ORIGINAL_ARTICLE
تجربه احساس ناامنی زنان در فضاهای شهری
هدف این پژوهش واکاوی بسترها، دلایل و پیامدهای احساس ناامنی زنان در فضاهای شهری بهمدد تحلیل کیفی است. میدان مطالعۀ پژوهش، فضاهای همگانی شهر سنندج است که موضوعها و ابعاد فضایی و تعاملی آن با استفاده از تکنیکهای مصاحبۀ عمیقِ فردی، مشاهدۀ مستقیم و مشاهدۀ مشارکتی مطالعه شده و دادههای این مطالعه در قالب روش نظریهپردازی دادهبنیاد تحلیل شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که احساس ناامنی زنان در فضاهای شهری سنندج محصول یکسری عوامل اثرگذار همچون «تنشهای ساختاری» و «جامعههراسی» و نیز برخی شرایط تسهیلکننده، مثل «مکانهای پربرخورد» و «بازنمایی خود» است. زنان مورد مطالعه همچنین بر این باورند که احساس ناامنیِ آنها را دلایل و انگیزهای خاصی که در کردار و گفتار و حرکات مردان قابلرؤیت است، تقویت میکند. احساس ناامنی زنان پیامدهایی فردی و جمعی دارد. به سبب این احساس، زنان در سطح زندگی فردی به «تمهیدات پیشگیرانه» روی میآورند، پیامد این احساس ناامنی در سطح جامعه نیز به شیوع و تشدید «زوال اعتماد اجتماعی» میانجامد.
https://www.jccs.ir/article_15426_fbfefe2a16ceea30066ea5f096646d4c.pdf
2016-06-01
7
30
10.22083/jccs.2016.15426
فضاهای همگانیِ شهری
احساس ناامنی
تنشهای ساختاری
جامعههراسی
عطش ارتباط
جمال
محمدی
m.jamal8@gmail.com
1
دانشیار گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان.
LEAD_AUTHOR
امید
جهانگیری
omidjahangiri@gmail.com
2
کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه کردستان
AUTHOR
یوسف
پاکدامن
yusef.pakdaman@gmail.com
3
کارشناسیارشد مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
اباذری، یوسف؛ صادقی فصایی، سهیلا و حمیدی، نفیسه(1387). «احساس ناامنی در تجربۀ زنانه از زندگی روزمره»، پژوهش زنان، دورۀ 6، ش 1، صص 75-103.
2
استراوس، آنسلم؛ کربین، جولیت(1390). مبانیِ پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریة زمینهای، ترجمة ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
3
افروغ، عماد(1377). فضا و نابرابری اجتماعی، ارایۀ الگویی برای جداییگزینی فضایی و پیامدهای آن، پایاننامۀ دورۀ دکتری، رشتۀ جامعهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
4
برگر، پیتر و لاکمن، تامس(1387)، ساخت اجتماعی واقعیت، ترجمۀ فریبرز مجیدی، نشر علمی و فرهنگی.
5
تانکیس، فرن(1388). فضا، شهر و نظریۀ اجتماعی، مناسبات اجتماعی و شکلهای شهری، ترجمۀ حمیدرضا پارسی و آرزو افلاطونی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
6
ریتزر، جورج(1393)، نظریۀ جامعهشناسی، ترجمۀ هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
7
ضابطیان، الهام؛ بمانیان، محمدرضا و رفیعیان، مجتبی(1389). «بررسی الگوی برنامهریزی کاربری فضاهای شهری مؤثر بر افزایش امنیت زنان (نمونۀ موردی: بخش مرکزی شهر تهران)»، علوم اجتماعی، ش 48، صص 108- 148.
8
فروید، زیگموند(1382)، پیشدرآمدی بر خودشیفتگی، ترجمۀ حسین پاینده، ارغنون، ش 21.
9
کاظمی، عباس و رضائی، محمد(1386). «پرسهزنی و زندگیِ گروههای فرودست شهری در مراکز خرید تهران: دیالکتیک تمایز و تمایززدایی»، تحقیقات فرهنگیِ ایران، ش 1، بهار 1386، صص1-26.
10
گیدنز، آنتونی(1389). تجدد و تشخص، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
11
محمدپور، احمد(1390). روش تحقیق کیفی: ضدروش2، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
12
مدنیپور، علی(1384). طراحی فضاهای شهری، نگرشی بر فرایندهای اجتماعی و مکانی، ترجمۀ فرهاد مرتضایی، تهران: شرکت پردازش و برنامهریزی شهری.
13
Benjamin, W. (2003). Arcades Project, Translated by Howard Eiland and Kevin McLaughlin, Cambridge, Harvard University Press.
14
Bounds, M. (2004). Urban Social Theory (City, Self and Society), New York: Oxford University Press.
15
De Certeau, M. (1997). Practice of Everyday Life, Translated by Steven Rendall, Berkeley, Los Angeles: University of California Press.
16
Koskela , H. and Paine, R. (1999). Revisiting Fear and Place: Women’s Fear of Attack and the Built Environment, Newcastle: University of Northumbria.
17
Lefebvre, H. (1974). The Production of Space, translated by Donald Nicholson-Smith, Oxford: Blackwell.
18
Merrifield, A. (2006). Henri Lefebvre: A Critical Introduction, London & New York: Taylor & Francis Group.
19
Paine, R. (1995). Social Geographies of Women’s Fear of Crime, Division of Geography and Environmental Management, Newcastle-upon: Tyne NE18ST, University of Northumbria.
20
Smith, P. (2001). Cultural Theory; an Introduction, New York: Blackwell Publishers.
21
Werner, V, J. (2001). “The detective gaze: Edgar A. Poe, the Flaneur and the Physiognomy of Crime”, American Transcendental Quarterly, vol. 15 (1).
22
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی زن در جوکهای جنسیتی؛ تحلیل گفتمان انتقادی جوکهای جنسیتی در مورد زنان در شبکههای موبایلی
مقاله پیشرو با هدف بررسی چگونگی بازنمایی زنان در جوکهایی که در مورد آنها ساخته شدهاند، انجام شده است. این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است که جوکهای جنسیتی برآمده از چه گفتمانی بوده و نحوه بازنمایی زنان در آنها تا چه اندازه نتیجه چنین گفتمانی است. به دلیل برخورداری موضوع از وجوه کیفی بالا، از روش تحلیل گفتمان استفاده شده است. به این منظور با استفاده از الگوی سه بعدی نورمن فرکلاف، تعداد بیست مورد از میان بیش از یکصد مورد جوک جنسیتی انتخاب و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که جوکهای جنسیتی، بازنمایی منفی و فرودست از زنان و دختران در مقابل مردان و حتی پسران داشتهاند. در این جوکها بازنمایی دختران متفاوت از زنان صورت گرفته است. بازنمایی زنان تحت تأثیر باورهای کلیشهای، سنتی، مردسالارانه و تاحدودی کلیشههای رسانهای صورت گرفته است؛ اما بازنمایی دختران به صورت عمده تحت تأثیر کلیشههای رسانهای بوده است. همچنین نتایج نشان داد که جوکهای جنسیتی از درون گفتمان مردسالاری برآمده و در نهایت به تأیید و تقویت این گفتمان منجر میشود.
https://www.jccs.ir/article_15427_d48f936b650942dae6d470a28dc4dd03.pdf
2016-06-01
31
52
10.22083/jccs.2016.15427
بازنمایی
جنسیت
جوکهای جنسیتی
تحلیل گفتمان
محمدمهدی
فرقانی
mmforghani@yahoo.com
1
دانشیار دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی.
LEAD_AUTHOR
سیدعیسی
عبدی
aramnitzeh@yahoo.com
2
کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پوشاک سنتی زنان در جغرافیای فرهنگی ایران
پیش از انفکاک تدریجی بخشهایی از ایران، کشورهایی که امروزه با نامهای تاجیکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و افغانستان شناخته میشوند، جزیی از پهنة وسیع سرزمین ایران بودهاند. امروزه در مناطق مذکور، پوشاک سنتی زنان در مقایسه با ایران امروز، از هویت ایرانی بیشتری برخوردار است، به نحوی که پوشاک سنتی زنان تاجیک، ترکمن، آذربایجانی و افغان را میتوان نمونههایی زنده از پوشاک سنتی اقوام ایرانی دانست. در این مقاله، بر اساس آرای محققان در خصوص مد، سنت و هویت و به منظور دریافت شاخصهها و ویژگیهای پوشاک اصیل زنان ایران، پوشاک سنتی زنان در چهار کشور مذکور با روشی استقرایی و قیاسی، بررسی شده و بر این اساس، ویژگیهای پوشاک زنان در این مناطق به منظور یافتن مؤلفههایی از پوشاک اصیل زنان ایرانی تبیین شده است. بر اساس تحلیل دادهها، نتیجهگیریهایی مبنی بر چگونگی عامگرایی و خاصگرایی فرهنگی در پوشاک زنان و نیز اصول واحد در طراحی و ساختار لباس ایشان در این حوزه ارائه شده است.
https://www.jccs.ir/article_15428_19073a695693cab8096f5b0399bd8375.pdf
2016-06-01
53
78
10.22083/jccs.2016.15428
لباس
پوشاک زنان
فرهنگ
جغرافیای فرهنگی ایران
سیده راضیه
یاسینی
raziehyasini@yahoo.com
1
استادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
افروغ، عماد(1380). چالشهای کنونی ایران، تهران: حوزه هنری، چاپ اوّل.
2
آریانپور، عباس و منوچهر(1367). فرهنگ فشرده انگلیسی به فارسی، تهران: امیرکبیر، چاپ دوازدهم.
3
آزاد ارمکی تقی، چاوشیان حسن(1381). «بدن بهمثابه رسانه هویت»، مجله جامعهشناسی ایران، دوره 4، شماره 4 ، صص 75 - 57.
4
آقابخشی، علی و افشاریراد، مینو(1383) فرهنگ علوم سیاسی، تهران: چاپار، چاپ اوّل.
5
جنکینز ریچارد(1381) هویت اجتماعی، ترجمۀ تورج یاراحمدی، شیرازه.
6
دوپری، لوئی(۲۰۰۷). افغانستان، کراچی، پاکستان: انتشارات آکسفورد، چاپ پنجم.
7
دوپری، نانسی هاتچ(1977). راهنمای تاریخی افغانستان، کابل، افغانستان.
8
دوپری، نانسی هاچ(1382). پوشاک در افغانستان، پوشاک در ایرانزمین، از سری مقالات دانشنامة ایرانیکا با مقدمة علی بلوکباشی، ترجمة پیمان متین، تهران: امیرکبیر.
9
دهخدا، علیاکبر(1352).لغتنامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
10
الطایی، علی(1378). بحران هویت قومی در ایران، تهران: شادگان.
11
عضدانلو، حمید(1388). آشنایی با مفاهیم اساسی جامعهشناسی، تهران: نی، چاپ سوم.
12
فیرحی، داوود(1388). قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، تهران: نی، چاپ هشتم.
13
کلاوس، فردینان(1382). پوشاک طوایف هزاره، پوشاک در ایرانزمین، از سری مقالات دانشنامة ایرانیکا با مقدمة علی بلوکباشی، ترجمة پیمان متین، تهران: امیرکبیر.
14
گلمحمدی، احمد(1381). جهانیشدن، فرهنگ، هویت، تهران: نی.
15
گیدنز، آنتونی(1382). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمة ناصر موفقیان، تهران: نشرنی.
16
مایتد ینوا، گوزل(1382). پوشاک در تاجیکستان، پوشاک در ایرانزمین، از سری مقالات دانشنامة ایرانیکا با مقدمة علی بلوکباشی، ترجمة پیمان متین، تهران: امیرکبیر.
17
محمدی، محمدعلی(1389). چالشهای سنت و مدرنیته در ایران، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ اوّل.
18
موسوى، سیدمحمدعلى؛ بهبودى، لیلا؛ جوادى ارجمند، مرضیه و وفاییزاده، فاطمه(1390). «بررسى تأثیر شبکههاى مُد روى دانشجویان دختر؛ مطالعه موردى» دانشگاه تهران، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره چهارم، شماره 3، پاییز، صص 116-99.
19
ورجاوند، پرویز(1378). پیشرفت و توسعه بر بنیاد هویت فرهنگی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
20
Bosworth, C.E. B.G. Fragner (1999). "TĀDJĪK". Encyclopaedia of Islam (CD-ROM Edition v. 1.0 ed). Leiden, The Netherlands: Koninklijke Brill NV
21
Arlund, Pamela S. (2006). “An Acoustic, Historical, And Developmental Analysis Of Sarikol Tajik Diphthongs”. Ph.D Dissertation. The University of Texas at Arlington. p. 191.
22
http://www.azer.com/aiweb/categories/magazine/42_folder/42_articles/42_azikhcave.html http://www.unesco.kz/heritagenet/tm/turkmen_site/costume.htm
23
http://www.iranicaonline.org/newsite/articles/v1f8/v1f8a022.html
24
Jawbones and Dragon Legends, “Azerbaijan's Prehistoric Azikh Cave” ,by Dr. Arif Mustafayevat:http://www.azer.com/aiweb/categories/magazine/42_folder/42_articles/42_ azikhcave.html
25
ORIGINAL_ARTICLE
بازنمایی طلاق در سینمای دهه هشتاد ایران
در این مقاله، هدف ما پاسخ به این پرسش اساسی است که فیلمهای سینمایی دهه هشتاد شمسی طلاق را چگونه بازنمایی و برساخت کردهاند؟ این پرسش در چارچوب نظریه بازنمایی مطرح شده و برای پاسخ به آن، 21 فیلم تولید شده در این دهه که مسئله طلاق محور اصلی روایتشان بود، به روش تحلیل محتوا بررسی شده است. یافتههای مقاله نشان میدهد که فیلمهای سینمایی ایرانی در خلال روایتهای خود، کوشیدهاند نوعی شناخت و دانش عامهپسند دربارة طلاق در دسترس مخاطبان قرار دهند و این پدیده و آسیبهای ناشی از آنرا تبیین کنند. فیلمهای ایرانی، هم اطلاعاتی زمینهای همچون ترکیب سنی و جنسی، طبقه اجتماعی، وضعیت شغلی آسیبدیدگان از طلاق ارائه میکنند و هم اطلاعات مختلفی دربارة روابط اجتماعی و خانوادگی، نگرشها، شیوههای زندگی و آسیبهای اجتماعی آنها به دست میدهند. همچنین تولیدکنندگان آنها اغلب کوشیدهاند تبیینی از طلاق شخصیتهای خود ارائه کنند.
https://www.jccs.ir/article_15429_e1f053b161c3405446c77ba02a088b34.pdf
2016-06-01
79
107
10.22083/jccs.2016.15429
بازنمایی
سینمای ایران
تحلیل محتوا
خانواده
طلاق
مهدی
سلطانی گردفرامرزی
m.soltani55@gmail.com
1
عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی واحد البرز(خوارزمی)؛ .
LEAD_AUTHOR
احمد
پاکزاد
ahmad_pakzad@yahoo.com
2
کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده صداوسیما
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
آذری، غلامرضا(1377). «جایگاه روش تحلیل محتوایی در سینما»، فصلنامه فارابی،7(1)، 50-37.
2
استریناتی، دومینیک(1380). مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاک نظر، تهران: گام نو.
3
استوری،جان(1386). مطالعات فرهنگی دربارة فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، تهران، نشر آگه.
4
اعزازی، شهلا(1379). چکیدهای از نتایج تحقیق تصویر خانواده در برنامههای کودک سیما، اداره کل پژوهشهای سیما.
5
آقاسی، محمد(1384). بازنمایی خانواده در سینمای ایران (دهة 70)، پایان نامه کارشناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
6
بارت، رولان(1386). اسطوره، امروزه، ترجمه شیرین دخت دقیقان، تهران: نشر مرکز.
7
بنت، اندی(1386). فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر اختران.
8
بودریار، ژان(1389). جامعه مصرفی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران، نشر ثالث.
9
راودراد، اعظم(1382). نظریههای جامعهشناسی هنر و ادبیات، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
10
اناری، رضوان(90-89). بازنمایی خانواده در سه دهه سینمای بعد از انقلاب اسلامی ایران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
11
ریکور، پل(1373). زندگی در دنیای متن، ترجمه بابک احمدی، تهران: نشر مرکز.
12
سروی زرگر، محمد(1389). نشانهشناسی بازنمایی خانواده در آگهیهای بازرگانی، اداره کل مطالعات فرهنگ و ارتباطات گروه فرهنگ و رسانه، طرح پژوهشی سیما.
13
سهیلی، کمیل(1389). بازنمایی زندگی روزمرة جوانان ایرانی در سینما، پایاننامه کارشناسیارشد، گرایش مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
14
صالحنژاد، حبیبه(1385). بررسی نقشهای جنسیتی در برنامههای تلویزیونی، پایاننامه کارشناسیارشد، رشته جامعهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
15
صدیقی خویدکی، ملکه(1384). بازنمایی زن در آثار سینمایی رخشان بنیاعتماد (نقد فمنیستی رسانهای آثار)، پایاننامه کارشناسیارشد، گرایش ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
16
عسگری، احمد(1385). بازنمایی خانواده در آگهیهای تبلیغاتی تلویزیونی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه تهران.
17
فیسک،جان(1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمه مهدی غبرایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
18
قاسمی، فاطمه(1383). بررسی چگونگی روابط میان فردی (مرد و زن)و عوامل مؤثر بر آن در سریالهای ایرانی بامن بمان و مسافری از هند، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده صداو سیما.
19
قوامی، نسرینالسادات(1388). گونهشناسی انواع خانوادههای بازنمایی شده در فیلمهای تلویزیونی، پایاننامه کارشناسیارشد، رشته مطالعات زنان، دانشگاه تهران.
20
کریمی، شیوا(1383). بررسی جامعهشناختی کلیشههای جنسیتی و ساخت خانواده در سریالهای تلویزیونی ایران، مقطع ارشد، رشته مطالعات زنان، دانشگاه تهران.
21
کلاینک، کریس ال(1382).کنار آمدن با چالشهای زندگی، ترجمه محمد نریمانی، اسماعیل ولیزاده، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
22
مهدیزاده، سیدمهدی(1387). رسانهها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
23
میرزایی، میترا( 89-90 ). بازنمایی روابط بین نسلی در سریالهای خانوادگی شبکه 3 سیما پس از انقلاب، پایاننامه کارشناسی ارشد، دوره نیمه حضوری دانشگاه علامه طباطبایی.
24
میلر، آندرو و براویت، جف(1385). درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه جمال محمدی، تهران: نشر ققنوس.
25
نوین، زهرا و جهاندیده، مریم(1383). سیمای زن در مجموعههای تلویزیونی، طرح پژوهشی سیما.
26
نیکولز، بیل(1386). ساختگرایی، نشانهشناسی سینما، ترجمه علاءالدین طباطبایی، تهران: انتشارات هرمس.
27
الیاسی، محمدحسین(1382). بررسی جنبههای مختلف چگونگی نمایش خانواده در سریالهای تلویزیونی ایرانی، گروه سنجش افکار و پژوهشهای روانشناسی تربیتی سیما.
28
Andersen, P. A. (1993). “Cognitive schemata in personal relationships”. In S. Duck (Ed.), Individuals in relationships (pp. 1–29). Newbury Park, CA: Sage.
29
Buck, J. (1992, September 27). “Television’s versions of family values”. The Wichita Eagle, p. 6E.
30
Douglas, W. (2003) Television Families: Is Something Wrong in Suburbia? Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwah, New Jersey.
31
Fiske, J. & Hartley, J. (2003). Reading Television, Oxford, Routledge.
32
Fuller, T. (1990, August). “Television vs. the real world: A content analysis of family configuration”. Paper presented at the annual convention of the Texas Association of Broadcast Educators, Dallas, TX.
33
Georg, Alexander(2009), “Quantitative and qualitative approaches to content analysis”, from The content analysis reader, edited by Klaus Krippendorff and Marry Angela Bock, USA, Sage publication.
34
Hall, S. (2003). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices, London: Sage Publication.
35
Hall, Stuart (2003), "the spectacle of the other", in Stuart Hall(ed), Representation cultural& signifying practices. London: Sage.
36
Hoffman, A. (1994, February 4–6). “Reality check: Roseanne vs. Donna”. USA Weekend, p. 24.
37
Kenney,Keith(2005),"representation theory", From Handbook of Visual communication: Theory, Method and Media, LEA.
38
Miller,Tobby, Stam,Robert(1999), A companion to film Theory, Blackwell Publishing, Ltd.
39
Rafter, Nicole (2006) Shots in the Mirror: Crime Films and Society (2nd edn). New York: Oxford University Press.
40
Rafter,Nichole(2007), “Crime, film and criminology: Recent sex-crime movies”, Theoretical Criminology, Vol. 11(3): 403–420.
41
Rafter,Nichole(2007), “Crime, film and criminology: Recent sex-crime movies”, Theoretical Criminology, Vol. 11(3): 403–420.
42
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی الگوهای زبانی در نامگذاری مراکز کسبوکار شهر تبریز
بررسی فرایند نامگذاری مراکز کسبوکار یکی از زمینههای پژوهشی زبانشناسی اجتماعی به شمار میآید و محققان میکوشند با مطالعۀ جنبههای مختلف آن به درک عمیقتری از کاربرد زبان در جامعه دست یابند. در این مطالعه، محققان کوشیدهاند تنوع الگوهای زبانی را در انتخاب نام مراکز اداری و صنفی شهر تبریز بررسی کنند. به این منظور سه منطقۀ الف (مرفه و برخوردار)، ب (نیمه برخوردار) و ج (نابرخوردار) در سطح شهر شناسایی شد و از هر منطقه، نام 300 واحد به منزلة دادۀ پژوهش گردآوری شد. یافتهها نشان میدهد که از مجموع 900 دادۀ تحقیق، 3/78درصد از دادهها به صورت یکزبانه فارسی است و زبان ترکی با 6درصد کاربرد، حضور کمرنگی در نامگذاری مراکز کسبوکار تبریز دارد. مقایسۀ یافتهها بر حسب مناطق سهگانه حاکی از آن است که میان استفاده از الگوهای زبانی از یکسو و رفاه اقتصادی و اجتماعی از سوی دیگر، ارتباط وجود دارد. همچنین مشخص شد که در برخی مشاغل، صاحبان ردههای صنفی مانند صاحبان بوتیک و رستوران گرایش بیشتری به استفاده از الگوهای متنوع چندزبانه دارند. در پایان، مقایسهای از نتایج این پژوهش با مطالعات ایرانی و خارجی ارائه شده است.
https://www.jccs.ir/article_15432_3466cdf7e073c2f8a53715eee4d38fc2.pdf
2016-06-01
109
125
10.22083/jccs.2016.15432
الگوی زبانی
نامگذاری
ردۀ شغلی
تبریز
علیرضا
قلی فامیان
famian@pnush.ac.ir
1
استادیار، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور.
LEAD_AUTHOR
ماندانا
کلاهدوز محمدی
manadana.mohamadi@gmail.com
2
دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
زندی، بهمن، سمایی، سیدمهدی و شهبازی، مسعود(1390). «بررسی زبانشناختیِ خودرونوشتههای تهران و اردبیل». فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره چهارم، شماره 4،صص 185-206.
2
صراحی، محمدامین و لطفیفروشانی، عباس(1390). «نقش ابزارهای زبانی در نامگذاری فروشگاهها و مراکز تجاری شهر اصفهان». فصلنامه زبان و زبانشناسی، دوره 7، شماره 14، صص 113-137.
3
کامران، افسانه(1386).«نشانهشناسی تبلیغات شهری در ایران (با تأکید بر بیلبوردهای سطح شهر تهران)». فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دوره 3، شماره 8، صص 79-113.
4
Backhaus, P. (2006). “Multilingualism in Tokyo: A look into the linguistic landscape”. In. D. Gurter (ed.) Linguistic landscape: A new approach to multilingualism. Multilingual Matters: 52-66.
5
Ben-Rafael, E. (2009) “A sociolinguistic approach to the study of linguistic landscapes”. In. Linguistic landscape: Expanding the scenery. (Eds. E. Shohamy and D. Gurter) Routledge.pp.40-54.
6
Cenoz, J., & Gorter, D. (2006). “Linguistic landscape and minority languages”. International Journal of Multilingualism, 3, 67–80.
7
Cenoz, J., & Gorter, D. (2009). “Language economy and linguistic landscape”. In. Linguistic landscape: Expanding the scenery. (Eds. E. Shohamy and D. Gurter) Routledge. Pp. 55-69.
8
Coulmas. F., Watanabe, M. (2002) “Japan’s nascent multilingualism”. In L. Wei, J.M. Dewaele and A. Housen (eds.) Opportunities and challenges of bilingualism. Berlin and New York: Mouton de Gruyter. Pp. 249-271.
9
Hojati, A. (2013). ”A study of errors in bilingual road, street and shop signs in Iran”. Mediterranean Journal of Social Sciences. Vol. 4(1):607-611.
10
Goebel Noguchi, M. and Fotos, S. (2001). Studies in Japanese Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters.
11
Huebner, T. (2006). “Bangkok’s linguistic landscapes: Environmental print, codemixing and language change”. International Journal of Multilingualism 3(1), 31-51.
12
Maher, J.C., and Yashiro, K. (1995). Multilingual Japan. Clevedon: Multilingual Matters.
13
Landry, R. and Bourhis, R.Y. (1997) “Linguistic landscape and ethnolinguistic vitality: An empirical study”. Journal of Language and Social Psychology 16, 23-49.
14
Sloboda, M. (2009) “State ideology and linguistic landscape: A comparative analysis of (post)communist Belarus”, Czech Republic and Slovokia. In. Linguistic landscape: Expanding the scenery. (eds. E. Shohamy and D. Gorter) Routledge. Pp. 173-188.
15
Spolsky, B. (2009) “Prolegomena to a sociolinguistic theory of public signage”. In. Linguistic landscape: Expanding the scenery. (eds. E. Shohamy and D. Gurter) Routledge. Pp. 25-39.
16
Stewart, P. & Fawcett, R. (2004). “Shop signs in some small towns in northern Portugal”. English Today, 20 (1), 56-58.
17
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر فناوریهای جدید بر اوقات فراغت و سرمایۀ اجتماعی جوانان
سؤال اصلی پژوهش پیشرو این است که آیا تغییرات صورت گرفته در سبکهای نوین فراغتی (مبتنی بر فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید) با سرمایۀ اجتماعی جوانان رابطهای دارد یا خیر؟ در این مطالعه روی انواع سبکهای فراغتی و به ویژه سبک فراغتی شاوچینگ سیه متمرکز شده و با توجه به فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید به سبک فراغتی مورد نظر رسیده و رابطۀ آنرا با سرمایۀ اجتماعی جوانان مطالعه کردیم. این تحقیق به روش پیمایش انجام شده است. پژوهش پیشرو در مورد 384 نفر از جوانان 15 تا 29 سالۀ ساکن در منطقۀ پنج شهر تهران انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که استفادۀ جوانان از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید در تکمیل و گذران اوقات فراغت، موجب میشود که سرمایۀ اجتماعی جوانان در دو بعد از ابعاد عینی (عضویت و مشارکت افراد در گروهها، سازمانها، معاشرت و ارتباطات افراد) و یک بعد ذهنی آن یعنی اعتماد تعمیمیافته (اعتماد مردم به یکدیگر در فضاهای مجازی و اعتماد به فضای مجازی) ارتقاء یابد. از سوی دیگر دادههانشاندادندکهاگر افراد از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید برای فعالیتی اجتماعی در گذران اوقات فراغتشان بهره گیرند؛ این امر موجب میشود تا میزان سرمایۀ اجتماعی آنها دربارة زمانی که از این ابزارها به منظور فعالیتهای غیراجتماعی مانند فعالیتهای تفریحی یا یادگیری استفاده میکنند، افزایش یابد.
https://www.jccs.ir/article_15433_8942eefabb92539390742b19335b080f.pdf
2016-06-01
127
147
10.22083/jccs.2016.15433
فناوری اطلاعات و ارتباطات
اوقات فراغت
فراغت مجازی
سرمایۀ اجتماعی
جوانان
امیر
رستگارخالد
amir_rastegarkhaled@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شاهد.
LEAD_AUTHOR
نرگس
مصلحی جنابیان
nargesmoslehi.j@gmail.com
2
دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
آمنه
صلاحی
sa29744@gmail.com
3
کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه شاهد.
AUTHOR
نسرین
تاج
n_taj@itrc.ac.ir
4
کارشناسیارشد مرکز تحقیقات مخابرات ایران
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
احمدی، پروین و خادمی، عزّت و فتاحی بیات، صدیقه(1388). بررسی آثار فناوری ارتباطی جدید (اینترنت، بازیهای رایانهای و ماهواره) بر تربیت اجتماعی با تاکید بر سازگاری دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای تهران، اندیشههای نوین تربیتی، دورۀ 5، شمارۀ 3، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا.
2
امیرتاش علی محمد(1383). «فوق برنامه و اوقات فراغت با تأکید بر فعالیتهای ورزشی»، المپیک، سال دوازدهم، شمارۀ 2.
3
برتون، ف(1382). آئین اینترنت؛ تهدیدی برای پیوند اجتماعی، ترجمۀ ع. سرحدی و ن. جمشیدی، تهران، امیرکبیر.
4
پاسکوال، پاتریساجی(1384). دولت الکترونیکی، ترجمۀ مسعود شفیعی، تهران، پیامرسان.
5
پاکسرشت، سلیمان و نورینیا، حسین(1386). «بررسی پیامدهای کاربرد غیرفراغتی اینترنت بر رفتارهای فراغتی جوانان تهرانی»، فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شمارۀ 10.
6
پورشهریاری، مهسیما(1386). «مقایسۀ افسردگی، انزوای اجتماعی و ارتباط خانوادگی دانشآموزان دختر کاربر و غیرکاربر اینترنتی دبیرستانهای تهران»، مجلۀ مطالعات روانشناختی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناختی دانشگاه الزهرا، دورۀ سوم، شمارۀ 2.
7
تورکیلدسن، جورج(1382). اوقات فراغت، ترجمۀ عباس اردکانیان، انتشارات نوربخش.
8
دوران، بهزاد(1381). تأثیر فضای سایبرنتیک بر هویت اجتماعی، رسالۀ دکتری جامعهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
9
دومازدیه، ژوفر(1352). «مقدمهای بر جامعهشناسی فراغت، علی اسدی»، فصلنامۀ فرهنگ و زندگی، شماره 12.
10
ذکائی، محمدسعید(1383). «جوانان و فراغت مجازی»، فصلنامۀ مطالعات جوانان، شمارۀ 6.
11
زاهدی اصل، محمدجواد(1388). «رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با رفاه اجتماعی»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، دوره 8، شماره 32.
12
عبداللهی، محمد و موسوی، میرطاهر(1386). «سرمایۀ اجتماعی در ایران، وضعیت موجود؛ دورنمای آینده و امکانشناسی گذار»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، شمارۀ 25.
13
جعفرینیا، غلامرضا(1389). «رابطۀ استفاده از رسانههای جمعی با سرمایۀ اجتماعی سرپرستان خانوار در شهر خورموج»، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 38.
14
حسینزاده، علیحسین، مومبینی، محمدعلی و فروتنکیا، شهروز(1391). «بررسی سرمایۀ اجتماعی کاربران اینترنتی در فضای سایبر و غیرسایبر (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز)»، فصلنامۀ برنامهریزی رفاه و توسعۀ اجتماعی، شمارۀ 13.
15
حقیقتیان، منصور(1385). «سرمایۀ اجتماعی، تعاریف و ابهامات»، فصلنامۀ دانشگاه آزاد اسلامی؛ واحد شوشتر، سال اول، پیش شمارۀ اول.
16
عدلیپور، صمد، قاسمی، وحید، قصابی، رضوان و طاهری، نقی(1393). «تأثیر استفاده از شبکۀ اجتماعی فیسبوک بر اعتماد و مشارکت سیاسی جوانان»، فصلنامۀ مطالعات فرهنگ و ارتباطات، دورۀ 15، شمارۀ 60.
17
فقهی فرهمند، ناصر؛ زنجانی، سعید(1390). «بررسی رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و سلامت اجتماعی با امنیت خانواده»، فصلنامه مطالعات جامعهشناسی، شمارۀ 10.
18
فوکویاما، فرانسیس(1379). پایان نظم، سرمایۀ اجتماعی و حفظ آن، ترجمۀ غلامعباس توسلی، تهران: جامعۀ ایران.
19
فیضی، ایرج(1386). سبک فراغتی و استفاده از اینترنت، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
20
کوثری، مسعود(1383). «سواد رسانهای و زندگی در عرصۀ عمومی»، نامۀ پژوهش فرهنگی، سال هشتم، شمارۀ 9.
21
گیدنز، آنتونی(1380). جامعهشناسی، حسن چاوشیان، تهران، نشر نی.
22
محسنی، منوچهر(1385). «بررسی اثرات اینترنت بر انزوای اجتماعی کاربران اینترنت»، مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ هفتم، شمارۀ 4.
23
مهدیزاده، جواد(1383). «در جستوجوی کیمیای فراغت»، نشریۀ هنر و معماری.
24
اخترمحقّقی، مهدی(1385). سرمایۀ اجتماعی، تهران: اخترمحقّقی.
25
مصطفوی، سیدمحمدحسن(1387). «عوامل تأثیرگذار بر سطح سرمایۀ اجتماعی و راهکارهای ارتقای آن»، فصلنامۀ مهندسی فرهنگی، شمارههای 23 و 24.
26
Atherly, K. (2010). "Localism and social capital in rural western Australia" geographical research. 44 (4), 348-360.
27
Castells, M. (2009). Communication power, Oxford University Press.
28
Gripenberg, P. (2005). ICT and the shaping of society: exploring human ICT relationships in everyday life, edita prima Ltd.
29
Legh-jones, H & Moore, S. (2012). "Network social capital, social participation and physical inactivity in an urban adult".
30
Lindstrom, M. (2011). "Social capital, desire to increase physical activity and leisure time physical activity", public health journal 125 (7), 442-447.
31
Mignone, J & Henley, H. (2009). "Impact of information and communication technology on social capital in aboriginal communities in canada", journal of information technology and organization, Vol 4.
32
Nahapit, J. & Ghoshal, S. (1998)."Social capital, Intellectal capital and organizational Advantage". Academy of Management Review, 23(2), pp. 242-261.
33
Rheingold, H. (1993). The virtual community in trend divid, reading digital culture oxford: Blackwell.
34
Turkle, Sh. (1995). Life on screen; Identity in the age of the internet, Newyork: Simon and Schuster.
35
Walther, J. (1992). "Interpersonal effects in computer-mediated interaction”, western journal of communication, No 57.
36
Webb, J. (2009). Understanding representation, London, Sage publication Ltd.
37
Wellman, B & ets. (2001). "Network capital in a multi-level world: getting support from personal community" No 32, pp 1-32.
38
Williams, K & Joan, D. (2008). "Social network and social capital: rethinking theory in community informatics", the journal community informatics, Vol 4, No 3.
39
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل انسانشناختی طریقت قادریه طالبانی در منطقه اورامانات لهون
اعتقادات صوفیان و دراویش در طول تاریخ اسلام، یکی از بحث برانگیزترین مسائل بوده است و سبب کشاکشها و معرکههای بسیاری در طول تاریخ در میان موافقان و مخالفان بوده است. در سوی مخالفان، همیشه برخی از فقها و فلاسفه ایستاده بودند و هر کدام از منظر خود به این گروه ایراد وارد آوردهاند. ایرادات فقها از منظر فقهی و ایرادات فلاسفه از منظر معرفتشناختی بوده است.
در این مقاله با بررسی طریقت قادریه طالبانی که یکی از فرقههای مشهور در صوفیان است، با رویکردی انسانشناختی به واکاوی مؤلفههای اعتقادی آنان و ارتباط این نظام اعتقادی با نظام کنشی پرداخته شده است. مسئله اصلی این مقاله این است که طریقت قادریه چیست و چه نظام اعتقادی ـ ارزشی داشته و این نظام چگونه خود را در شکل مناسکی در حوزه فردی و اجتماعی به منصه ظهور رسانیده و بازتولید میکند. میدان مطالعه شده در این تحقیق، روستاهای وراء و نجار در اورامانات لهون، در نزدیکی پاوه هستند. روش تحقیق در اینجا مشاهده مشارکتی، مصاحبه و مطالعات اسنادی بوده است.
https://www.jccs.ir/article_15434_0160268c23488931c69bdcdb044008a0.pdf
2016-06-01
149
170
10.22083/jccs.2016.15434
طریقت قادریه
فرهنگ کرد
ذکر
سماع
خانقاه
دراویش
احمد
نادری
anaderi@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
ابنخلدون، عبدالرحمن بن محمد(1382). مقدمه ابنخلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی، چاپ دهم، تهران: علمی فرهنگی.
2
امینی، امیر(1377). تحقیقی پیرامون زبان کردی، تهران: هدف.
3
تامسون، کنت و دیگران(1381). دین و ساختار اجتماعی، ترجمة علی بهرامپور و حسن محدثی، تهران: کویر.
4
تدین، عطاءالله، بیتا، جلوههای تصوف و عرفان در ایران و جهان، انتشارات تهران.
5
چهاردهی، نورالدین(1360). سلسلههای صوفیه ایران، تهران: بتونگ.
6
دورکیم، امیل(1383). صور بنیادین حیات دینی، باقر پرهام، تهران: مرکز.
7
زرینکوب، عبدالحسین(1362). ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر، چاپ 5.
8
ستاری، جلال(1375). عشق صوفیانه، تهران: مرکز، چاپ دوم.
9
سجادی، سیدضیاءالدین(1372). مقدمهای بر عرفان و تصوف، تهران: سمت.
10
سهروردی، عمربن محمد(1364). عوارفالمعارف، ج۱، ترجمه ابومنصور عبدالمؤمن اصفهانی، تهران: قاسم انصاری.
11
کربن، هانری(1387). انسان نورانی در تصوف ایرانی، فرامرز جواهری نیا، شیراز: آموزگار خرد، چاپ دوم.
12
غنی، قاسم(1356)، بحثی در تصوف، تهران: زوار، چاپ دوم.
13
فروزانفر، بدیعالزمان(1351). مجموعه مقالات و اشعار، به کوشش عنایتالله مجیدی، تهران: دهخدا.
14
فروهر، نصرتالله(1387) کارنامه تصوف، تهران: افکار.
15
قشیری، عبدالکریم بنهوازن(1361). رساله قشیریه، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، تهران: علمی فرهنگی.
16
شمس، ابراهیم، جغرافیای هورامان، در: دایرهالمعارف هورامان، دسترسی آنلاین: http://sarkav.blogfa.com/ تاریخ دسترسی: مرداد 1394.
17
مرکز آمار ایران، سرشماری نفوس و مسکن سال 1385، دسترسی آنلاین:
18
http://liveweb.archive.org/web/20150915144316/http://www.amar.org.ir/Default.aspx?tabid=553 تاریخ دسترسی: مرداد 1394.
19
Arrbery, A. J, 2008, Sufism, An Account of the Mystics of Islam, London: Routledge
20
Avery, Kenneth. S, 2004, A Psychology of Early Sufi Samâ`: Listening and Altered States, London: Routledge
21
During, Jean, 1999, “what is Sufi Music?” in: The Heritage of Sufism (Volume 2): The legacy of medieval Persian Sufism (1150-1500), edited by Leonard Lewisohn, Oxford: Oneworld
22
Eliade, Mircea, 1978, A History of Religious Ideas: From the Stone Age to the Eleusinian Mysteries, trans. by Willard R. Trask, Chicago: University of Chicago Press
23
Knysh, Alexander, 2010, Islamic mysticism : a short history, Boston: Brill
24
Otto Rudolf, 2004, Das Heilige: Über das Irrationale in der Idee des Göttlichen und sein Verhältnis zum Rationalen, 2 Auflage, München: C.H.Beck
25
Schimmel, Annemarie, 2005, The Role of Music in Islamic Mysticism, in: SUFISM, MUSIC AND SOCIETY IN TURKEY AND THE MIDDLE EAST, edited by: Anders Hammarlund, Tord Olsson, Elisabeth Özdalga, London: Taylor & Francis e-Library
26
Titus, Burckhardt, 2008, Introduction to Sufi doctrine, Indiana: World Wisdom
27
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر رفتار اطلاعیابی بر عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان
هدف این مقاله بررسی تأثیر رفتار اطلاعیابی بر عملکرد پژوهشی اعضاء هیئت علمی دانشگاه گیلان است. بدینمنظور با استفاده از روش تحقیق پیمایشی، تعداد 177 نمونه انتخاب و دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته دارای اعتبار و روایی مناسب، گردآوری و با استفاده از روش رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که بیش از دو سوم از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان، در دورههای آموزشی مرتبط با رفتار اطلاعیابی شرکت نکردهاند. مهارت اطلاعیابی بیش از 50درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان در سطح کم، 38درصد در سطح متوسط و 12درصد در سطح زیاد است. عملکرد پژوهشی 8/28درصد از اعضای هیئت علمی این دانشگاه در سطح ضعیف، 5/65درصد در حد متوسط و 6/5درصد در سطح خوب است. تحلیل رگرسیون چند متغیره حکایت از تأثیر معنیدار آموزش، مهارت اطلاعیابی و میزان استفاده از امکانات اطلاعیابی (با ضریب تعیین 62/0) بر عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه گیلان دارد.
https://www.jccs.ir/article_15435_79d324400aa3a119ef409bb56f812fcb.pdf
2016-06-01
171
189
10.22083/jccs.2016.15435
رفتار اطلاعیابی
عملکرد پژوهشی
اعضای هیئت علمی
دانشگاه گیلان
رضا
معصومیراد
masoumirad@guilan.ac.ir
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان
AUTHOR
منابع و مآخذ
1
ادهمی، اعظم(1383). «اطلاعیابی و رفتار اطلاعیابی چیست؟» فصلنامه اطلاعرسانی . شماره 19 (3 و 4). ص. 31- 36.
2
جهانگیر، غلامحسین(١٣٧٩). مطالعه رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی دانشگاههای بیرجند، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
3
داورپناه، محمدرضا(1382). جستوجوی اطلاعات علمی و پژوهشی در منابع چاپی و الکترونیکی. تهران: چاپار، دبیزش.
4
داورپناه، محمدرضا(1386). ارتباط علمی: نیاز اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی، تهران: دبیزش.
5
دیلمقانی، میترا(1375). رفتارهای اطلاعیابی اعضای هیئت علمی رشته مهندسی مکانیک در کسب اطلاعات تخصصی در پنج شهر تهران، پایاننامه کارشناسیارشد.
6
رازقی، نادر(1375). بررسی جامعهشناختی عوامل مؤثر بر فعالیت پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاههای تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، به راهنمایی دکتر منوچهر محسنی، دانشگاه تربیت مدرس.
7
روس، کارل گوستاو(1376). «روش خلاق در تعریف نیازهای اطلاعاتی». ترجمه نسرین آخوندی اصل. فصلنامه علوم اطلاعرسانی. 13 (2). ص 49- 57.
8
سلاجقه، مژده(1384). بررسی رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی دانشکدههای علوم پزشکی کشور (پایاننامه دکتری ). دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
9
طلاچی، هما(1375). «نیازهای اطلاعاتی متخصصان حوزه علوم پزشکی در ایران و جهان». فصلنامه کتاب، 7(4)، ص43- 58.
10
عزیزی، نعمت اله(1392). «بررسی راههای بهبود عملکرد پژوهشی اعضای هیئت علمی علوم انسانی»، فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره 21، بهار .
11
کرمی، نورالله، واحدی فیروزآبادی، محمدکاظم و جعفری، جمشید(1387). «بررسی رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد». ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی. شماره 12 (مهر 1387). 15-22.
12
کوشا، کیوان(1381). ابزارهای کاوش در اینترنت، اصول، مهارتها و امکانات جستوجو در وب، تهران: کتابدار.
13
مختارپور، رضا(1386). «بررسی و مقایسه رفتار اطلاعیابی دانشجویان کارشناسیارشد و دکتری در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز». نما، مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. 7 (2).
14
مختارپور، رضا(1387) «بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاعیابی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهرستان رشت». ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی. شماره 6 (فروردین). 71-76
15
مقدسزاده، حسن(1387). «بررسی میزان سواد اطلاعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد». ماهنامه اطلاعیابی و اطلاع رسانی. شماره 8 (خرداد 1387). 57-65
16
مکیزاده، فاطمه(١٣٧٨). «بررسی نیازهای اطلاعاتی استادان دانشگاه شیراز». فصلنامه کتاب، دوره دهم، ٢(١٣٧٨):٦٨-٥٦.
17
نورمحمدی، حمزه علی(1376). مطالعه رفتارهای اطلاعیابی متخصصان مرکز پژوهشی جهاد سازندگی، پایاننامه کارشناسی ارشد.
18
نوروزی چالکی، عبدالرضا(١٣٨٠). بررسی بهرهگیری پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس از وب جهان گستر. کتابداری، دفتر سی و هفتم (١٣٨٠):٣٤-١٣.
19
نوروزی چاکلی، عبدالرضا(1385). «عوامل اصلی و مؤثر در رفتار جستجوگران اطلاعات». فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی. 9 (1). ص 144- 175.
20
نوروزی، یعقوب، مهدی تلخابی، مهدی علیپور حافظی(1389)، «بررسی رفتار اطلاعیابی اعضای هیئت علمی دانشگاه اراک در استفاده از اینترنت»، فصلنامه دانش شناسی، سال سوم، شماره (10)، پاییز.
21
نویدی، فاطمه(1386). «اطلاعیابی و بررسی رفتار اطلاعیابی در محیطهای جدید جستوجو». نما (مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران. 7 (1).
22
Bates, M.J. (1986), "Design of Browsing and Berry Picking Techniques for online search interface" . online Review. 13, 407-424. Journal of the American Society for information science, 53(13), 1170-1183.
23
Bourdieu, Pierre, (1977), Outline of a Theory of Practice, Cambridge University Press.
24
Marchionini, Gary (1995). information seeking in electronic environments. NewYork: Cambridge University Press.
25
Wilson, T.D. 2000. "Human information behavior". Informing Science 3(2): 49-55.
26