مجید شعرای نجاتی؛ صدیقه ببران؛ مقداد مهرابی
چکیده
دیدگاههای تجاری و مدیریتی در مورد فرارسانهای، این رویکرد را پاسخی برای تغییر شرایط بازار میبینند که به دفاع از مدلهای تجاری قدیمی و روشهای ارزشآفرینی پایان داده و آغازکنندۀ شیوههای جدیدی است که در آن رضایت مخاطب در اولویت قرار دارد. از طرفی داستانسرایی فرارسانهای را میتوان یک الگوی تجاری برای تولیدکنندگان رسانه تلقی ...
بیشتر
دیدگاههای تجاری و مدیریتی در مورد فرارسانهای، این رویکرد را پاسخی برای تغییر شرایط بازار میبینند که به دفاع از مدلهای تجاری قدیمی و روشهای ارزشآفرینی پایان داده و آغازکنندۀ شیوههای جدیدی است که در آن رضایت مخاطب در اولویت قرار دارد. از طرفی داستانسرایی فرارسانهای را میتوان یک الگوی تجاری برای تولیدکنندگان رسانه تلقی نمود که وضعیت موجود در بازارهای همگرا را موردمطالعه و هدف خود قرار دادهاند. در دهه اخیر با ورود رسانههای نوینِ دیجیتال به ایران و شکلگیری مباحث همگرایی رسانهای، لزوم و نیاز به پژوهش درزمینۀ فرارسانهای بیش از قبل احساس میشود. در این پژوهش، با سنتز نظری همگرایی و داستانسرایی فرارسانهای به دنبال واکاوی این فرم در تولیدات رسانهای ایران و چالشهای بهکارگیری آن هستیم. این تحلیل به تولیدکنندگان و صاحبنظران حوزۀ رسانهها کمک میکند تا بتوانند تولیداتی همسو باسلیقه و نیاز مخاطب داشته باشند. روش تحقیق کیفی و گردآوری دادههای تحقیق از روش مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته با صاحبنظران حوزۀ رسانههای نوین انجامگرفته و با روش تحلیل مضمونی یافتههای تحقیق در هشت مضمون اصلی و هفت مضمون فرعی دستهبندی شد. بر اساس نتایج تحقیق، چالشهای ایجاد و گسترش داستانسرایی فرارسانهای در تولیدات رسانهای ایران عبارتاند از انحصارگرایی، عدم تولید محتوا باتوجهبه ذائقۀ مخاطب، میزان تحقق همگرایی رسانهای و داستانسرایی فرارسانهای در ایران، نامناسب و ناکارآمد بودن زیرساختها و محدودیتهای قانونی، تکثر نهادهای تنظیمگر، فقدان فرهنگ مشارکتی، نبود قوانین مالکیت فکری و معنوی و حق نشر، توجهنکردن به بخش خصوصی است.
امیدعلی مسعودی؛ غلامحسین اسلامیفرد
چکیده
موضوع پژوهش پیشرو ارائۀ الگوی نقش شبکههای اجتماعی در چرخۀ اطلاعرسانی خبرگزاریها با تأکید بر خبرگزاری ایرنا و فرانس پرس است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمقی و با روش دلفی انجام شده است. جامعۀ پژوهش این مقاله متخصصان حوزۀ خبرگزاریها و استادان روزنامهنگاری بودند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری گلوله ...
بیشتر
موضوع پژوهش پیشرو ارائۀ الگوی نقش شبکههای اجتماعی در چرخۀ اطلاعرسانی خبرگزاریها با تأکید بر خبرگزاری ایرنا و فرانس پرس است. این پژوهش با استفاده از روش مصاحبۀ عمقی و با روش دلفی انجام شده است. جامعۀ پژوهش این مقاله متخصصان حوزۀ خبرگزاریها و استادان روزنامهنگاری بودند که از میان آنان با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 18 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده از مصاحبهها از روش کدگذاری استفاده شد. نتایج بهدستآمده از مصاحبهها نشان داد که شبکههای اجتماعی بیشتر ابزاری در خدمت خبرگزاریها هستند و خبرگزاریها به تناسب محتوا یا موضوع خبر از بستههای مختلف خبری در شبکههای اجتماعی بهره میبرند؛ بستههایی که از قالبهای رسمی خبر فاصله دارند. همچنین براساس نتایج، خبرگزاریها و شبکههای اجتماعی همپوشانی رسانهای دارند. با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت خبرگزاریها باید به ارزشهای خبری در شبکههای اجتماعی و نگارش خبر برای شبکههای اجتماعی توجه کنند تا از تحولات عرصۀ روزنامهنگاری عقب نمانند.