ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل گفتمانی انتقاد اجتماعی در شعر شاعران انقلاب اسلامی
ادبیات، سندی است اجتماعی که میتوان با تحلیل آن، تصویری از شرایط اجتماعی هر دوران، از جمله دوران انقلاب اسلامی را به دست آورد. در این مقاله، با روش تحلیل گفتمان پدام انتقاد اجتماعی در شعر دهه اول تا سوم انقلاب اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. دو پرسش این پژوهش یکی به چیستی گفتمانهای غالب انتقاد اجتماعی در شعر سه دهه نخست انقلاب اسلامی اختصاص یافت و دیگری به سیر تحول این گفتمانها در این سه دهه. برای انتخاب شاعران مطرح اجتماعی مصاحبهای از ده نفر از متخصصان این حوزه انجام و پس از تعیین شعرا از هر دوره، 5 شعر از هر کدام که بهطور برجستهتر به انتقاد اجتماعی پرداخته است، انتخاب شد. بنابراین، درمجموع 75 شعر تحلیل شد و گفتمانهای غالب انتقاد اجتماعی از هر دهه، همچنین سیر تحول این گفتمانها مورد تبیین قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان میدهند که شش گفتمان برتر انتقاد اجتماعی عبارتند از: افول اجتماعی اخلاقی، افول اجتماعی فرهنگی، افول اجتماعی روانی، افول اجتماعی اقتصادی، گفتمان افول اجتماعی دینی و افول اجتماعی سیاسی. در مورد سیر تحول گفتمانهای انتقاد اجتماعی نیز عوامل و زمینههای بیرونی بررسی گردید.
https://www.jccs.ir/article_63224_34c838058603cda8d1803d6412063992.pdf
2018-05-22
1
30
10.22083/jccs.2018.87313.2159
"تحلیل گفتمان پدام"
"انتقاد اجتماعی"
"شعر انقلاب اسلامی"
"شاعران انقلاب اسلامی"
حسن
بشیر
drhbashir100@gmail.com
1
استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ وارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
LEAD_AUTHOR
میلاد
عرفانپور
m.erfanpoor@gmail.com
2
کارشناس ارشد فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (ع)
LEAD_AUTHOR
آقاگلزاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
1
ارژن، بیژن (1387) چهل کلید، تهران: تکا.
2
بشیر، حسن (1390). رسانههای بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان، تهران: سیمای شرق.
3
پالمر، فرانک (1366). نگاهی تازه به معنیشناسی، تهران: کتاب ماد.
4
پورالخاص نوکندهای، شکرا... (1375). تحلیل سیر انتقادهای سیاسی و اجتماعی در شعر فارسی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
5
تاجیک محمدرضا و همکاران (1378). گفتمان و مجموعه مقالات تحلیل گفتمانی، تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
6
حسنلی، کاووس (1383). گونههای نوآوری در شعر معاصر ایران، تهران: ثالث.
7
درستی، احمد (1381). شعر سیاسی در دوره پهلوی دوم، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
8
درگاهی، زینالعابدین (1389). «شعر، نقد و شعر اجتماعی». نشریه کتاب ماه ادبیات، شماره 38.
9
دهخدا، علیاکبر (1325) لغت نامه دهخدا، تهران: مجلس.
10
ساسانی، فرهاد (1389). معناکاوی: به سوی نشانهشناسی اجتماعی، تهران: علم.
11
سنگری، محمدرضا (1393). از نتایج سحر (شعر انقلاب، تعریف، چیستی، ویژگیها و ابعاد)، تهران: سوره مهر.
12
شعیری، حمیدرضا (1385). تجزیه و تحلیل نشانهمعناشناختی گفتمان، تهران: سمت.
13
عضدانلو، حمید (1380). گفتمان و جامعه، تهران: نشر نی.
14
فوکو، میشل (1380الف) نظم گفتار. ترجمه باقر پرهام، تهران:آگه. کافی، غلامرضا (1389). شناخت ادبیات انقلاب اسلامی، تهران: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس.
15
لریجانی، محمدجواد (1391). «جایگاه انتقاد و اهمیت آن در حفظ سرمایه اجتماعی»، نشریه اندیشه: پژوهشهای اجتماعی اسلامی، شماره 3.
16
محمدپور، احمد (1390). روش تحقیق کیفی ضد روش 1، جلد1، تهران: جامعهشناسان.
17
معلم دامغانی، علی (1385). رجعت سرخ ستاره، تهران: سوره مهر.
18
مک دانل، دایان (1380). مقدمهای بر نظریههای گفتمان، تهران: فرهنگ گفتمان.
19
مهدیزاده طالشی، محمد (1383). بازنمایی ایران در مطبوعات غرب: تحلیل انتقادی
20
واعظی، احمد (1390). نظریه تفسیر متن، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
21
هراتی، سلمان (1388). آب در سماور کهنه، تهران: تکا.
22
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت اعتماد جوانان به شبکههای اجتماعی در شهر تهران
این مقاله میزان اعتماد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه در شهر تهران را بررسی میکند. برای این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ۸۰۰ پرسشنامة محقق ساخته بین شهروندان ۱۵ تا ۴۵ سالة تهرانی در پنج منطقة شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران توزیع شد. نتایج حاصل از این نظرسنجی گویای این موضوع است که اعتماد با سن و تحصیلات و محل زندگی کاربران در رابطه نیست. همچنین در این پژوهش تفاوت معنادار قابل توجهی نیز در خصوص اعتماد در جنسیت (زن و مرد) و وضعیت تأهل (متأهل و مجرد) وجود ندارد. دستاورد دیگر این پژوهش اندازهگیری میزان اعتماد بود که با شاخص ۹۸/۲ مشخص شد. بر این اساس میزان اعتماد متوسط و رو به بالا است. در پژوهش انجام شده متغیر طراحی ظاهری و راحتی کار با نرمافزار شبکههای اجتماعی بیشترین تأثیر و متغیر امنیت نرمافزار کمترین تأثیر را در اعتماد داشتند.
https://www.jccs.ir/article_63225_5d7e122f000b041de81dc87035305d01.pdf
2018-05-22
31
53
10.22083/jccs.2018.116228.2347
اعتماد
شبکههای اجتماعی
تلفن همراه
محمدمهدی
فرقانی
mmforghani@yahoo.com
1
دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
ربابه
مهاجری
mminaee13@gmail.com
2
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
اصغرپور ماسوله، احمدرضا و عطیه صادقی (1393). «مدلسازی عامل محور اعتماد در ساختارهای مختلف شبکههای اجتماعی»، مجله جامعهشناسی ایران، شماره 2.
1
امیرپور، مهناز و مریم گریوانی (1393). «تأثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان». فصلنامه دانش انتظامی، شماره 1.
2
امیری، مجتبی و یونس نوریمرادآبادی (1391). «بررسی رابطه میان نگرش سیاسی، اعتماد به رسانة ملی، مخاطبان فعال و گرایش دانشجویان دانشگاههای تهران به شبکههای اجتماعی مجازی». مجلة رسانه و فرهنگ، شماره 2.
3
انبارکی، سحر، عبدالرسول جوکار و مرتضی کریمینیا (1395). «اعتماد بین فردی در شبکههای اجتماعی علمی پیوسته: بررسی عوامل ایجاد کننده و نتایج وجود آن». فصلنامه تعامل انسان و اطلاعات، شماره 3.
4
حقیقی، الهام و غلامعلی منتظر (1394). «شناسایی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی در شبکههای اجتماعی برخط بهکمک روش الکترۀ فازی». فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت فناوری اطلاعات، شماره 4.
5
خانیکی، هادی، علیاصغر کیا و صمد میر (1395). «نقش تبلیغات شبکه اجتماعی تلگرام در جلب اعتماد مخاطبان؛ به خرید کالا». فصلنامه علوم خبری، شماره 5.
6
ریتزر، جورج (1373). نظریهجامعهشناسیدردورانمعاصر، ترجمه احمد ضا غرویزاد جهاد دانشگاهی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.
7
کلمن، جیمز (1377). بنیاد نظریههای اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
8
گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر نی.
9
عدلیپور، صمد، وحید قاسمی، رضوان قصابی و نقی طاهری (1393). «تأثیر استفاده از شبکة اجتماعی فیسبوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات فرهنگ ارتباطات، شماره 15.
10
مظفری، افسانه و بنتالهدی رستگاری (1394). «بررسی میزان اعتماد کاربران ایرانی شبکة اجتماعی LinkedIn به حفظ حریم شخصی»، فصلنامه مطالعات رسانهای، شماره 10.
11
Blau, Peter. M. (1986). Exchange and power in social life. New Brunswick (U.S.A.): Transaction Books.
12
Borgonovi, Francesca. (2012). The relationship between education and levels of trust and tolerance in Europe1: The relationship between education and levels of trust and tolerance. The British Journal of Sociology, 63(1), 146–167. https://doi.org/10.1111/j.1468-4446.2011.01397.x
13
Chang, Shuchi. Ernest., Liu, Anne. Yenching., & Shen, Wei. Cheng. (2017). User trust in social networking services: A comparison of Facebook and LinkedIn. Computers in Human Behavior, 69, 207–217. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.12.013
14
Coleman, James. S. (2000). Foundations of social theory (3. print). Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard Univ. Press.
15
Dalton, Russell. J. (2005). The social transformation of trust in government. International Review of Sociology, 15(1), 133–154.
16
Doney, Patricia. M., Cannon, Joseph. P., & Mullen, Michael. R. (1998). Understanding the Influence of National Culture on the Development of Trust. The Academy of Management Review, 23(3), 601–620. https://doi.org/10.2307/259297
17
Fazio, Russell. H., & Zanna, Mark. P. (1981). Direct Experience And Attitude-Behavior Consistency. in Advances in Experimental Social Psychology. Elsevier. https://doi.org/10.1016/S0065-2601(08)60372-X
18
Gefen, David., Karahanna, Elena., & Straub, D. W. (2003). Trust and TAM in Online Shopping: An Integrated Model. MIS Quarterly, 27(1), 51–90. https://doi.org/10.2307/30036519
19
Heidemann, Julia., Klier, Mathias., & Probst, Florian. (2012). Online social networks: A survey of a global phenomenon. Computer Networks, 56(18), 3866–3878. https://doi.org/10.1016/j.comnet.2012.08.009
20
Hooghe, Mark., Marien, Sofie., & de Vroome, Thomas. (2012). The cognitive basis of trust. The relation between education, cognitive ability, and generalized and political trust. Intelligence, 40(6), 604–613. https://doi.org/10.1016/j.intell.2012.08.006
21
Jang, Yu-Teng., Chang, Shuchi. Ernest., & Chen, Po-An. (2015). Exploring social networking sites for facilitating multi-channel retailing. Multimedia Tools and Applications, 74(1), 159–178. https://doi.org/10.1007/s11042-013-1430-z
22
Kim, Jinwoo., & Moon, Jae. Yun. (1998). Designing towards emotional usability in customer interfaces—trustworthiness of cyber-banking system interfaces. Interacting with Computers, 10(1), 1–29. https://doi.org/10.1016/S0953-5438(97)00037-4
23
Komiak, Sherrie. Y. X., & Benbasat, Izak. (2006). The Effects of Personalization and Familiarity on Trust and Adoption of Recommendation Agents. MIS Quarterly, 30(4), 941–960. https://doi.org/10.2307/25148760
24
Li, Tianyuan., & Fung, Helena. H. (2013). Age Differences in Trust: An Investigation Across 38 Countries. The Journals of Gerontology: Series B, 68(3), 347–355. https://doi.org/10.1093/geronb/gbs072
25
Lippert, Simon. K. (2001). An Exploratory Study Into the Relevance of Trust in the Context of Information Systems Technology. George Washington University.
26
Luhmann, Niklas. (2017). Trust and power (English edition). Malden, MA: Polity.
27
McKnight, D. Harrison. (2005). Trust in information technology. in G. B. Davis, The Blackwell encyclopedia of management. Management information systems. Malden, MA.
28
McKnight, D. Harisson., Choudhury, Vivek., & Kacmar, Charles. (2002). Developing and Validating Trust Measures for e-Commerce: An Integrative Typology. Information Systems Research, 13(3), 334–359. https://doi.org/10.1287/isre.13.3.334.81
29
Möllering, Guido. (2006). Trust: reason, routine, reflexivity. Bingley: Emerald.
30
Moreland, David., Nepal, Surya., Hwang, Hon., & Zic, John. (2010). A snapshot of trusted personal devices applicable to transaction processing. Personal and Ubiquitous Computing, 14(4), 347–361.
31
Pavlou, Paul. A., & Gefen, David. (2004). Building Effective Online Marketplaces with Institution-Based Trust. Information Systems Research, 15(1), 37–59. https://doi.org/10.1287/isre.1040.0015
32
Qiu, Lingyun., & Benbasat, Iazk. (2005). Online Consumer Trust and Live Help Interfaces: The Effects of Text-to-Speech Voice and Three-Dimensional Avatars. International Journal of Human–Computer Interaction, 19(1), 75–94. https://doi.org/10.1207/s15327590ijhc1901_6
33
Tseng, Shawn., & Fogg, Brian. J. (1999). Credibility and computing technology. Communications of the ACM, 42(5), 39–44. https://doi.org/10.1145/301353.301402
34
Vance, Anthony., Elie-Dit-Cosaque, Christophe., & Straub, Detmar. W. (2008). Examining Trust in Information Technology Artifacts: The Effects of System Quality and Culture. Journal of Management Information Systems, 24(4), 73–100. https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222240403
35
Wang, Weiquan., & Benbasat, Izak. (2007). Recommendation Agents for Electronic Commerce: Effects of Explanation Facilities on Trusting Beliefs. Journal of Management Information Systems, 23(4), 217–246. https://doi.org/10.2753/MIS0742-1222230410
36
Wynveen, Christopher. J., Kyle, Gerard. T., & Theodori, Gene. L. (2009). The relationship between place bonding and social trust, as explored in a study in the Big Thicket National Preserve, Texas. In: Klenosky, David B.; Fisher, Cherie LeBlanc, eds. Proceedings of the 2008 Northeastern Recreation Research Symposium; 2008 March 30 - April 1; Bolton Landing, NY. Gen. Tech. Rep. NRS-P-42. Newtown Square, PA: U.S. Department of Agriculture, Forest Service, Northern Research Station: 200-208., p-42. Retrieved از https://www.fs.usda.gov/treesearch/pubs/17129
37
Yao, Jinhui., Chen, Shiping., Nepal, Surya., Levy, David., & Zic, John. (2010). TrustStore: Making Amazon S3 Trustworthy with Services Composition. IEEE. https://doi.org/10.1109/CCGRID.2010.17
38
Zhou, Tao. (2011). The impact of privacy concern on user adoption of location‐based services. Industrial Management & Data Systems, 111(2), 212–226. https://doi.org/10.1108/02635571111115146
39
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای گزارشهای زیست محیطی در مطبوعات ایران براساس معیارهای روزنامهنگاری محیط زیست ( EJ )
چکیده: «روزنامهنگاری محیط زیست» به عنوان یکی از رشتههای جدید با هدف ارتقای سطح آگاهی شهروندان و آموزش مسائل زیستمحیطی به زبان عمومی در دنیا مورد توجه قرار گرفته و این در حالی است که هنوز مطبوعات ایران حتی یک صفحه ویژه محیط زیست ندارند. لزوم افزایش آگاهی و مشارکت مردم در حفظ محیط زیست توسط خبرنگاران، با توجه به بروز بحرانهای زیستمحیطی ضروری است. براساس نظریه برجسته سازی و فریمینگ اولویت دادن به مسائل محیط زیست و قابسازیهای متنوع با رویکرد حرفهای میتواند باعث ارتقای سواد زیست محیطی شهروندان و مسئولان و مشارکت آنان در حفظ آن شود. پرسش اصلی پژوهش پیشرو این است که «معیارهای حرفهای» روزنامهنگاری محیط زیست تا چه اندازه در گزارشهای زیست محیطی مطبوعات ایران رعایت شدهاند؟ در این تحقیق، با روش تحلیل محتوا، 200 گزارش زیست محیطی چهار روزنامه ایران، اعتماد، شرق و شهروند در سال 94 بر اساس معیارهای جهانی روزنامهنگاری محیط زیست بررسی و با روش سرشماری در قالب 12 مقوله تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان میدهد که در گزارشها 5/66 درصد معیار «فرایندمداری»، 5/72 درصد «بیان پیامدها»، در 84 درصد «نظرات اساتید» و در 5/66 درصد معیار «ارتباط موضوع با دیگر مناطق جغرافیایی» رعایت نشده و تنها در 5/2 درصد گزارشها از «کاربرد نقشه و چارت» برای آسان سازی اطلاعات استفاده شده است. بهطور کلی، بین روزنامهها از لحاظ رعایت 12 معیار تخصصی روزنامهنگاری محیط زیست تفاوت معنیدار وجود دارد و هر کدام از روزنامهها در رعایت برخی معیارها شدت و ضعف داشتهاند.
https://www.jccs.ir/article_63226_126b4c8c3005c62594b2b757f55c03af.pdf
2018-05-22
55
89
10.22083/jccs.2018.102130.2283
روزنامه نگاری
مطبوعات
محیط زیست
روزنامهنگاری محیط زیست
تحلیل محتوا
زینب
شریفی
zsharifi621@gmail.com
1
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
افسانه
مظفری
dr.afsaneh.mozaffari@gmail.com
2
استادیار علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
علی
دلاور
delavarali@yahoo.com
3
استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
AUTHOR
علیاکبر
فرهنگی
akfarhangi@yahoo.com
4
استاد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
AUTHOR
احمدی مزرعه خطیری، مرتضی (1392). نحوه پوشش مطالب مربوط به آلودگی هوای کلان شهرهای ایران در مطبوعات: تحلیل محتوای پنج روزنامه ایران، کیهان، همشهری، مردم سالاری و آرمان روابط عمومی. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات.
1
الیوت، جنیفر. ای، بالان، احمد (1378). «بررسی مفاهیم توسعه پایدار»، تهران: ماهنامه جهاد، شماره 219 و 218.
2
بدیعی، نعیم و حسین قندی (1383). روزنامهنگاری نوین، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
3
جعفری، ابراهیم (1376). ارتباطات اجتماعی و توسعه پایدار با تأکید بر نحوه نگرش روزنامهنگاران و کارشناسان در رابطه با حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی. دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات. دانشگاه علامه طباطبائی.
4
حسینزاده دلیر، کریم (1380). اصول و روشهای برنامهریزی ناحیهای، تهران: چاپ اول، انتشارات سمت.
5
خانیکی، هادی (1395). مصاحبه عمقی در مورد روزنامهنگاری محیط زیست، تهران.
6
داوس، دی ای (1376). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
7
رایف، دانیل و دیگران (1385). تحلیل پیامهای رسانهای، ترجمه مهدخت بروجردی علوی، تهران: انتشارات سروش.
8
سورین، ورنر و تانکارد، جیمز (1381). نظریههای ارتباطات، ترجمة علیرضا دهقان. تهران: دانشگاه تهران.
9
علمداری، مهرداد (1388). «فریمینگ یا قاببندی چیست؟»، کتاب ماه علوم اجتماعی، شماره 13.
10
غریبزاده، زینب (1390). نقش تلویزیون در ارتقای فرهنگ زیستمحیطی مردم: بررسی دیدگاههای متخصصان ارتباطات و محیط زیست، پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی. دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات. دانشگاه علامه طباطبائی.
11
قدیمی، اکرم ( 1395). «نقش رسانهها در عمومی سازی علم»، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 42.
12
کاستلز، مانوئل (1385). عصر اطلاعات، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: طرح نو.
13
کوثری، مسعود (1387). روش کیفی، کتاب رهیافت و روش در علوم سیاسی به اهتمام عباس منوچهری، تهران: نشر سمت.
14
کیا، علیاصغر و مهدی رشکیانی (1385). مبانی برجستهسازی رسانهها. تهران: شرکت تعاونی.
15
محبوبی، لعیا (1391). جایگاه روزنامهنگاری محیط زیست در ایران چگونگی بازتاب رویدادهای زیست محیطی سال 1389 در روزنامههای ایران، همشهری و مردم سالاری، پایاننامه کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات.
16
معتمدنژاد، کاظم (۱۳۸۳). وسایل ارتباط جمعی، تهران: نشر علامه طباطبائی.
17
نصیری، حسین (1379). توسعة پایدار: چشمانداز جهان سوم، تهران: انتشارات فرهنگ و اندیشه.
18
ویمر راجردی، و دومینک، جوزف آر (۱۳۸۹). تحقیق در رسانههای جمعی، تهران: انتشارات سروش.
19
Acharya, K., & Fredrik, F., (2010). The Green Pen:Environmental Journalism in India and South Asia, New Delhi: Sage Publication.
20
Aram, A. (2012). Why Do Media Academics Keep Off Environmental Reporting?. Asia Pacific Media Educator. 22(2): 243-252.
21
Bourassa, E., Amend, W., & Secko, D. (2013). A thematic review and synthesis of best practices in environment journalism. Journal of Professional Communication 3(1): 39–65.
22
Elmer, C., Badenschier, F., & Wormer, H. (2008). Science for everybody? How the coverage of research issues in German newspapers has increased dramatically. Journalism & Mass Communication Quarterly.85: 878–893.
23
Frome, M. (1998). Green Ink: An Introduction to Environmental Journalism. Salt Lake City, UT: University of Utah Press.
24
Giannouis, C., Closifm, B., & Constantina, S. (2010). "Newspaper Reporters Priorities and Beliefs about Environment Journalism: an Application of Q-Methodology", Science Communication, Vol.2,No.4, Pp.425-466.
25
Mc Quail, D. (1992). mass communication Teory,London:Sage,publication.
26
Neidhardt, F. (2010). Selbststeuerung der Wissenschaft: Peer review [Self-regulation of science: Peer review].In: Simon D, Knie A and Hornbostel S (eds) Handbuch Wissenschaftspolitik. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, pp. 280–292.
27
Oxman, A.D., Guyatt, G.H., Cook, D.J., Jaeschke, R., Heddle, N., & Keller, J. (1993). An index of scientific quality for health reports in the lay press. Journal of Clinical Epidemiology 46(9): 987–1001.
28
Sachsmann ,D.B. & Myer Valenti, J. (2015). Environmental reporters. In: Hansen A and Cox R (eds) The Routledge Handbook of Environment and Communication. London; New York, NY: Routledge, pp. 158–167.
29
Schwitzer, G. (2008). How do US journalists cover treatments, tests, products, and procedures? An evaluation of 500 stories. PLOS Medicine 5: e95. doi:10.1371/journal.pmed.0050095.
30
Wiebke Rögener, W., & Wormer, H. (2015). Defining criteria for good environmental journalism and testing their applicability: An environmental news review as a first step to more evidence based environmental science reporting.24(3): Public Understanding of Science, 0963662515597195.
31
http://www.healthnewsreview.org; Schwitzer, 2008; Wilson et al., 2009
32
https://en.wikipedia.org/wiki/Environmental_journalism
33
http://www.hamshahritraining.ir/news-3763.aspx
34
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش نگرش مردم ایران در خصوص بازیهای رایانهای (مقایسه نگرش افراد مورد مطالعه در رده سنی 7 تا 40 سال)
امروزه بازیهای رایانهای، به یکی از پرطرفدارترین تفریحات مردم در دنیا تبدیل شدهاند؛ تفریحی که انسانهای بیشماری را ساعتها فارغ از دنیای واقعی مجذوب خود میکند و آرزوهای دستنیافتنی هر یک از آنها را در دنیای مجازی تبدیل به واقعیت میکند. این نوع گذران اوقات فراغت، با در نظر گرفتن پیامدهای آن، قابل تأمل است. همین امر توجه پژوهشگران این حوزه را به میزان مصرف بازیها بهویژه در میان گروههای سنی کودکان و نوجوانان و نگرش آنان نسبت به بازیهای رایانهای برانگیخته است که مقاله حاضر نیز به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته است. این مطالعه در بین افراد 7 تا 40 سال کشور با استفاده از روش نمونهگیری چندمرحلهای انجام شده است. یافتهها، حاکی از آشنایی 6/79 درصد افراد با بازیهای رایانهای و ویدئویی و انجام این بازیها توسط 4/54 درصد آنها است. از بین ژانرهای مختلف، بازیهای ورزشی، اکشن و جنگی از بازیهای مورد علاقه بازیکنان بوده است. در مجموع نگرش 4/13 درصد از کل بازیکنان نمونه نسبت به بازیها مثبت، 8/68 درصد بینابین و 8/17 درصد نگرش منفیای نسبت به بازیهای رایانهای داشتند.
https://www.jccs.ir/article_63227_638fdfb86bfb0d01c357ccf19c73d7a3.pdf
2018-05-22
91
120
10.22083/jccs.2018.98854.2261
بازیهای رایانهای
نگرش
ژانرهای بازی
دیدگاه سلبی
دیدگاه ایجابی
مسعود
کوثری
mkousari@ut.ac.ir
1
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
معصوم
آقازاده
m.aghazadeh59@gmail.com
2
عضو هیئت علمی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) جهاددانشگاهی
LEAD_AUTHOR
سیدمحمدعلی
سیدحسینی
seiiedhoseini@gmail.com
3
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
منابع و مأخذ
1
- ابوترابی، سیدمحمد (1386). «نگاهی به گیمها در درمان بیماریها: آن روی سکه بازیهای رایانهای». سایت پایگاه جامع اطلاعرسانی پزشکی ایران سلامت.
2
- امینی، کورش؛ عبدالله امینی، مختار یعقوبی و داریوش امینی (1386). «دانشآموزان دبیرستانی و بازیهای کامپیوتری». فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال چهارم، شماره 14.
3
- آیزن، ایساک (1374). نگرشها، شخصیت و رفتار، ترجمة جعفر نجفی زند، تهران: چاپ نیل.
4
- پورهمرنگ، نسرین (1393). «صنعت فرهنگ و بازیهای رایانهای». فصلنامه نقد کتاب علوم اجتماعی، سال اول، شماره 3 و 4.
5
- حسن نتاج جلوداری، فهمیه، عباسعلی تقیپور، سالار فرامرزی و فرشته رستگار (1394). «تأثیر بازیهای رایانهای شناختمحور بر کنشهای اجرایی کودکان پیشدبستانی ابتلا به ناتوانیهای یادگیری عصب روانشناختی». فصلنامه تحول روانشناختی کودک، سال دوم، شماره 2.
6
- دشلیده، کیومرث (1386). بازیهای کامپیوتری تعاملات و مهارتهای اجتماعی کودک را کم میکند. سایت پایگاه جامع اطلاع رسانی پزشکی ایران سلامت.
7
- دوران، بهناز؛ پرویز آزاد فلاح و جواد اژهای (1381). «بررسی رابطه بازیهای رایانهای و مهارتهای اجتماعی نوجوانان». مجله روانشناسی، سال ششم، شماره 1.
8
- ذکائی، محمدسعید (1386). جامعه شناسی جوانان ایران. تهران، انتشارات اگه.
9
- رضاپور، رفعت (1386). «تأثیر کامپیوتر و اینترنت بر سلامت کودکان و نوجوانان». سایت پایگاه جامع اطلاعرسانی پزشکی ایران سلامت.
10
- عبدالخالقی، معصومه؛ اقدس دواچی، فائزه صحبایی، محمود محمودی (1384). «بررسی ارتباط بازیهای ویدیوییـ رایانهای با پرخاشگری در دانشآموزان پسر مقطع راهنمایی تهران سال1382». مجلة علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، دورهی 15، شماره 1.
11
- فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: انتشارات صبح صادق، چاپ اول.
12
- فرجی، جمشید؛ احمدعلیپور، سید یعقوب جعفری، سیدعلی میررضایی (1380). «اثر هیجانهای رایانهای بر مقادیر کورتیزول صبحگاهی و شامگاهی کودکان». مجله روانشناسی، سال پنجم، شماره 18.
13
- فرجی، جمشید؛ احمدعلیپور، عینالله ملایی، علیاصغر بیانی، سیدعلی میررضایی(1381). «اثر بازیهای رایانهای بر فعالیتهای ذهنی و شاخصهای ایمنیشناختی کودکان». مجله روانشناسی، سال ششم، شماره 1.
14
- کرباسی، محمد (1386). «اولین کلینیک ترک اعتیاد به بازیهای رایانهای افتتاح شد». سایت پایگاه جامع اطلاعرسانی پزشکی ایران سلامت.
15
- محسنی، منوچهر (1379). بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی ـ فرهنگی در ایران. دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور.
16
- مدیرپور، شهریار (1388). بازیهای کامپیوتری. سایت پایگاه جامع اطلاعرسانی پزشکی ایران سلامت.
17
- میرزامحمدی، حدیث (1392). بررسی رابطه هویت جنسیتی زنان متأهل با نگرش آنها به حقوق زوجین. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزّهرا.
18
- نجفی، مصطفی؛ محمدرضا محمدی و شروین آثاری (1384). «تأثیر بازیهای کامپیوتری و آموزش تایپ کامپیوتری بر بیتوجهی و تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجهـبیشفعالی». مجله دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد، دوره 7، شماره 3، 54-47.
19
- نجمی، سید بدرالدین؛ سرور آرمان، یلدا کاظمی و اکبر حسنزاده (1382). «وضعیت استفاده از بازیهای رایانهای و ارتباط آن با برخی از پارامترهای روانیـ جسمانی و گفتاری بین نوجوانان 17-11ساله شهر اصفهان در سال 82-1381». مجله دانشکده پزشکی اصفهان: پاییز و زمستان، دوره 22، شماره 75-74، 12-7.
20
- Anderson, C. A, Bushman, B.J (2001)."Effects of Violent Video Games on Aggressive Behavior, Aggrssive Cognition, Aggressive Affect, Physiological Arousal, and Prosocial Behavior: A Meta-Analytic Review of the Scientific Literature". Jounal of Psychological Science, Vol. 12, No. 5. PP. 353-359.
21
- Fromme, Johannes & Unger, Alexander(2012), Computer Games and New Media Cultures; A Handbook of Digital Games Studies, Springer DordrechtHeidelbergNew YorkLondon.
22
- Gentile, D. A et all. (2004). "The Effects of Violent Video Game Habits on Adolescent Hostility, Aggressive Behaviors, and School Performance". Journal of Adolescence. No. 27. pp. 5–22.
23
- Jones, J G, Copeland B, Kalinowski, K, E(2007)," Pre Service Teacher’s Attitudes towards Computer Games", Paper presented at the American Educational Reserch Association, Dept of Learning Technologies, University of NorthTexas.
24
- Schiffman, L. G., & Kanuk, L. L. (1997).Consumer Behavior (6th Ed). London: Practice Hall.
25
- Setzer, V. W. and G. E. Duckett ( 2000). Th e risks to children using electronic games. Available from http://www.ime.usp.br/vwsetzer.
26
- Taylor, Sh. E. Peplau, L. A., & Sears, D. O. (2003).Social Psychology (11th Ed). New Jersey: Pearson Education, UpperSaddleRiver.
27
- Zamani, E ,Maliheh Chashmi, & Nasim Hedayati(2009),”Effect of Addiction to Computer Games on Physical and Mental Health of Female and Male Students of Guidance School in City of Isfahan”, US National Library of Medicine National Institutes of Health, pp. 98-104
28
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه استراتژی مناسب دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مقایسه تطبیقی ایران و ترکیه
هدف از این مقاله ارائه استراتژی مناسب دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی مبتنی بر مقایسه تطبیقی با ترکیه میباشد. در این مطالعه به بررسی ویژگیهای فرهنگی ایران و ترکیه بر اساس مطالعات گلوب و هافستد، بررسی وضعیت موجود وتحلیل سواتی و ارائه استراتژی مناسب دیپلماسی فرهنگی ایران پرداخته شده است. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی بوده و جامعه آماری به عنوان خبرگان دانشگاهی متشکل از اساتید و دانشجویان دکترا در حوزههای مدیریت فرهنگی، روابط بینالملل، علوم سیاسی و علوم ارتباطات بوده که از پرسشنامه تحلیل سواتی بهمنظور گردآوری اطلاعات در روش میدانی استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در ماتریس ارزیابی عوامل خارجی، فرصتهای سازمان از تهدیداتش بیشتر بوده و بهرهگیری از این فرصتها، میتواند آینده بهتری برای آن فراهم کند. بنابراین نهاد دیپلماسی فرهنگی ایران از نظر عوامل خارجی از فرصتهای بیشتری برخوردار است و نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی، بیانگر این است که سازمان از نظر عوامل درونی دارای ضعف میباشد. بنابراین نهاد دیپلماسی فرهنگی ایران از نظر عوامل داخلی از حد متوسط پایینتر است. بنابراین، استراتژی «محافظ کارانه» برای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
https://www.jccs.ir/article_63228_35da12839b57c5e5c471c84cc2f8db9a.pdf
2018-05-22
121
149
10.22083/jccs.2018.97910.2253
دیپلماسی فرهنگی
تحلیل سوات
مفایسه تطبیقی ایران و ترکیه
مهدی
منیری
moniri1389@gmail.com
1
دانش آموخته مدیریت فرهنگی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران- ایران
LEAD_AUTHOR
سیدرضا
صالحی امیری
dr.salehiamiri@gmail.com
2
دانشیارگروه مدیریت وبرنامه ریزی فرهنگی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، تهران- ایران
AUTHOR
فرزانه
چاوش باشی
fchavoshbashi@yahoo.com
3
استادیار گروه مدیریت فرهنگی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران- ایران
AUTHOR
1) اعرابی, سید محمد اعرابی. (1389). دستنامه برنامه ریزی استراتژیک (نسخه چاپ چهارم). تهران: انتشارات دفتر تحقیق های فرهنگی.
1
2) امیری, کیومرث. (1387, شهریور)." آرمان گرایی و مدل یابی در روابط فرهنگی ج.ا.ایران". ماهنامه چشم اندازارتباطات فرهنگی، شماره 30، ص 18
2
3) حسن خانی, محمد.(1384). "دیپلماسی فرهنگی وجایگاه آن در سیاست خارجی کشورها".فصلنامه دانش سیاسی.شماره 2، صص 148-125
3
4) دهشیری, محمد رضا. (1393). دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
4
5) سلیمی, حسین. (1379). فرهنگ گرایی،جهانی شدن و حقوق بشر. تهران: مرکز انتشارات وزارت امور خارجه.
5
6) سلیمی, حسین. (1383). فرهنگ گرایی،جهانی شدن و حقوق بشر. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه.
6
7) صالحی امیری, سید رضا، محمدی, سعید.(1389). دیپلماسی فرهنگی ،چاپ دوم ،تهران: نشر ققنوس.
7
8) معظمی, حبیب. (1384). "رویکردی جدید در کاربرد ارتباطات و فرهنگ در خدمت منافع ملی: دیپلماسی آموزش". ماهنامه ارتباطات فرهنگی, شماره 15،صص9-4 ب-فهرست منابع انگلیسی
8
1) Dugan, A. (2015). As Nuclear Talks Progress, 11% in U.S. See Iran Favorably. Washington D.C.: Gallup Research Center.
9
2) Heller, K. S., & Persson, L. M. (2009). The Distinction between Public Affairs & Public Diplomacy. In P. M. Taylor, & N. Snow, Handbook of Public Diplomacy. London,New York: Routledge.
10
3) Hofsted, G. (2010). Retrieved February 8, 2016, from The Hofsted Center: http://geert-hofstede.com
11
4) Hofsted, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and Organizations:Software of the Mind. Mc Graw Hill.
12
5) Melissen, J. (2007). The New Public Diplomacy:Between Theory & Practice (secend ed.). London: Palgrave Macmillan.
13
6) Nye, J. (1991). The changing nature of American power. New York: Basic Books.
14
7) Nye, J. (2004). Soft Power:The means to succes in world politics. New York: Public Affairs.
15
8) Nye, J. J. (2008). Public Diplomacy and Soft Power. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 616, pp. 94-109.
16
9) Nye, J. J. (2011). The Future of Power. New York: Public Affairs.
17
10) Topic, M., & Sciortino, C. (2012). Cultural Diplomacy and Cultural Hegemony:A Framework for the Analysis. In M. Topic, & S. Rodin, Cultural Diplomacy & Cultural Imperialism:European Perspective. Frankfort: Peter Lang.
18
11) Zagby, J. (2013). Looking at Iran: The Rise and Fall of Iran in Public Opinion. Washington DC: Zogby Research Services.
19
12) Zainulbhai, H., & Wike, R. (2015). Iran’s Global Image Mostly Negative. Washington,DC: PEW Research Center.
20
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل مؤثر بر بازاریابی فیلمهای سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی
صنعت سینمای ایران میتواند از فرصت رسانههای پرمخاطب اجتماعی برای بازاریابیِ محصولات تولیدی خود بهره ببرد. در این مقاله، برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فیلمهایی سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی از روش دلفی در سه راند استفاده شد. 18 نفر از خبرگان حوزههای ارتباطات، اقتصاد رسانه و بازاریابی در پنل دلفی عضو بودند. درنهایت عوامل فنی شامل «امنیت رسانههای اجتماعی» و «کیفیت گرافیکی رسانههای اجتماعی»، عوامل محتوایی شامل «کیفیت فیلم»، «جذابیت تیزر یا آنونس بارگذاری شده»، «پست کردن دیالوگهای جذاب»، «نظرات کسانی که فیلم را دیدهاند»، «نظرات منتقدین و اهالی سینما» و «حضور ستارگان سینما»، عوامل فرایندی شامل «انتخاب صحیح رسانه اجتماعی»، «شهرت رسانه اجتماعی»، «بازاریابی دهانبهدهان»، «تشکیل گروههای علاقهمند به فیلم»، «تعامل و ارتباط با کاربران»، «ایجاد صفحه اجتماعی در زمان ساخت فیلم»، «شناخت مخاطب»، «پخش پشتصحنه و حواشی فیلم» و «تبلیغ توسط طرفدارها» و عوامل مرتبط با مدیریت پیام شامل «انتشار اطلاعات مناسب و صحیح» مورد اجماع نظر کارشناسان واقع شد.
https://www.jccs.ir/article_63229_7469217b425fb12b4c71efee2f2aaf4e.pdf
2018-05-22
151
175
10.22083/jccs.2018.99022.2262
صنعت سینما
اقتصاد رسانه
بازاریابی فیلم
رسانههای اجتماعی
سینمای ایران
سیاوش
صلواتیان
salavatian@gmail.com
1
استادیار دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
مهناز
روحبخش
mrohbakhsh@gmail.com
2
کارشناسیارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
احمدرضا
درفشی
a.derafshi@atu.ac.ir
3
دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت رسانه، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
AUTHOR
منابع و مأخذ
1
اسدی، محمد (1390). رفتار مصرف کننده در سینما. بازیابی شده در 10 خرداد 96:
2
http://www.myindustry.ir
3
پرده سینما (1389). جایگاه سینمای ایران در سطح جهان کجاست؟. بازیابی از پایگاه تحلیلی سینمای ایران و جهان در 8 خرداد 1396:
4
http://cinscreen.com
5
سزاوار حبیبی، الهام (1386). عوامل مؤثر برجذب تماشاگران فیلمهای سینمایی ایرانی به سالنهای سینما. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی.
6
فرهنگی، علیاکبر؛ حسن قلی پور، افسانه مظفری و احتسام رشیدی (1391). «طراحی الگوی انتخاب بازارهای هدف صادراتی برای محصولات سینمایی کشور». مجله مدیریت بازرگانی، شماره7: 17-38.
7
فضلی، زهرا (بتا). گزارشی از غروب اقبال فیلمهای ایرانی در بازارهای جهانی، خانه سینما. بازیابی از:
8
http://oldkhanehcinema.ir
9
گیاهی، یاسمن (1391).«راهکارهای بهبود حضور در بازار بینالمللی فیلم ایران». نشریه هنرهای زیبا- هنرهای موسیقی و نمایشی، شماره 43: 33- 40.
10
ماهری اسفنجانی، بهمن (1391). رسانههای اجتماعی در کسبوکار. وبلاگ ماهری اسفندیاری. بازیابی از:
11
http://bmahery.ir
12
ماهری، مهنوش و منیره حسینی (1393). «بررسی تأثیرات بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی بر نام تجاری در ایران: شبکه نگاری یک انجمن اینترنتی». فصلنامه پژوهشهای مدیریت در ایران، شماره 4: 139 - 159.
13
محمدرضا، مرجان (1390). شناسایی و اولویتبندی عوامل موفقیت رسانههای اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
14
مهدی زاده، عبدالله (1378). «ترفندهای تبلیغاتی سینمای هالیوود». مجله نقد سینما، شماره 18: 83 - 89.
15
ویکیپدیا. تحلیل شبکههای اجتماعی، بازیابی از:
16
yon.ir/SPlew
17
Ahmed, Pervaiz K & Rafiq, Mohammad. (1995). Using the 7Ps as a generic marketing mix: an exploratory survey of UK and European marketing academics. Marketing Intelligence & Planning, 4-15.
18
Armstrong, Gary & Kotler, Philip. (2000). Marketing:An introduction.United state of America: Prentice Hall.
19
Durie, John & Pham, Annika & Watson, Neil. (1999). هhe Film Marketing Handbook: A Practical Guide to Marketing Strategies for Independent Films. Madrid: MEDIA.
20
Groote M, De. (2002). Impact of E-Commerce Innovation on Marketing Management. McMaster University.
21
Gunelius, S. (2011). Minute social media marketing. New York: Mc graw hill.
22
Kalyanam, Kirthi; McIntyre, Shelby. (2002). The E-Marketing Mix. Department of Marketing Leavey.Vol. 30, Issue 4
23
Kaplan, J. (2013). Turning Followers into Dollars: The Impact of Social Media on a Movie’s Financial Performance. Undergraduate Economic Review, vol. 9, no. 1, Article.
24
Karayanni, Despina; Baltas, George. (2002). Web Site Characteristics and Business. Marketing Intelligence & Planning, 2 -21.
25
Kerrigan, Finola. (2010). Film marketing in Europe: bridging the gap between policy and practice. Elsevier/Butterworth-Heinemann.
26
Kotler, Philip & Keller, Kevin lane. (2008). Marketing Management (13 ed.).New Dehli: Prentice Hall.
27
Kotler, Philip. (2002). Marketing Moves. Harvard Business school.
28
Mendoza, Nick. (2010). How Digital Marketing Helped ‘Avatar’ Break the Box Office. Retrieved from mediashift:
29
http://mediashift.org/2010/02/how-digital-marketing-helped-avatar-break-the-box-office039/
30
Mohammed, Rafi. (2001). Internet Marketing. Mc Grow Hill.
31
Pride, William &, O. C. Ferrell. (2010).Marketing. Canada: South western cengage learning.
32
Nowell-Smith, Geoffrey. (1997). The oxford history of world cinema:The definitive history of cinema worldwide. United kingdom: oxford univesity press.
33
Tuohimaa, S. (Autumn 2010). The Role Of Internet In Marketing Premiering. Finland.
34
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نشانهشناختی شیوههای رمزگذاری در آثار «رنه مگریت»
در حوزه ارتباطات فرهنگی و اجتماعی، رمزگذاری و رمزگشایی از کلیدیترین فرآیندها بهشمار میآیند. این مقاله تلاش دارد دستهبندی چهاربخشی رمزگانهای پیشنهادشده از سوی آرتور آسا برگر برای ارتباطات بصری را با شرح چند مثال بررسی نماید و سپس با رویکردی نشانهشناختی به تحلیل جایگاه این شیوههای رمزگذاری در آثار نقاشی رنه ماگریت هنرمند برجسته جنبش فراواقعگرایی بپردازد. این پژوهش یک موردکاوی نشانهشناختی با رویکرد تحلیلی ـ تفسیری و با هدف توسعهای است که دادههای کیفی آن به شیوه اسنادی دادهاندوزی شدهاند. برگر چهار شیوه رمزگذاری در انتقال مفاهیم را بر میشمرد که آنها را رمزگانهای تداعیگر، قیاسی، جایگزین و فشرده مینامد. از میان کارهای پرشمار مگریت چهار نقاشی برگزیده و تفسیر شدند. در مدل سرخ (1935 م.) بهره از رمزگان تداعیگر، در آینه دروغین (1929 م.) استفاده از رمزگان قیاسی، در پسر انسان (1964 م.) نقش رمزگان جایگزین و در آشکارسازی حضور (1936 م.) کارکرد رمزگان فشرده کشف و تحلیل گردید.
https://www.jccs.ir/article_63230_fcfd3a2597cbf8b2fd5663e0c436eedd.pdf
2018-05-22
177
194
10.22083/jccs.2018.116980.2353
نشانهشناسی
رمزگانها
ارتباطات فرهنگی
رنه مگریت
هنر فراواقعگرا
صدرالدین
طاهری
s.taheri@aui.ac.ir
1
عضو هیأت علمی گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان
LEAD_AUTHOR
طاهری، صدرالدین (1396). نشانهشناسی کهنالگوها در هنر ایران باستان و سرزمینهای همجوار، تهران: شورآفرین.
1
Ades, Dawn and Matthew Gale (2001), “Surrealism”, in: Hugh Brigstocke (Ed.), The Oxford Companion to Western Art, Oxford: Oxford University Press.
2
Berger, Arthur Asa (1982), Media analysis techniques, Beverly Hills: Sage Publications.
3
Berger, Arthur Asa (1984), Signs in Contemporary Culture: An Introduction to Semiotics, New York: Longman.
4
Berger, Arthur Asa (1995), Cultural Criticism: A Primer of Key Concepts, Thousand Oaks: Sage Publications.
5
Breton, André (1924), “Manifeste du Surréalisme”, in: Surréalisme, Volume 1, Number 1, Paris.
6
Calvocoressi, Richard (1990), Magritte, New York: Watson-Guptill.
7
Chandler, Daniel (2004), Semiotics: The Basics, Hove: Psychology Press.
8
Eco, Umberto (1976), A Theory of Semiotics, Bloomington: Indiana UP.
9
Eco, Umberto (2003), “Towards a Semiotic Enquiry into the Television Message”, in: Toby Miller (Ed.), Television: Critical Concepts in Media and Cultural Studies, Milton: Taylor & Francis.
10
Hall, Stuart (1973), Encoding and Decoding in the Television Discourse, Birmingham: Centre for Contemporary Cultural Studies.
11
Jakobsón, Roman (1987), “Linguistics and Poetics”, in: Krystyna Pomorska and Stephen Rudy (Eds.), Language in Literature, Cambridge: Belknap Press.
12
Lester, Paul Martin (2012), Visual Communication: Images with Messages, Boston: Cengage Learning.
13
de Saussure, Ferdinand (1916), Course in General Linguistics, transl. by Wade Baskin, London: Fontana/Collins.
14
Sylvester, David (1992), Magritte, The Silence of the World, New York: H.N. Abrams.
15
www.adsoftheworld.com
16
farahang.mihanblog.com
17
www.thepicta.com
18
www.unregardcertain.fr
19
ORIGINAL_ARTICLE
قدرت هنجاری و دیپلماسی فرهنگی اتحادیه اروپا (کاربست آن در قبال جمهوری اسلامی ایران)
این مقاله در پی آن است که با بررسی جنبههای مختلف فعالیت دیپلماسی فرهنگی اتحادیه اروپا در قالب قدرت هنجاری و شناسایی سازوکارهای بکار گرفته شده در این زمینه از سوی اتحادیه، دیپلماسی فرهنگی آن در قبال جمهوری اسلامی ایران را مورد مطالعه و کنکاش قرار دهد. فرضیه مقاله این است که بدون در نظر گرفتن سطح و عمق روابط سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا و دولتهای عضو آن با ایران، چیزی که همواره پایه ثابت سیاست اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران است، استفاده از دیپلماسی فرهنگی مستتر در قدرت هنجاری و نرم این اتحادیه با هدف همسوسازی جامعه ایران با نگرشها و منافع اتحادیه و نهایتاً تحت فشار قرار دادن حکومت ایران از سوی مردم خود برای گشایش فضای مطلوب در بلندمدت است.یافته پژوهش این است که هرچند دیپلماسی فرهنگی واحدی از سوی اتحادیه اروپا برای تاثیرگذاری بر جامعه و افکار عمومی جمهوری اسلامی ایران تعریف نشده است، با این حال این سیاست ها در همان چارچوب راهبردهای فرهنگی اتحادیه اروپا که از سال 1992 و از پیمان ماستریخت تحت عنوان برنامه های سیاست فرهنگی اتحادیه اروپا و در دو شیوه نفوذ و تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم تعریف شده بود، ادامه داشته و تحت پوشش عناوین مختلف و در چارچوب قدرت نرم این اتحادیه با ابزارهای دیپلماسی فرهنگی و قدرت هنجاری عملیاتی می شود. مقاله از نوع توصیفی-تحلیلی بوده و از روششناسی استنباطی جهت نیل به اهداف تحقیق استفاده شده است.
https://www.jccs.ir/article_63231_a6f041ccc4307e14a1cbfba69c68b4ec.pdf
2018-05-22
195
221
10.22083/jccs.2018.104159.2288
قدرت نرم
قدرت هنجاری
دیپلماسی فرهنگی
روابط فرهنگی
اتحادیه اروپا
جمهوری اسلامی ایران
سیدحمزه
صفوی
safavi@ut.ac.ir
1
استادیار گروه مطالعات منطقهای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
AUTHOR
ابراهیم
باقری
ebagheri6868@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری مطالعات منطقه ای (اروپا) دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران- پژوهشگر مسائل اروپا در مرکز تحقیقات استراتژیک
LEAD_AUTHOR
یاسر
نورعلیوند
nooralivand@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مطالعات منطقه ای ( اروپا) و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات راهبردی
AUTHOR
الیاسی، محمدحسین (1389). مقدمهای بر ماهیت، ابعاد و مبانی قدرت نرم، گردآوری حجتالله مرادی، تهران: نشر ساقی.
1
شعاعی، محمدعلی (1374). آشنایی با مفاهیم و روابط فرهنگی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی بینالمللی.
2
نای، جوزف (1387). قدرت نرم، ترجمه سیدمحسن روحانی و مهدی ذوالفقاری، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
3
هادیان، ناصر و افسانه احدی (1388). «جایگاه مفهومی دیپلماسی عمومی»، فصلنامه بینالمللی روابط خارجی، شماره سوم، صص 117-85.
4
وبسایت سفارت آلمان در تهران (1393). «بیانیههای نماینده ارشد اتحادیه اروپا برای سیاست و امنیت خارجی»، در آدرس اینترنتی: http://www.teheran.diplo.de
5
وبسایت سفارت آلمان در تهران (1393)، «سیاست خارجی و اروپایی»، در آدرس اینترنتی: http://www.teheran.diplo.de
6
ب) منابع لاتین
7
Bernd Kaussler(2008): 'European Union Constructive Engagement with Iran (2000-2004): An Exercise in Conditional Human Rights Diplomacy’, Iranian Studies, June 2008, volum 41, number 3.
8
Commission Staff Working Document(2014)), Annex to the Report From The Commission To The Council Aand The European Parliment, Annual Report 2009 on the European Community's Development and External Assistance Policies and their Implementation in 2008, Accessible at:
9
http://www.milieuloket.nl/9353000/1/j4nvgs5kjg27kof_j9vvhurbs7rzkq9/vi6wcj63zpyk/f=/.pdf, accessed by (2014, December, 10)
10
Council Of The European Union(2009), "Ensuring protection – European Union Guidelines on Human RightsDefenders", 16332/2/08,REV 2, Brussels, 10 June 2009, Accessible at:
11
http://register.consilium.europa.eu/pdf/en/08/st16/st16332-re02.en08.pdf, accessed by (2014, December, 4)
12
Duke, S. (2013). The European External Action Service and Public Diplomacy. In European Public Diplomacy (pp. 113-136). Palgrave Macmillan, New York.
13
Michael J. Waller(2009): Cultural Diplomacy, Political Influence, and Integrated Strategy," in Strategic Influence: Public Diplomacy, Counterpropaganda, and Political Warfare. Washington, DC: Institute of World Politics Press, 2009 74.
14
Ebels, Philip (2012), EU culture budget: small and likely to get smaller, available at: https://euobserver.com/culture/117961.
15
EC (2007), Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions of 10 May 2007 on a European agenda for culture in a globalizing world
16
EM ECW (2013), External Cooperation Window, available at: http://eacea.ec.europa.eu/Erasmus_mundus/ecw/index.htm.
17
European Commission(2015), Trade for All: European Commission presents new trade and investment strategy, Brussels, 14 October 2015.
18
European Commission (2014), Erasmus Mundus Iran, Iraq and Yemen, available at: http://www.emiiy.org/scholarship_info/number_of_scholarships. Accessed by 2014, December, 8
19
European Parliament (2014), European Parliament resolution on the EU strategy towards Iran, available at: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=//EP//TEXT+MOTION+B7-2014-0279+0+DOC+XML+V0//EN, accessed by 2014, December, 9.
20
GARRIGA POLLEDO, Salvador (2014), Special committee on the policy challenges and budgetary resources for a sustainable European Union after 2013, European Parliament press.
21
European Union (2007),"Culture 2000 Programme”, available at: http://europa.eu/legislation_summaries/culture/l29006_en.htm
22
European Union (2007),"Culture 2007 Programme”, available at: http://europa.eu/legislation_summaries/culture/l29016_en.htm
23
Germany - GFMOFA, ‘Strategy for the immediate future’, GFMOFA, available at: http://www.auswaertigesamt.de/www/en/aussenpolitik/kulturpolitik/grundsaetze/index_html.
24
https://ec.europa.eu/europeaid/how/finance/dci_en.htm_en
25
http://www.eusa.org.za/en/PDFdownload/Development/Europeaid_Annual_Report_2010.pdf
26
http://www.irdiplomacy.ir/fa/page/1929875
27
Isar, Yudhishthir Raj (2012), “CULTURE IN EXTERNAL RELATIONS”: THE EU IN CULTURAL DIPLOMACY, magazine of the Association of Public Diplomacy Scholars at the University of Southern California
28
Joseph S. Nye(2004) , Soft Power: The Means to Success in World Politics .Cambridge: Perseus Books.
29
Lisack, Gaelle (2014), European external cultural relations: Paving new ways?, This publication was created within the framework of ifa’s Research Programme “Culture and Foreign Policy” in cooperation with MORE EUROPE – external cultural relations. The Research Programme is funded by the German Federal Foreign Office.
30
Mark Leonard and Catherine Stead(2002), Public Diplomacy, Foreign Policy Center, London.
31
Mary N. Maack(2001), "Books and Libraries as Instruments of Cultural Diplomacy in Francophone Africa during the Cold War," Libraries & Culture 36, no. 1 (Winter 2001): 59.
32
Morten Kjarum(2014), A Report on: 'The EU-IRAN Human Rights Dialogue', June 2007, Accessible at:http://www.pedz.uni-mannheim.de/daten/edz-ma/ep/07/pe381.396_en.pdf,accessed
33
Nicholas J. Cull(2008), "Public Diplomacy: Taxonomies and Histories," Annals of the American Academy of Political and Social Science 616 (March 2008)
34
PEW (2013a) Global Views of Iran Overwhelmingly Negative, June 11, Available at: http://www.pewglobal.org/2013/06/11/global-views-of-iran-overwhelmingly-negative/. Accessed by (2014, December, 2).
35
PEW (2013b) , Global public opinion of Iran remains decidedly negative, September, 23, Available at: http://www.pewresearch.org/fact-tank/2013/09/23/global-public-opinion-of-iran-remains-decidedly-negative. Accessed by (2014, December, 2).
36
Zogby Research Service (2012), Looking at Iran, available at: http://www.zogbyresearchservices.com/looking-at-iran/, accessed by (2014, December, 5).
37