نسرین آقاملا؛ لیلا نیرومند؛ نازنین ملکیان؛ سمیه تاجیک اسماعیلی
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف بررسی تأثیر مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای شهروندان تهرانی با تأکید بر ویژگیهای جمعیتشناختی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایش است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت است از تمامی شهروندان ساکن شهر تهران که، طبق آمار اسناد ملی، 8 میلیون و 963 هزار نفر اعلام شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول ...
بیشتر
پژوهش پیش رو با هدف بررسی تأثیر مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای شهروندان تهرانی با تأکید بر ویژگیهای جمعیتشناختی طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن پیمایش است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت است از تمامی شهروندان ساکن شهر تهران که، طبق آمار اسناد ملی، 8 میلیون و 963 هزار نفر اعلام شده است. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر برآورد شد. نمونۀ موردنظر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش پرسشنامۀ محققساخته است که روایی آن به شیوۀ روایی صوری مورد سنجش قرار گرفت و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ویژگیهای جمعیتشناختی بر مهارتهای زندگی و سواد رسانهای تأثیر دارند. همچنین بر اساس یافتهها، جنسیت بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی و مؤلفههای آنها تأثیری ندارد؛ اما، گروههای سنی بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی و مؤلفههای آنها تأثیر دارند. در تبیین یافتهها میتوان گفت که جنسیت افراد نمیتواند متغیرهای مؤثر بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی را تحت تأثیر قرار دهد؛ اما، گروه سنی (جوان، میانسال و سالمند) بر سواد رسانهای و مهارتهای زندگی تأثیر دارند. علت آن را شاید بتوان در تفاوت در سبک زندگی، میزان دسترسی به رسانهها، و محدودیت زمانی مواجهه با رسانه دانست. همچنین سطح معناداری بهدستآمده (001/0) نشان میدهد که مؤلفههای مهارتهای زندگی بر سواد رسانهای تأثیرگذارند.