادی اخلاق در قرآن. قم: اسراء.
12
جوادی آملی، عبدالله، (1385). صورت و سیرت انسان در قرآن. قم: اسراء.
13
خمینی(امام)، روح الله، (1377). شرح حدیث جنود عقل و جهل. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
14
دفلور، ملوین و دنیس اورت ای، (1383). شناخت ارتباطات جمعی. ترجمة سیروس مرادی، تهران: دانشکده صدا و سیما.
15
راغب اصفهانی، حسینبن محمد، (1412ق). مفردات الفاظ قرآن. تحقیق صفوان عدنان داوودی، بیروت.
16
سجودی، فرزان، (1387).نشانهشناسی کاربردی. تهران: علم.
17
طباطبایی، سید محمد حسین، (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمة موسوى همدانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعة مدرسین حوزه علمیه قم.
18
طبرسی، ابوعلی الفضل ابن الحسن، (1360). مجمع البیان فى تفسیر القرآن. ترجمة مترجمان، تهران: فراهانى.
19
طریحى، فخرالدین، (1375). مجمع البحرین. تحقیق سید احمد حسینى، تهران: کتابفروشى مرتضوى.
20
کلینى، محمدبن یعقوب، (1365). الکافی. تهران: دار الکتب الإسلامیة.
21
گیرو، پیر، (1380). نشانهشناسی. ترجمة محمد نبوی، تهران: آگاه.
22
محسنیانراد، مهدی، (1378). ارتباطشناسی. تهران: سروش.
23
مصباح یزدی، محمدتقی، (1382).دروس فلسفة اخلاق. تهران: اطلاعات.
24
مطهری، مرتضی، (1368 الف). آشنایی با علوم اسلامی. قم: صدرا.
25
مطهری، مرتضی، (1368 الف). ده گفتار. قم: صدرا.
26
مطهری، مرتضی، (1370). فطرت. قم: صدرا.
27
مطهری، مرتضی، (1371).حماسة حسینی. ج2، تهران: صدرا.
28
یاکوبسن، رومن، (1380). «وجه غالب». در هارلند، ریچارد، ساخت گرایی، پساساختگرایی و مطالعات ادبی. ترجمة فزران سجودی، تهران: سورة مهر.
29
منابع انگلیسی
30
Berger, Arthur, (1995)..Essentials of mass communication theory, London: Sage Publications (Original from the University of Michigan).
31
Narula, Uma, (2006). Communication Models, India, New delhi:Atlantic.
32
Wilkins, Lee and Christians, Clifford, (2009). The handbook of mass media ethics, New York: Taylor & Francis.
33
ORIGINAL_ARTICLE
همزیستی فرهنگی در فرایند جهانیشدن و تقویت فرهنگ ملی ـ قومی جوامع
جهانی شدن بهعنوان فرایند تحول نسبتاً عمیق و با دامنة گسترده ، تقریباً همة ساختهای زندگی بشر بهخصوص فرهنگهای ملی را که پایة تمدن و هویّت ملتهاست در معرض تغییر و تحول و در بیشتر مواقع مورد تضعیف قرار میدهد. این مقاله در پی تبیین مفهوم همزیستی فرهنگی در بین جوامع چندفرهنگی، قومی است و همچنین در پی پاسخ به این سؤال است: جامعهای که شاهد حضور فرهنگها و قومیتهای مختلف است و با توجه به فرایند گریزناپذیر جهانی شدن، فرهنگهای گوناگون چگونه میتوانند در کنار یکدیگر به حیات خود ادامه دهند؟ در این مقاله سعی شده با روش اسنادی و تکیه بر منابع مکتوب و رهیافت تحلیلی در حوزة فرهنگ، به بازاندیشی در مفهوم همزیستی فرهنگی پرداخته شود. برای تحلیل این موضوع دیدگاه تلفیقی میان نظریههای جامعهشناسان کلاسیک و معاصر و حوزة پستمدرن بررسی شده است. همچنین در این زمینه دیدگاه اندیشمندانی چون هاروی، فیدرستون و فوکویاما تحت واکاوی قرار گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که در فرایند همزیستی فرهنگی در جوامع چندفرهنگی، وجود تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جوامع، ذاتی است اما اگر این تغییرات و دگرگونیها هماهنگ با هویّت ملی و حفظ عناصر فرهنگهای قومی باشد، نهتنها میتواند به پویایی فرهنگی کمک کند بلکه میتواند عاملی برای افزایش همزیستی و انسجام ملی در جوامع چندفرهنگی باشد.
https://www.jccs.ir/article_5919_fa7724ae2f5725ca82ac508bd7a357f8.pdf
2014-06-01
149
169
فرهنگ
هویت
تغییر فرهنگی
همزیستی فرهنگی
جهانیشدن فرهنگ
رضا
اسماعیلی
r.esmaeili@khuisf.acc.ir
1
استادیار مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
AUTHOR
نسرین
قلانی
halani_n@yahoo.com
2
کارشناسارشد جامعهشناسی
AUTHOR
مینا
جلالی
jalali_mina64@yahoo.com
3
کارشناسارشد جامعهشناسی
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
منابع فارسی
2
آبرکرامبی، نیکلاس، (1367). فرهنگ جامعهشناسی. ترجمة پویان، حسن، تهران: چاپخش.
3
آرون، ریمون، (1384). مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعهشناسی. ترجمة باقر پرهام، تهران: علمی، فرهنگی.
4
آزادارمکی، تقی، (1383). نظریههای جامعهشناسی. تهران: سروش.
5
احمدی، حمید، (1383). هویّت، ملیت، قومیت. تهران: موسسه توسعة علومانسانی.
6
اسلامی ندوشن، محمدعلی، (1354). فرهنگ و شبهفرهنگ. تهران: توس.
7
بشیریه، حسین، (1379 ). نظریههای فرهنگی در قرن بیستم. تهران: پویان.
8
باوند، د. ه، ( 1378). «میزگرد جایگاه خاورمیانه در مناسبات جدید بینالمللی»، فصلنامه خاورمیانه، سال ششم، شمارة 2.
9
جنکیز، ریچارد، ( 1381). هویّت اجتماعی. ترجمة تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه.
10
چوپانی، یدالله، (1388). «پدیدة جهانیشدن فرهنگها». فصلنامه سیاست، مجلة دانشکدة حقوق و علوم سیاسی، دورة 39، شمارة 3.
11
حاجیانی، ابراهیم، (1384). تحلیل جامعهشناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه. در کتاب درآمدی بر فرهنگ و هویت ایرانی نوشتة مریم صنیع اجلال، تهران: تمدن ایرانی.
12
روشه، گی، ( 1377 ). تغییرات اجتماعی. ترجمة منصور وثوقی، تهران: نی.
13
راین، م، (1381). سنّت و فرهنگ. ترجمه فریدون بدره ای، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
14
سازگارا، پروین، ( 1377 ). نگاهی به جامعهشناسی (با تأکید بر فرهنگ). تهران: کویر.
15
شاهنوشی، م، للری، س، (1389). «بررسی عوامل مؤثّر بر نگرش جوانان به جهانیشدن فرهنگ(مطالعة موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر)».فصلنامه تخصصی علوماجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد شوشتر، سال چهارم، شمارة 8.
16
عاملی، سعیدرضا، (1383). «جهانیشدن مفاهیم و نظریهها». فصلنامه ارغنون، شمارة 24، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
17
قرایی مقدم، امانالله، ( 1382 ). انسانشناسی فرهنگی (مردمشناسی فرهنگی). تهران: ابجد.
18
قیم، عبدالنبی، ( 1380 ). «نگاهی به جامعهشناسی زندگی و فرهنگ مردم عرب خوزستان». فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شمارة 7.
19
کاستلز، مانوئل، (1380). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (قدرت هویت). جلد دوم، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
20
کوش، دنی، ( 1381 ). مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی. ترجمه وحیدا، فریدون، تهران: سروش.
21
کچوییان، حسین، ( 1382 ). «جهانیشدن و فرهنگ: معضلهای حل ناشدنی». نامه انسانشناسی، دورة اول، شمارة 4.
22
گرانپایه، بهروز، ( 1377). فرهنگ و جامعه (چند دیدگاه تحلیلی دربارة فرهنگ عمومی). تهران: شریف.
23
گل محمدی، احمد، ( 1381). جهانیشدن فرهنگ، هویّت. تهران: نی.
24
گبیرنا، مونتسرات، ( 1378). مکاتب ناسیونالیسم. ترجمة امیر مسعود اجتهادی، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، تهران: انتشارات وزارت خارجه.
25
گیدنز، آنتونی، ( 1378 ). تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمة ناصر موفقیان، تهران: نی.
26
منوچهری، عباس، ( 1375 ). «مبانی اندیشه انتقادی ماکس وبر». فصلنامه اطلاعات سیاسی – اقتصادی، شمارة 104 و 103.
27
منابع انگلیسی
28
Dressler , David and willis, willram,(1976). sociology". New yourk Alfered knopf press: 99-105.
29
Dahrendorf, Ralf , (1959). "class and class conflict , in industrial society". University: 10-20.
30
Etal, peterson,(1997)."Globalization Of Economic Activity". New Political Economy.
31
Frvant, jon , (1996). "sociology : A Global prespective". Belmont wadsrworth: 100-106.
32
Hariland,William,(1999)."cultural anthropology". Fort Worth Harcourt Brace,colooge publishers: 25-36.
33
Kokot,Waltraud, Tolayan. Khachig and Alfonso, Carolin, (2004). "Diaspora, Identity and kelifion": New Divection in theory and Research London: Routtedye.
34
Peterson,J. (1976)."counseling values, a philosophical Examination". Sland , The Carrol Press:503-505.
35
Smith,A,(1990)."Toward A Global Culture Theory Culture and Society". Vol17.
36
Vago steven,(1985)."Social change seconded". Englewood cliff,N. J,prentice Hall,inc:20-25.
37
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر مؤلفههای واژگانی بر میزان صراحت یا پوشیدهگویی در متون مطبوعاتی
چکیده اهمیت و نقش چشمگیر گفتمان رسانهها بهطور عام و مطبوعات بهطور خاص بر آگاهیبخشی و همچنین جهتدهی و شکلدهی به افکارعمومی بر کسی پوشیده نیست. در فصل دوم قانون مطبوعات که به رسالت مطبوعات مربوط است، یکی از آن رسالتها عبارت است از «روشن ساختن افکارعمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم». در این مقاله به بررسی میزان آگاهیبخشی، صراحت در بیان یا بالعکس پوشیدهگویی در پارهای از متون مطبوعاتی در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف پرداخته شده است. ساختارهای گفتمانمدار این متون عبارتاند از: نامگذاری و ارجاع، استعاره، کنایه و مجاز. بررسی دادههای نوشتار حاضر حاکی از این مطلب است که کاربرد سه مؤلفة استعاره، کنایه و مجاز در متون، به صراحت نداشتن و پوشیدهگویی میانجامد. مؤلفة نامگذاری و ارجاع با توجه به نحوة کاربرد میتواند منجر به صراحت یا بالعکس پوشیدهگویی شود و اینکه روزنامهها بر اساس دیدگاهها، ایدئولوژیها و اهداف مورد نظر خود، به توصیف رویداد پرداختهاند.
https://www.jccs.ir/article_5921_a67770813819a237ac4092208de3db31.pdf
2014-06-01
171
196
تحلیل گفتمان انتقادی
فرکلاف
رسانهها
صراحت
ابهام
زهرا
حامدی شیروان
hamedishirvan@gmail.com
1
دانشجوی دکتری زبانشناسی/دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
شهلا
شریفی
sh_sharifi@um.ac.ir
2
دانشیار زبانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
منابع فارسی
2
ایزدی، سقای بی ریا، حکیمه فؤاد، (1387). «تحلیل گفتمان سرمقالههای برجستة آمریکا دربارة برنامة هستهای ایران». ترجمه سید جمالالدین اکبرزاده، فصلنامه رسانه، سال نوزدهم، شمارة اول: 125 ـ 101.
3
حسینزاده، زهرا، (1380 ). «سخنکاوی نقادانه از سرمقالات فارسیزبان بعد از جنگ تحمیلی»، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه اصفهان.
4
غیاثیان، مریمسادات، (1386 )، «بازنمایی اسلام در نشریات آمریکا قبل و بعد از یازدهم سپتامبر در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی»، پایاننامة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
5
عواطفرستمی، نعمتالله (1386). «تحلیل گفتمان انتقادی جریان ایدئولوژی در فراز و فرود گفتمان انقلاب اسلامی در مطبوعات ایران». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
6
منابع انگلیسی
7
Fairclough, Norman, (1992). Discourse and Social Change. London: Polity.
8
Fairclough, Norman, (1995a). Media Discourse. London: Hodder Arnold Publishing
9
Fairclough, Norman, (1995b). Critical Discourse Analysis. London: Longman
10
Fairclough, Norman, (2001). "Critical Discourse Analysis as a Method in Social Scientific Research". in Wodak, R. and Mayer, M. (ED. ), Methods of Critical Discourse Analysis: 121 – 139.
11
Fairclough, Norman, (2003). Analyzing Discourse: Textual Analysis for Social Research. London: Routledge Publishing
12
Johnstone, Barbara, (2008). Discourse Analysis. Malden, MA: Blackwell Publishing
13
Khosravi – Nik, Majid, (2000). "the Relationship between Ideological Structures and Discursive Structures of the Editorials and Commentaries in a Selected Sample of Iranian Daily Newspapers". M. A Thesis, Shiraz University
14
Rahimi, A, (2005). "A Critical Discourse analysis of Euphemisation and Derogation in English and Persian Texts". Unpublished PhD Dissertation, Shiraz University.
15
Richardson, John E, (2007). Analyzing Newspapers: An Approach from Critical Discourse Analysis. New York: Palgrave Publishing
16
Seif, Lida, (2004). "A Cross – Cultural Investigation of the Representation of Social Actors in Different Persian, British and American Discourse². Unpublished M. A Thesis, Islamic Azad University of Shiraz
17
Wodak, Ruth, Michael Mayer, (2001). Methods of Critical Discourse Analysis. London: SAGE Publications Ltd .
18
Wodak, Ruth, (2001a). "The Discourse – Historical Approach". in Wodak. Ruth and Mayer, Michael. (ed. ), Methods of Critical Discourse Analysis: 63 – 95.
19
Wodak, Ruth, (2001b). "What is CDA about – a Summary of its History, Important Concepts and its Developments". in Wodak. Ruth, Mayer. Michael . (ED. ), Methods of Critical Discourse Analysis: 1 – 13.
20
ORIGINAL_ARTICLE
ابعاد فرهنگ احسان در قرآن و سنّت
چکیده
فرهنگ احسان از موضوعاتی است که هم شناخت ابعاد آن و هم راههای تحقق آن از نیازهای ضروری بشر است. هیچ جامعهای بدون فهم و گسترش این فرهنگ به تعالی نمیرسد. ضرورت امروز و فردای جوامع بشری نهادینه کردن فرهنگ احسان است. آموزههای قرآن و عترت که ناظر به تعالی فرد و جامعه بوده، درصدد گسترش این فرهنگ در تمام زوایای زندگی مردم است. لذا پرسش اصلی این است که ابعاد انسانساز فرهنگ احسان از دیدگاه قرآن و روایتها چیست؟ خطابههای قرآنی «یا ایها الناس» و «یا ایها الانسان» ناظر به تغییر، تحول و تعالی زندگی بشر است. منشأ احسان، باور به معنویت و عمل به مقتضای انسانیت و تأله اوست. روش این مقاله به شیوة تحلیلی- توصیفی و شیوة گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای اسنادی است که با مراجعة مسئلهمحورانه به منابع دینی (قرآن و روایتهای معتبر معصومین(ع)) در چارچوب آموزههای قرآن و عترت پرداخته شده است.
فرهنگ احسان در چارچوب تعالیم وحیانی قرآن و عترت که منشأ آن همان هدف خلقت انسان نیز است در چند بُعد خلاصه میشود: ایمان به خدا و عمل صالح، نیکی به خلق، عفو، صفح و کظم غیظ، صبر، جهاد
https://www.jccs.ir/article_5924_1eff6a63b8d9e5dcc89e9c9313fa933b.pdf
2014-06-01
197
216
فرهنگ
اسلام
احسان
انسان
جامعه
علی
سروریمجد
soroori@ricac.ac.ir
1
استادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
منابع فارسی و عربی
2
قرآن کریم.
3
ابنشعبه حرانی، حسنبن علی، (1404ق). تحف العقول عن آل الرسول(ص). قم: اسلامی.
4
ابنطاووس، علىبن موسى، (1348). اللهوف علی قتلی الطفوف. تهران: جهان.
5
ابنقولویه، جعفربن محمد، (1356). کامل الزیارات. نجف اشرف: دار المرتضویه.
6
ابنمنظور، محمدبن مکرم، (1414ق). لسان العرب. بیروت: دارالفکر.
7
ابنهمام اسکافی، محمدبن همامبن سهیل، (1404ق). التمحیص. قم: مدرسه الامام المهدی(عج).
8
بهشتی، احمد، (1391). اندیشة سیاسی تربیتی علوی در نامههای نهج البلاغه. ج 6، قم: بوستان کتاب.
9
جعفری، محمدتقی، (1373). فرهنگ پیرو فرهنگ پیشرو. تهران: علمی و فرهنگی.
10
جوادی آملی، عبدالله، (1385). سیره پیامبران در قرآن. ج7، قم: اسراء.
11
جوادی آملی، عبدالله، (1387). فطرت در قرآن. قم: اسراء.
12
جوادی آملی، عبدالله، (1388) صورت و سیرت انسان در قرآن. قم: اسراء.
13
جوادی آملی، عبدالله، (1391). مفاتیح الحیاه. قم: اسراء.
14
حویزى، عبد علىبن جمعه، (1415ق). تفسیر نور الثقلین. قم: اسماعیلیان.
15
خمینی، روحالله، (1385). صحیفه امام(ره)، تهران: موسسه نشر و تنظیم آثار امام(ره).
16
راغب اصفهانى، حسینبن محمد، (1374) ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن. ترجمه خسروى، غلامرضا، 4ج، تهران: مرتضوی.
17
راغب اصفهانى، حسینبن محمد، (1412ق). مفردات ألفاظ القرآن. بیروت: دار القلم.
18
روشه، گی، (1367). کنش اجتماعی مقدمهای بر جامعهشناسی عمومی. ترجمۀ هما زنجانیزاده، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
19
ستوده، هدایتالله، (1384) جامعهشناسی، تهران: آوای نور.
20
سید رضى، محمدبن حسین، (1414ق). نهج البلاغه. قم: هجرت.
21
صدوق، محمدبن على، (1362). الخصال. تصحیح علی اکبر غفاری، قم: اسلامی.
22
صدوق، محمدبن على، (1376). الامالی. تهران: کتابچی.
23
صدوق، محمدبن على، (1378). عیون أخبار الرضا(ع). تهران: نشر جهان.
24
صدوق، محمدبن على، (1385). علل الشرائع. قم: دوری.
25
صدوق، محمدبن على، (1403ق). معانی الاخبار. تصحیح علیاکبر غفاری، قم: اسلامی.
26
صدوق، محمدبن على، (1413ق). من لایحضره الفقیه. قم: اسلامی.
27
طباطبایی، محمدحسین، (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. قم: اسلامی.
28
طبرسی، فضلبن حسن، (1372). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: ناصرخسرو.
29
طریحی، فخرالدینبن محمد، (1375). مجمع البحرین. تهران: مرتضوی.
30
طوسی، محمدبن حسن، (1414ق). الامالی. قم: دارالثقافه.
31
طوسی، محمدبن حسن، (بیتا). التبیان فی تفسیر القرآن. بیروت: داراحیاء التراث العربی.
32
فراهانی، فاطمه، (1386). آشنایی با کنوانسیون حفظ و ترویج تنوع بیانهای فرهنگی یونسکو. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
33
فراهیدی، خلیلبن احمد، (1409ق). کتاب العین. قم: هجرت.
34
فعالی، محمدتقی، (1381). دین و عرفان. قم: زلال کوثر.
35
فعالی، محمدتقی، (1392) بخشش. تهران: دارالصادقین.
36
قرشی، علیاکبر، (1412ق). قاموس قرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
37
قمی، علیبن ابراهیم، (1404ق). تفسیر قمی. قم: دارالکتاب.
38
کلینی، محمدبن یعقوب، (1407ق). الکافی. تهران: اسلامیه.
39
لسانی فشارکی، محمدعلی و حسین مرادیزنجانی، (1392). درآمدی بر مطالعات قرآنی در سیرة نبوی. قم: نصایح.
40
مصطفوی، حسن، (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
41
معین، محمد، (1387). فرهنگ فارسی. تهران: هنرور.
42
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی برکناری مرسی در اخبار تلویزیونی صداوسیمای ج. ا. ا. و بیبیسی فارسی
روایت رسانهها از رویدادها، روایت عینی نیست، بلکه بازنمایی آن در چارچوبهای گفتمانی و ایدئولوژیکی است. این مقاله بهدنبال آن است تا ببیند یکی از مهمترین رویدادهای خاورمیانه (برکناری مرسی) چگونه توسط رسانههایی با چارچوبهای گفتمانی مختلف (شبکة یک صداوسیمای ج. ا. ا و بیبیسی فارسی) بازنمایی میشود. روش بررسی این نوشتار تحلیل گفتمان انتقادی است. نتایج بهدست آمده بیانگر آن است که تلویزیون بیبیسی فارسی از گفتمان لیبرالدموکراسی در قالب مؤلفههایی چون مشروعیت اکثریت، حکومت قانون و برابری برای بازنمایی رویداد مصر استفاده کرده و در مقابل شبکة یک تلویزیون ج. ا. ا. از مؤلفههای گفتمان انقلاب اسلامی همچون حمایت از اسلامگرایان، حمایت از جبهة مقاومت و توطئة غرب برای برساخت رسانهای رویداد مصر بهره گرفته است. علاوه بر این، شبکة یک، مؤلفةهای گفتمانی دیگر، همچون دموکراسی و خواست اکثریت را نیز برای بیان مقاصد خود به خدمت گرفته است.
https://www.jccs.ir/article_5928_bba6f69bda474d37c295008cb5c99641.pdf
2014-06-01
217
242
بازنمایی
تحلیل گفتمان
مصر
بیبیسی فارسی
صداوسیمای ج. ا. ا
سیدمحمد
مهدیزاده
mahdizadeh45@yahoo.com
1
استادیار گروه علومارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
عبدالرحمان
علیزاده
a.alizadeh@st.atu.ac.ir
2
دانشجوی دکتری علومارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
منابع فارسی
2
بشیریه، حسین، (1380). آموزش دانش سیاسی؛ مبانی علم سیاست نظری. تهران: مؤسسة پژوهش نگاه معاصر.
3
بصیری، محمدعلی، صدرالله حسنیبلیانی، (1391). «بررسی تطبیقی گفتمان اسلامی در انقلاب ایران (1357) و مصر (2011)». فصلنامۀ رهیافت انقلاب اسلامی. سال ششم. شمارة 20: 60-39.
4
دارا، جلیل، مصطفی کرمی، (1392). «آزاداندیشی در گفتمان انقلاب اسلامی». فصلنامة پژوهشنامه انقلاب اسلامی، سال دوم، شمارة 6: 120-91.
5
شکرخواه، یونس، (1377). خبر. چاپ دوم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
6
مهدیزاده، سیدمحمد، (1387). رسانه و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعة رسانهها.
7
وندایک، تئون ای، (1382). مطالعاتی در تحلیل گفتمان؛ از دستور متن تا گفتمانکاوری انتقادی، ترجمة گروه مترجمان، تهران: دفتر مطالعات و توسعة رسانهها.
8
ویلیامز، کویین، (1386). درک تئوری رسانهها. ترجمة رحیم قاسمیان، تهران: ساقی.
9
هال، استوارت، (1391). «گزیدههایی از عمل بازنمایی». در: کوبلی، پل (ویراستار) نظریههای ارتباطات، جلد سوم، ترجمة احسان شاقاسمی، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
10
یورگنسن، ماریان، لوئیز فیلیپس، (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمة هادی جلیلی، تهران: نی.
11
منابع انگلیسی
12
BBC Editorial Guidelines, (2013). "Section 6: Fairness, Contributors and Consent". http://www. bbc. co. uk/editorialguidelines/guidelines.
13
Blaydes, Lisa, James Lo, (2011). "One man, one vote, one time? A model of democratization in the Middle East". Journal of Theoretical Politics. 24(1) 110–146.
14
Casey, Brenadette and et. Al, (2002). Television Studies: Key Concepts. London and New York: Routledge
15
Dallmayr, Fred, (2012). :Radical changes in the Muslim world: Turkey, Iran, Egypt". Sage Publications; Philosophy and Social Criticism. 38(4-5) 497.
16
Eyadat, Zaid M. (2013). "Fiqh Al-Aqalliyyât and the Arab Spring: Modern Islamic theorizing". Sage Publications: Philosophy and Social Criticism. 39(8) 733–753.
17
Faulks, keith, (2000). Citizenship. London and New York : Routledge.
18
Giles, Judy, Tim Middleton, (1999). Studying Culture: A practical Introduction. Oxford: Blackwell
19
Gray, Melissa, (2013). "New Egyptian government to be in place by spring, foreign minister says". September 28, 2013, http://edition. cnn. com/2013/09/28/world/meast/un-egypt/index. html?hpt=iaf_c2
20
Lloyd, Jonathan Jordan, (2004). What's the News? A Study of Senior Citizens' Television News Uses and Gratifications. A Thesis submitted to the Department of Communication in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science Degree Awarded: The Florida State University; College Of Communication
21
Moghadam, Valentine M, (2013). "What is democracy? Promises and perils of the Arab Spring". Current Sociology. 61(4) 393–408.
22
Nepstad, Sharon Erickson. (2013). "Mutiny and nonviolence in the Arab Spring: Exploring military defections and loyalty in Egypt, Bahrain and Syria". Sage Publication: Journal of Peace Research. 50(3) 337–349.
23
Oliver, D, D Heater, (1994). The Foundation of Citizenship. Edited by Ursula Vogel and Michael Moran. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Macmillan.
24
Smith-Spark, Laura, (2013)."The rise and rapid fall of Egypt's Mohamed Morsy". Updated: July 4, 2013, http://edition. cnn. com/2013/07/02/world/meast/egypt-morsy-profile/index. html
25
Spindel, Chad, (2011). "The People Want to Topple the Regime: Exploring the Arab Spring in Egypt". Syria, and Jordan. Sage Open. 1-7.
26
van Dijk, A Teun, (1988). News as Discourse, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. Inc.
27
Vreese, Claes H. de, (2005). "News framing: Theory and typology". Information Design Journal. Vol. 13, No. 1: 48-59.
28
Wikipedia, (2013). "Mohamed Morsi". July 2013, http://en. wikipedia. org/wiki/Mohamed_Morsi.
29