مرتضی شمس؛ اردشیر زابلیزاده
چکیده
این پژوهش کیفی، به دنبال پاسخ این سوال است که مهمترین مضامینی که سازمان صداوسیما میتواند در تولید انواع برنامههای اقناعی خود با هدف ترغیب مخاطبان به خرید و حمایت از کالای ایرانی، به آنها توجه کند، چیست؟ پژوهش، تبلیغات تجاری صداوسیما را به دلیل ماهیت تولید آنها مدنظر قرار نداده، هرچند بخشی از مضامین به این تولیدات قابل تعمیم ...
بیشتر
این پژوهش کیفی، به دنبال پاسخ این سوال است که مهمترین مضامینی که سازمان صداوسیما میتواند در تولید انواع برنامههای اقناعی خود با هدف ترغیب مخاطبان به خرید و حمایت از کالای ایرانی، به آنها توجه کند، چیست؟ پژوهش، تبلیغات تجاری صداوسیما را به دلیل ماهیت تولید آنها مدنظر قرار نداده، هرچند بخشی از مضامین به این تولیدات قابل تعمیم است. جامعه آماری پژوهش، نخبگان ارتباطات، روانشناسی و تبلیغات هستند که با نمونهگیری هدفمند،7 عضو انتخاب کردند و با روش مصاحبه عمیق با آنها، اطلاعات گردآوری شد و در90 مضمون اصلی خلاصه گردید. بر اساس نتایج پژوهش، سازمان صداوسیما در امر ترغیب مخاطبان به خرید و حمایت از کالای ایرانی دارای راهبرد از پیش طراحیشده و مشخص، نبوده و با سیاستهای تجاری و با برخوردی کلیشهای، سهم کمی از تولیداتش را به برنامههای اقناعی به منظور ترغیب مخاطب به حمایت از کالای ایرانی بر اساس دو عنصر استدلال و آگاهیبخشی اختصاص داده است و بیشتر تولیداتش از نوع برنامههای تهییجی تجاری بوده است. صداوسیما میتواند با صداقت و عدم سوگیری جناحی در تولیداتش، اعتبار و اعتماد خود نزد مخاطبان را افزایش داده و با تعدیل سیاستهای تجاری خود، با برنامههای ترغیبی بر اساس دو عنصرآگاهی و استدلال، مخاطبان را به خرید و حمایت از کالای ایرانی ترغیب نماید و اطلاعرسانی دقیق در حوزه کسبوکار، تلاش در ایجاد عدالت و ثبات اقتصادی، شفافسازی فضای تولید، کمک به افزایش کیفیت کالاهای ایرانی با معرفی و ایجاد فضای رقابتی یکسان برای تولیدکنندگان و حمایت از تولیدیهای کوچک و متوسط را در اولویت برنامهسازی خود قرار دهد.