ORIGINAL_ARTICLE
واکاوی موانع فرهنگی توسعه سیاسی در ایران (عصر پهلوی دوم)
پژوهش پیشرو در صدد واکاوی و پاسخگویی به این سؤال اساسی بر آمده است که موانع عمدۀ فرهنگی که در دوره پهلوی دوم سبب عدم دستیابی جامعه ایران به توسعه سیاسی گردید، چه بوده است؟ و مهمترین آنها کداماند؟ این پژوهش با الهام از رویکرد وبری در اهمیت فرهنگ و همچنین رویکرد نوسازی بازنگری شده اینگلهارت و با بهکارگیری روش تحقیق تاریخی و اسنادی، با مراجعه به کتابخانههای حقیقی و مجازی و بررسی کتب و اسناد معتبر مرتبط با موضوع تحقیق از طریق فیشبرداری به جمعآوری و تحلیل و فراتحلیل اطلاعات تاریخی و پژوهشهای جامعهشناسی مرتبط با موضوع تحقیق اقدام شده است.
یافتههای این تحقیق نشان میدهد که فرهنگ استبدادی حاکم بر جامعه و نظام سیاسی حاکم وقت و مدیریت اقتدارگرایانۀ پهلوی دوم بر نهادهای مختلف جامعه و سرکوب جامعۀ مدنی و انحلال احزاب سیاسی و تشکلهای اجتماعی و فرهنگی منتقد وابسته به طبقۀ متوسط و قطع جریان روشنفکری پویا و آزاد بهعنوان مهمترین موانع فرهنگی توسعۀ سیاسی در آن دوره محسوب میشود و همچنین فقدان نگرش علمی و عقلانی، روحیۀ پرسشگری و نقد در جامعه، ضعف جامعۀ مدنی، حضور قوی باورهای خرافی سنتی در متن جامعه، فقدان فرهنگ گفتوگو، نبود یک جریان روشنفکری اصیل، آزادیخواه ملی و فقدان مطبوعات منتقد و اعمال سانسور شدید بر سایر مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی، باعث ناکامی جامعۀ ایران در دستیابی به توسعۀ سیاسی در دورۀ پهلوی دوم گردید.
https://www.jccs.ir/article_58496_3602c48c7e2d5d058ac0deed565a788c.pdf
2018-02-20
1
32
10.22083/jccs.2018.98774.2259
موانع فرهنگی
توسعه سیاسی
فرهنگ استبدادی
نگرش علمی و عقلانی
رویکرد انتقادی و پرسشگرانه
محمد
حیدرپورکلیدسر
mohammadheydarpour1@gmail.com
1
دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
منصور
وثوقی
vosooghi_mn@yahoo.com
2
استاد و عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
باقر
ساروخانی
b.saroukhani@yahoo.com
3
استاد و عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
مصطفی
ازکیا
m-azkia@srbiau.ac.ir
4
استاد و عضو هیئت علمی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
آبراهامیان، یرواند (1385). ایران بین دو انقلاب ترجمۀ کاظم فیروزمند، حسن شمس آوری و محسن مدیر شاننه چی، تهران: نشر مرکز.
2
آبراهامیان، یرواند (1393). تاریخ ایران مدرن، ترجمۀ محمد ابراهیم فتاحی، تهران: نشرنی.
3
ازکیا، مصطفی (1391). مقدمهای بر جامعهشناسی توسعه روستایی، تهران: انتشارات اطلاعات.
4
ازکیا، مصطفی؛ رشید احمدرش و حسین دانش مهر (1394). توسعه و مناقشات پارادایمی جدید، تهران: انتشارات کیهان.
5
استاوریانوس،ال. اس (1392). شکاف جهانی؛ سیر شکلگیری جهان سوم، ترجمۀ رضا فاضل، تهران: نشر ثالث.
6
اینگلهارت، رونالد و ولزل، کریستین (1389). نوسازی،تغییر فرهنگی و دموکراسی، ترجمۀ یعقوب احمدی، تهران: انتشارات کویر.
7
ارنبرگ، جان (2016). سیر حکمت جامعۀ مدنی، ترجمۀ هومن نیک اندیش، ناشر: توانا (آموزشگاه آنلاین برای جامعۀ مدنی ایران).
8
بروجردی، مهرزاد (1387). روشنفکران ایرانی و غرب. ترجمۀ جمشید شیرازی، تهران: نشر فرزان.
9
برونوفسکی.جی و مازلیش.بی (1383). سنت روشنفکری در غرب، ترجمۀ لیلا سازگارا، تهران: انتشارات آگه.
10
بشیریه، حسین (1387). موانع توسعه سیاسی در ایران، تهران: انتشارات گام نو.
11
بشیریه، حسین (1384). جامعهشناسی سیاسی، تهران: نشر نی.
12
بهنام، جمشید (1375). ایرانیان و اندیشه تجدد، تهران: نشر فرزان.
13
پیت،ریچارد؛ الین هارت ویک (1389). نظریههای توسعه، ترجمۀ مصطفی ازکیا، رضا صفرشالی و اسماعیل رحمانپور، تهران: نشر لویه.
14
پهلوی، محمدرضا (1371). پاسخ به تاریخ، ترجمۀ حسین ابوترابیان، تهران.
15
جهانبگلو، رامین (1380). ایران و مدرنیته، تهران: نشر گفتار.
16
جهانبگلو، رامین (1381). موج چهارم، ترجمۀ منصور گودرزی، تهران: نشر نی
17
خانیکی، هادی (1383). «برخی منابع و موانع دموکراسی در ایران»، ماهنامه آئین شمارۀ اول.
18
رنانی، محسن (1381). «تناسب در اقتدار»، ماهنامه آفتاب، شمارۀ 19 مهر ماه.
19
زاهدی، محمدجواد (1386). توسعه و نابرابری، تهران: انتشارات مازیار.
20
سریعالقلم، محمود (1392) . عقلانیت و توسعه یافتگی ایران، تهران: نشر فرزان.
21
سن، آمارتیاکومار (1396). توسعه یعنی آزادی، ترجمۀ محمدسعید نوری نائینی، تهران: نشر نی.
22
سیفزاده، حسین (1368). نوسازی و دگرگونی سیاسی، تهران: انتشارات سفیر.
23
سیف، احمد (1379). پیش درآمدی بر استبداد سالاری در ایران، تهران: نشر چشمه.
24
عظیمی آرانی، حسین (1387). مدارهای توسعه نیافتگی در اقتصاد ایران، تهران: نشر نی.
25
علم، امیر اسدالله (1373). گفتوگوهای من با شاه، تهران: طرح نو.
26
علم، محمدرضا، فاطمه حاجیانی و افروز مرادی (1394). آخرین روزهای دربارشاه، تهران: انتشارات راه معاصر.
27
غنینژاد، موسی (1377). تجدد طلبی و توسعه در ایران معاصر، تهران : نشر مرکز.
28
فوران، جان (1378). مقاومت شکننده، ترجمۀ احمد تدین، تهران: خدمات فرهنگی رسا.
29
قاضیمرادی، حسن (1385). استبداد در ایران، تهران: نشر اختران.
30
قوام، عبدالعلی (1393). چالشهای توسعه سیاسی، تهران: نشر قومس.
31
کاتم، ریچارد (1372). مصدق، نفت و ناسیونالیسم ایرانی. تهران: انتشارات ویراسته.
32
کاتوزیان، محمدعلی همایون (1386). اقتصاد سیاسی ایران، ترجمۀ محمدرضا نفیسی و کامبیز عزیزی، تهران: نشر مرکز.
33
کاتوزیان، محمدعلی همایون (1392). ایرانیان، دوران باستان تا دورۀ معاصر، ترجمۀ حسین شهیدی، تهران: نشر مرکز.
34
کاتوزیان، محمدعلی همایون (1394). تضاد دولت و ملت، ترجمۀ علیرضا طیب، تهران: نشرنی.
35
کاتوزیان، محمدعلی همایون (1395). ایران، جامعۀ کوتاه مدت، ترجمۀ عبدالله کوثری، تهران: نشرنی.
36
میرسپاسی، علی (1386) . روشنفکران ایران(روایتهای یأس و امید)،ترجمۀ عباس مخبر، تهران: نشر توسعه.
37
میرسپاسی، علی (1385). تأملی در مدرنیتۀ ایرانی، ترجمۀ جلال توکلیان، تهران: انتشارات طرح نو.
38
میلانی، عباس (1392). نگاهی به شاه، تورنتو، کانادا: نشر پرشین سیرکل.
39
وبر، ماکس (1374). اقتصاد و جامعه، ترجمۀ عباس منوچهری و دیگران، تهران: مولی.
40
وحدت، فرزین (1382). رویارویی فکری ایران با مدرنیت، ترجمۀ مهدی حقیقتخواه، تهران: ققنوس.
41
ویتفوگل، کارل آوگوست (1392). استبدادشرقی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: نشر ثالث.
42
هانتینگتون، ساموئل (1375). سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: نشر علم.
43
هانتینگتون، ساموئل (1381). موج سوم دموکراسی، ترجمۀ احمد شمسا، تهران: انتشارات روزنه.
44
هریسون، لارنس و ساموئل هانتینگتون (1388). اهمیت فرهنگ، ترجمۀ انجمن توسعۀ مدیریت ایران، تهران: موسسۀ انتشارات امیرکبیر.
45
Almond.G and Verba. S (1968). The Five Nathion Study, Ann Arbor, Michigan
46
Dalton, Russel J. Martin P Wattenberg (eds.) (2000). Parties Without Partisans: Political Change in Advanced Industrial Democracies.Oxford: Oxford Univercity Press.
47
Fukuyama ,Francis (1995). Trust: Social Virtues and the Creation of Prosperity.New York: Free Press
48
Harrison, Lawrence E (1985).Underdevelopment Is a state of Mind, Combridge: Center for International Affairs, Harvard University; Lanham,MD :University Press of American.
49
Huntington, Samouel (1993).The clash of civilization. Foreign Affairs.
50
Huntington, Samouel (1996).The West unique,not universal. Foreign Affairs.
51
Huntington, Samouel and Nelson ,Joan (1976)..Political Participation in Developing Countries,Harvard university
52
Inglehart Ronald. (1977).The Silent Revelotion: Changing Values and Political
53
Stayles Among Western Publics.Princeton: Princeton University Press
54
Inglehart,Ronarld and Baker,Wayane (2000).Modernization, culture change, and the persistence of Traditional Values, American sociological Review
55
Lehman,David (1979).Development theory;four critical studies,London.
56
Newton, Kenneth (2001).Trust, Social Capital, Civil Society, and Democracy, International Political Science Review 22(2).
57
Norris, Pippa (2002). Democratic Phonix: Political Activism Worldwide. Cambrige: Cambridge University Press.
58
Putnam,Robert D (1993). Making Demokracy Work,Princeton: Princeton University Press.
59
Weber, Max (1976). The protestant Ethic and the sprit of capitalism (London: Allen
60
And unwin ; first pub. 1904-5)
61
Weber, Max (1979). Economy and Socity,Berkeley: University of Culifornia press.
62
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل پدیدارشناختی تجربه زیسته کاربران شبکه اجتماعی تصویری اینستاگرام در ایران
هدف این مقاله، مطالعه تجربه زیسته کاربران ایرانی اینستاگرام است. ویژگیهای خاص این شبکه اجتماعی سبب شده است تا نوع خاصی از تعاملات بهواسطه آن شکل بگیرد. این ویژگیها تجربیات نوینی را در روالهای هر روزه کاربرانِ فعّال جایگیر کرده است. بنابراین، محققان بر کاربرانی متمرکز شدند که تجربه حضور کافی در اینستاگرام را داشتند. در این مقاله، برای فهم معنای عمیق این تجربیات از رویکرد پدیدارشناسی تفسیری و روش مصاحبه نیمه ساختیافته استفاده شده است. در مجموع با شانزده نفر مرد و زن مصاحبه شد که مدت میانگین عضویت آنها در اینستاگرام دو سال بوده است. در نهایت، بر اساس تحلیل مصاحبهها مضامین مختلفی در رابطه با نقش اینستاگرام در زندگی روزمره کاربران شناسایی شد که مهمترین آنها عبارتند از: لایک بهمنزله تحسین و نیز ایجاد رابطه اجتماعی؛ کامنت بهمنزله میدان گفتوگو؛ ارزشمند بودن تعداد زیاد فالوئرها؛ و نیز عدم شکلگیری دوستی واقعی در میان فالوئرها. در کل، باید اشاره کرد که تجربیات زندگی در شبکههای اجتماعی همانند طرد و پذیرش اجتماعی با توجه به محو شدن فزاینده تمایز زندگی واقعی از زندگی مجازی، از نظر پیامدهایی که برای زندگی واقعی دارد نباید مورد غفلت قرار بگیرد. از سوی دیگر، هر نوع اختلال در کردارهای هر روزه کاربران اینستاگرام، میتواند به برخی پیامدهای منفی روانشناختی و اجتماعی منجر شود.
https://www.jccs.ir/article_58498_148b99440eea0141d51c31dbfe50245b.pdf
2018-02-20
32
63
10.22083/jccs.2018.97513.2250
اینستاگرام
پدیدارشناسی
زندگی روزمره
فالوئینگ
لایک
حسین
حسنی
hassani@ricac.ac.ir
1
دکترای علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
عبدالحسین
کلانتری
abkalantari@ut.ac.ir
2
دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه تهران
AUTHOR
بنت، اندی (1386). فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان. تهران: اختران.
1
Biggerstaff, Deborah and Thompson, Andrew R. (2008). Interpretative Phenomenological Analysis (IPA): A Qualitative Methodology of Choice in Healthcare Research. Qualitative Research in Psychology,Vol. 5(3), pp. 214-224.
2
Brocki, Joanna and Wearden, Alison (2006). A critical evaluation of the use ofinterpretative phenomenological analysis (IPA) in health psychology. Psychology and Health, 21 (1). pp. 87-108.
3
Dusek, Val (2006). Philosophy of Technology: An Introduction. Malden & Oxford: Blackwell Publishing.
4
Frey, Aaron (2012 ). Pics or it Didn’t Happen Instagram in Prosumer Capitalism and eflexive Modernity; Master of Applied Cultural; Department of Arts and Cultural Sciences; Lund University; ://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3358585&fileOId=3358591
5
Fuchs, Christian (2014). Social Media: A Critical Introduction. Los Angeles and London: Sage.
6
Geiß, Johanna et al. (2015). Beyond Friendships and Followers:The Wikipedia Social Network, ASONAM ’15, August 25-28, 2015, Paris, France; heidelberg.de/fileadmin/Team/aspitz/publications/Geiss_et_al_2015_Beyond__Friendships_and_Followers.pdf
7
Giorgi, A. & Giorgi, B. (2008). Phenomenology; In Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods; edited by Jonathan A. Smith, London & Los Angles: Sage
8
Golbeck, Jennifer (2015). Introduction to Social Media Investigation, A Hands-on Approach. Amsterdam & Boston: Elsevier.
9
Hellberg, Maria (2015). Visual Brand Communication on Instagram: A Study on Consumer Engagement; Master Thesis. Department of Marketing; Hanken School ofEconomics;https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/156026/hellberg.pdf?sequence=4
10
Humphreys, Lee (2013). Mobile Social Media: Future Challenges and Opportunities. Mobile Media & Communication: 1(1): 20-25.
11
Langdridge, Darren (2007). Phenomenological Psychology: Theory, Research and Method. Harlow: The Open University.
12
Mander, Jason (2015). GWI Social: Globaleebindex’s Quarterly Report on The latest Trends in Social Networking; http://www.globalwebindex.net/hubfs/Reports/GWI_Social_Report_-_Q3_2015_Summary.pdf
13
Marwick, Alice E. (2015). Instafame: Luxury Selfies in the Attention Economy; Public Culture, 27:1; http://www.tiara.org/blog/wp-content/uploads/2016/04/Marwick_Instafame_PublicCulture.pdf
14
Pietkiewicz, Igor & Smith, Jonathan A. (2012). A practical guide to using nterpretative Phenomenological Analysis in qualitative research psychology. Psychological Journal, 18(2), 361-369.
15
Rasmussen, Terje (2014). Personal Media and Everyday Life: A Networked Lifeworld. New York: Palgrave Macmillan.
16
Reiners, Gina M. (2012). Understanding the Differences between Husserl’s (Descriptive) and Heidegger’s (Interpretive) Phenomenological Research. Nursing & Care; Volume 1 : Issue 5.
17
Sheldon, Pavica (2015). Social Media: Principles and Applications. New York & London: Lexington Books.
18
Smith, Jonathan A. and Osborn, Mike (2007). InterpretativePhenomenological Analysis; in Qualitative Psychology: A Practical Guide to Research Methods. London: Sage.
19
Ting, Cheung Ting (2014). A Study of Motives, Usage, Self-presentation and Number of ollowers on Instagram; Discovery – SS Student E-Journal, Vol. 3, 2014, 1-35.
20
Turkle, Sherry (2015). Reclaiming Conversation: The Power of Talk in a Digital Age. London: Penguin Books.
21
Van Dijck, José (2013). The Culture of Connectivity: A Critical History of Social Media. Oxford: Oxford university press
22
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان باورپذیری پدیده «شایعه» در پیام رسانهای موبایلی بین مردم شهرستان اهواز با تأکید بر نقش «رسانة ملی»
با وجود رسانههای اجتماعی مجازی چون تلگرام پدیده شایعه رواج بسیاری پیدا کرده است. از طرفی دیگر وقتــی مخاطــب از اطلاعرسانی شبکههای رسمی، مانند تلویزیون قانع نشود و حس کنــد در جریان کل پدیده یا رخداد قرار نگرفته اســت، ضمن کم شــدن اعتماد به جریان اطلاعرســانی رســمی، ســعی در کسب اطــلاع از طــرق دیگر مانند پیام رسانهای موبایلی میکند. به مرور زمان و در نتیجه منطقی این اتفاق، اخبار منتشــر شــده در پیام رسانهای موبایلی کــه همواره ممکن است آمیخته با شایعات باشد بهعنوان منبع مورد مراجعه مخاطبان قرار میگیرد. در این پژوهش با هدف بررسی میزان باورپذیری پدیده «شایعه» در پیام رسانهای موبایلی بین مردم شهرستان اهواز با تأکید بر نقش «رسانۀ ملی» به انجام رسیده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار اندازهگیری، مصاحبه و پرسشنامه است. جامعه آماری کلیه افراد 15 تا 60 سال ساکن شهر اهواز هستند که بر اساس آمارنامه کلانشهر اهواز در سال 1390، 728955 نفر بودهاند. روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است. نتایج نشان داد 8/48 درصد پاسخ افراد اعتماد خود را به مطالب ارائه شده از رسانه ملی را زیاد و خیلی زیاد دانسته و 2/51 درصد افراد اعتماد زیادی به مطالب ارائه شده از رسانه ملی ندارند. همچنین 62 درصد افراد اظهار داشتهاند که در صورت مواجهه با اخبار متناقض رسانه ملی را جهت آگاهی از اخبار واقعی انتخاب میکنند. همچنین در حدود 80 درصد افراد رسانه ملی را قابل اطمینانتر از پیام رسانهای موبایلی میدانند.
https://www.jccs.ir/article_58499_6033f749732e9fc18228797c50063a16.pdf
2018-02-20
65
94
10.22083/jccs.2018.104427.2287
رسانه ملی
باورپذیری
شایعه
پیام رسانهای موبایلی
سیدامیر
آذرشین
amirazarshin@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
AUTHOR
سمیه
تاجیک اسماعیلی
s.t.esmaeili@gmail.com
2
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران
LEAD_AUTHOR
قرآن کریم
1
آلپورت، گردن و لئو پستمن (1374). روانشناسی شایعه، تهران: مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامهای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
2
بدیعی، نعیم و هوشنگ عباسزاده (1374). «بررسی میزان اعتماد دانشجویان به رسانههای خبری». فصلنامه علوم اجتماعی، دانشکده ارتباطات علامه طباطبائی، شماره 7 و 8: 216-179.
3
دادگران، سیدمحمد (1384). مبانی ارتباط جمعی، تهران: نشر مروارید و فیروزه.
4
قاسمی، طهمورث (1383). «سواد رسانهای؛ رویکردی جدید به نظارت»، فصلنامه رسانه، شماره 4: 106-85.
5
مکارم، حمید (1378). «شایعهسازی و راههای مقابله با آن»، فصلنامه مکتب اسلام، شماره 3: 70-65 .
6
Bevan, S. and Krewel, M.(2015)» Responsive elections: The effect ofpublicopinionon political campaigns«. Electoral Studies.Vo l40, Pages 548-555.
7
Buckner, H. Taylor. (1965) »A theory or rumor transmission«. The public opinion quarterly. Vol. 29, no. 1.
8
Christofides, E., A. Muise, and S. Desmarais. (2009). »Information Disclosure and Control on Facebook: Are they Two Sides of the Same Coin or Two Different Processes«. CyberPsychology & Behavior. 12(3): 341-345.
9
Gloria, Y. Tian, Hsin-I Chou. And Xiangkang Yin. (2015).»Takeoverrumors: Returns and pricing ofrumoredtargets« International Review of Financial Analysis,Vol 41,Pages 13-27.
10
Hunter, Eileen. (2012)»Class List [not equal to] Friend List«. Educational Horizons. Vol 90, No 2, p21-22.
11
Kim, k., Min Bae, Y. and Kim, N. 2015. Online news diffusion dynamics andpublicopinionformation:A case study of the controversy over judges’ personalopinionexpression on SNS in Korea. The Social Science Journal,Vol 52.
12
Matsumoto, T. and Laver, M. (2015).» Publicopinionfeedback between elections, and stability of single-party majority governments«. Electoral Studies,Vol 40, Pages 308-314.
13
Moy, Paticia. (2000) »Media Effects on Political and Social Trust«. Journalism and Mass Communication Quartely. Vol 77, Issue 4, P: 744-770.
14
Noon, Mike, Delbridge, Rick (1993) »News from behind my hand: gossip in organizations« Organization Studies 14/1,.
15
Uslaner, Eric. M. (1998). »Social capital, television and the mean world: trust optimism and civic participation«. Political psychology, vol 19, no 3.
16
Waddington, K. and Fletcher, C. (2005) »Gossip and emotion in nursing and health-care organizations«. Journal of Health Organization and Management, vol 19, no 4-5.
17
Moreno, Y. Nekovee, M., Bianconi, G. and Marsili, M.(2007)»Theory ofrumourspreading in complex social networks«.Physica A:Statistical Mechanics and its Applications,Volume 374, Issue 1,Pages 457-470.
18
Mutz, D.C.(1998). Impersonal Influence: How Perceptions of Mass Collectives Affect Political Attitudes. Cambridge, MA: Cambridge University Press.
19
ORIGINAL_ARTICLE
برساخت معنایی زن روشنفکر خاص در سینمای پس از انقلاب اسلامی
هدف مقاله پیشرو پاسخ به این پرسش است که تصویر زن روشنفکر در سینمای پس از انقلاب اسلامی چگونه برساخته شده است؟ برای نیل به این هدف از مفهوم «روشنفکر خاص» «میشل فوکو» و روش «تحلیل روایت» استفاده شد. حجم نمونه شامل 13 فیلم تولیدشده بین سالهای 1360-1390 است که به شیوۀ هدفمند گزینش شده است. یافتهها نشان میدهد که در سینمای پس از انقلاب، زن روشنفکر، زنی مستقل، شاغل، تحصیلکرده با پوششی مدرن است که در تقابل با مناسبات خانوادگی قرار گرفته است؛ ازاینرو، در سینمای پس از انقلاب «خانواده» حوزه اصلی فعالیت زنان روشنفکر بازنمایی شده است و روایت سینما از تحول شخصیت این زنان، روایت تغییر شکل برساخت «تقابل روشنفکر بومی و روشنفکر غربی» در سالهای پایانی دهه شصت، به برساخت «روشنفکر مدرن ایستاده و مقاوم» در دهه هفتاد و «روشنفکر مدرن شکستخورده» دهه هشتاد است؛ همچنین برساخت سینمایی این مفاهیم در راستای بازتولید گفتمانهای سیاسی ـ اجتماعی مسلط در هر دهه عمل میکند.
https://www.jccs.ir/article_58500_806115c08cc20a9dbd7edc8a53072dc2.pdf
2018-02-20
95
122
10.22083/jccs.2018.92061.2206
زن روشنفکر
روشنفکر خاص
تحلیل روایت
میشل فوکو
جامعهشناسی فیلم
ساره
امیری
saareh.amiri@gmail.com
1
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر اصفهان
LEAD_AUTHOR
احسان
آقابابایی
ehsan_aqababaee@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
اتحادیه، منصوره؛ شیرین بیانی و دیگران (1390). زن در تاریخ ایران معاصر (از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی)، تهران: نشر کویر.
1
احمدی، بابک (1390). کار روشنفکری، تهران: نشر مرکز.
2
امیری،ساره؛ احسان آقابابایی و مجید فدایی (1395). «بازنمایی روشنفکر در سینمای ایران»، فصلنامه جامعهشناسی هنر و ادبیات، دوره 8: 25-51.
3
آزاد آرامکی، تقی و امیرآرمین (1388). «بررسی کارکردهای سینما در ایران: ارزیابی سینمای سالهای 1374-1385 بر اساس توزیع کارکردی فیلمها»، فصلنامه جامعهشناسی هنر و ادبیات، شماره 2: 99-130.
4
آسابرگر،آرتور (1380). روایت در فرهنگ عامیانه، رسانه و زندگی روزمره، ترجمۀ محمدرضا لیراوی، تهران: انتشارات سروش.
5
آفاری،ژانت (1377). انجمنهای نیمه سری زنان در نهضت مشروطه، ترجمۀ جواد یوسفیان، تهران: نشر بانو.
6
بشیریه، حسین (1384). «زمینههای اجتماعی بحران سیاسی در ایران معاصر: گسترش شکاف میان ایدئولوژی رسمی و کردارهای عمومی»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، شماره 16: 137-154.
7
بوردول،دیوید؛ کریستین تامپستون (1385). هنر سینما، ترجمۀ فتاح محمدی، تهران: نشر مرکز.
8
بینام (1377).گفتوگوی صمیمانه: نامههای نوجوانان و جوانان به رئیس جمهور و پاسخهای خاتمی، تهران: نشر نی.
9
پل سارتر، ژان (1380). در دفاع از روشنفکران، ترجمۀ رضا سیدحسینی، تهران: نشر نیلوفر.
10
جان، دی استمپل (1378). درون انقلاب ایران، ترجمۀ منوچهر شجاعی، تهران: نشر رسا.
11
جهانبگلو، رامین (1383). مدرنیته، دموکراسی و روشنفکران، تهران: نشر مرکز.
12
خسروپناه، محمدحسین (1381). هدفها و مبارزه زن ایرانی از انقلاب مشروطه تا سلطنت پهلوی، تهران: پیام امروز.
13
رفیعپور، فرامرز (1376). توسعه وتضاد، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
14
ریمون کنان، شلومیت (1387). روایت داستانی:بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابوالفضل حری، تهران: انتشارات نیلوفر.
15
سروش، عبدالکریم (1375). «دین و آزادی»،فصلنامه کیان، شماره 33 : 42-51.
16
شجاعی، زهرا (1383). برای زنان فردا، جلد 2، تهران: نشر روز نو.
17
فوکو، میشل؛ ژیل دلوز (1375). «روشنفکر و قدرت: گفتوگویی میان در حال و هوای دهه هفتاد»، ترجمۀ حمید عضدانلو، فصلنامه اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، شماره 109 و 110: 64-67.
18
مانهایم،کارل (1380). ایدئولوژی و اتوپیا: مقدمهای بر جامعهشناسی شناخت، ترجمه فریبرز مجید، تهران: نشر سمت.
19
مومنی، فرشاد و دیگران (1393). «بررسی وضعیت زنان در برنامههای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پس از انقلاب»، فصلنامه زن در فرهنگ و هنر، شماره 1: 9.
20
وحدت، فرزین (1383). رویارویی فکری ایران با مدرنیت، ترجمۀ مهدی حقیقتخواه، تهران: انتشارات ققنوس.
21
Andrew,Dudley(1984). Concepts in Film Theory. New York: oxford universitypress.
22
Benda,Julien&Kimbal,Roger(1928).The Treason of the Intellectuals, translated by Richard Aldington, US: Transaction Publishers.
23
Ben-Shaun,Nitzan(2007).Film: The Key Concepts, London: Berg Publisher.
24
Collini,Stefan(2006).From Divine Cosmos To Sovereign State: An Intellectual History of Consciousness and the Idea of Order in Renaissance England, Oxford:Oxford University Press.
25
Confino,Michael(1972).On Intellectuals and Intellectual Traditions in Eighteenth- and Nineteent -Century Russia, UK: Daedalus Publication.
26
Fairclough,Norman(1995).Discourse and Social Change, Cambridge: Polity Press.
27
Foucault,Michel(1980) Power/Knowledge Selected Interviews and Other Writings1972-1977, New York: Pantheon Books.
28
Hall,Stuart(1977). Representation, Culture Representation and Signifying Practices. London: Sage Publication.
29
Livingston,Paisley(2005).The Routledge Companion to Aesthetics, London andNew York: Taylor & Francis Group.
30
Porter,Abott,H(2002).A Cambridge Introduction to Narrative, Cambridge:Cambridge UniversityPress.
31
Prince,Grald(1982).Narrative Analysis and Narratology, New Literary History,Vol, 13
32
Allen,Richard(1993). »Representation, Illusion and Cinema«, Cinema Journal, 32(1).
33
ORIGINAL_ARTICLE
طرحوارههای حافظه نسلی از جنگ ایران و عراق
حافظه نسلی از جنگ ایران و عراق به معنای حافظه به اشتراک گذاشته شده توسط افرادی است که تجربه مشترک آنها از جنگ در دوره تاریخی مشابه به دیدگاههایشان شکل داده است. واقعیت اساسی حافظه نسلی آن است که نسلهای مختلف، رویدادهای گذشته را بهگونهای متفاوت تفسیر و یاد میکنند. بدیننحو، واقعه اثرگذاری چون جنگ ایران و عراق میتواند بهعنوان نقطهای کانونی در بازتولید بازنماییهای جمعی از گذشته عمل کند و ذهنیت نسلی را حول درک و معنای مشترک از آن در شرایط کنونی جامعه صورتبندی نماید. برای مفهومپردازی از حافظه نسلی از جنگ، پس از مرور بر مدلهای فردگرایانه و جمعگرایانه از حافظه جمعی و بیان کاستیهای روششناختی آنها، از مدل جدید شناختی برای بررسی مکانیسمهای شکلدهنده به حافظه نسلی از جنگ استفاده شد. در این مدل، حافظه جمعی بهعنوان یک ساخت معرفتی و بهصورت طرحوارههای حافظهای موجود در سطح فرافردی از زندگی اجتماعی، محصول شناختی تعامل اجتماعی افراد مرتبط باهم به لحاظ فرهنگی، در میان ابژههای فرهنگی است. روششناسی غالب تحقیق، روش کیفی بوده، برای گردآوری دادهها از تکنیک مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل موضوعی استفاده شده است. کاربست روش تحلیل به ما این امکان را داد تا سنخ شناسیای از ساختهای معرفتی مشترکی که افراد در هر گروه نسلی برای فهم و معنای وقایع و پدیدههای مرتبط با جنگ استفاده میکنند، به دست آید. این ساختهای معرفتی مشترک بهعنوان طرحوارههای حافظه نسلی از جنگ، نمایانگر نحوه بازنمایی جنگ ایران و عراق در میان دو نسل دارای حافظه اتوبیوگرافیک و حافظه تاریخی از جنگ هستند.
https://www.jccs.ir/article_58501_94211ce7dd70864526b58471636c5d64.pdf
2018-02-20
123
155
10.22083/jccs.2018.106245.2301
حافظه نسلی
حافظه اتوبیوگرافیک
حافظه تاریخی
طرحوارههای حافظه
جنگ ایران و عراق
محمدمهدی
فرزبد
mahdifarzbod@yahoo.com
1
دکتری جامعهشناسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه مازندران
LEAD_AUTHOR
حیدر
جانعلیزاده چوب بستی
hjc@umz.ac.ir
2
دانشیار جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
AUTHOR
جمشیدی، فرانک (1394)، اندیشیدن جنگ: جنگ اندیشیدنی، تهران: انتشارات سوره مهر..
1
Ayres, Lioness (2008) “Thematic coding and analysis” in Lisa M. Given (ed.), The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Thousand Oaks, CA: Sage. pp. 867–8.
2
Beim, A. (2007), “The Cognitive Aspects of Collective Memory”, Symbolic Interaction,Vol. 30, no. 1, pp. 7-26.
3
Berger, P. L. and Luckmann, T. (1966),The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge, Garden City, NY: Anchor Books.
4
Billig, M. (1990), “Collective memory, ideology and the British royal family”, In D. Middleton & D. Edwards, eds., Collective remembering. London: Sage Publications, pp. 60–80.
5
Bodnar, J. (1992). Remaking America: Public memory, commemoration, and patriotism in the twentieth century. Princeton: Princeton University Press.
6
Cairns, E. and C.A. Lewis (1999), “Collective memory, political violence and mental health in Northern Ireland”,British Journal of Psychology, 90, pp. 25–33.
7
Cerulo, K. A. (2002),Culture in Mind: Toward a Sociology of Culture and Cognition, New York:Routledge.
8
Cole, J. (1998) “the work of memory in Madagascar”, American Ethnologist, Vol. 25, no. 4, pp. 610–633.
9
Cole, J. (2001). Forget colonialism? Sacrifice and the art of memory in Madagascar, Berkeley: University of California Press.
10
Confino, A. (1997), “Collective memory and cultural history: Problems of method”, American Historical Review, pp. 1386–1403.
11
Conway, B. (2010) “New Directions in the Sociology of Collective Memory and Commemoration”, Sociology Compass, 4(7): 442–53.
12
Crane, S.A. (1997), “Writing the individual back into collective memory”, American Historical Review, December, 1997, pp. 1372–1385.
13
D’Andrade, R. (1995), the Development of Cognitive Anthropology, New York: Cambridge University Press.
14
Devine-Wright, P. and E. Lyons (1997), “Remembering Pasts and Representing Places: The Construction of National Identities in Ireland” Journal of Environmental Psychology, 17, pp. 33–45.
15
DiMaggio, P. (1997), “Culture and Cognition”, Annual Review of Sociology, 23:263–87.
16
Fowler, B. (2007), “Collective memory (social change)”, In the Blackwell encyclopedia of sociology (Vol. 2, pp. 590_593). Malden, MA: Blackwell.
17
Halbwachs, M. (1950/1980) The Collective Memory. New York: Harper and Row.
18
Halbwachs, M. (1992), on collective memory, Chicago: University of Chicago Press (edited, translated, and with an introduction by Lewis A. Coser).
19
Johnston, N. (1994) “Sculpting Heroic Histories: celebrating the centenary of the 1798 rebellion in Ireland”, Transactions of the Institute of British Geographers, 19, pp. 78–93.
20
Lynch, K. (1972), what time is this place? London: MIT Press.
21
Middleton, D. & Edwards, D. (1990), “Conversational remembering: A social psychological approach”, In D. Middleton & D. Edwards (1990), eds., Collective remembering. London: Sage Publications, pp. 23–45.
22
Mistzal, B. A. (2003) Theories of Social Remembering. London: Open University Press.
23
Nora, P. (1989). “Between memory and history: Les lieux de m´emoire”. Representations, Spring, 1989, vol. 26, pp. 7–25.
24
Novick, P. (1999), The Holocaust in American life, Boston: Houghton MifflinCompany.
25
Olick, J. K. (1999) “Collective Memory: The Two Cultures”, Sociological Theory, 17(3): 333-348.
26
Pennebaker, J.W. and B.L. Banasik (1997) “History as Social Psychology” in J.W. Pennebaker, D. Paez and B. Rimé (eds), Collective memory of political events: Social psychological perspectives, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum and Associates, pp. 3–19.
27
Rosenzweig, R. & Thelen, D. (1998) The Presence of the Past. New York: Columbia Univ. Press.
28
Schudson, M. (1990), “Ronald Reagan misremembered”, In D. Middleton &D. Edwards, eds., Collective remembering. London: Sage Publications, pp. 108–119.
29
Schudson, M. (1992), Watergate in American memory: How we remember, forget, andreconstruct the past. New York: Basic Books.
30
Schuman, H. and Corning, A.D. (2000) “Collective knowledge of public events: the Soviet era from the Great Purge to Glasnost”, American Journal of Sociology, 105(4): 913–43.
31
Schuman, H. and Rieger, C. (1992) “Historical Analogies, Generational Effects, and Attitudes toward War”, American Sociological Review, 57:315-26.
32
Schuman, H. and Scott, J. (1989) “Generations and Collective Memories”, American Sociological Review, 54: 359–81.
33
Schwartz, B. (1982) “The Social Context of Commemoration: A Study in Collective Memory”,Social Forces, 61, 374–402.
34
Schwartz, B. (1990), “The reconstruction of Abraham Lincoln”, In D. Middleton & D. Edwards, eds., Collective remembering. London: Sage Publications, pp. 81–107.
35
Schwartz, B. (1991) “Social Change and Collective Memory: The Democratisation of George Washington”,American Sociological Review, 56, 221–36.
36
Schwartz, B. (2000) Abraham Lincoln and the Forge of National Memory. Chicago: Chicago University Press.
37
Uzzell, D. and Stig-Sorensen, M.L. (1993) “Constructing and Deconstructing National Identities: The Role of the Past in the Present” paper presented at Changing European Identities: Social Psychological analyses of Social Change, Conference at Farnham Castle, Surrey, UK 7–9 May.
38
Vinitzky-Seroussi, V. (1998) After Pomp and Circumstance. Chicago: Univ. of Chicago Press.
39
Zerubavel, E. (1991) The Fine Line. London: University of Chicago Press.
40
Zerubavel, E. (1997) Social Mindscapes: An Invitation to Cognitive Sociology, Cambridge, MA: Harvard University Press
41
ORIGINAL_ARTICLE
بازدارندههای مصرفگرایی مورد مطالعه: ساکنان شهرکاشان
مواجهۀ جامعۀ ایرانی با مدرنیته، با پیامدهایی همراه بوده و ارزشهای متفاوتی را در ساحتهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی موجب شده است. گسترش این ارزشها، با تغییر نگرش و به تبع آن، تغییر در کنشهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از جمله مصرفگرایی همراه بوده است. پرسش این است که آیا دینداری، ارزشها، سنتها، هویت و پایگاه اقتصادی و اجتماعی میتواند به مثابه بازدارندههایی در فرایند مصرفگرایی آن جوامع نقش ایفا نماید؟ در این مقاله با رویکرد جامعهشناختی و روش پیمایش و با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفته است. دادههای مورد نیاز از نمونۀ 506 نفری از افراد هیجده سال به بالای ساکنان شهر کاشان، به شیوه تصادفیِ ساده جمعآوری شده است. یافتههای آماری نشان میدهد که بین دینداری، سنتگرایی، هویت انقلابی، هویت جنسیتی، ارزشهای دینی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی با مصرفگرایی، رابطۀ معناداری وجود دارد. نتایج معادله رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که دینداری بیشترین قدرت تبیینکنندگی را در رابطه با مصرفگرایی دارد، به گونهای که با افزایش دینداری میل به مصرفگرایی کاهش پیدا میکند.
https://www.jccs.ir/article_58502_f7add066a227f5ac1b342b6ddb4e7de4.pdf
2018-02-20
157
182
10.22083/jccs.2018.94921.2231
مصرفگرایی
دینداری
هویت
پایگاه اقتصادی و اجتماعی
کاشان
ابو تراب طالبی
طالبی
tatalebi@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
محمد
رمضانی
mramazani44@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
حاجیزاده میمندی، مسعود و فریدون یوسفی (1392). «بررسی عوامل اجتماعی مرتبط بافرهنگ مصرف درمیان زنان شهریزد»، مجله راهبردی زنان، شمارۀ 61: 233-272.
1
رضادوست،کریم و دیگران (1391). «تأثیرشهرگرایی ودینداری برمصرفگرایی (موردمطالعه: دانشجویان دانشگاه شهیدچمران اهواز)» فصلنامه توسعه اجتماعی، دورۀ 7، شماره2: 121-140.
2
سیدکریمی، مریمالسادات (1393). رابطه دینداری وشیوۀ مصرف جوانان طبقه فرودست (منطقه 17 تهران)، پایان نامۀکارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
3
شیری، اعظم (1392). عوامل اجتماعی مرتبط با مصرفگرایی در پوشش و ظاهر زنان جوان شهر تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه الزهرا (س).
4
قبادی، مهناز (1392). بررسی عوامل موثر بر مصرفگرایی زنان شهر تهران در زمینه مصرف لوازم آرایش، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا(س).
5
کوزر، لیوییس (1370). زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمۀ محسن ثلاثی، انتشارات علمی.
6
گیدنز، آنتونی (1382). تجدد وتشخص، جامعه و هویت شخصی درعصرجدید، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نشرنی.
7
وبر، ماکس (1387). اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری، ترجمۀ عبدالمعبود انصاری، تهران: انتشارات سمت.
8
وثوقی، منصور و علیاکبر نیکخلق (1371). مبانی جامعهشناسی، انتشارات خردمند.
9
Bocock, Robert, 1993, Consumption, First Published, By Routledge.
10
Campbell, Colin, 1983, “Romanticism and the Consumer Ethic”: Source: Sociological Analysis, Vol. 44, No. 4, Pp. 279-295.
11
Campbell, Colin, 1989, “The Romantic Ethic and the Spirit of Modern Consumerism”. Contemporary Sociology, Vol. 18, No. 4 (Jul., 1989), Pp. 637-639.
12
Campbell, Colin, 2008, “Consuming Goods And The Good of Consuming”, Lecturer In Sociology, University Of York, Heslington, York, Y01 5dd, U. K.
13
Essoo, Nittin and Dibb, Sally (2004), “Religious Influences on Shopphng Behavior: An Exploratory Study”, Journal of Markting Management, 20, 683-712.
14
Godazgar, Hossein, 2007, “Islam Versus Consumerism and Postmodernism In The Context Of Iran”, Social Compass ,Published By: Sage, 389–418.
15
Ilmonen, Kai, 2011, a Social and Economic Theory of Consumption, Translated By David Kivinen, First Published By Palgrave Macmillan.
16
Mokhlis, Safiek, 2009, Relevancy and Measurement of Religiosity in Consumer Behavior Research, International Business Research, Vol. 2, No.
17
Paterson, Mark, 2006, Consumption and Everyday Life, First Published By Routledge.
18
Sheth, J. N., 1983, an Integrative Theory of Patronage Preference and Behavior. In W. R. Darden & R. F. Lusch (Eds.), Patronage Behavior and Retail Management (Pp. 9-28). New York: North-Holland.
19
Turner, Bryan S, 1994, Orientalism, Postmodernism and Globalism, First Published By Routledge.
20
Turner, Bryan S (2006), The Cambridge Dictionary Of Sociology, Published In The United States of America By Cambridge University Press, New York.
21
Yanu, Achmadalif Fianto, Djumilahhadiwidjojo, Sitiaisjah, Solimun (2014), Development and Measurement of Islamicvalues in Consumer Behaviourresearch, International Journal of Business and Managementinvention issn (Online): 2319 – 8028.
22
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر خردهفرهنگ بازیهای رایانهای بر رفتارهای جامعهستیز نوجوانان دبیرستانی شهر اصفهان در سال95
با توجه به اینکه امروزه بازیهای رایانهای گسترۀ وسیعی از فرهنگ فراغتی نوجوانان را در بر گرفتهاند و تأثیرات رفتاری زیادی بر آنها گذاشتهاند، هدف از بررسی پیشرو مطالعۀ نقش انواع بازیهای رایانهای بهعنوان بخشی از خردهفرهنگ نوجوانان در رفتارهای اجتماعی جامعهستیز آنها در شهر اصفهان بود. بهویژه که خردهفرهنگهای نوجوانی تأثیر زیادی در الگوپذیری رفتاری نوجوانان دارند و هدایت کنندۀ رفتارهای اجتماعی آنها در جهت مثبت و منفی هستند. به همین دلیل برای دستیابی به هدف از بین 127817نوجوان 18-12ساله در کلیۀ نواحی ششگانۀ آموزشی شهر اصفهان، نمونهای 666 نفری به روش سهمیهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ محقق ساخته با 38 سؤال بسته بود. همچنین پاسخگوئی به سؤالات بر اساس طیف لیکرت پنج درجهای انجام شد. سؤالات پژوهش در مورد ویژگیهای شخصی پاسخگویان مانند سن، جنس و وضعیت تحصیلی آنها و نیز متغیرهای مورد بررسی تحقیق همچون رفتارهای جامعهستیز نوجوانان (میزان ناسزاگوئی، وندالیسم و بیتوجهی به حقوق دیگران) بود. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد و از برخی آزمونها نظیر درصد، میانگین، فراوانی و نیز ضرایب همبستگی پیرسون، کایدو، t و رگرسیون برای بررسی متغیرها استفاده شد. یافتهها نشان داد که رابطۀ معنیداری بین متغیر رفتارهای جامعهستیز (ناسزاگوئی، وندالیسم و بیتوجهی به حقوق دیگران) با نوع بازیهای رایانهای بهعنوان بخشی از خردهفرهنگ نوجوانان وجود دارد. همچنین نتایج مشخص نمود که جنسیت در میزان استفاده از اغلب انواع بازیها توسط نوجوانان مؤثر است. متغیر سن تفاوت معنیداری در سه گروه سنی نوجوانان از نظر انواع بازیهای کامپیوتری نداشت.
https://www.jccs.ir/article_58503_8b1c0ea9a68dcf6dc71ea7f2e50b7b77.pdf
2018-02-20
185
223
10.22083/jccs.2018.97971.2254
نوجوان
بازیهای رایانهای
خردهفرهنگ
رفتار اجتماعی
جامعهستیز
عزت
شیرانی بیدآبادی
shirani_ezat@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران
LEAD_AUTHOR
شاپور
بهیان
sbehyan@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد مبارکه
LEAD_AUTHOR
سیدعلی
هاشمیان فر
seyedalihashemianfar@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
آذری، سعید (1387). «بازیهای رایانهای و خشونت»، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 54: 136-121.
1
ابولمعالی، خدیجه (1389). نظریههای جرم شناسی و بزهکاری (با تأکید بر شناخت اجتماعی)، تهران: ارجمند، نسل فردا.
2
احمدی، احمد (1382). روانشناسی نوجوانان و جوانان؛ شخصیتی، رفتاری، تحصیلی، شغلی، بزهکاری و اعتیاد، اصفهان: مشعل.
3
الیاسی، مجید؛ فاطمه پردهدار و همکاران (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی در بین جوانان»، مجلۀجامعهپژوهیفرهنگیپژوهشگاهعلومانسانیو مطالعات فرهنگی، شماره2: 76-55.
4
انواری، محمدرضا (1395). «بنیانهای نظری بازیهای رایانهای»، فصلنامه علمی ـ پژوهشی اسلام و مطالعات اجتماعی، شماره 1: 142-115.
5
پوریوسفی، حمید؛ اشرف طایفه و همکاران (1388). «بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر الگوپذیری رفتار اجتماعی دختران»، پژوهش نامه علوماجتماعی، شماره 1، 192-159.
6
توسلی، غلامعباس (1391). نظریههای جامعهشناسی، تهران: سمت
7
جاوید صباغیان، مقداد و محمدرضا حسنایی (1391). «بازیهای رایانهای در مقام متن هنری، بررسی و تحلیل وضعیت مواجهه با بازیهای رایانهای به مثابه آثار هنری». فصلنامه هنرهای زیبا ـ هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره2: 77-69.
8
جعفری، نسیم؛ اعتمادی، عذرا و همکاران (1391). خانواده و آسیب رسانهای رایانه و اینترنت، اصفهان: آموخته.
9
جیمز، آلیسون؛ کریس جنکس و همکاران (1383). جامعهشناسی دوران کودکی (نظریهپردازی در باره دوران کودکی)، ترجمۀ علیرضا کرمانی، علیرضا ابراهیم آبادی، تهران: ثالث.
10
چمنی، سولماز؛ رضوان قصابی، حسین سعیدی (1393). «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر تمایل افراد به خشونت (افراد 60-15 ساله شرق تهران)»، فصلنامه دانش انتظامی شرق تهران، شماره 1: 22-1.
11
حقوردی طاقانکی، مهدی (1386). «بازیهای رایانهای، شوالیههای ناتوی فرهنگی»، فصلنامه اطلاعرسانی، آموزشی و مطالعات رایانهای علوم اسلامی (رهآوردنور)، شماره20: 5-2.
12
سازگارا، پروین (1377). نگاهی به جامعه شناسی با تأکید برفرهنگ، تهران: کویر.
13
سعدیپور، اسماعیل (1393). دنیای دیجیتال با تأکید بر نوجوانان (ویژه والدین، معلمان، دانشجویان، پژوهشگران)، تهران: جامعه شناسان.
14
شرفی، محمدرضا (1386). دنیای نوجوان (راهنمایی برای والدین، معلمان، مربیان و مشاوران مدارس)، تهران: مؤسسه فرهنگی منادی تربیت.
15
شمسی، میترا و یاسر جلالی (1392). «وضعیت بازیهای رایانهای در ایران و جهان، سیاستها، رویکردها و سازمانهای دست اندرکار»، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، شماره10: 193-161.
16
شهابی، محمود؛ محمدسعید ذکایی و علیرضا فرخی (1388). «تعلق به خردهفرهنگ جوانان در شهر تهران»، مجله جوانان، دانشگاه علامه تهران، شماره 8 : 107-91.
17
صارمی، امین (1378). پیامدهای فرهنگی اسباببازی، معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران: فرهنگ و دانش.
18
عدلیپور، صمد؛ وحید قاسمی و سیدمحمد میرمحمدتبار (1393). «تأثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر هویت فرهنگی جوانان شهراصفهان»، فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات فرهنگی ایران، شماره1: 28-1.
19
غفوری، پرویز (1389). بررسی میزان مصرف محصولات فرهنگی بین شهروندان تهرانی و تبریزی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
20
کریمی، عبدالعظیم (1372). جایگاهنوجوانیدر گسترهتحولات روانی، زیستیو اجتماعی (مجموعه مقالات سمیناربررسی مسائلنوجوانانو جوانان)، اصفهان: عروج اصفهان.
21
کوثری، مسعود (1387). مطالعات فرهنگی و بازیهای رایانهای، مجموعه مقالات بازیهای رایانهای، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای همشهری.
22
کوئن، بروس (1383). درآمدی به جامعه شناسی، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: توتیا.
23
کوئن، بروس (1395). مبانیجامعهشناسی، ترجمه غلامعباس توسلی و رضا فاضل، تهران:سمت.
24
گلچین، مهری (1381). «تمایل به پرخاشگری در نوجوانان و نقش خانواده»، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی قزوین، شماره36:41-21.
25
گنجی، حمزه و رمضان حسنزاده (1386). روان شناسی در تعلیم و تربیت، تهران: سخن.
26
قادری، مصطفی و فریبا بهرامی (1391). «رابطه بازیهای ویدیوئی و رایانهای خشونتآمیز با متغیرهای درون خانوادگی و تحصیلی فرزندان»، فصلنامهمشاورهو رواندرمانیخانواده، ویژهنامهخانوادهو طلاق، شماره 1: 128 ـ 119.
27
ممتاز، فریده (1381). انحرافات اجتماعی، نظریهها و دیدگاهها، تهران: انتشار.
28
منصوری، روانبخش (1391). «کارکرد بازیهای رایانهای در رفتار نوجوانان»، مطالعات رسانهای، شماره 19: 142 -133.
29
منادی، مرتضی (1392). جوانان و نهادهای اجتماعی، تهران: جامعهشناسان.
30
هاشمی فشارکی، مریمالسادات (1391). اینترنت وخانواده، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
31
هراتیان، عباسعلی و محمدرضا احمدی (1389). «تأثیر بازیهای رایانهای بر میزان حرمت خود نوجوانان»، مجلهروانشناسیو دین، شماره2: 89-75.
32
Bartholow, Bruce D; Anderson,Craig A (2002). Effects Video Games on Aggressive Behaviore: Potential Sex Differences, Journal of Experimental Soial Psychology, N3: 290-283.
33
Delisi,Matt;Vaughn, Michael G and etal ( 2013).Violent Video. Games, Delinquency and Youth Violence, Sage Journals(Youth Violence and Juvenile Just),N 2: 132-142.
34
Frasca.G (2001).Video Games of the Oppressed: Video Games as a Means for Critical Thinking and Debat, Masters Thesis at Georgia Institute of Technology. http://www.jacaranda.org/frasca/thesis.
35
Funk, Ieanne B; Buchman, Debra D (2006). Playing Video and Computer Games and Adolesecent Self-Concept, Journal of Communication, N 2 :19-32.
36
Gentil,A.Douglas; Lynch, J. Paul and etal (2004). The Effects of Violent Video Game Habits on Adolescent Hostility,Aggressive Behaviors and School Performance, Journal ofAdalescenc, N27:5-22.
37
Meyers, K.S (2015). Television and Video Game Violence:Age Differences and the Combined Effects of Passive and Interactive Violent Media, Boton:Rouge.
38
Radowitz, John von (2007).Study Finds at Violent Video Games Maybe Linked to Aggressive Behaviour, www.independent.co.uk/news/science.
39