مجید شعرای نجاتی؛ صدیقه ببران؛ مقداد مهرابی
چکیده
دیدگاههای تجاری و مدیریتی در مورد فرارسانهای، این رویکرد را پاسخی برای تغییر شرایط بازار میبینند که به دفاع از مدلهای تجاری قدیمی و روشهای ارزشآفرینی پایان داده و آغازکنندۀ شیوههای جدیدی است که در آن رضایت مخاطب در اولویت قرار دارد. از طرفی داستانسرایی فرارسانهای را میتوان یک الگوی تجاری برای تولیدکنندگان رسانه تلقی ...
بیشتر
دیدگاههای تجاری و مدیریتی در مورد فرارسانهای، این رویکرد را پاسخی برای تغییر شرایط بازار میبینند که به دفاع از مدلهای تجاری قدیمی و روشهای ارزشآفرینی پایان داده و آغازکنندۀ شیوههای جدیدی است که در آن رضایت مخاطب در اولویت قرار دارد. از طرفی داستانسرایی فرارسانهای را میتوان یک الگوی تجاری برای تولیدکنندگان رسانه تلقی نمود که وضعیت موجود در بازارهای همگرا را موردمطالعه و هدف خود قرار دادهاند. در دهه اخیر با ورود رسانههای نوینِ دیجیتال به ایران و شکلگیری مباحث همگرایی رسانهای، لزوم و نیاز به پژوهش درزمینۀ فرارسانهای بیش از قبل احساس میشود. در این پژوهش، با سنتز نظری همگرایی و داستانسرایی فرارسانهای به دنبال واکاوی این فرم در تولیدات رسانهای ایران و چالشهای بهکارگیری آن هستیم. این تحلیل به تولیدکنندگان و صاحبنظران حوزۀ رسانهها کمک میکند تا بتوانند تولیداتی همسو باسلیقه و نیاز مخاطب داشته باشند. روش تحقیق کیفی و گردآوری دادههای تحقیق از روش مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته با صاحبنظران حوزۀ رسانههای نوین انجامگرفته و با روش تحلیل مضمونی یافتههای تحقیق در هشت مضمون اصلی و هفت مضمون فرعی دستهبندی شد. بر اساس نتایج تحقیق، چالشهای ایجاد و گسترش داستانسرایی فرارسانهای در تولیدات رسانهای ایران عبارتاند از انحصارگرایی، عدم تولید محتوا باتوجهبه ذائقۀ مخاطب، میزان تحقق همگرایی رسانهای و داستانسرایی فرارسانهای در ایران، نامناسب و ناکارآمد بودن زیرساختها و محدودیتهای قانونی، تکثر نهادهای تنظیمگر، فقدان فرهنگ مشارکتی، نبود قوانین مالکیت فکری و معنوی و حق نشر، توجهنکردن به بخش خصوصی است.
حمیده خالقی محمدی؛ صدیقه ببران
چکیده
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، ...
بیشتر
بنابر آمار سازمان ملل متحد، تعداد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ بیش از دو برابر میشود و از ۸۴۱ میلیون نفر به ۲ میلیارد نفر میرسد. ازجمله مسائل مهمی که در دورۀ سالمندی نیز مطرح است سبک زندگی است. محققان در این پژوهش از مدل بومی استاندارد داخلی موجود در خصوص سبک زندگی سالمندان استفاده کردند که دارای 5 بُعد پیشگیری؛ فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی؛ تغذیۀ سالم؛ مدیریت تنش و روابط اجتماعی و بینفردی است. در این پژوهش، از دو راهکار همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعۀ آماری تمام شهروندان تهرانی با حداقل 60 سال سن هستند. نتایج نشان داد که رسانهها در ابعاد پیشگیری، تغذیۀ سالم و روابط اجتماعی و بینفردی نقش دارند؛ درحالیکه بر ابعاد فعالیتهای جسمی، تفریحی، سرگرمی و ورزشی و مدیریت تنش تأثیر معناداری ندارند.