مرضیه خلقتی
چکیده
هدف این مقاله، ارزیابی شرایط و زمینههای اولویتبخشی به رسانههای اجتماعی برای گذران اوقات فراغت، نحوۀ استفادۀ فراغتی از رسانههای اجتماعی و ارزیابی تأثیرات مثبت و منفی آن از منظر کاربران بوده و از رویکرد نظریۀ زمینهای استفاده کرده است. براساس تحلیل دادههای مصاحبههای کیفی، چهار مقولۀ عمدۀ نیازهای ارتباطی، نیازهای فراغتی، ...
بیشتر
هدف این مقاله، ارزیابی شرایط و زمینههای اولویتبخشی به رسانههای اجتماعی برای گذران اوقات فراغت، نحوۀ استفادۀ فراغتی از رسانههای اجتماعی و ارزیابی تأثیرات مثبت و منفی آن از منظر کاربران بوده و از رویکرد نظریۀ زمینهای استفاده کرده است. براساس تحلیل دادههای مصاحبههای کیفی، چهار مقولۀ عمدۀ نیازهای ارتباطی، نیازهای فراغتی، نیازهای فناورانه و نیاز به تجربههای متفاوت بهعنوان شرایط زمینهساز گذران اوقات فراغت، سه مقولۀ رشد تواناییهای ارتباطی، تأثیرات روانی و تقویت منافع فردی بهعنوان تأثیرات مثبت دستهبندی شدند و تأثیرات منفی در پنج مقولۀ تأثیرات فردی، تأثیرات بر ارتباطات خانوادگی، تأثیرات بر ارتباطات اجتماعی، تأثیرات منفی بر سلامت جسمی و روانی مطرح و عوامل تداوم دهندۀ فعالیت فراغتی در رسانههای اجتماعی نیز به عوامل فناورانه و روانی دستهبندی شدند. نتایج این تحقیق، روند جایگزینی فراغت مجازی با واقعی و آمیختگی مفاهیم فراغت و کار را نزد کاربران تأئید میکند.