دوره 24 (1402)
دوره 23 (1401)
دوره 22 (1400)
دوره 21 (1399)
دوره 20 (1398)
دوره 19 (1397)
دوره 18 (1396)
دوره 17 (1395)
دوره 16 (1394)
دوره 15 (1393)
دوره 14 (1392)
دوره 13 (1391)
دوره 12 (1390)
دوره 11 (1389)
دوره 10 (1388)
دوره 9 (1387)
بازنمایی اضطراب شهری و اسطوره زدایی در سینمای ابرقهرمانی با نگاهی به اندیشه‌های والتر بنیامین

رامین شیخانی؛ علی عباسی؛ نیر طهوری

دوره 24، شماره 64 ، دی 1402، ، صفحه 141-173

https://doi.org/10.22083/jccs.2024.419411.3796

چکیده
  «ابرقهرمانان» یا قهرمانان نقابدارِ فناناپذیر، یکی ‌از مهم‌ترین محصولات فرهنگ عامه‌اند که با لباس‌های ویژه و قدرت‌های منحصربه‌‌فرد، از ربع دوم قرن بیستم در فکاهیات مصور دنباله‌دار یا اصطلاحاً کمیک‌ها، گسترش‌یافته و در بیست سال اخیر، یکی‌ از روندهای مسلط فیلمسازی در هالیوود بوده‌اند. این فیلم‌ها صرف‌نظر از دیدگاه‌های ...  بیشتر

«جدال سنت و مدرنیته»، عنصر غالب آثار محمود دولت‌آبادی با تأکید بر جای خالی سلوچ

احمد رضایی جمکرانی؛ علی چراغی

دوره 22، شماره 56 ، دی 1400، ، صفحه 289-310

https://doi.org/10.22083/jccs.2020.205009.2952

چکیده
  «وجه غالب» یا «عنصر غالب» یکی از مفاهیم اساسی در نظریة فرمالیسم و مؤلفة برجستة هر اثر هنری است که بر دیگر اجزا و عناصر آن اثرگذار است و موجب تحول و دگرگونی آن‌ها و مرکزیت معنایی در اثر و انسجام ساختاری آن است. هدف پژوهشِ پیش رو بررسی عنصر غالب در آثار محمود دولت­آبادی، با تأکید بر جای خالی سلوچ، است. آثار او از جنبه­های ...  بیشتر

رویکرد گفتمانی به زایش کودکی در دنیای مدرن

علیرضا کرمانی؛ سهیلا صادقی فسا

دوره 21، شماره 52 ، دی 1399، ، صفحه 309-328

https://doi.org/10.22083/jccs.2019.151854.2586

چکیده
  جربیات بزرگسالان از کودکی‌شان از تجربۀ کودکان امروزی متفاوت است. این تفاوت ما را با این پرسش مواجه می­کند که کودکی از گذشته تا امروز چه تحولاتی را پشت سر گذاشته است؟ دغدغۀ اصلی این نوشتار پرداختن به ابعاد مختلف این پرسش از منظر فوکو، نظریه‌پرداز تحلیل گفتمان انتقادی است. فوکو به دیوانگی، بیماری و زندان پرداخته است، اما آیا کودکی ...  بیشتر