per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2017-03-16
17
36
7
27
10.22083/jccs.2017.46333
46333
Research Paper
واکنش نظام مالکیت فکری امریکا در برابر احتکار اختراعات: مطالعه موردی پرونده ایبی
Patent TrollThe response of intellectual property system of America to Patent Trolls: case study of eBay
علیرضا مشهدیزاده
alireza.mashhadizade@gmail.com
1
سارا حاجیزاده
sara.hj66@yahoo.com
2
استادیار گروه حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
دانشجوی دکترای تخصصی حقوق خصوصی، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
ببابا توجه به ماهیت اختراعات که به راحتی مورد استفاده غیرمجاز قرار میگیرند باید به دنبال شناسایی سوءاستفادههایی که ممکن است از این حقوق صورت گیرد و مقابله با آنها بود. یکی از موارد سوءاستفاده از حق اختراع که در کشور امریکا مورد توجه قرارگرفته، وجود مؤسسههایی به نام پتنتترول[1] است. این اشخاص[2] مؤسسههای غیرتولیدی هستند که با خریداری اختراعات جزئی، فعالیتی در زمینه تجاریسازی آنها نمیکنند و هدف آنها تنها اعطای مجوز بهرهبرداری در خصوص این اموال فکری پس از نقض آنها توسط تولیدکنندگان دیگر و در نتیجه محروم ساختن جامعه از نتایج ابتکارات مخترعان میباشد. مطالعه در این خصوص نشان داد که پیامدهای پنتت ترول بر بنگاههای اقتصادی، رفاه عمومی و مسائلی از این قبیل باعث واکنش قانونگذاری، قضایی و اندیشههای حقوقی در کشور امریکا شده و برای کاهش فعالیت پتنتترول اقدامهایی همچون وضع قوانین جدید و تغییر روشهای جبران خسارت در دعاوی نقض اختراع صورت گرفته است. چراکه اکثر حقوقدانان وجود این مؤسسهها را مخرب ابتکار میدانند. با توجه به نو ظهور بودن این پدیده در عرصه مالکیت فکری، این نوشتار درصدد بررسی واکنش سیستم حقوقی در برابر وجود پتنتترول بهعنوان مسألهای بحثانگیز در حوزه اختراعات است.[1]. واژهPatent Troll واژهای با بار منفیست که از دو فصل Patent به معنی اختراع و Trollبه معنی غول تشکیل شده است. اشخاصی که با این عنوان نامیده میشوند مالک اختراعات متعددی هستند که منبع کسب درآمد آنها است و از این جهت که به دنبال تجاریسازی و استفاده عملی از اختراعات خود نمیباشند شاید بتوان مسامحتاً آنانرا محتکران اختراع دانست. با توجه به نبودن واژه مناسب فارسی معادل که نشان دهنده ماهیت واقعی آنها باشد در متن حاضر این واژه به کار میرود.[2]. پتنتترولها ممکن است در قالب شخصیت حقوقی یا حقیقی فعالیت نمایند ولی در اکثر موارد به صورت یک مؤسسه با شخصیت حقوقی فعالیت کرده و به همین دلیل در این مقاله با عنوان مؤسسه از آنها یاد میشود.
According to the nature of inventions, they are easily exposed to various illegal usages which should be recognized and tackled. One of the illegal usages that is considered in the United States is Patent Trolls. These institutions are unproductive and they purchase minor inventions without trying to commercialize them and they want to gain profit from the producers who unknowingly make use of innovations belonging to patent trolls and as a result they deprive the society of the innovations’ outcomes. Patent Trolls consequences on businesses, public welfare and issues like this generates legislative, judicial and doctrinal repercussions and responses throughout the Unites States. As a result, in order to diminish the activity of the patent trolls, some new laws are passed and the methods of compensation have been altered since most lawyers consider the existence of these institutions to be destructive for innovation. With regards to new founding of patent troll in intellectual property arena, this paper examine the response of law system to the trolls as a controversial issue of patents area.
https://www.jccs.ir/article_46333_019afceac7dfd41fefae6ebe794536ce.pdf
حق اختراع
محتکران اختراع
قرارداد لیسانس
نظام مالکیت فکری
patent – patent troll – license contract- intellectual property system
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2017-03-16
17
36
29
51
10.22083/jccs.2017.46334
46334
Research Paper
عوامل رافع مسئولیت مدنی رسانههای جمعی در نظام حقوقی ایران
Removal reasons of civil liability of mass media in the legal system of Iran
امین امیرحسینی
amin181170@chmail.ir
1
محمدرضا برزویی
amin181170@gmail.com
2
دانشجوی دکترای حقوق خصوصی دانشگاه شهید بهشتی(ره)
استادیار دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)
علل رافع مسئولیت، شرایطی است که در آن شرایط، واردکننده زیان، مسئول جبران خسارت نیست. این شرایط در مسئولیت مدنی به دفاع مشروع، حکم قانون یا مقام صالح، غرور، اجبار یا اکراه و اضطرار تقسیمبندی شده است. قوه قاهره از حوادثی است که رابطه سببیت را کلاً از بین میبرد و بنابراین، در بحث علل موجهه یا شرایط معافکننده جای نمیگیرد، زیرا در علل موجهه، رابطه سببیت بین فعل زیانبار و عامل زیان احراز میشود. حال سؤال اساسی آن است که در صورتی که رسانههای جمعی مبادرت به ورود خسارت به افراد نمایند و ورود ضرر را به ادلهای نظیر اجبار، اضطرار ناشی از قاعده اقدام و ... مستند نمایند، آیا میتوان از ایشان مطالبه خسارت نمود؟ بنابراین، به دلایل پیشگفته، مسئولیتی برای عامل زیان متصور نیست؛ البته باید پذیرفت که شرایط معافکننده در حوزه مسئولیت مدنی رسانه اندکی متفاوت از آن چیزی است که اصولاً در مسئولیت مدنی مطرح میشود. مقاله پیشرو با روش «تحلیلی ـ توصیفی» در پی پاسخ به این سؤال است که؛ «در نظام حقوقی ایران، چه عواملی میتواند رافع مسئولیت مدنی (مسئولیت اجتماعی) رسانههای جمعی به حساب آیند؟» که در پاسخ به آن، به علل رافع مسئولیت مدنی رسانهها در قالب هفت عنوان «تکلیف یا اختیار قانونی رسانه»، «دستور مقام قضایی یا مقام مافوق اداری»، «بیان انتقادات و نظرات سازنده»، «اجبار و اکراه»، «اضطرار در شرایط خاص»، «اقدام فرد علیه خود» و «غرور» اشاره و به تشریح هریک از آنها پرداخته شده است.
Removal reasons of liability is circumstance in which the conditions, the person who makes loss is not responsible for compensation. These conditions in civil liability is divided to legitimate defense, rule of law or competent authority, pride, coercion, reluctance and exigency. Forcible strength is from the events which totally destroys causality relationship, and therefore does not fit in the discussion of justificatory reasons or exempted conditions, because the causes of Justification, causal relationship between the harmful act and harmful factor is verified. Now the important question is this if mass media harm individuals and attribute the harm to the causes like coercion, exigency based on act and etc. is it possible to ask them for compensation? Therefore due to the above reasons, there is no responsibility for person who makes loss, but it must be admitted that the situation in the area of civil liability of the media is slightly different from what is basically mentioned in civil liability. In this article using the analytical- descriptive method trying answer these question that in Iran‘s legal system what factors can be considered to be the factors which can remove civil liability of mass media? And as an answer to this question the removal causes of civil liability of media is mentioned and described within 7 title including task or legal authority of media, judicial or administrative orders of a superior officer, expressing criticism and constructive comments, coercion and reluctance, urgency Under certain conditions, the act of person against himself, and pride.
https://www.jccs.ir/article_46334_7eddb5877e39e21da2e0116c03e4a53f.pdf
مسئولیت مدنی
مسئولیت اجتماعی
علل رافع
رسانههای جمعی
جبران خسارت
Civil Liability
social responsibility
removal reasons
mass media compensation
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2017-02-19
17
36
53
84
10.22083/jccs.2017.68675.2020
46338
Research Paper
تحلیل گفتمان شبکه کودک «جمجونیور» در نظم گفتمانی هویت مطلوب زنانه
Discourse Analysis of Kids Channel “Gem Junior” in Discursive Order of Desirable Feminine Identity
مسعود کوثری
mkousari@ut.ac.ir
1
امیرعلی تفرشی
amiralitafreshi@gmail.com
2
دانشیار ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
اقبال روزافزون مخاطبان ایرانی به شبکههای ماهوارهای، لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را - بالأخص مطالعه شبکههای کودک که کمتر مورد تحقیق قرار گرفتهاند- دوچندان کرده است. بر این مبنا شبکه جمجونیور، بهعنوان مطرحترین شبکه ماهوارهایِ پخش برنامههای کودک به زبان فارسی، برای مطالعه در نظم گفتمانی محل مناقشهی «هویت مطلوب زنانه» انتخاب شد. با استفاده از قابلیتهای تحلیلیِ نظریه گفتمان لاکلا و موف[1]، سه برنامه شبکه جمجونیور با عناوین «باربی؛ زندگی در خانه رؤیایی»، «رقصندگان آسمان» و «اسکوبی دو؛ راز گنجینه» مورد مطالعه قرار گرفتند. در انیمیشن باربی، «زیبایی و جذابیت» بهعنوان دال مرکزی برنامه شناسایی شد و در دو انیمیشن دیگر، دال گفتمانیِ «اجتماعی بودن» بهعنوان دال مرکزی شناسایی شد. در برآیند کلی مطالعه گفتمان این شبکه، مشخص گردید که دال مرکزی مجموع برنامههای مطالعه شده در نظم گفتمانی هویت زنانه «اجتماعی بودن» است. این در حالی است که دالهای پیرامونیِ دیگری نیز چون «فردگرایی»، «روابط میان جنسیتی»- روابط آزاد، غیررسمی و بر اساس دوستی- ، «اخلاقمداری»، «زیبایی و جذابیت»- به تعریف پوشش آزاد، اندام نما و نیمه برهنه- و ... منظومه گفتمانی این شبکه را در نظم گفتمانی هویت زنانه تشکیل میدهند. این گفتمان دیگریهایی را نیز برای خود متصور است که اغلب در قالب هویتهایی بیاخلاق، شرور و شیطانی، ضد انسانیت و... تصویر میشوند، که بهحسب مذمومیت مطلق اینگونه دالها، نشانههای کمتر بدیهیِ دیگری مانند عدم اجتماعی بودن، احساساتی نبودن و ... ، با آنها پیوند میخورد. این پیوندهای گفتمانی درواقع محلهای نزاع اصلیِ گفتمان شبکه جمجونیور را تشکیل میدهند.[1]. Ernesto Laclau and Chantal Mouffeاقبالروز افزون مخاطبانایرانی به شبکههای ماهوارهای،لزوم مطالعه محتوای این شبکهها را دو چندانکردهاست. در این میان اندکمطالعاتی به بررسی شبکههایماهوارهایکودک و محتوای ارائهشده توسط آنها پرداختهاند. بر این مبنا شبکهجمجونیور، بعنوان مطرحترین شبکهماهوارهایِ پخشبرنامههایکودک به زبانفارسی، برایمطالعه در نظمگفتمانی محل مناقشهی«هویتمطلوبزنانه» انتخاب شد.با توجه به دید کلاننگر و قابلیتهای تحلیلیِ نظریهگفتمان لاکلا و موف،این رویکرد بعنوان نظریه و روش انتخابیِ پژوهشحاضر انتخابشد. سهبرنامه«باربی؛زندگی در خانهرویایی»،«رقصندگان آسمان»و «اسکوبی دو؛راز گنجینه» بعنوان نمونهمورد مطالعه در شبکهجمجونیور انتخاب شدند.طبق پژوهش صورتگرفته،در انیمیشن باربی،«زیبایی و جذابیت»بعنوان دالمرکزی برنامه شناسایی شد، و در دو انیمیشن دیگر، دالگفتمانیِ یکسانی با عنوان«اجتماعی بودن»به عنوان دالمرکزی مورد توجه قرار گرفت. در برآیند کلی مطالعهگفتمان این شبکه،مشخصگردید که دالمرکزی مجموع برنامههای مطالعهشده در نظمگفتمانیِ هویتزنانه«اجتماعی بودن»میباشد. این درحالیست که دالهای پیرامونیِ دیگری نیز چون «فردگرایی»،«روابطمیانجنسیتی»-روابط آزاد، غیر رسمی و براساسدوستی-، «اخلاقمداری»،«زیباییوجذابیت»-به تعریف پوششآزاد، اندامنما و نیمهبرهنه- و... منظومهگفتمانی اینشبکه را در نظمگفتمانیهویتزنانه تشکیلمیدهند. در مقابل،این گفتمان دیگریهایی را نیز برایخود متصور است کهاغلب در قالبهویتهایی بیاخلاق، شرور و شیطانی، ضد انسانیت و... تصویر میشوند، که بهحسب مذمومیتمطلق اینگونه دالها، نشانههای کمتر بدیهیِ دیگری مانند عدم اجتماعی بودن، احساساتینبودن و در یککلام آنچه خلافِ دالهای مطلوب گفتمان شبکه است،با آنها پیوند میخورد که در واقع محلهاینزاعاصلیِ گفتمان شبکهجمجونیور را تشکیلمیدهند.
The growing popularity of satellite channels among Iranian audiences has doubled the necessity of studying the content of these channels. In this regard, few studies have examined satellite channels for kids and the content they offer. The growing popularity of satellite channels among Iranian audiences has increased the necessity of studying the content of these channels- In particular, the children channels which has been barely researched. Regarding this matter, Gem Junior Channel as the most famous satellite channel for broadcasting child’s programs in Persian Language was selected for studying discursive order of desirable feminine identity- as it is the area of dispute among many discourses for setting their meanings in that discursive order. By using analytical capabilities of Laclau and Mouffe's discourse theory three Gem Junior programs (Barbie: Life in the Dream house, Sky Dancers and Scooby-Doo! Mystery Incorporated) were studied. In the Barbie animation "Beauty and attractiveness" was recognized as central signifier and discursive signifier of "sociability" was recognized as central signifier in two other programs. As a general conclusion of studying the discourse of this channel, "sociability" turned out to be the central signifier of the discursive order of feminine identity in the studied programs. This is while other peripheral signifiers such as “individualism”, “inter-sexual relations” (free, non-official and friendship-based relationships), Ethical, beauty and attraction (by this definition: free, half nude and body-revealing dresses) and … constitute the discursive system of the network within discursive order of feminine identity. this discourse imagine some others for itself were mostly represented in the form of , unethical, wicked and evil, and inhumane identities and due to absolute Reprehensible of these signifiers, other less evident signifiers such as unsociability, unemotional and etc joined with them. In fact. These discursive bonds are making main Conflict areas in discourse of Gem junior channel.
https://www.jccs.ir/article_46338_861ef92086bacf1d53cb8cf4fffd86a2.pdf
شبکه جمجونیور
هویت زنانه
تحلیل گفتمان
لاکلا و موف
اجتماعی بودن
Gem Junior Channel
feminine identity
Discourse Analysis
Laclau and Mouffe
Sociability
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2017-03-16
17
36
85
105
10.22083/jccs.2017.46341
46341
Research Paper
تحول بازنمایی دیگری در انیمیشنهای برنده جایزه اسکار
The Evolution of Representation the “Other” in the Oscar Winning Animations
اعظم راودراد
ravadrad@ut.ac.ir
1
مانیا عالهپور
maseeh2005@gmail.com
2
استاد گروه علوم ارتباطات، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشگاه تهران
این مقاله با استفاده از روش نشانهشناسی سه سطحی بارت به تحلیل ده انیمیشنی که در ده سال (2014-2005) موفق به کسب جایزة اسکار شدهاند، از نظر چگونگی بازنمایی«دیگری» و دلالتهای ایدئولوژیکی که در مورد آن وجود دارد، میپردازد. در این پژوهش مطالعه شیوه بازنمایی نژاد و جنسیتِ «دیگری» دو مؤلفه اصلی است. نتیجه پژوهش نشان میدهد نگاه نژادی شده در مقایسه با «دیگری» در انیمیشنهای مورد تحلیل تغییر کرده است و همچنین تحولی صریح در نگاه به زن در این انیمیشنها اتفاق افتاده است. بهعنوان یک نتیجهگیری کلی میتوان گفت که بازنمایی دیگری در انیمیشنهایی که در سالهای اخیر برنده جایزه اسکار بودهاند، به این صورت است که نژاد و جنسیت افراد نیست که «دیگری» بودن آنها را تعیین میکند بلکه افکار، عقاید و رفتار ایشان است که مشخص میکند چه کسی دیگری است. بازنمایی دیگری در این انیمیشنها بهعنوان فردی که مخالف تغییر است، تفاوتها را برنمیتابد، پایبند سنت است و به محیطزیست آسیب میزند از جمله نتایج این پژوهش است.
In this article the manner of representing the “Other” in 10 animations which succeeded in winning Oscar award during 2005 to 2014 is studied using Barth’s three levels semiotic method. The ideological significations of these animations are also studied. In this research, the way of representing race and gender of "other" are two main components. The result of the research indicate that the racist approach towards the other has changed in animations which are under study. Moreover, there has been a clear change in representing women in these animations. It can be said as a general conclusion that another representation in recent Oscar winning animations is the fact that there is not people’s race and gender which determines their otherness. Instead it is their thoughts, beliefs and actions which determine who is the “Other”. A representation of the other as the one who is against change, does not tolerate differences, is dedicated to traditions and hurts the environment is among the results of this study.
https://www.jccs.ir/article_46341_ed88acd0b465c40d9ad008d6314885a4.pdf
انیمیشن
بازنمایی
دیگری
رسانه
اسکار
animation
Representation
The Other – Media-Oscar
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2017-02-19
17
36
107
144
10.22083/jccs.2017.44388.1783
46344
Research Paper
هویت جنسی جوانان در رمانهای عامهپسند اینترنتی؛ مطالعه رمانهای برگزیده سایت «نودهشتیا»
Youth's Sexual Identity in Internet Popular Novels, a Study on Selected Novels of "98ia.ir"
محمدرضا پویافر
mrpouyafar@gmail.com
1
مریم محمدی اکمل
m_mohammadi35@yahoo.com
2
استادیار جامعهشناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین
دانشآموخته کارشناسی دانشگاه آیتالله بروجردی
رمانهای عامه پسند اینترنتی یکی از نمودهای تولید محتوا در فضای مجازی است که الگوی در حال تحول استفاده از اینترنت در ایران را از مصرف یکسویة محتوای سایتها و رسانههای اجتماعی به سوی تولید محتواهای گوناگون، نشان میدهد. آنچه در این پژوهش انجام شده، بررسی رمانهای عامهپسند پربازدیدترین سایتها در میان سایتهای منتشرکننده رمانهای عامهپسند اینترنتی، یعنی سایت نودهشتیا[1] است. پرسش اصلی پژوهش چگونگی بازنمایی هویت جنسی جوانان در رمانهای تولیدشده توسط کاربران در این پایگاه اینترنتی است. 24رمان از میان محبوبترین رمانهای این سایت، با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و مورد تحلیل محتوای کیفی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که آنچه نویسندگان جوان این رمانها منتشر کردهاند، کمابیش بازنمایی کنندة تقید اندک جوانان به حدود و چارچوبهای جامعه سنتی در ابراز هویت جنسی در ظاهر و پوشش، ارزشها و نگرشهای جنسی و رفتارهای بین جنسی است. این تقید اندک، با کمی اختلاف بین طبقات پایین و بالای جامعه، کمابیش قابل تشخیص است. جوانان نسل جدید در رمانهای مورد بررسی، جوانانی با نگرشها، الگوی ابراز هویت و رفتارهای بین جنسی هستند که ارزشهای نسل پیش از خود را در عمل به چالش میکشند. در عین حال، محتوای رمانهای عامهپسند سایت نودهشتیا نشان دهندة تصویری غالب از سبک زندگی طبقه بالای جامعه است.[1]. www.98ia.ir
Popular novels which are available through the Internet are one of the symptoms of producing content on the cyber space that shows shifting pattern of usage of internet in Iran from one-way usage of the contents of websites and social networks toward producing various contents. What has done in this study is reviewing the popular novels of the most visited sites of this kind like "98ia" website. The main question of research is about representation of the sexual identity of young people in these popular novels. 24 novels from the most popular ones in this website have been selected using intentional sampling, and have subjected to qualitative content analysis. The results of the study showed that what those young writers have published in these novels, more or less showing the little commitment of young people toward limits and frameworks of traditional society in expressing gender identity in appearance, values, sexual views, and cross-gender behaviors. This little commitment, by a little difference among low and upper classes of the society, is recognizable. Young people of the new generation in the reviewed novels, are the ones with views, model of expressing identities, and cross-gender behaviors which in fact challenge the values of their previous generation. However, the content of popular novels of "98ia" show a dominant image of lifestyle among the upper classes of the society.
https://www.jccs.ir/article_46344_b870cf0326f6e9870e934ce6f2eab9a5.pdf
هویت جنسی
جوانان
رمانهای عامهپسند
جنسیت
سایت نودهشتیا
gender identity
Youth
Popular novels
Gender
"98ia.ir"
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2017-02-19
17
36
145
173
10.22083/jccs.2017.70607.2050
46346
Research Paper
الزامات طراحی و راهاندازی شبکه اجتماعی مجازی اختصاصی برای نخبگان ایرانی
A virtual social network for Iranian Elites: Requirements of Design and Implementation
سعید روشنی
spr.roshany@gmail.com
1
سید سروش قاضی نوری
ghazinoori@gmail.com
2
مهسا رجبزاده
mahssa.rajabzadeh@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری، دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی
هدف اصلی این پژوهش شناسایی نیازها، چالشها و عوامل اصلی اثرگذار بر شکلگیری شبکه اجتماعی نخبگان ایران است. در این پژوهش تلاش شده است تا نشان داده شود که مهمترین عوامل اثرگذار بر انسجام، توسعه و پایداری شبکه اجتماعی مجازی نخبگان ایران کدامند. روش پژوهش در این تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی است، که در آن به توصیف و تحلیل نیازهای نخبگان ایران بهمنظور تشکیل یک شبکه اجتماعی تخصصی پرداخته است. روش گردآوری اطلاعات مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، مصاحبه با مدیران ارشد بنیاد ملی نخبگان و پرسشنامه بوده است و از میان حدود 13000 نفر نخبگان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان، نمونهای معادل با 375 نفر مبتنی بر جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی انتخاب شدند. بهمنظور اولویتبندی نتایج پژوهش از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهند که تعامل با سایر نخبگان و دستیابی به پایگاه دانشی منسجم، مهمترین دلایل عضویت در این شبکه میتوانند باشند. ضعف فرهنگی در ارتباط با گفتوگو، نقد و تحلیل و ضعف در زیرساختهای فناوری اطلاعات از اساسیترین چالشهای پیشروی طراحی و راهاندازی شبکه نخبگان ایرانی از دیدگاه مخاطبان این حوزه دانشی است. مهمترین مؤلفههای اثرگذار بر پایداری شبکه «ارائه و انتشار آخرین و معتبرترین منابع علمی اعم از مقالات، کتب و ... و اعلام نیاز پروژههای پژوهشی و حرفهای از سوی نهادها و صنایع» است.
The main purpose of this Article is to identify the needs, challenges and main factors which are effective on creating social network for Iranian Elites. In this study, we have tried to show what are the most important factors affecting the integration, development and sustainability of the Iranian elites’ virtual social Network. The research method of this research is descriptive-survey which the requirements of Iranian Elites are described and analyzed in order to provide a specialized social network. The data collection method was based on library studies, interviews with senior managers of elites’ national foundation and a questionnaire and among about 13,000 elites covered by elites’ national foundation a sample of 375 individuals were elected based on Morgan table and Stratified random sampling method. Friedman test was used to rank results The results show that “Interaction with other elites” and “Achieving a coherent knowledge base” are the main reasons to join this network. Cultural weakness in relation to dialogue, critique and analysis And weaknesses in the IT infrastructure are The most fundamental challenges in terms of designing and launching of the Iranian elite network from the viewpoint of audiences of this knowledge area .The most effective factors in stability of the network include “to provide and publish the latest and most reliable scientific resources such as articles, books, etc and announcement the need for Research and professional projects by institutions and industries.
https://www.jccs.ir/article_46346_dbc6bdcb7e303b646a7d6d5b9f6432a4.pdf
شبکه اجتماعی
بنیاد ملی نخبگان
نیازها و چالشها
تحلیل و طراحی الزامات
social network
national foundation for elites
needs and challenges
analyze and design of requirements
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2017-03-16
17
36
175
202
10.22083/jccs.2017.46347
46347
Research Paper
کارکرد فرهنگی آگهیهای تجاری مرتبط با زنان در روزنامه اطلاعات (1305-1320)
A virtual social network for Iranian Elites: Requirements of Design and Implementation
شهرام یوسفیفر
shyousefifar@yahoo.com
1
شهناز جنگجو
shzjangjo@gmail.com
2
استاد گروه تاریخ، پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
دانشجوی دکتری رشته تاریخ ایران اسلامی پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
آگهیهای تجاری، بهمثابه عناصر فرهنگی، حامل پیامهای اجتماعی و فرهنگی بوده و تأثیر انکارناپذیری در برداشتها، ادراکها و رفتارهای فرهنگی مصرف کنندگان برجای میگذارند. هدف مقالۀ پیشرو، بررسی کارکرد فرهنگی آگهیهای تجاری مرتبط با زنان، در روزنامه اطلاعات، مهمترین نشریۀ کشور در دوره پهلوی اول (1305-1320) است. برای این منظور، از دو روش تحلیل محتوا و رویکرد نشانهشناسی رولان بارت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، کلیه شمارههای روزنامه اطلاعات در فاصله سالهای 1305-1320ش است. انتخاب نمونه آماری، از میان سالهای مورد بررسی، بهصورت یک سال در میان و از هر یک سالهای انتخاب شده نیز، بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده و بر مبنای یک هفته آماری صورت گرفت و در مجموع 168 شمارگان روزنامه بهعنوان نمونه آماری انتخاب شد. هر یک از آگهیهای تجاری مرتبط با زنان نیز بهعنوان یک واحد تحلیل در نظر گرفته شد. نتیجه پژوهش نشان داد بیشترین تعداد آگهیهای تجاری، به تبلیغ کالاهای مصرفی غیرضروری چون لوازم آرایشی و پوشاک غربی مطابق با مد روز در کشورهای اروپایی اختصاص داشته است و زنان بیشتر در پیوند با مد و آرایش بازنمایی شدهاند. به لحاظ ارزشهای فرهنگی بازنمایی شده نیز، این آگهیها بیشتر بهمثابه عامل فرهنگساز عمل نموده و ارزشهایی چون مصرفگرایی و غربگرایی را بین زنان تبلیغ میکردهاند.
آگهیهای تجاری، بهمثابه عناصر فرهنگی، حامل پیامهای اجتماعی و فرهنگی بوده و تاثیر انکارناپذیری در برداشتها، ادراکها و رفتارهای فرهنگی مصرف کنندگان برجای میگذارند. هدف مقالۀ حاضر،
The main purpose of this Article is to identify the needs, challenges and main factors which are effective on creating social network for Iranian Elites. In this study, we have tried to show what are the most important factors affecting the integration, development and sustainability of the Iranian elites’ virtual social Network. The research method of this research is descriptive-survey which the requirements of Iranian Elites are described and analyzed in order to provide a specialized social network. The data collection method was based on library studies, interviews with senior managers of elites’ national foundation and a questionnaire and among about 13,000 elites covered by elites’ national foundation a sample of 375 individuals were elected based on Morgan table and Stratified random sampling method. Friedman test was used to rank results The results show that “Interaction with other elites” and “Achieving a coherent knowledge base” are the main reasons to join this network. Cultural weakness in relation to dialogue, critique and analysis And weaknesses in the IT infrastructure are The most fundamental challenges in terms of designing and launching of the Iranian elite network from the viewpoint of audiences of this knowledge area .The most effective factors in stability of the network include “to provide and publish the latest and most reliable scientific resources such as articles, books, etc and announcement the need for Research and professional projects by institutions and industries.
. .
https://www.jccs.ir/article_46347_d707b04532be5fc48a4d2633fbb4b7ca.pdf
آگهیهای تجاری
ارزشهای فرهنگی
زن و زنانگی
پهلوی اول
روزنامه اطلاعات
social network
national foundation for elites
needs and challenges
analyze and design of requirements
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2017-03-16
17
36
203
232
10.22083/jccs.2017.46349
46349
Research Paper
مؤلفههای فیلمنامه دینی در سریالهای تلویزیونی (با نگاهی به سریالهای مختارنامه و بازی تاج وتخت)
The elements of Religious script in TV series
(Case study Game of Thrones and Mokhtar Nameh)
)
علی عباسی
a-abbassi@sbu.ac.ir
1
جواد حبیبپور
javadhabibpour@gmail.com
2
دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی
کارشناسیارشد ادبیات نمایشی، دانشکده صدا و سیما
نمیتوان سینمای دینی را بدون فرم و تنها بر اساس محتوا تعریف کرد؛ بنابراین، فرم فیلمنامه عنصری تأثیرگذار در طراحی یک فیلمنامه دینی است تا جایی که برخی از آثار در سینمای دینی بهدلیل ضعف در فرم به آثاری ضد دین تبدیل شدهاند. فیلمنامهای که نتواند به فرم صحیحی برسد در انتقال محتوا نیز الکن و ناقص خواهد بود. فیلمنامه در ابتدا باید فرم و ساختار صحیحی داشته باشد. بررسی نمونههایی برای دستیابی به یک فرم صحیح در زمینة فیلمنامه دینی و غیردینی راهگشای طراحی ساختاری صحیح برای یک فیلمنامه دینی است.
شاکله اصلی موردبررسی در این پژوهش و رویکرد آن به بررسی مؤلفههای فیلمنامه دینی و غیردینی در چارچوب مدل گنشگران و الگوی سفر قهرمان است. ساختاری نظاممند از طریق طراحی قهرمان و ضدقهرمان و تضاد آنها در روند پیشرفت پیرنگ در فیلمنامه دینی و چگونگی طراحی آن در سریالهای مختارنامه و بازی تاجوتخت موردبررسی قرارگرفته و نتایج آن ارائه شده است.
We can't define religious cinema just based on content and without its form. So the script form is an important element in designing a religious script as far as some movies in religious cinema became anti-religion movies because of their weakness in form. Script that fails to reach the correct form, is incomplete in expressing the content. So at first, the script should has the right form. Studying some movies to reach a right form in religious and secular script is a good way for making a right form for a religious script.
The main constituent examined in this study and its viewpoint to study the elements of religious and secular script is based on actantal model and hero's journey pattern. a Systematic structure by making hero and anti- hero and their contrast in the process of developing the plot in religious script and how to design them in TV series like Game of Thrones and Mokhtar Nameh has been studied and their results are presented.
.
https://www.jccs.ir/article_46349_2015681839bd417941dd5c29ba5f3e24.pdf
فیلمنامه دینی و غیردینی
قهرمان
ضدقهرمان
الگوی کنشگران
الگوی سفر قهرمان
Religious script and Secular script
hero
anti- hero
Actantal model
hero's journey pattern