مسعود کوثری؛ معصومه شمس
چکیده
در این پژوهش، با هدف بررسی پیامدها و تجلیات انتخاب تِم در مهمانی رسانهای سلبریتیها، برنامۀ شام ایرانی 2 بهعنوان نمونهای از برنامههای واقعنمای سلبریتیمحور در حوزۀ سبک زندگی بررسی شده است. برنامههای واقعنما با ادعای نمایش واقعیت زندگی سلبریتیها به کنجکاوی مردم در این زمینه دامن میزنند و به گسترش فرهنگ سلبریتی و ...
بیشتر
در این پژوهش، با هدف بررسی پیامدها و تجلیات انتخاب تِم در مهمانی رسانهای سلبریتیها، برنامۀ شام ایرانی 2 بهعنوان نمونهای از برنامههای واقعنمای سلبریتیمحور در حوزۀ سبک زندگی بررسی شده است. برنامههای واقعنما با ادعای نمایش واقعیت زندگی سلبریتیها به کنجکاوی مردم در این زمینه دامن میزنند و به گسترش فرهنگ سلبریتی و سلبریتیمحوری در جامعه کمک میکنند. مبانی نظری این پژوهش بر نظریههای سبک زندگی مبتنی است و روش آن ترکیبی از تحلیل محتوای کیفی و کمّی است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تِمهای انتخابی سلبریتی میزبان در قالب 13 مؤلفۀ اصلی در برنامه بروز مییابند: پوشش، مدل مو و آرایش، جواهرات و تزیینات، اشیا، فضا/مکان/چیدمان منزل، هدیهها، خوراکی و نوشیدنی، موضوع گفتوگو، موضوع نمایش، سرگرمی، رفتار، موسیقی و جلوههای صوتی و تصویری/میانبرنامه. سه تِم زنان قاجار، دهۀ شصت و بچهدبستانی در بیشترین مؤلفهها بروز پیدا کردهاند و دو مؤلفۀ پوشش و موضوع گفتوگو در بیشترین موارد از تم تأثیر پذیرفتهاند. نمیتوان دستهبندی مطلقی از تمها ارائه داد؛ اما تمهای متعینتر و اجتماعی/فرهنگیتر بهنسبت تمهای انتزاعیتر در مؤلفههای بیشتری ظاهر شدهاند. سلبریتیهای زن بیشتر از سلبریتیهای مرد به داشتن تم و رعایت آن پایبند بودند. پیامدهای انتخاب تم برای مهمانی رسانهای از سوی سلبریتیها عبارتاند از: ایجاد سرگرمی و جذابیت (بهعلت ایجاد تنوع و ایجاد موقعیتهای نمایشی)، القای مصرفگرایی، القای نوع خاصی از سبک زندگی (ترویج ارزشهای مربوط به تم و ترویج مفهوم «تِم» در دورهمیهای ایرانی)، ترویج فرهنگها و خردهفرهنگهای مختلف و فراهمکردن زمینهای برای گفتوگوهای روزمره.