رامین شیخانی؛ علی عباسی؛ نیر طهوری
چکیده
«ابرقهرمانان» یا قهرمانان نقابدارِ فناناپذیر، یکی از مهمترین محصولات فرهنگ عامهاند که با لباسهای ویژه و قدرتهای منحصربهفرد، از ربع دوم قرن بیستم در فکاهیات مصور دنبالهدار یا اصطلاحاً کمیکها، گسترشیافته و در بیست سال اخیر، یکی از روندهای مسلط فیلمسازی در هالیوود بودهاند. این فیلمها صرفنظر از دیدگاههای ...
بیشتر
«ابرقهرمانان» یا قهرمانان نقابدارِ فناناپذیر، یکی از مهمترین محصولات فرهنگ عامهاند که با لباسهای ویژه و قدرتهای منحصربهفرد، از ربع دوم قرن بیستم در فکاهیات مصور دنبالهدار یا اصطلاحاً کمیکها، گسترشیافته و در بیست سال اخیر، یکی از روندهای مسلط فیلمسازی در هالیوود بودهاند. این فیلمها صرفنظر از دیدگاههای انتقادی، چرخۀ اقتصادی سینما را متأثر ساخته و به گفتمانی غالب و زبانی مشترک تبدیل شدهاند، لذا این مقاله در تلاش است تا تفسیری منسجم از این قهرمانان سینمایی روز، ارائه دهد. در این مطالعه، با محوریت نظریات والتر بنیامین (1940-1892)، فیلسوف یهودی آلمانی مرتبط با مکتب فرانکفورت و چند متفکر دیگر در باب افسونزدایی از اسطوره در فرهنگ مدرن، بر اضطرابهای ناشی از شهرنشینی در فیلمهای ابرقهرمانی تمرکز شده و بحرانهای روانی، اجتماعی و سیاسی پس از حمله به نیویورک در 11 سپتامبر 2001، به عنوان یکی از مهمترین دلایل رونق این نوع از سینما، مورد بررسی قرارگرفته است. روش مطالعه بر اساس دادههای کتابخانهای و توصیف و تحلیل ویژگیهای تصویری و مضمونی فیلمهای اقتباسشده از شخصیتهای ابرقهرمانی شناختهشدهتر دو شرکت برجستۀ عرصۀ کمیک، یعنی دیسی و مارول، شامل سوپرمن و بتمن (از دیسی) و اسپایدرمن (از مارول)، بهطورجداگانه است. در نتیجهگیری این مطالعه، اضطرابهای ناشی از غلبۀ فناوری بر طبیعت، سلطۀ جنایت و تروریسم، آنارشیسم، صنعت فرهنگ و مسخ انسان در جامعۀ سرمایهداری، ترس از بیگانگان و هراس از مرگ و نابودی بشریت، به عنوان مهمترین عوامل اسطورهزدایی از ابرقهرمان در سینمای امروز، در نظر گرفته شده است.