per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2010-08-01
11
10
7
49
3427
Research Paper
مفاهیم مذهبی در هنر عصر صفوی
(قالیبافی، خوشنویسی و نگارگری) با نگاهی تاریخی
Religious concepts in the Art of Safavid era
Historical view (carpet weaving, calligraphy and painting)
محمد افروغ
1
علیرضا نوروزیطلب
2
کارشناس ارشد پژوهش هنر ـ دانشگاه تهران
استادیار گروه آموزشی نقاشی و مجسمه سازی ـ پردیس هنرهای زیبا ـ دانشگاه تهران
تاریخ ایران در سراسر دوران اسلامی یعنی پس از 9 قرن از زمان ورود اسلام به ایران تا قبل از روی کار آمدن سلسلة پادشاهی صفوی و برای برههای کوتاه در زمان آلبویه هیچگاه شاهد حاکمیت دولتی شیعی مذهب نبوده است. در دوران صفوی، «مذهب» نقش مهمی در روند مطالعة فرهنگ و هنر داشت، طبعاً از این رهگذر مقولة هنر نیز از تغییر ایدئولوژی و تحولات اجتماعی که در عصر صفوی رخ داده بود بیبهره نماند و در واقع علاوه بر مردم، هنرمندان ایرانی و شیعه مذهب هم سعی کردند که اندیشه، تفکر، عناصر شیعی، ارادت به خاندان پیامبر(ص) و ائمة اطهار و مخصوصاً شخص «علی بنابیطالب»(ع) و همچنین موضوعات، احادیث و وقایعی همچون حادثة کربلا، معراج پیامبر و... که در حوزة تفکر شیعی بود، در هنر و آثار هنری خود منعکس کنند.
این مقاله بر آن است تا مذهب و عناصر مذهبی غالب در دوران صفوی را با رویکرد به هنرهای قالی بافی، نقاشی ایرانی (نگارگری) و خوشنویسی که در هنر این دوران منعکس شده است، با نگاهی تاریخی بازگو نماید.
Throughout the Islamic period of Iranian history before Safavid dynasty and for a short period of time Alebouyeh dynasty there were not any religious Shiite governments in this country. In fact, we can claim after 9 century from coming Islam to Iran, Islam became a dominant religion in Persia just when safavid ruled the country. They revived national identity as well as ancient values, so they established school of Shi'a Islam as the official religion of their empire so they mixed Sufism with politics in Iran .the relation between Shi'a and Iranian culture was so strong. During this era religion played an important role in Iranian culture and Art. Indeed, ideological and social changes affected arts during safavid empire .Iranian artists in this era tried to show their religious point of view in their work especially their feeling for Prophet Mohammed and 12 saint Imams. They indicated their Shi'a point of view in their works. In this era the content of Linear text and painting in Iranian architecture as well as artifacts all indicate that Shi'a theology was the dominant thought among Iranian artist and people.
This paper try to resent dominant religion and religious element which is reflected in Persian carpet weaving, calligraphy and painting in this era and there is a historical look in this case .
https://www.jccs.ir/article_3427_9b86c1ded21f77fbe2a6e6695ab1bc33.pdf
صفوی
مذهب شیعه
هنر
قالیبافی
نگارگری
فلزکاری
Safavid
Shi'a religious
art
weaving
Painting
metalwork
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2010-08-01
11
10
51
78
3428
Research Paper
ضرورت توجه به توسعه فرهنگی از دیدگاه امام خمینی (ره)
The necessity of paying attention to cultural development from the Great Imam Khomeini’s point of view
وحید جبارزاده
1
مهدی محمدعلی تبار بائی محمدعلی تبار بائی
2
هادی حسین نیا
3
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بابل.
عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد تهران.
عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد قائمشهر
امروزه توسعه از جایگاه بالایی برخوردار است، به گونهای که از شاخصهای تفکیک و تشخیص کشورهای پیشرفته از عقب مانده به شمار میآید که یکی از ابعاد آن، توسعه فرهنگی است.
«امام خمینی» (ره)، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین متفکران در تاریخ معاصر ایران، فرهنگ را پایهای برای مسائل سیاسی و اقتصادی میدانند. از نظر ایشان، در مباحث مربوط به ایران، از هر موضوعی آغاز کنیم، ناگریز به بحث فرهنگ کشیده میشویم.
در این مقاله، به ابعادی از توسعة فرهنگی اشاره شده است که هر یک دارای سه ویژگی است:
1. از دیدگاه «امام» (ره) دارای اولویت و اهمّیت هستند.
2. برآمده از توسعه فرهنگی بوده و معلول آن به شمار میآیند.
3. بر توسعه فرهنگی تأثیرگذارند و نیز در سرعت رشد آن مؤثّر میباشند.
Young Researchers Club, Azad University Ghaemshahr
Today, development has become so important indicator in the society, and by that we can divide and recognize developed and undeveloped countries. One of the most important elements in development is cultural development. Although culture is very effective in the society and it affects directly political and economical issues, so cultural development have become so important in every society.
Imam Khomeini is one of the most important and effective thinkers in Iranian history especially in the current Age. In his point of view, culture is a base for political and economical issues, so when we want to study Iranian society we should have especial attention to the culture.
In this paper there is a glance look to the some aspects of cultural development; it has 3 dimensions as follow:
In Imam Khomeini’s point of view, cultural development is the top priority and it is so important.
These elements are emerged from cultural development. Thus they are affected by that.
Also they affect cultural development and cause it too, so they will affect the rapid growth of it.
Some of the main issues that are discussed in this article are as follow: Literacy, self-confidence, universities and Hawza, liberty, TV and media.
https://www.jccs.ir/article_3428_1d60f82fb318e95f319919e738f47e3c.pdf
امام خمینی (ره)
توسعه
فرهنگ
تعالی
انحطاط
Development
culture
Great Imam Khomeini
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2010-08-01
11
10
79
111
3429
Research Paper
ارزیابی سیاستهای هنری با ارتقاء مدل چارترند و مک کافی
Evaluating Arts Policies by Promoting Chartrand and McCaughey's Model
الهه دهقانپیشه
1
رضا اسماعیلی
esmaeili@khuisf.ac.ir
2
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
استادیار، معاون فرهنگی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
این تحقیق، به ارتقا و بومیسازی مدلی میپردازد که سیاستهای هنری را به چهار گروه تسهیلگر،[1] حامی،[2] معمار[3] و مهندس[4] تقسیم کرده است. این چهار نقش میتوانند برای نمایش میزان مداخله دولت در حوزه فرهنگ و هنر مورد استفاده قرار گیرند. بدین منظور، با بررسی و تحلیل محتوای مصوبات هنری دولت در سالهای 1368 تا 1388 و با استفاده از پیشینة مطالعات مربوط به سیاستهای فرهنگی و هنری، شاخصهای جدیدی به جای شاخصهای مربوط به هر نقش در مدل قبلی، تعریف شده، ضمن اینکه چارچوب اصلی نقشها تغییری نکرده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که شاخصهای مربوط به نحوه سرمایهگذاری، ابزار، تحرک سیاسی و هدف برای ارزیابی سیاستهای هنری به عنوان زیرمجموعهای از سیاستهای فرهنگی در ایران، شاخصهای مناسبی هستند.
[1]. Facilitator
[2]. Patron
[3]. Architect
[4]. Engineer
This ressearch is promoting and localizing the model, which group arts policies into four types: facilitator, patron, architect and engineer. These four types or roles can be used for displaying the degree of the state intervention in art and cultural domain. For this reason, by studying the state legislations between the years 1989 to 2009, performing content analysis on them and using the literature of arts and cultural policies, the new indicators have been defined instead of each role's indicators in the last model but the original framework of roles has not changed. The results show that funding mechanism (1- individuals and private firms and foundations 2- arm's length arts councils 3- ministry of culture, state cultural organizations and departments 4- state ownership of artistic means of production), tool (1-incentives and tax expenditures 2- grants, festivals and gifts 3- welfare (insurance, becoming civil servant and income security for artists) 4- official permissions, surveillances and directions), policy dynamic (1- taste differ 2- evolutionary 3- evolutionary 4- revisionary) and goal (1- economical 2- aesthetical 3- social 4- political) are appropriate indicators for evaluating arts policies as a subdomain of cultural policies in Iran.
https://www.jccs.ir/article_3429_85e61fa2e7ffe6ffaea57ccfd600a377.pdf
ارزیابی سیاستهای فرهنگی
ارزیابی سیاستهای هنری
سیاست فرهنگی
سیاست هنری
Cultural policies evaluation
Arts Policies Evaluation
Cultural Policy
Arts policy
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2010-08-01
11
10
113
145
3430
Research Paper
مروری بر راهبردهای تربیتی معرفت امام زمان (عج)
با تأکید بر خانواده
Review of Educational Strategies of cognition of Imam Mahdi (Emphasizing family)
مریم سالم
1
دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس/ عضو هیئت علمی گروه مطالعات راهبردی مهدویت، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
با نگاهی به جامعة اسلامی و بنا به مستندهای متعدد میتوان دریافت که یکی از اهداف رسیدن به جامعهای ایدهآل، هدایت نسلها به سمت انتظار حضرت «مهدی موعود» (ع)، است. این امر در جامعة شیعی ایران اسلامی بیشتر نمود پیدا میکند؛ زیرا این جامعه درصدد فراهم کردن زمینههای ظهور است و تحقق ظهور را در گرو تربیت نسل منتظر میداند.
نسلی که با تمام وجود منتظر ظهور بر حقش را است تا پذیرای وجود مقدسش باشد. از این رو برنامههای راهبردی بسیار دقیق و عالمانه بهخصوص در حیطة تربیتی، لازم است، تا بتوان براساس آن به هدف والای تحقق آرمانهای متعالی انقلاب اسلامی به رهبری «امام خمینی» (ره) و مقام معظم رهبری دست یافت. اولین بعدی که توجه به آن در تربیت دینی اهمیت دارد، بعد فردی است که توجه به خانواده، بهعنوان اولین بستری که شاکلة فرد را ایجاد می کند از اهمیت بسزایی برخوردار است. این مقاله مقدمهای است برای تبیین راهبردهای تربیتی معرفت «امام زمان» (عج) با رویکردی که در بالا گفته شد.
Strategic planning is the planning that is designed for an especial object in the short term or long term. These programs also are planned micro and macro levels.
By looking at Islamic society and searching for different reliable document can tell us one of the main goals for achieving ideal society is conducting people to have desire for advent of Imam Mahdi. In the Iranian shie Muslim society such a deep desire among people is very obvious. Because they try to provide a very suitable base for advent of Imam Mahdi , therefore people want to educate new generation for accessing to the holy goal. New generation should have very strong and faithful desire for the holy advent .indeed there should be very strict, exact and thoughtful strategic planning for educating people then we can achieve our ideals of revolution of Iran and goals of the leader Great Imam Khomeini.
The main dimension in religious educating is personal aspect; in this case family is so important because it is the first place that everybody can have their first experiences. This paper is an introduction to explain educational strategies of cognition of Imam Mahdi.
https://www.jccs.ir/article_3430_46742a90b7ceca9ad94ad5e9b0814334.pdf
تربیت
تربیت دینی
معرفت
معرفت امام
برنامههای راهبردی
Education
religious training (Education)
cognition
cognition of Imam
Strategic planning
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2010-08-01
11
10
147
182
3431
Research Paper
رسانه و دین
Media and Religion
علی اکبر فرهنگی
aliakbarfarhangi@gmail.com
1
رقیه جامع
jame_ir29@yahoo.com
2
استاد مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
مدرس دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران غرب
با گسترش تکنولوژی و پیدایش وسایل ارتباطی نوین شاهد دگرگونی در اشکال رسانهها و به تبع آن تغییر در زندگی افراد هستیم. به طور مثال این تغییرها را میتوانیم در نحوة زندگی، تفریح، سرگرمی، مسافرت، خرید، نحوة عبادت انسانها و دسترسی به اطلاعات دینی مذهبی مشاهده کنیم. این مقاله چگونگی استفادة کاربران از اینترنت در امور مذهبی را مورد بررسی قرار داده است. هدف تحقیق، شناخت و نحوة استفاده کاربران از مطالب دینی اینترنت و انگیزة کاربران از استفادة مطالب دینی از اینترنت میباشد. روش بهکار رفته در این مقاله، پیمایش است و جامعة آماری آن شامل 700 نفر از دانشجویان رشتة مدیریت دانشگاه ارومیه است.
نتایج این تحقیق نشان میدهد مطالب دینی اینترنت، به میزان 1/69 درصد، در باورها و اعتقادهای دینی کاربران تاثیر دارد. همچنین مطالب دینی اینترنت، در بالا بردن اطلاعات 67 درصد کاربران، تاثیر دارد.
One of the most important things for most of the people is religion. The impact of religion in many aspects of life is obvious. Mass media have very crucial role in shaping public opinion. We can see expanding of technology and emerging new mass media change the form of media and consequently affect people life style. For instance , these kind of changes affected our life style , recreation, entertainment, travel, shopping as well as help us to know how people pray or worship. This article is trying to investigate how internet users use internet for their religious issues. The object of this article is knowing how internet users use internet for their religious issues and what is their motivation in this case . Method which is used in this article is survey research method, including 700 student of Management School of Urmia University. 230 students were chosen by using the random sampling method. About 250 questionnaires were provided and 242 of them were collected. At the end 230 0f questionnaires were acceptable for analyzing.
In this case the 37/8 percent of students use internet for 8 hour and this is the longest time. 34/3 percent of users utilize education and interpretation of the Quran in the Net.
Religious content usage of internet in no holydays is 51/7 percent. The religious content of internet is affected users beliefs about 69/1 percent. Religious knowledge of users is raised by religious content of internet and it is about 67 percent.
https://www.jccs.ir/article_3431_76cde2207e79d7adae3ea487ad3d2a14.pdf
رسانه
دین
برنامههای مذهبی
اینترنت
وبلاگهای مذهبی
Media
Religion
religious programs
Internet
religious weblog
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2010-08-01
11
10
183
213
3432
Research Paper
بررسی تأثیر مسائل کار و شغل دانشجویان بر
پشتکار و موفقیت تحصیلی آنان
The Effects of Students Job Problems on Their Perseverance and Educational Success
حسن کلاکی
1
مرتضی نیازخانی
2
کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تربیت معلم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی
مقاله حاضر به دنبال شناسایی رابطه آماری بین مسائل کار و شغل دانشجویان و اثرگذاری آن بر میزان پشتکار و موفقیت تحصیلی بوده که در قالب الگوهای آماری مختلف در نرمافزار لیزرل مورد مطالعه قرار گرفته است. روش تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی در نرمافزار آماری SPSS، به اعتبار و پایایی متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته؛ سپس برای آن مؤلفهها نامگذاری شد. در مرحله بعدی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار Lisrel، اعتبار سازهای تحقیق مورد آزمون و رابطه آماری بین متغیرها با شاخصهای آن، مورد تأیید واقع گردید که در الگوی نهایی تحقیق، با استفاده از آزمونهای برازش مدل، روابط بین متغیرها و اثرگذاری متغیرهای مستقل بر وابسته تأیید شد.
تحقیق حاضر با استفاده از فرمول کوکران، از میان 15939 نفر جامعهآماری، 375 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید و متناسب با آمارهای در دسترس جنسیت و رشته تحصیلی، گزینش نمونهها به شیوه نمونهگیری سهمیهای به اجرا درآمد.
یافتههای تحقیق نشان داد که عملکرد نامناسب نهادهای اشتغالزایی، عامل اصلی به وجود آورنده مسائل اشتغال دانشجویان بوده و از سوی دیگر ظرفیت پذیرش دانشگاهها، سازگار با شرایط بازار کار نیست.
This article try to indicate statistical relation between students job problems and the effect of these kind of problems on their educational efforts and success, so we have used statistical methods as well as LISREL Software for this research . The research method which is used in this article is Factor Analysis technique. The reliability and validity of dependent and independent variables are measured by SPSS statistical software, then we gave them name. Then by using Factor Analysis in LISREL Software we were able to confirm the Construct Validity as well as statistical relation between validities and indicators. Finally by using Goodness of Fit Test we were capable to confirm the relation between variables and the effect of independent variable on dependent variables.In this research we used Cochran formula then among 15939 student (the universe =15939), we have chosen 375 student (the sample size = 375) .Then we used Quota Sampling for choosing samples regarding available statistics such as gender and field of study in the university.The result has shown that bad performance of job creating organizations is the main reason that makes such a problem for students regarding to their future job, in the other hand, the capacity of student is not matched with the situation on marketplace. Hence discordance between universities and job creating organizations in marketplace will cause weakness in motivation as well as incapability on finding suitable job between students, so it will reduce perseverance and educational success between them. Therefore we suggest if we want to promote educational success and scientific competence among universities, we should have some major plans in large scale among economic and scientific organization so on the basis of it, we should harmonize performance of the job creating organizations in the marketplace with the capacity of accepting student in the universities.
https://www.jccs.ir/article_3432_9860c5b73672f42468b71673cc5f87ab.pdf
کار و شغل
پشتکار و موفقیت تحصیلی
انگیزه شغلی
موفقیت تحصیلی
نهادهای اشتغالزا
بازار کار نامناسب
job
Perseverance and Educational Success
job motivation
Job Creating Organizations
Inappropriate Marketplace
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2010-08-01
11
10
215
236
3433
Research Paper
بررسی عوامل مؤثر در رقابت رسانهای (مطبوعات)
از دیدگاه دستاندرکاران رسانه
(با تأکید بر مطبوعات سراسری )
The study of effective factors in media competition (The Press) from media crew (emphasizing national Press)
محمودرضا مرتضوی
radabady@gmail.com
1
منصوره مرادی
2
استادیار علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد میبد
کارشناس ارشد علوم ارتباطات ـ مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر یزد
یک سازمان مطبوعاتی، بهعنوان سازمان خدماتی بهمنظور افزایش درآمد و تصاحب بازار نشر، روشهای مختلفی را برای رقابت با سایر رسانهها اتخاذ میکند. این رقابت، ابعاد متعددی را در برمیگیرد که در زمینههای حفظ مخاطبان، جذب مخاطبان جدید، تولید مطالب اختصاصی، سبقت خبری، فروش بیشتر، جذب آگهی بیشتر و افزایش تیراژ مطرح میشود. در این پژوهش، به روش «پیمایش» دربارة چگونگی ایجاد فضای رقابتی در روزنامههای ایران تحقیق شده و دیدگاه مدیران بخش تحریریة پنج روزنامة مطرح کشور بررسی شده است. در این پژوهش مشخص شد که روشهای روزنامهنگاری (تحقیقی و تشریحی)، امنیت شغلی، خصوصیسازی و مدیریت تخصصی در ایجاد فضای رقابتی مؤثر است.
Competition is one of the effective elements in rising (quantitatively and qualitatively) production of goods, services and satisfaction of consumers. The Press should also be seen as cultural goods. The press organizations as services organization try to increase their income and their portion in media market, so they use different ways for competition with other mass media. This kind of competition has different dimensions which include, keeping audiences, attracting new audiences, producing special topics, news overtaking , selling more ,absorbing more advertising and increasing edition .Because of being in the competitive situation and being able to produce , distribute and sell their contents more , the Press should make their organization conditions more dynamic. So they should follow both investigative and Interpretative journalism, job security of staff especially the journalists. In the other hand, the environment of the organization should be support by union and establish training courses for media managers and journalists, changing the authority of governmental press agencies to private organizations, the implementation of the Constitution, and press constitution for job security of journalism. Survey research method is the method which is used in this paper. And we investigate the view of managers of five famous newspapers. In this research the method of journalism (investigative and interpretative journalism) , job security , privatization and specialization management in media competition space is very effective and professional media management .
https://www.jccs.ir/article_3433_e86231da6ce5fe3a24d9f46705cf12de.pdf
رقابت رسانهای
مطبوعات سراسری
روزنامهنگاری تشریحی و تحقیقی
امنیت شغلی روزنامهنگاران
مدیریت تخصصی رسانه
mediacompetition
national press
investigative and interpretative journalism
job security of journalists
professional media management
per
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
2008-8760
2538-2632
2010-08-01
11
10
237
256
3434
Research Paper
رویکردها به آخرالزمان و نشانههای ظهور
Apocalypse approaches and the signs of advent
محمود مطهری نیا
1
مدیر گروه مطالعات راهبردی مهدویت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دانشجوی دوره دکتری مدرسی تاریخ و تمدن اسلامی
موضوع مهدویت در میان آموزه های اسلامی، از جمله موضوعاتی است که در منابع متعدد مورد توجه قرار گرفته است. در میان مقولات مهدوی نیز یکی از موضوعات شاخص، موضوع «نشانه های ظهور» است که مورد توجه تمام فرق اسلامی قرار داشته است؛ البته موضوع نشانه های ظهور منحصر به منابع اسلامی نیست و نظیر آن را درباره منجیان آسمانی دیگر ادیان می توان برشمرد. در پژوهش حاضر برای اولین بار رویکردهای مختلف به این موضوع، جمعبندی و به طور اجمالی معرفی شدهاند. دستهبندی ارائه شده در این مقاله برای اولین بار است. در نگارش این مقاله از روش تحقیق کیفی و شیوه کتابخانهای و با استقصای اکثری آثار تألیف شده در این حوزه به وسیله مطالعه یا مرور دائرۀ المعارف موعود «آخرالزمان» (ع)، انجام شده است.
Mahdism among the Islamic teachings is one of the issues that are discussed in many sources, at least more than 3000 volume is written about this case. Among all these categories “the sings of advent “is one of the most crucial issues in this field which is very important for Muslims. Of course this issue is not just related to Islamic sources, other religions believe in Savior too. In many Mahdism books the signs of advent have been divided to two categories: certain advent and uncertain advent. In some works which have been written during the past half century, some other categories such as geographic and chronological categories are presented. In this paper for the first time we try to collect different approaches in this issue and introduce them briefly. But any source or book which is used in this paper is introduced. This kind of categorization in this paper is used for the first time therefore there may be lack of clear and documented sources. In this article we have used qualitative research methods and Library research method so we have used most printed works in this field of study as well as Apocalypse encyclopedia. This paper can be suitable base for other researches and works in this case.
https://www.jccs.ir/article_3434_e873c1dbb09505e9bdde2f126b4578c6.pdf
آخرالزمان
نشانه های ظهور
تألیفهای مهدوی
پیشگوییها
Apocalypse
the Signs of Advent
Mahdism books
prediction