محمدحسن یادگاری؛ مهدی منتظرقائم؛ مهدی کاشفی فر
چکیده
فنّاوریهای رسانهای جهان ذهنی جوامع را تغییر دادهاند. این تغییرات، همگام با تغییرات شتابان و پرسرعت فنّاوریها، نتایج گوناگونی را برای افراد به همراه داشتهاند. مهمترین این تفاوتها تفاوت در نگرشهای معرفتی هر نسل است. آنچه بهعنوان پیشفرض این پژوهش تلقی میشود این است که نظام معرفتی هر دوره ساختپذیر است و عاملیت ...
بیشتر
فنّاوریهای رسانهای جهان ذهنی جوامع را تغییر دادهاند. این تغییرات، همگام با تغییرات شتابان و پرسرعت فنّاوریها، نتایج گوناگونی را برای افراد به همراه داشتهاند. مهمترین این تفاوتها تفاوت در نگرشهای معرفتی هر نسل است. آنچه بهعنوان پیشفرض این پژوهش تلقی میشود این است که نظام معرفتی هر دوره ساختپذیر است و عاملیت اصلی برای ساخت هر نسل رسانههایی است که هر نسل از آن استفاده میکند. به عبارتی، میتوان از عاملیت رسانه در تغییرات نسلی با عنوان جامعهپذیری رسانهای یاد کرد. در این پژوهش از ادبیات نظری مرتبط با نسل در جامعهشناسی و ادبیات مطالعات نسل از منظر مطالعات رسانه بهره برده شده است. از مصاحبۀ نیمهساختیافته برای جمعآوری دادهها و یافتن پاسخ پرسشهای این پژوهش استفاده شده است. مصاحبههایی با 30 نفر با بازۀ سنی 15 تا 45 سال صورت گرفت تا نگرش و تجارب آنها در خصوص تمایزها و تفاوتهای نسلی شناسایی شود. یافتههای پژوهش چهار نسل را با عنوانهای سازشپذیر، خطرپذیر، تحولپذیر و محدودیتناپذیر شناسایی کرد. همچنین، یافتهها نشان میدهد که در هر نسل، رسانهها و شیوههای ارتباطی و تعاملی عاملیت مؤثری در شکلگیری معرفتشناسی نسلی دارند. هر چه به سمت استفاده از رسانههای تعاملی و جهانی پیش میرویم، ارزشهای سنتی و عرفی رنگ میبازند و افراد خارج از محدودهها و نظم معرفتی رایج زیست میکنند.
بدیع قربانی؛ سمیه تاجیک اسماعیلی؛ سروناز تربتی
چکیده
پژوهش پیشرو با هدف بررسی و مطالعۀ رابطۀ میان میزان و نوع مصرف رسانهای (رادیو و تلویزیون) با مهارتهای زندگی شهروندان تهرانی، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه است. جامعۀ آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 و بر ...
بیشتر
پژوهش پیشرو با هدف بررسی و مطالعۀ رابطۀ میان میزان و نوع مصرف رسانهای (رادیو و تلویزیون) با مهارتهای زندگی شهروندان تهرانی، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ پیمایشی و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه است. جامعۀ آماری شامل کلیه شهروندان ساکن شهر تهران است که طبق آخرین سرشماری سال 1395 و بر اساس آمار موجود در سایت مرکز آمار ایران 706/693/8 نفر است. پرسشنامههای پژوهش از طریق google form بین یک نمونه 396 نفری، توزیع، جمعآوری، وپس ازکنترلهای لازم، با استفاده از spss تجزیه وتحلیل دادهها صورت گرفت. یافتهها نشان داد که از میان هشت حوزه مورد بررسی، شهروندان تهرانی در استفاده از رادیو اولویت اول را به حوزه خبر و اطلاعرسانی و اولویت دوم را به حوزه ورزشی و در مورد استفاده از تلویزیون اولویت اول را به فیلم و سریال و اولویت دوم را به حوزه اخبار، میزگردها و گفتگوهای خبری دادهاند. یافتهها همچنین نشانداد میان مصرف رسانههای رادیو و تلویزیون با مهارتهای 18 گانه زندگی رابطه معنیداری وجود دارد. بدینمعنی که میان میزان گوشدادن به رادیو و تماشای تلویزیون در طول شبانهروز و در طول هفته و همچنین میان نوع استفاده از رادیو و تلویزیون با برخی مؤلفههای مهارت زندگی رابطه معنیداری مشاهده شده است؛ بنابراین، به دستاندرکاران، برنامهسازان و مسئولان رسانۀ رادیو و تلویزیون پیشنهاد میشود، از این فرصت و ظرفیت برای ایجاد، تقویت و ارتقاء سطح مهارتهای زندگی شهروندان، نهایت بهره را ببرند.